• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bada med en GMT2

Jag bryr mig inte om din Navitimer. Jag pratar om klassificering i allmänhet och Breitlings klassificering i synnerhet och där tar jag för givet att man är konsekvent. Man kan definitivt jämföra en statisk test i en skyddad miljö med verkligheten. Gäller bara att ta höjd för möjliga avvikelser. Det har man gjort vid översättandet av statiskt tryck till dynamisk för ett ur som sitter på en handled. Skillnaden är försumbar. Detta är vetenskap. Hör att du inte är speciellt vetenskapligt lagd så jag tror vi får lämna det helt enkelt.
Ok, det kan vi säga. Möjligen minns jag inte allt från skolans fysik då det var många år sedan, men tillräckligt skolad är jag att jag minns grunderna inom fysiken, rörelseenergi etc. Bara man hoppar från någon meter så blir kraften väldigt stor, man kan i lekmannatermer beskriva det som att man ökar sin vikt flera ggr om, fast det såklart inte är så rent "vetenskapligt". Nog om det.
 
Bara hoppa i och prova. Resten visar sig självt. Vad är det värsta som kan hända liksom? :rolleyes:

Tryck innan om du är orolig, inte svårare än så för någon hundring eller två :)
 
Klockbranschen är inte logisk i sina rekommendationer, det vet ju alla som håller på med klockor. De vill sälja klockor med 1000m/3000m WR och heliumventil trots att ingen människa någonsin varit djupare än 500 meter och trots att i princip ingen mättnadsdyker.

De vill att du ska serva rutinmässigt vartannat år för täthet och vart 3-5e år för ”oljornas skull”. De vill att du ska hålla dig borta från magnetism och golf och de vill givetvis inte att du ska bada med din Aerospace eller någon annan klocka som inte är marknadsförd för just dykning.
Kul att du nämner Aerospace, den är absolut badbar vilket även de marknadsför den som i sina listor, men den har en väldigt kortlivad konstruktion i kronpackningen vilket gör att många får läckage om man inte är noga med täthetsservice just på denna modell.

Jag håller med om allt det där. Man servar när det behöver servas. Men nu diskuterade vi Navitimer som ett sidospår, och jag vet att du aldrig skulle ha badat med dina Navitimers själv, då jag antar att du vet vilken skör konstruktion de bygger på. :)
 
Det at den ikke er beregnet for dykning og kan ta inn vann er jo ikke samme sak som at den alltid gjør det. Troligen kommer det gå bra, men du kan ha otur og få en veldig dyr tur til nærmeste urmaker.
Jo men den KAN även ta in vatten när du badar om du har otur. Dykt med ett flertal klockor med 100m wr ingen har hittils läckt, tror bara tillverkarna vill frånskriva sig eventuella problem.
 
En klassning på 100m skulle ja utan problem bada med. skulle jag vilja snorkla eller dyka djupare skulle jag gå upp till 200m klassning iaf.
 
Jo men den KAN även ta in vatten när du badar om du har otur. Dykt med ett flertal klockor med 100m wr ingen har hittils läckt, tror bara tillverkarna vill frånskriva sig eventuella problem.
Sier ikke at ingen får gjöre det. Det er helt opp til vär enkelt om det er verdt risikoen, men om någon hadde frågat mig om dom kunne badat med t.eks en speedmaster hadde jeg aldri vågat rekomandera dom å gjöre det for jeg er ikke 100% sikker på at det går bra. Hadde heller ikke gjort det selv.
 
Jag hade en ny sub 116610 och badade med den på semestern, kom ihåg att jag dök ned till ca 1,5 m djup och klockan klarade sig fint! Rolex håller vad dem lovar!
Sjukt, att du vågade!
Alla vet att Rolex ska in i kassaskåp så fort man köper en.
Hårt vatten kan repa länken och ge alla möjliga oförklarliga dings och repor med risken att du förlorar halva värdet.
Poolområdet är de inte byggda för helt enkelt.

När eller om jag köper en så ska jag titta på den då & då i kassaskåpet, ibland visa barnen:
”Den här är er när ni växer upp ungjävlar! När jag dör ska ni posta bilder på alla forum och fråga vad ni får för den!”
 
Sjukt, att du vågade!
Alla vet att Rolex ska in i kassaskåp så fort man köper en.
Hårt vatten kan repa länken och ge alla möjliga oförklarliga dings och repor med risken att du förlorar halva värdet.
Poolområdet är de inte byggda för helt enkelt.

När eller om jag köper en så ska jag titta på den då & då i kassaskåpet, ibland visa barnen:
”Den här är er när ni växer upp ungjävlar! När jag dör ska ni posta bilder på alla forum och fråga vad ni får för den!”
Måste erkänna att jag var orolig när gick ned i poolen. Sålde klockan så fort jag kom hem då jag inte kunde leva med tanken på att jag hade badat med min sub.
 
water-resistance.png

Så sier iaf Oris i sin instruksjonsbok og det er jeg velger å forholde meg til. Om noen velger å lite på vad nån på klocksnack sier og ta med seg sin Navitimer i poolen får de vel gjøre det, men jeg hadde aldri satt så mye penger på at den personen kanskje vet hva han/hon snakker om.
Har de den där bilden i sin instruktionsbok? En klocktillverkare som inte ens har koll på hur man räknar ut tryck på olika djup kanske inte ska göra dykarur. Vid 30 meter är det 4 bars tryck, vid 50 6 bar och så vidare.

Och vidare, om de inte anser att en klocka klarar 100 meter, 11 bar, plus lite säkerhetsmarginal ska de naturligtvis inte märka den med 100 meter.
 
Har de den där bilden i sin instruktionsbok? En klocktillverkare som inte ens har koll på hur man räknar ut tryck på olika djup kanske inte ska göra dykarur. Vid 30 meter är det 4 bars tryck, vid 50 6 bar och så vidare.

Och vidare, om de inte anser att en klocka klarar 100 meter, 11 bar, plus lite säkerhetsmarginal ska de naturligtvis inte märka den med 100 meter.
Ja, så har det sett ut i alla instruktionsböcker jag haft.

Atmosfärstryck anses vara normaltillståndet i klocksammanhang, vilket redan påpekats i tråden.
 
Tycker att nån gång ska vi göra en sån här test IRL. Köpa en ny klocka (alt. nyservad av tillverkaren) som är märkt "3 atm", "30m", "WR30" etc. och först använda den som badklocka i några dagar, och sedan dyka till låt säga 25 meter, alternativt sänka klockan till detta djupet. Alla de som inte tror att "patienten" skulle överleva behandlingen betalar om den gör det, alla de som tror att den ska - betalar i fall den tar in vatten :)

@JensBP, jar är säker att de flesta kronographer samt aerospace klockor får problem inte pga packningar utan pga knapparna som trycks på oavsiktligt. Det händer hur lätt som helst när man tex leker med barnen i poolen och råkar vrida handleden uppåt mot kronan/knapparna.
 
Oj vad alla pratar förbi varandra..

Det är inte jättesvårt. Alla klocktillverkare anger ju sina vattentäthetsmeter på olika sätt. En del anger statisk trycktålighet, en del anger enligt ISO standard och andra har egna metoder.

Rolex anger t.e.x. Det djup de menar uret är avsett att kunna användas till. Det är en stor skillnad mot ett statiskt trycktest som inte tar hänsyn till normalt åldrande av packningar (öppna stäng slitage ex) eller övriga samverkande laster på botten.

Att vattentrycket skulle öka från att vifta med armen är dravel (jag har dessutom i någon gammal tråd bevisat detta med en uträkning). Däremot så påverkar självklart andra laster som kan uppstå vid användning, ex om man slår i något.

Om man ex tar en boett som klarar 30m statisk belastning och vrider botten med händerna kan den mycket väl börja läcka öven 10 cm under vatten.

För övrigt som påpekats 2ggr är det standard att ange tryck relativt atmosfärstryck. Även kallat övertryck eller relativt tryck. Jämför man med vacuum heter det absolut tryck.
 
Tycker att nån gång ska vi göra en sån här test IRL. Köpa en ny klocka (alt. nyservad av tillverkaren) som är märkt "3 atm", "30m", "WR30" etc. och först använda den som badklocka i några dagar, och sedan dyka till låt säga 25 meter, alternativt sänka klockan till detta djupet. Alla de som inte tror att "patienten" skulle överleva behandlingen betalar om den gör det, alla de som tror att den ska - betalar i fall den tar in vatten :)

@JensBP, jar är säker att de flesta kronographer samt aerospace klockor får problem inte pga packningar utan pga knapparna som trycks på oavsiktligt. Det händer hur lätt som helst när man tex leker med barnen i poolen och råkar vrida handleden uppåt mot kronan/knapparna.
Så är det säkert, väldigt enkel olycka att trycka till. Jag har dock inte diskuterat kronografer som grupp, eller ens 30WR som grupp, utan om Navitimer och att tillverkarna gör och specar lite olika, och lite om Aerospace med sin dåliga kronpackning som faktiskt bör bytas rätt ofta men den är 100WR som fräsch så det var ett sidospår. Jag brukar normalt bara uttrycka mig om saker jag känner till, och det är just Breitlings konstruktioner. Inte så många andra märken lika bra.

En kul orelaterad sak i sammanhanget är att många av de breitlings jag haft och servat har varit helt täta trots många år på nacken. Inte vintage såklart men 10-25 år gamla klockor. Nu senast min Colt som jag köpte 1997. Servade den första gången i somras. Klarade trycktestet innan service galant. Rätt bra jobbat. :)
 
Får aldrig riktigt grepp om det här med vattentätheten. Jag läser och förstår vad @Aurum och @yonsson skriver. Samtidigt tror jag inte en sekund att en Caltrava skulle skulle hålla tätt som dykklocka. Frustrerande.
 
Får aldrig riktigt grepp om det här med vattentätheten. Jag läser och förstår vad @Aurum och @yonsson skriver. Samtidigt tror jag inte en sekund att en Caltrava skulle skulle hålla tätt som dykklocka. Frustrerande.
Varför tror du inte det? För att det är en Patek? För att den är i guld? För att deras verk inte är speciellt robusta? För att de ser för fina ut? Så länge du inte skruvar på kronan, slår i klockan hårt så är klockan under väldigt optimala förhållanden på din handled. Det fina med tryck på luftfyllda kroppar med packningar är ju att de blir tätare desto högre tryck de utsätts för. Tills de når sin gräns och glas spricker och boetten deformeras. Var och en gör som de vill men är så jäkla trött på allt hittepå när det kommer till täthet och djupangivelser. De uren som inte klarar det djup som står på dem är misskötta eller så är tillverkaren djupt oseriös. Sedan kan man alltid ha otur så att utsätta sin klocka för väta är aldrig utan risk. Det såg vi tex på Omega PO senast.
 
Varför tror du inte det? För att det är en Patek? För att den är i guld? För att deras verk inte är speciellt robusta? För att de ser för fina ut? Så länge du inte skruvar på kronan, slår i klockan hårt så är klockan under väldigt optimala förhållanden på din handled. Det fina med tryck på luftfyllda kroppar med packningar är ju att de blir tätare desto högre tryck de utsätts för. Tills de når sin gräns och glas spricker och boetten deformeras. Var och en gör som de vill men är så jäkla trött på allt hittepå när det kommer till täthet och djupangivelser. De uren som inte klarar det djup som står på dem är misskötta eller så är tillverkaren djupt oseriös. Sedan kan man alltid ha otur så att utsätta sin klocka för väta är aldrig utan risk. Det såg vi tex på Omega PO senast.
Det är säkert en kombination av hur klockan ser ut och vad tillverkaren rekommenderar som skapar misstron. Jag köper allt du säger. Du har rätt. Men jag skulle ändå aldrig bada med ett dressur med 30m wr. Vilket tyder på att jag ändå inte tror det skulle funka i längden. Som sagt, frustrerande. Av ren nyfikenhet utan intention att sätta dit dig, använder du dina klockor med låg wr i vatten?
 
Det är säkert en kombination av hur klockan ser ut och vad tillverkaren rekommenderar som skapar misstron. Jag köper allt du säger. Du har rätt. Men jag skulle ändå aldrig bada med ett dressur med 30m wr. Vilket tyder på att jag ändå inte tror det skulle funka i längden. Som sagt, frustrerande. Av ren nyfikenhet utan intention att sätta dit dig, använder du dina klockor med låg wr i vatten?
Jag förstår känslan. Ofta är dock känslor irrationella. Jag har typ inga moderna ur med nya packningar, med jag badade med min förra Santos Carrée. Sedan badar jag typ aldrig heller å andra sidan.
 
Jag förstår känslan. Ofta är dock känslor irrationella. Jag har typ inga moderna ur med nya packningar, med jag badade med min förra Santos Carrée. Sedan badar jag typ aldrig heller å andra sidan.
Kapar tråden lite!
Som jag sa i början av tråden jag har lärt mig att 200m betyder något helt annat än 200 riktiga meter.
Men det borde inte vata några problem att gå ner till 50m med tudor bb 58 som säger att den ska klara 200m?
 
Är den ny eller nyligen trycktestad så är det bara till att hoppa. Bada är för mig inte samma sak som att dyka.
 

Ska man dra det till sin spets behöver rekreationsdykare inte mer än 50m täta dykklockor.
42 m är ju max vad en rekreationsdykare med vanlig luft får dyka ner till. Maxdjup till 18-30 meter är ju desto vanligare.
ISO-certifieringen för dyklockor innebär ju dock fler tester än själva vattentätheten.
Klockan / boetten ska klara av slag / stötar så en dykklocka är ju aldrig tunn som en Patek.
Så en tjockare boett resulterar naturligt i en bättre vattentäthet om den kombineras med tjockare glas.
 
Tack tack, då vet jag!
Men då är det ju helt meningslöst att ha en klocka som klarar mer än 60m? Mer än att man kan skryta om det!
Kan vara, men oftast har de bättre/säkrare lösningar för täthet och står emot tex stötar bättre. Behöver dock inte vara så, blir en avvägning vid varje enskild klocka. Men det stämmer ett väldigt få behöver mer än 50 m.
 
Ska man dra det till sin spets behöver rekreationsdykare inte mer än 50m täta dykklockor.
42 m är ju max vad en rekreationsdykare med vanlig luft får dyka ner till. Maxdjup till 18-30 meter är ju desto vanligare.
ISO-certifieringen för dyklockor innebär ju dock fler tester än själva vattentätheten.
Klockan / boetten ska klara av slag / stötar så en dykklocka är ju aldrig tunn som en Patek.
Så en tjockare boett resulterar naturligt i en bättre vattentäthet om den kombineras med tjockare glas.
Just det, helt rätt. Det finns ju annat än WR att tänka på om man nu verkligen skall använda klockan som hjälpmedel vid dyk.
 
Ska man dra det till sin spets behöver rekreationsdykare inte mer än 50m täta dykklockor.
42 m är ju max vad en rekreationsdykare med vanlig luft får dyka ner till. Maxdjup till 18-30 meter är ju desto vanligare.
ISO-certifieringen för dyklockor innebär ju dock fler tester än själva vattentätheten.
Klockan / boetten ska klara av slag / stötar så en dykklocka är ju aldrig tunn som en Patek.
Så en tjockare boett resulterar naturligt i en bättre vattentäthet om den kombineras med tjockare glas.
Träna fridykning hela min uppväxt så kommer ner djupare än 42 då jag kör utan tuber, så 42m gäller inte på mig....
Kan vara, men oftast har de bättre/säkrare lösningar för täthet och står emot tex stötar bättre. Behöver dock inte vara så, blir en avvägning vid varje enskild klocka. Men det stämmer ett väldigt få behöver mer än 50 m.
Mm kan ju vara skönt att ha lite spelmån då det lätt bli en stöt på en klocka i vatten.
 
Träna fridykning hela min uppväxt så kommer ner djupare än 42 då jag kör utan tuber, så 42m gäller inte på mig....

Mm kan ju vara skönt att ha lite spelmån då det lätt bli en stöt på en klocka i vatten.
Det händer även att folk tänjer lite på gränserna och dyker djupare än 42 på luft. Framförallt utomlands i klarare vatten.. Dock inget att rekommendera då man blir rätt djupberusad och luften svårandad.

Nuförtiden är såkallad "teknisk dykning" inte helt ovanligt heller. Med utbildning, reduntant utrustning och annan gas i flaskorna kan man ta sig ned lite djupare. Riskerna ökar dock med djupet och tiden på botten så sällan man hör om tekniska dyk som är djupare än ~100 meter.

Apropå fridykning så är tydligen rekordet 214 meter, galet! https://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Nitsch
 
Tillbaka
Topp