• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Måberg

Panerai
Pratet om hörlurar här tidigare fick mig att plocka fram mina gamla trotjänare, AKG K701, som jag måste ha haft sen gissningsvis 2008-9. Tillverkas tydligen fortfarande, men inte längre i Österrike som mina, utan i Kina.

Har förut enbart drivit dem via surround-stärkare (först äldre harman Kardon AVR135, senare yamaha RX-V4A) och varit nöjd, men fick äntligen tummen ur att testa att koppla in dem till min dac (topping dx3 pro) och köra den som hörlursförstärkare.
Jäklar vilken upplevd skillnad det blev! Mycket mer "driv" hela ljudbilden.
Kommer helt klart bli mer lyssning med lurar framöver 😀


20240324_025526.jpg
 

Woland

Omega
Pratet om hörlurar här tidigare fick mig att plocka fram mina gamla trotjänare, AKG K701, som jag måste ha haft sen gissningsvis 2008-9. Tillverkas tydligen fortfarande, men inte längre i Österrike som mina, utan i Kina.

Har förut enbart drivit dem via surround-stärkare (först äldre harman Kardon AVR135, senare yamaha RX-V4A) och varit nöjd, men fick äntligen tummen ur att testa att koppla in dem till min dac (topping dx3 pro) och köra den som hörlursförstärkare.
Jäklar vilken upplevd skillnad det blev! Mycket mer "driv" hela ljudbilden.
Kommer helt klart bli mer lyssning med lurar framöver 😀


20240324_025526.jpg

Jess, drivningen är viktig. De flesta hörlursuttag är bara medskickade. Har du en bra lur med rimligt låg distorsion och något skaplig tonkurva
Bör man se över vad de drivs med..

Det räcker inte med en iphån. Eller vad barnen använder.
 

PerS

Omega
tråkigt med felpressad vinyl, gäller nog att lämna tillbaka/byta tills man får en bra för att signalera problemen.

För att muntra upp tråden; köpte denna reissue för ett par dar sedan eftersom jag missade den när det begav sig. Superljud, förmodligen bättre än cdljud! ;)
DSC06434.JPG
Missförstå mig rätt; det avskräcker mig inte från att köpa ny vinyl, men jag betalar inte mer för att få en 180g-pressning, för det verkar vara svårare att få dem bra. Det är fortfarande vinyl som får mig att sätta mig ner och lyssna igenom ett par skivor i sträck, på ett sätt som CD eller streaming inte får längre.
 

PerS

Omega
Du har nog rätt där. Shibata är en ganska elak slipning. Den brukar kräva en väldigt exakt inställning vad det gäller VTA, azimut och nåltryck. Nog svårt på många spelare.
Ja, och det är ju inte konstigt att en profil som får ut fler detaljer ur skivan också får ut mer imperfektioner.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Missförstå mig rätt; det avskräcker mig inte från att köpa ny vinyl, men jag betalar inte mer för att få en 180g-pressning, för det verkar vara svårare att få dem bra. Det är fortfarande vinyl som får mig att sätta mig ner och lyssna igenom ett par skivor i sträck, på ett sätt som CD eller streaming inte får längre.
Tycker att du skall lita på dina öron och din egen upplevelse. Att snacka om mysfaktor o dyl håller inte i längden, skulle andra media återge musiken bättre så hade du nog återgått till dom.

Bättre skivspelare tar fram fler detaljer men inte fler imperfektioner. Dom är helt enkelt bättre på att hantera defekta skivor. Knaster och brus hamnar i bakgrunden och blir betydligt mindre störande medans musiken träder man. En hifi-butik av klass kan ju enkelt dema sånt här. Ta med någon skiva du anser defekt, du kan bli förvånad! Snöa inte in för mycket på pick-uper heller, verk och tonarm har större betydelse för återgivningen.
 

Olaa

Cartier
Missförstå mig rätt; det avskräcker mig inte från att köpa ny vinyl, men jag betalar inte mer för att få en 180g-pressning, för det verkar vara svårare att få dem bra. Det är fortfarande vinyl som får mig att sätta mig ner och lyssna igenom ett par skivor i sträck, på ett sätt som CD eller streaming inte får längre.
då kommer du in på en väldigt intressant frågeställning! Jag har oftast tagit till mig ny teknik inom ljud och bild med öppna armar,, med undantag för att lyssna på musik i olika komprimeringsformer och streaming under dom första 20 åren av tekniken. Det såg ut att döda lyssnandet för en hel generation. Finns/fanns oftast något som tröttar ner hörseln och gör att lyssnandet inte blir skönt långsiktigt, min egen uppfattning som inte delats av alla och i synnerlighet inte av databranchen.

Idag så fungerar flac bra och nerladdat hi res, krävdes dock galvaniserad frikoppling mellan router och streamer för att få bort trötthet i öronen..

Edit; gäller också att tweaka lite för att få till skönt/lättlyssnat cd-ljud självfallet

Bättre skivspelare tar fram fler detaljer men inte fler imperfektioner. Dom är helt enkelt bättre på att hantera defekta skivor. Knaster och brus hamnar i bakgrunden och blir betydligt mindre störande medans musiken träder man. En hifi-butik av klass kan ju enkelt dema sånt här. Ta med någon skiva du anser defekt, du kan bli förvånad! Snöa inte in för mycket på pick-uper heller, verk och tonarm har större betydelse för återgivningen.

eller nytt kvalitets RIAA, där kan tystnaden/svärtan ibland hittas, om snurran och pickuppen är någorlunda optimerade. Vinyl är en uthållighetssport! :)
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vad är folks erfarenheter av att komplettera stativhögtalare med subwoofers? Verkar ändå vara rätt utbrett. Är väldigt nöjd med mina KEF R3 och vill inte byta ut dem men är ju alltid kul att tweaka lite. Har främst spanat in KEF KC62..
Kan bli mycket bra.
Här en sida som sammanställer mätdata på olika högtalare och har genom datat sammanställt olika poäng hur högtalaren beter sig. De har även lagt till poäng hur högtalaren beter sig med subwoofer och bland dessa högtalarna så verkar Kef R3 bete sig mycket bra.

Var inte rädd för att kika på andra tillverkare av subwoofers.

Skärmavbild 2024-03-25 kl. 14.20.54.png
 
Senast ändrad:
  • Like
Reactions: par

Btotheb

Omega
Kan bli mycket bra.
Här en sida som sammanställer mätdata på olika högtalare och har genom datat sammanställt olika poäng hur högtalaren beter sig. De har även lagt till poäng hur högtalaren beter sig med subwoofer och bland dessa högtalarna så verkar Kef R3 bete sig mycket bra.

Var inte rädd för att kika på andra tillverkare av subwoofers.

Skärmavbild 2024-03-25 kl. 14.20.54.png



Tack för alla svar och glada tillrop.

Hittade faktiskt en begagnad KEF KC62 för halva nypriset som jag klippte i helgen. Nu inkopplad och låter bättre än innan även om jag nog har en del kalibrering och justering kvar att pilla med. Blev denna främst på grund av acceptabel WAF jämfört med andra förslag.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu kom de ska bli intressant att se om de är 3800kr bättre än mina 199kr lurar från Netonnet
0F34F441-A2C6-43B1-BBC9-5E8135E68F03.jpeg
Jag har ett par PX nånting som jag inte gillar. De sitter alldeles för tajt på mig, och jag har inget stort huvud. De gör ont i längden helt enkelt.
Jag har även ett par Sennheiser Momentum som sitter mycket skönare. Låter bättre tycker jag också att de gör, men jag slog till på ett par B&W när blåtanden slutade funka i Sennheiser.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Jag har ett par PX nånting som jag inte gillar. De sitter alldeles för tajt på mig, och jag har inget stort huvud. De gör ont i längden helt enkelt.
Jag har även ett par Sennheiser Momentum som sitter mycket skönare. Låter bättre tycker jag också att de gör, men jag slog till på ett par B&W när blåtanden slutade funka i Sennheiser.
Sitter väldigt bra på mig. Låter väl bättre än mina 199kr lurar men inte sånt wow jag hade förväntat mig.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Sitter väldigt bra på mig. Låter väl bättre än mina 199kr lurar men inte sånt wow jag hade förväntat mig.

Wow-känsla lär man inte få av mycket.
Överdriven bas kan ge den känslan, på samma sätt som överdrivet kraftiga färger gör med en bild.
Frågan är hur nära ”källan” man är.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Wow-känsla lär man inte få av mycket.
Överdriven bas kan ge den känslan, på samma sätt som överdrivet kraftiga färger gör med en bild.
Frågan är hur nära ”källan” man är.
199kr kontra 4000kr borde ge mer wow i min värld. Däremot sitter de med en wow känsla det är värt några kronor. Sen är jag kanske ingen audiofil 🤷‍♂️ Är ändå nöjd med köpet kommer skänka många timmar lyssning för mig
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
199kr kontra 4000kr borde ge mer wow i min värld. Däremot sitter de med en wow känsla det är värt några kronor. Sen är jag kanske ingen audiofil 🤷‍♂️ Är ändå nöjd med köpet kommer skänka många timmar lyssning för mig

Det är ju inte så att Håkan Hellström förvandlas till Celin Dion i lurarna.
Personligen så är jag inte så känslig, men med sämre grejer uppstår fort lyssningströtthet.
Sedan så är det väl en smaksak angående ljud
 

Måberg

Panerai
En säkert jätteenkel fråga för vissa, men "better safe than sorry".

Jo, min "hifi-förstärkare" har ingen utgång för subwoofer, men på min subwoofer finns det högnivå-ingång.

Visst borde det därför inte vara någon fara för förstärkaren om jag således bara "snor" höger/vänster signal genom att stoppa in en till kabel i samma banankontakter som till högtalarna som sitter i förstärkaren och kör in i subwoofern..?

Det jag nojar över är ju att det skulle kunna sned eller överbelasta förstärkaren, men tänker att det inte borde vara några problem. Oftast behöver jag egentligen inte sub till musik, men ibland hade det varit trevligt 😄
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En säkert jätteenkel fråga för vissa, men "better safe than sorry".

Jo, min "hifi-förstärkare" har ingen utgång för subwoofer, men på min subwoofer finns det högnivå-ingång.

Visst borde det därför inte vara någon fara för förstärkaren om jag således bara "snor" höger/vänster signal genom att stoppa in en till kabel i samma banankontakter som till högtalarna som sitter i förstärkaren och kör in i subwoofern..?

Det jag nojar över är ju att det skulle kunna sned eller överbelasta förstärkaren, men tänker att det inte borde vara några problem. Oftast behöver jag egentligen inte sub till musik, men ibland hade det varit trevligt 😄
Två passiva likadana högtalare kopplade parallellt halverar impedansen men det gäller inte en aktiv sub. Impedansen där är väl så hög att det är helt försumbart?
 

Måberg

Panerai
Två passiva likadana högtalare kopplade parallellt halverar impedansen men det gäller inte en aktiv sub. Impedansen där är väl så hög att det är helt försumbart?
Precis, så jag tänkte också.
Hittade en manual till en nyare version av min sub efter att jag postade här, och där har de ju faktiskt kopplat just så. Så borde vara lugnt! 🙂

 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Precis, så jag tänkte också.
Hittade en manual till en nyare version av min sub efter att jag postade här, och där har de ju faktiskt kopplat just så. Så borde vara lugnt! 🙂

Jo men, det är helt lugnt så sett! Egentligen är det väl även det i fallen passiva parallellkopplade högtalare... och en bra konstruerad förstärkare… man fördubblar strömförbrukningen vid en given volymnivå och resultatet av det är att man kan inte spela lika högt utan att det börjar låta illa. Rimligen drar man ner volymen då.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Någon här som äger eller har lyssnat på Vestlyd v15c?

Jag har lyssnat som hastigast, så jag kan inte uttala mig.
Platskrävande, men ganska kul design om man gillar retrostuk.

Eftersom jag bara lyssnade i förbifarten så har jag inget att säga om ljudet.
Det var inte något speciellt som jag han fånga upp.
Jag skulle säkert kunna ha ett par där hemma om det inte vore för storleken.
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Jag har lyssnat som hastigast, så jag kan inte uttala mig.
Platskrävande, men ganska kul design om man gillar retrostuk.

Eftersom jag bara lyssnade i förbifarten så har jag inget att säga om ljudet.
Det var inte något speciellt som jag han fånga upp.
Jag skulle säkert kunna ha ett par där hemma om det inte vore för storleken.
Måste åka och lyssna vill ha mer ös än vad jag har nu, och stiliga är de.
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
Måste åka och lyssna vill ha mer ös än vad jag har nu, och stiliga är de.
De är gigantiska! Känns tyvärr mer stryktåligt PA-system än premium HiFi i kvalitet och material. Tycker de var för ”skräniga” och obalanserade. Dock tveksam på set-up och ljudinställningar vid lyssningstillfället (butiken på Sveavägen).
 

Måberg

Panerai
Jo men, det är helt lugnt så sett! Egentligen är det väl även det i fallen passiva parallellkopplade högtalare... och en bra konstruerad förstärkare… man fördubblar strömförbrukningen vid en given volymnivå och resultatet av det är att man kan inte spela lika högt utan att det börjar låta illa. Rimligen drar man ner volymen då.
Tack!
Förstärkaren är relativt "klen" rörförstärkare på 2x10w, men har räckt gott och väl på de volymer jag lyssnar.
Får kanske bli att testa till helgen om jag hittar några banankontakter i gömmorna 🤔

20240418_004012.jpg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Tack!
Förstärkaren är relativt "klen" rörförstärkare på 2x10w, men har räckt gott och väl på de volymer jag lyssnar.
Får kanske bli att testa till helgen om jag hittar några banankontakter i gömmorna 🤔

20240418_004012.jpg
Som sagt, vad gäller belastningen på förstärkaren är det inga problem! Men har lite mer tankar... på något sätt skulle man vilja koppla från förstärkare till sub och sedan från sub till högtalare för att filtrera bort basen till sidohögtalarna. Men det kanske inte går i det här fallet? Sedan, försök testa lite vad gäller placeringen av den. Sedan skall man justera in den vad gäller volym/frekvens och så och tänker att det gör man bäst med musik snarare än actionfilmer.

Men jag har ingen större erfarenhet av subwoofers, kanske finns andra här som kan fylla på med bra tips...
 

Måberg

Panerai
Som sagt, vad gäller belastningen på förstärkaren är det inga problem! Men har lite mer tankar... på något sätt skulle man vilja koppla från förstärkare till sub och sedan från sub till högtalare för att filtrera bort basen till sidohögtalarna. Men det kanske inte går i det här fallet? Sedan, försök testa lite vad gäller placeringen av den. Sedan skall man justera in den vad gäller volym/frekvens och så och tänker att det gör man bäst med musik snarare än actionfilmer.

Men jag har ingen större erfarenhet av subwoofers, kanske finns andra här som kan fylla på med bra tips...
Hmm, nej det tror jag inte är möjligt i mitt fall med de prylar jag har 🤔
Placeringen är så bra den kan bli i rummet i förhållande till resterande inredning utan att riskera att damen i huset slänger ut både den och mig 🙃
 
Topp