Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Då har du 95m till godo så du kan vara lugn.
Har för mig att jag läst någonstans att dom inte bokstavligt menar 100m djup utan att de rör sig mer om trycket som skapas vid rörelser etc?
Det stämmer det är trycket det hadlar om! Så den ska klara trycket på 100m om du är helt stilla men det kommer du inte vara och då ökar trycket så 100m kanske betyder 10m om du har på den när du badar! Så om du håller dig över 5m borde det inte vara några problem! Men om klockan inte är åt det nyare hållet skulle jag få den trycktestad först för att vara på säkra sidan.Har för mig att jag läst någonstans att dom inte bokstavligt menar 100m djup utan att de rör sig mer om trycket som skapas vid rörelser etc?
Har för mig att jag läst någonstans att dom inte bokstavligt menar 100m djup utan att de rör sig mer om trycket som skapas vid rörelser etc?
Det stämmer det är trycket det hadlar om! Så den ska klara trycket på 100m om du är helt stilla men det kommer du inte vara och då ökar trycket så 100m kanske betyder 10m om du har på den när du badar! Så om du håller dig över 5m borde det inte vara några problem! Men om klockan inte är åt det nyare hållet skulle jag få den trycktestad först för att vara på säkra sidan.
Rätt säker på att de inte är en myt! Kör du med den logiken med klockor som säger 30m också?Jo, Rolex menar bokstavligen 100 meters djup (och lite til) och trycket som skapas vid rörelse är försumbart nog att kallas för myt.
Är det en äldre klocka hade jag dock trycktestat först.
Dålig källa. Finns alltid folk som har fel på internet. Läs det material som finns på forumet. Seriösa tillverkare står bakom sin märkning. 100 m betyder 100 m. Det extra tryck du kan uppbringa genom rörelse har marginell påverkan.Rätt säker på att de inte är en myt! Kör du med den logiken med klockor som säger 30m också?
Men sen kan det var så att Rolex kör med sina egna krav där 100m verkligen betyder 100m, inget jag vågar uttala mig om.
- Water Resistant: Will resist moisture from accidental splashing, rain, sweat, etc.
- 3 ATM / 30metres / 100ft: Will resist moisture, splash proof. No swimming
- 5 ATM / 50metres / 165ft: Will resist moisture and can also be worn while swimming in shallow water.
- 10 ATM / 100metres / 330ft: Watch may be worn during shallow snorkelling, skin-diving, and swimming.
- 20 ATM / 200metres / 660ft: Watch may be worn during standard scuba diving.
https://bigwatchworld.com/water-resistance/10atm-100-meters-330-feet
- 50 ATM / 500metres / 1650ft: Watch may be worn for deep sea diving
Lässte igenom det och såg att det var dålig käla men ville mer vissa vad jag mena än att hitta en bra källa. Så ber om ursäkt för det!Dålig källa. Finns alltid folk som har fel på internet. Läs det material som finns på forumet. Seriösa tillverkare står bakom sin märkning. 100 m betyder 100 m. Det extra tryck du kan uppbringa genom rörelse har marginell påverkan.
Nej, 100m är med säkerhetsmarginal, inte under perfekta förhållanden. I alla fall för Rolex.Lässte igenom det och såg att det var dålig käla men ville mer vissa vad jag mena än att hitta en bra källa. Så ber om ursäkt för det!
Men sen är det ju inte bara rörelser som ändrar trycket utan även temperaturen med mera.
Så även fast det är som ni säger klarar klockan bara 100m under perfekta förhållande. Alltså lab förhållanden.
Så om vi tar en klocka som det står att den ska klara 30m skulle du då ta och dyka ner till 30m med den?!
Hur som hur kan vi ju vara överens om att han bada med sin klocka så länge den är trycktestad!
Har ikke kollat Rolex, men i Oris sine handböcker står iaf det samma som @Träff skriver over og det går ikke å bade om klokken har under 100m wr så da får man i så fall kolla upp värje klocka/merke om det er så stor skillnad fra merke til merke.Nej, 100m är med säkerhetsmarginal, inte under perfekta förhållanden. I alla fall för Rolex.
Helt rätt.Rätta mig om jag har fel, men om jag minns rätt så är trycket vid 100 meters djup faktiskt 10 ggr större än vid ytan, dvs 10 bar.
Lässte igenom det och såg att det var dålig käla men ville mer vissa vad jag mena än att hitta en bra källa. Så ber om ursäkt för det!
Men sen är det ju inte bara rörelser som ändrar trycket utan även temperaturen med mera.
Så även fast det är som ni säger klarar klockan bara 100m under perfekta förhållande. Alltså lab förhållanden.
Så om vi tar en klocka som det står att den ska klara 30m skulle du då ta och dyka ner till 30m med den?!
Hur som hur kan vi ju vara överens om att han bada med sin klocka så länge den är trycktestad!
Ja, det stämmer att det är olika för olika märken.Har ikke kollat Rolex, men i Oris sine handböcker står iaf det samma som @Träff skriver over og det går ikke å bade om klokken har under 100m wr så da får man i så fall kolla upp värje klocka/merke om det er så stor skillnad fra merke til merke.
Sedan är det ju en sak vad tillverkare vill att folk ska göra med sina klockor och vad de faktiskt klarar av. @yonsson har bättre koll på klassificeringarna så om tex Breitling använder några av dessa så är det rimligen just de som gäller.Alla som generalliserar har per definition helt fel. Olika tillverkare har lite olika definitioner på sina "meter".
Här är t ex Breitlings beskrivning av täthet och tryck, och där ska man absolut inte bada med en Navitimer på 30m t ex.
https://www.breitling.com/ch-en/service/water-resistance/
De flesta tillverkare har listor med sina definitioner på vattenresistans och tryck.
Man ska gå efter vad tillverkarna lovar på sina egna klockor gällande just detta, tycker jag, inte vad folk på internet (även KS) säger.
Men att alla moderna Oyster-case från Rolex är lugna att bada med är ett faktum, så länge de inte har dåliga packningar.
Sedan är det ju en sak vad tillverkare vill att folk ska göra med sina klockor och vad de faktiskt klarar av. @yonsson har bättre koll på klassificeringarna så om tex Breitling använder några av dessa så är det rimligen just de som gäller.
Har man någonsin öppnat en Navitimer och kikat på dess packningar, tryckknappar etc så förstår man varför man inte ska bada just med denna klocka som jag tog som exempel. Har du en Navitimer med på magaluf-resan så kan jag lova till 99% att den kommer behöva en renovering när du kommer hem. Navitimer har inga "certifieringar", inga Breitlings har. ISO är för övrigt standarder och inget testcenter som gör certifieringar i dess rätta bemärkelse. Det får tillverkarna göra själva, alltså lova att de följer standarden och kraven, men det antar jag att du vet. Dykarklockor har funnits i årtionden innan ISO, och vare sig Rolex, Breitling eller ens självaste Doxa skryter om ISO hit eller dit.Sedan är det ju en sak vad tillverkare vill att folk ska göra med sina klockor och vad de faktiskt klarar av. @yonsson har bättre koll på klassificeringarna så om tex Breitling använder några av dessa så är det rimligen just de som gäller.
Om du öppnar klockor och ser till dess packningar och konstruktion så förstår du varför, oavsett märke. En Speedmaster är ett bra annat exempel, ratad till 50m och den klarar av att badas lite med när packningarna är fräscha, men är väldigt klent byggd jämfört med någon liknande kronograf med högre rating. Klen packning vid krona, glas och knappar, jämfört med andra kronografer med dubbla kronpackningar, knappar med flera packningar som går att använda under vatten etc.Breitling säger ju att klockan ska klara av det trycket som 100m av vattnet trycker med men sedan börjar skitsnacket om extra trycket från duschar och havsströmmar... Tillverkaren vill inte att köparen ska utsätta klockan för det den bör klara av.
Om du öppnar klockor och ser till dess packningar och konstruktion så förstår du varför, oavsett märke. En Speedmaster är ett bra annat exempel, ratad till 50m och den klarar av att badas lite med när packningarna är fräscha, men är väldigt klent byggd jämfört med någon liknande kronograf med högre rating. Klen packning vid krona, glas och knappar, jämfört med andra kronografer med dubbla kronpackningar, knappar med flera packningar som går att använda under vatten etc.
Tillverkarna skriver vad deras klockor garanteras och är till för, sen att alla har lite säkerhetsmarginal uppåt är självklart. Men det är bättre att lova lågt. En ren flyg- eller motorsport-klocka har ju inte tagits fram för badning och dykning. En annan beaktning är att samtliga tillverkares "löften" gäller under bästa förutsättningar, med nya fräscha gummipackningar.
Jag förstår inte hur de ljuger? En Navitimer klarar det statiska trycket i maskin till 3bar, men ska absolut inte badas med precis som Breitling säger. Dels klarar inte klockan trycken någon längre stund, och inte heller de snabba variationerna, precis som de skriver. Den är framtagen som flygare, inte badare. Det finns det andra klockor för. Vill man ha en dykarflygar-kombo kan man välja deras Chronomat eller Avenger. Just den klassiska Navin har väldigt klena packningar och inte ens tät utan bezel.Breitling säger att deras klockor klarar av trycket av 30 eller 100 m vatten och sedan ljuger att om man dyker 30m djupt ska trycket vara högre och därför man ska inte göra det. Jag köpet ditt resonemang att packningarna blir dåliga med tiden. Det jag säger är att man ska trycktesta sin klocka först.
Jag förstår inte hur de ljuger? En Navitimer klarar det statiska trycket i maskin till 3bar, men ska absolut inte badas med precis som Breitling säger. Dels klarar inte klockan trycken någon längre stund, och inte heller de snabba variationerna, precis som de skriver. Den är framtagen som flygare, inte badare. Det finns det andra klockor för. Vill man ha en dykarflygar-kombo kan man välja deras Chronomat eller Avenger. Just den klassiska Navin har väldigt klena packningar och inte ens tät utan bezel.
Jag läste och en flygplansingenjör är ingen urmakare. Lika lite som att en urmakare är en flygplansingenjör. Öppnar du lite klockor och ser dess konstruktioner så förstår du varför vissa inte bör badas med, och en Navitimer ska du definitivt inte bada med, då den inte är framtagen för för att utsättas för det. Att klara lite statiskt tryck är inte samma sak som att utsättas för elementen på riktigt. Sen finns det säkert andra klockor som är specade till 30m eller 50m som är mycket mer stabila och bättre byggda, som klarar av badning och dykning. Det skiljer sig på konstruktion från klocka till klocka.Läs mitt första inlägg i denna tråd där jag berättar mer om ”extra trycket” som är en myt. Klarar klockan 3atm ska den definitivt klara av att simma med. Ingen chans du kommer ens nära det trycket när du ”vas a la playa”