• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Ako

Rolex
2-Faktor
LIte sugen på en B&O A9, någon som kan rekomendera?
B&O är väl lite speciella , finns inte många andra fabrikat i samma klass. Tycker du ska koka ner dina krav , om du är ute efter diskret välljud så är det kanske värt att köpa något bra inbyggnadsljud förutsatt att du bor i ett köpt boende ..en favorit nätverk hällen konv. Högtalare är sonus Faber , snygga högtalare från Italien , gärna i kombo med rörförstärkare..

Gillar även butiken "veteran audio " i Stockholm ,värt ett besök för att vidga vyerna...
 

par

Patek
2-Faktor
B&O är väl lite speciella , finns inte många andra fabrikat i samma klass. Tycker du ska koka ner dina krav , om du är ute efter diskret välljud så är det kanske värt att köpa något bra inbyggnadsljud förutsatt att du bor i ett köpt boende ..en favorit nätverk hällen konv. Högtalare är sonus Faber , snygga högtalare från Italien , gärna i kombo med rörförstärkare..

Gillar även butiken "veteran audio " i Stockholm ,värt ett besök för att vidga vyerna...

Tack för svaret. Ägt ett par Cremona så är väldigt förtjust i SF. Funderar på något sånt igenn kanske och hoppar B&O, får se:)
 
  • Like
Reactions: Ako

Cristian

Rolex
2-Faktor
Finns det några bra butiker online som säljer bra Hifi? Jag är ute efter en NAD D7050. Verkar bara vara HiFi-klubben som har den?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Teac VRDS spelare? Funderar på att köpa barndomsdrömmen.




Finns det några bra butiker online som säljer bra Hifi? Jag är ute efter en NAD D7050. Verkar bara vara HiFi-klubben som har den?


Massor av butiker som säljer bra hifi, Hifi-klubben har ensamrätt på NAD så därför de bara säljer den.
För att kolla andra butiker, ta någon seriösare hembioreceiver och se vilka som säljer den tex.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2715763
 

paradis

Audemars
Om någon är intresserad av att köpa B&O begagnat, så känner jag en kille här i Malmö som har det mesta . Han har precis allt......:)
 
Om någon är intresserad av att köpa B&O begagnat, så känner jag en kille här i Malmö som har det mesta . Han har precis allt......:)


Det mesta inom vintageaudio är inte som vintage i klockvärlden.
Du kan få bra högtalare, förstärkare mm. för en spottstyver i förhållande till nytt med motsvarande ljudkvalitet. Skivspelare skall vi bara inte tala om!
Men för att njuta detta måste man acceptera sladdar till allt samt ett icke "modernt" utseende.
Men vem ser på ljudet?

Jag hittade en riktig toppförstärkare från Sansui (1980), med ett dåvarande nypris på 28000:- för en hundring på en kommunal återvinningsbutik. Den behövde volympotentiometersrengöring för 500:- sedan dess presterar den toppljud!
Sak samma med ett par Carlsson OA-50 som jag själv uppgraderade till OA_50.3. Ljuvligt för själen och öronen!

Bra ljud kräver kraftiga förstärkare med "riktiga watt" samt väl genomtänkta/lyssnade högtalare. Inte prylar som är "interiöranpassade" och förminskade såpass att högtalarna måste vara aktiva.

Dagens ungdomar verkar ha stort musikintresse men ofta litet intresse av ljudkvalitet, det är synd.

Sådant här kan omöjligt låta bra!
9919ccdbd5adceffd6936f09d45eda72.png
Då menar jag transparent, luftigt, djupt och med ett fint anslag samt god stereobild..
Både hemelektroniktillverkarna och ljudkonsumenterna verkar ha sänkt kraven och för det som tidigare var medelljud får du idag betala premium.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Om någon är intresserad av att köpa B&O begagnat, så känner jag en kille här i Malmö som har det mesta . Han har precis allt......:)


Jag småspanar lite efter Beo4 fjärr, tänkte ha den som systemfjärr till alla enheter och belysning via en Arduino som omvandlar signalen. Du får gärna kika med honom om han har någon över :)
 

paradis

Audemars
Sådant här kan omöjligt låta bra!.........Är ingen expert eller ung , men du skulle bara veta hur bra det hörs. Naturligtvis så finns det alltid bättre ...:)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja den CD-spelare man stod och dregglade efter i tonåren är nu på väg hemåt, hoppas den fungerar som den ska bara :)

vrds-7.JPG


Någon som behöver en Denon DVD modell ganska dyr när den var ny, eller en Oppo Blu-ray? :)
 

Niclas

Omega
Jag har en Harman kardon hembioförstärkare. Fungerar fint men tänkte köpa en nad d7050 och flytta om lite hemma.

Du blir garanterat nöjd :).

Lyssnar du på 2-kanal så är det en enorm skillnad genom en hembioförstärkare kontra 2-kanalare för bråkdelen av slantarna.

Letade länge efter multikanalselektronik som även funkade med 2kanal, men bet bet bigtime...
Ett tag hade jag dubbla system i vardagsrummet till frugans stora (o)lycka :) , men hittade till slut en separat för-slutstegskombination som i mitt tycke levererade både hifi och multikanal. Dock ålderstigen idag om man tittar på ingångar, men låter i toppklass.
 

Hmpson

Cartier
Plockade upp dessa i mellandagarna:
20150101_112515.jpg

Det är en Nikko Alpha II med tillhörande Beta II förförstärkare. Tillverkade (tror jag) i slutet på 70-talet.

Kopplade upp dem igår kväll, och de verkar fungera fint. Låter minst lika bra som min gamla Marantz Pm-84. Nu måste jag till min stora sorg börja sälja av lite förstärkare.
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av HEOS by Denon som HK säljer?

Fullkomligt hatar Sonos och vill egentligen köra Airplay helt och hållet, men känns så smidigt när man kan bygga ut med enheterna separat istället...
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Man måste välja om man vill ha bra ljud eller snygga högtalare tyvärr. Eller bryr man sig inte om pris kan man få båda.
Jag har aldrig hört något bättre än Dynaudio med Hegel förstärkare, men provlyssna själv.
 

OBRKV

Cartier
Man måste välja om man vill ha bra ljud eller snygga högtalare tyvärr. Eller bryr man sig inte om pris kan man få båda.
Jag har aldrig hört något bättre än Dynaudio med Hegel förstärkare, men provlyssna själv.

Guru Audio tycker jag både ser bra ut och låter jävligt bra. Överkomligt pris också. Faktiskt en utav de få högtalare idag som är snygga!
 

Johanw

Cartier


Aldrig utan att provlyssna. Köpte fem av dessa när de släpptes då de rosats överallt. Riktigt dåliga. Hade olika HiFi-folk (från butiker) hemma hos mig (då jag var väldigt tidiga med dessa och ingen annan hade så man kunde provlyssna) som konstaterade samma sak. Lånade annan förstärkare men hjälpte inte. Vet inte hur längre jag hade konstant ljud på dom för att se om de skulle bli bättre av att spelas in. Sålde dom med vinst och hör & häpna köra jag Minipod idag. Ljudmässigt finns det bättre men jag har låtit design vinna denna gång.
 

Johanw

Cartier
Fixade lite billigt ljud på hemkontoret. iPod Classic, ScanDyna the dock och ett par vifa tg9fd-10-04. Får ha en sub från ett gammalt datorhögtalarpaket i väntan på något billigt/bättre. Totalt än 1200:- Då kan man snacka Hi-Fi på budget.

WP_20150216_11_38_37_Smart.jpg
 

OBRKV

Cartier
Fixade lite billigt ljud på hemkontoret. iPod Classic, ScanDyna the dock och ett par vifa tg9fd-10-04. Får ha en sub från ett gammalt datorhögtalarpaket i väntan på något billigt/bättre. Totalt än 1200:- Då kan man snacka Hi-Fi på budget.

WP_20150216_11_38_37_Smart.jpg

Snyggt!
Är det Hifi Kit-satsen med slavbas? Har ett par i svarta lådor och mässingskruvar.
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Köpte ett par Mourdant shourt högtalare för ett tag sedan, utpris 12 tuss/paret. Vet inte så mycket men bra ljud!
 

OBRKV

Cartier
Element & låda är från Hifi-Kit men sluten en liters. Buda hem dom så här på Tradera för 281:-
Kör samma element i min Saab uppe på brädan så visste att dom kunde leverera.

Alright! Dom är grymma! Går att förbättra dom med enkel modifikation med bl.a en slavbas. Bara att dra iväg ett PM om du vill veta vad du behöver :)
 

Gurkan

Cartier
Nån som har erfarenhet av Denon CEOL N9?

Är främst ute efter smidigheten med Wifi. Kommer i huvudsak köra Spotify via padda, ibland till blåtandslurar. Kommer också koppla in en tv via optisk kabel. Har ingen större koll på såna här saker, finns något generaltips om vad man bör tänka på vid köp?
 

demondave

Rolex
Behöver något nytt om ett drygt år när jag flyttar. Dumt nog börjat kolla redan ;)

Fått ett vettigt paketpris på en Hegel H80 och ett par Dynaudio Focus 160. Enkelt, snyggt och lättmöblerat. Antagligen Spot premium genom Apple TV som huvudsaklig ljudkälla.
Ska provlyssnas mer, men spontant något som passar mina öron och min (breda) musiksmak.

Vad tror panelen, ett vettigt köp strax söder om 25kkr?
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Behöver något nytt om ett drygt år när jag flyttar. Dumt nog börjat kolla redan ;)

Fått ett vettigt paketpris på en Hegel H80 och ett par Dynaudio Focus 160. Enkelt, snyggt och lättmöblerat. Antagligen Spot premium genom Apple TV som huvudsaklig ljudkälla.
Ska provlyssnas mer, men spontant något som passar mina öron och min (breda) musiksmak.

Vad tror panelen, ett vettigt köp strax söder om 25kkr?
Förmodligen det bästa du kan köpa för dom pengarna. Men vill du komma lite billigare undan kan du köpa mina dynaudio dm 2/6 med tillhörande center [emoji6]
 
Topp