Att dyka djupare än 42m är inget jag skulle rekommendera någon, riskerna ökar rätt mycket!! För några år sen åkte pappa på dykarsjukan på 38m och då har han mer erfarenhet än någon jag känner med över 20 års erfarenhet inom dykning från både försvaret och brandkåren så personligen skulle jag hålla mig inom det som rekommenderas!Det händer även att folk tänjer lite på gränserna och dyker djupare än 42 på luft. Framförallt utomlands i klarare vatten.. Dock inget att rekommendera då man blir rätt djupberusad och luften svårandad.
Nuförtiden är såkallad "teknisk dykning" inte helt ovanligt heller. Med utbildning, reduntant utrustning och annan gas i flaskorna kan man ta sig ned lite djupare. Riskerna ökar dock med djupet och tiden på botten så sällan man hör om tekniska dyk som är djupare än ~100 meter.
Apropå fridykning så är tydligen rekordet 214 meter, galet! https://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Nitsch
När man borra efter olja så är det inte helt ovanligt med dykare som är nere på 300m men då med någon speciell blandning i tuberna. Idag finns det även en ny dykdräkt med motor på ryggen som håller trycket inne i dräkten på en atmosfär som tillåter dykare ner till 800m.
Det beror på hur man ser det, 214m sattes i kategorin No Limit (NLT) vilket betyder att man dras ner och upp av en ballong. Så rekordet som gäller när man bara simmar så djupt som möjligt med egen kraft är 102m och 128m med fenor, men det är galet ändå!!
Senast ändrad: