• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

BadkarsPiraten - Nyfiken fråga gällade din AP!

Hej,

Läste din utmärkta recension men har några små funderingar, du klagade lite på fästningen mellan länk och boett i din recension,

https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-15300st.43943/

Du skrev så här...

Och det är brister i designen som jag anser att det borde inte existera. Speciellt övergången från boetten till länken.
En klocka i denna prisklassen bör vara perfekt in i det minsta. Och det är tyvärr inte denna.
AP kan bättre, och dom borde göra bättre.

Där boetten övergår till länken så är det faktiskt två olika vinklar. Boetten har en vinkel och länken en annan. Länken har en 90 graders vinkel från ovansidan på första länkbiten till kortsidan, medans boetten har en vinkel på kanske 70-80 grader. Detta medför att det blir en konstig vinkel kant vid övergången från boetten till länken.
Det är helt sjukt att dom har gjort på detta sättet och det tog mig 2 veckor innan jag märkte det. Detta är dåligt AP, detta är mycket dåligt!
Dessutom så är den polerade vinkeln på boetten väldigt bred, men när den går över till länken blir den helt plötsligt en tredjedel, kanske till och med en fjärde del så smal!
Vad har ni tänkt med AP? Tillbaka till ritbordet!


Antar att du menar detta

AP5%20kopia_zpsw7ndrwj3.jpg


AP3%20kopia_zps4sandy3h.jpg


AP6%20kopia_zpsrjbp5agr.jpg



Håller med om att det ser skumt ut, särskilt att fasningen är så bred, går ju nästan över skruvhålet, kan det vara så att den är så nedpolerad? samt att länken ser ut att vara tjockare?, jag jämförde med mina gamla bilder och andra i den här tråden

https://klocksnack.se/threads/ap-royal-oak.33330/

F64C071A-06F4-4FF7-AF27-913DE781E8A9_zpsmminescx.jpg


A5C84024-13EE-4431-9852-CBE4FEFD233D_zpseseljj3o.jpg


image-jpg.95494


image-jpg.26665



Vad tycker du själv om du jämför? är den nypolerad kanske?

Lite andra bilder från nätet...här ser man ju också att skruvhålet har en hel del kvar på 'uppesidan' till bevels...ser ut som det ska vara mer eller mindre lika mycket på både översiden och undersidan

hittade bilderna här
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?239128-APRO-question

DSC08374.jpg


DSC08358.jpg


till skillnad från din bild, där översidan är helt borta
AP5%20kopia_zpsw7ndrwj3.jpg


Någon annan som kanske kan ge lite input?

Sorry för att jag tar upp detta och kan såklart ha fel och då ber jag om ursäkt men började tänka på det när jag läste din recension där du själv påpekade detta och tyckte det var konstigt...

ping @BadkarsPiraten
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ja, APn ser väldigt fin ut men, som MK anmodar, förmodligen ordentligt nerpolerad på "bandhornen" därav den konstiga övergången. Någon historik om polering? Svårt att tro att AP skulle polera så här vid en service.
 
Senast ändrad:

JesperO

Rolex
Grymt spottat killern... visar väl hur viktigt det är vara grymt påläst när man köper klockor (begagnat vilket jag antar i det här fallet).
Bra att tänka på till nästa gång, nu när jag lite mer seriöst inlett jakten på en 15300:a
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Trist…
Har bara min tidigare 15400 att jämför med, men där är övergången mellan klocka och länk nästan osynlig, och fasningen går inte lika långt ned mot skruvhålet
 

point1

Cartier
Ganska anmärkningsvärt att man kan ändra formen så stort vid polering. Imponerande upptäckt och det bevisar återigen att man bör göra sin läxa väl innan köp.

Om det var hairlines som polerades bort var det nog inte AP som gjorde det, för de har tagit riktigt mycket, isf var det nog någon annan mindre kunnig. Men om det var en riktig repa/ding så kanske de tog så mycket bara för att bli av med den.
 
Topp