• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Picke79

Cartier
2-Faktor
Skit i vad som låter bäst... Bästa kombo ljud/design =
7950411014782b3a4228d48a28732bb6.jpg
(opalum 48.10)
 
Om du går in på små passiva golvhögtalare skulle jag leta efter dessa. Begagnade, små. sprider ljudet fint och kan "gömmas". En kompis köpte ett par förra vintern. 1000:- fick han ge och de låter bra för pengen. Då har du pengar över till en bra, liten Audio proförstärkare.
http://www.component.se/docs.php?id=35
 

Niclas

Omega
Hör också 90-talet till.

:) Googla Weiss. Vanligt i HiEnd-träsket.

Nog om detta, angående trådskaparens fråga så har jag fällt in Gallo-bollar i taket i mitt badrum. Låter inget vidare utan sub ( i mitt tycke, inte heller med basstöd ) . Mina 5 cent är att hitta någon begagnad ALR-Jordan Note-modell. Är av trä så designen kanske inte funkar, men jag har aldrig hört något i närheten kvalitetsmässigt i denna prisklasen ( beg. )
 

WiktorK

Omega
Var förbi Reference Audio på Götgatan i all hast igår. Han jag pratade med rekommenderade Audio Pro T12 starkt. Efter att ha läst på lite om dessa, så verkar de kunna spela hyfsat bra?

Jag har även läst mig till att Q Acoustics BT3 ska vara en bra högtalare, i samma kategori?

Någon som har erfarenhet av den sistnämnda?

Sambon har övergått till att kunna tänka sig mindre "stativ"-högtalare. Därav att jag försöker bredda mig lite :)
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Wtf! Trodde alla någorlunda seriösa butiker har någon sorts policy gällande kabel-scam numera, i alla fall när det handlar om digital överföring.


Ha ha! På tal om Hifiklubben så köpte jag mina B&W 686 och Denon 1713 där. När vi skulle avrunda allt med att bestämma kablar så säger säljaren "Du kommer ändå inte höra någon skillnad" och gav mig billigaste kablarna, ärligt och konkret.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Söker enkelt sätt att streama spotify till stereon , vad är bästa / enklaste utvägen?

Billigaste är att köpa en blåtandsadapter som du trycker in i förstärkaren. Sisådär i min erfarenhet. Beroende på vad du har för starkare och signalkälla så kan lösningen bli olika. Om du tex har en iPhone och en stärkare med en ledig optisk in så kan du köpa en Apple tv och strömma med bra resultat från alla Apple prylar. Vad har du för stärkare så kanske jag kan hjälpa dig på vägen.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Var förbi Reference Audio på Götgatan i all hast igår. Han jag pratade med rekommenderade Audio Pro T12 starkt. Efter att ha läst på lite om dessa, så verkar de kunna spela hyfsat bra?

Jag har även läst mig till att Q Acoustics BT3 ska vara en bra högtalare, i samma kategori?

Någon som har erfarenhet av den sistnämnda?

Sambon har övergått till att kunna tänka sig mindre "stativ"-högtalare. Därav att jag försöker bredda mig lite :)
Underbart! De bästa ord man kan höra! Om du är villig att bredda prisbilden lite så säljer ref dynaudio xeo3 för 9k (nedsatta från 15k) ruskigt snygga och väldigt trevligt ljud.
 

OBRKV

Cartier
Var förbi Reference Audio på Götgatan i all hast igår. Han jag pratade med rekommenderade Audio Pro T12 starkt. Efter att ha läst på lite om dessa, så verkar de kunna spela hyfsat bra?

Jag har även läst mig till att Q Acoustics BT3 ska vara en bra högtalare, i samma kategori?

Någon som har erfarenhet av den sistnämnda?

Sambon har övergått till att kunna tänka sig mindre "stativ"-högtalare. Därav att jag försöker bredda mig lite :)

Har testat och lyssnat på BT3. Bra med tanke på vad det är för typ utav högtalare och dess funktioner.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Billigaste är att köpa en blåtandsadapter som du trycker in i förstärkaren. Sisådär i min erfarenhet. Beroende på vad du har för starkare och signalkälla så kan lösningen bli olika. Om du tex har en iPhone och en stärkare med en ledig optisk in så kan du köpa en Apple tv och strömma med bra resultat från alla Apple prylar. Vad har du för stärkare så kanske jag kan hjälpa dig på vägen.
Ingen riktig koll på stärkare, då det är tänkt som julklapp. Någon ministärkare från Denon. RCA ingång i alla fall.
Blir bluetooth tillräckligt bra? Finns inga enklare AirPlay eller spitify Connect enheter du vet om?
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Ingen riktig koll på stärkare, då det är tänkt som julklapp. Någon ministärkare från Denon. RCA ingång i alla fall.
Blir bluetooth tillräckligt bra? Finns inga enklare AirPlay eller spitify Connect enheter du vet om?
Pröva en blåtand med RCA då. Eller titta på en stärkare som har inbyggd t.ex AirPlay. Dra en sökning på prisjakt och definiera det som sök krav. Men fördelen med blåtand är ju givetvis att den tar allting som kör blåtandsprotokoll
 

WiktorK

Omega
Jag tog mig äntligen tid och mod igår. För att besöka HIFI-klubben och lyssna på bland annat Scandyna Smallpod.

Enligt mina öron så lät de helt okej, även om det inte var någon uppenbarelse.
Passade även på att lyssna på Heos 3, vilka lät över förväntan måste jag säga. Så ett alternativ är att köra två stycken Heos 3:eek:r som stereo.

Jag hatar när det blir såhär, ju mer man tittar och funderar. Desto mer förvirrad blir man! :)

Sen undrar jag vad det är för sattyg som "ljud"-säljare har för sig? Trots att jag påpekade igår att jag kommer inte spela särskilt högt. Så envisades säljaren med att kräma på riktigt ordentligt, för att sen skrika till mig hur fett det lät när man spelade högt... :/
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Sen undrar jag vad det är för sattyg som "ljud"-säljare har för sig? Trots att jag påpekade igår att jag kommer inte spela särskilt högt. Så envisades säljaren med att kräma på riktigt ordentligt, för att sen skrika till mig hur fett det lät när man spelade högt... :/
HUR FETT LÄT DET? ;)
 
Var förbi Reference Audio på Götgatan i all hast igår. Han jag pratade med rekommenderade Audio Pro T12 starkt. Efter att ha läst på lite om dessa, så verkar de kunna spela hyfsat bra?

Jag har även läst mig till att Q Acoustics BT3 ska vara en bra högtalare, i samma kategori?

Någon som har erfarenhet av den sistnämnda?

Sambon har övergått till att kunna tänka sig mindre "stativ"-högtalare. Därav att jag försöker bredda mig lite :)


Du kan lita på mig!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Hifi är ett sådant område som så många andra. Man börjar i liten skala och arbetar sig uppåt. Samma sak som med klockor och alla andra särintressen. Man, iaf jag, jobbar långsamt upp ett intresse för vad man tycker låter bra och vad som skiljer de olika tillverkarna åt. Då tycker jag att det är utmärkt att det finns en inställning på forumet att hjälpa till med det man kan. Vare sig det gäller klockor, skor eller höstrockar. Så länge man håller sig i rätt del av forumet :) om man ska jämföra med klockor så befinner jag mig någonstans på en rolex sub nivå när det gäller mitt hifi intresse. Så fråga på om ni har några som helst frågor på samma sätt som jag kommer peppra er med klockfrågor.

Gott nytt
 

McGyver

Rolex


Sorry - tyvärr ingen erfarenhet av dessa! :oops:

Sedan jag började lyssna på svängande Mylar så har jag helt tappat intresset för konhögtalare - förstår dock att alla inte kan ha extra dörrar i vardagsrummet.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Min erfarenhet av Bang är att om de skulle köpa en produkt/högtalare av dom för 50k så kan du lägga 20k hos tex audiovector eller dynaudio och få samma prestanda. Du betalar ett högt pris för den väldigt läckra designen. Men provlyssna och känn om det är värt det. Men ta med din egen musik och lyssna länge på många olika ljudnivåer utan en säljare i rummet. Kolla på en favorit som jag funderar på till sovrummet. Naim Muso. Naim är ett märke som gör sjukt bra grejer och de har för första gången gjort en soundbar som både är vacker och välljudande. Pris ca 10k.
 

par

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet av Bang är att om de skulle köpa en produkt/högtalare av dom för 50k så kan du lägga 20k hos tex audiovector eller dynaudio och få samma prestanda. Du betalar ett högt pris för den väldigt läckra designen. Men provlyssna och känn om det är värt det. Men ta med din egen musik och lyssna länge på många olika ljudnivåer utan en säljare i rummet. Kolla på en favorit som jag funderar på till sovrummet. Naim Muso. Naim är ett märke som gör sjukt bra grejer och de har för första gången gjort en soundbar som både är vacker och välljudande. Pris ca 10k.

Just det, har tittar på den också. Den har fått bra kritik, annars inget stort fan av naim i övrigt.
 
Topp