• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Storlekar går ju att separera från personliga preferenser också. Jag tycker tex det är märkligt att Rolex har storlekarna 34, 36, och 39 mm på OP, men väljer 36 och 41 på DJ. I mina ögon hade det varit naturligare att ha 39 där också, och eventuellt en 42. På samma sätt med Sub/SD/DSSD på 40, 43, 44. Varför inte 41,5 eller 42 istället för 43? Tudor har också konstiga storlekar - ja, det skriks nog efter BB36 i större än 36, men jag tror det skriks mer efter tex BB39 än BB41 där de senare kan köpa vanliga BB. Nomos har sin gigantiska Ahoi (40mm) och släpper nu en mindre version som backar hela vägen till 36mm.
Om jag skulle gissa så tror jag att boetter med dykring mäts tex 42mm över ringen medans boetten kan vara mindre eftersom den sticker ut lite, typ 40mm. Varför man väljer lite udda format på boetterna har jag inget svar på, men det har ju sällan någon större betydelse. Snarare vad den har mellan luggarna eller över luggarna. Leta band med 19,21,23 är ju sjukt trist.

Passar på att lufta mina tankar också om det jag sett av Basel så här långt. Först och främst nya Sea-Dweller. Tycker Rolex gör en riktigt platt mässa i år och helt plötsligt försvann den sista nya modellen jag skulle kunna tänka mig att köpa(möjligen bortsett Platina-DD och Everrose-YM). Dock förstår jag(tror jag) hur de tänker avseende marknaden i övrigt där jag tror att många väljer bort SD till förmån för Sub på grund av att den kan upplevas som enbart dyrare utan att egentligen tillföra något estetiskt(det finns ju trots allt en stor målgrupp som främst ser till design och varumärke). Nu får man helt plötsligt en bredare line-up som jag tror kan motivera fler att betala mer för en SD samtidigt som man även kanske lockar en del som ser historieflirten som en tjusning. Kort och gott.

I övrigt: Omegas trio ser fantastisk ut. Hur lägger man vantarna på den(om ens möjligt för en vanlig samlare?)
Tudors Black Bay Steel ser lite småspännande ut. Återstår att prova(haft svår med vanliga 41 mm innan)

Hör med en Omega Boutique...

Skulle gärna sett en riktig hyllning till dubbelröd seadwellersub, i en normal storlek. Denna blev antiklimax.

Om Tudor BB Chrono håller jag absolut inte med många som klagar här. Jag tror snarare att några bildvinklar inte gör den rättvisa. Den ser störtskön ut. Gillar chronos med subs kl 3 och 9. Bra vintage-feeling.

BB tvåton känns också trevlig. Gillar att den har stållås, precis som gamla tvåtons oysters och jubilee. Blir en bra kontrast och lite mindre in your face.

Breitling är tyvärr lite av en besvikelse. Det är synd med deras DNA.

Omega känns... [ ]

Är hitils lite besviken. Allt hopp ligger på Seiko och denna just nu :D
Screenshot_20170322-215652.png

Ber om ursäkt för den dåliga bilden men det va lite svårt att printscreena en video :D
Ja, den ser attraherande ut! Verkar vara mycket bling och gälla att sticka ut och vara värst för övrigt där. Ny tillfällig trend ?

Vad påverkar bubblan hur klockan bärs? Tycker vi kan flytta tillbaka fokus till nyheterna istället, va?
Det är ett par trender som jag tycker är tråkiga, bla att modeller förstoras. Tex DJ, Explorer, BB etc. Tycker även att fake patina är en trist trend som borde upphöra snarast. Detta har inte bara att göra med hur en klocka ser ut på min arm, utan vart hela branschen är på väg. Världens största mässa borde vara världens bästa trendindikator, och att inte kunna diskutera det här känns lite fucked up.

Listar 239'.

Men en fråga. Månfasen ser ut att bara vara en disc som roterar? Dvs inte så att "månen" i vissa lägen skyms och ser halv ut osv. Är det korrekt uppfattat? Är inte det en ganska B månfaskomplikation i så fall?

Saxat från Rolex hemsida så du verkar ha helt rätt:

"The moonphase is read via the indicator set at 12 o’clock on the subdial, as the full moon and new moon rotate through the lunar cycle."

EDIT:

Listar 239'.

Men en fråga. Månfasen ser ut att bara vara en disc som roterar? Dvs inte så att "månen" i vissa lägen skyms och ser halv ut osv. Är det korrekt uppfattat? Är inte det en ganska B månfaskomplikation i så fall?

Kolla på filmen och de ser ju ut att stämma och de känns ju billigt.
Däremot tycker jag klockan är rätt dyr.. framförallt då den inte har länk.

Det är ett par trender som jag tycker är tråkiga, bla att modeller förstoras. Tex DJ, Explorer, BB etc. Tycker även att fake patina är en trist trend som borde upphöra snarast. Detta har inte bara att göra med hur en klocka ser ut på min arm, utan vart hela branschen är på väg. Världens största mässa borde vara världens bästa trendindikator, och att inte kunna diskutera det här känns lite fucked up.
Jag hör dig. Och kan hålla med :D. Att trenden är att storlekarna inte är på väg ner i den raska takt man kunde önska är ju tydligt. Jag sa redan förra året att 42 är det nya 40. Med det menade jag att tidigare (vintage) 34mm som var standard och 36-38 som var jumbo endast övertrissades av 40 på dykare och toolklockor, nu ersätts med 38-40 som standard och 42 som jumbo och sedan allt upp till 46 som dykare eller tool. Man ska väl inte heller glömma att en klocka som ska klara 600m eller dylikt behöver en del material. Så, har man en sweetspot på under 42 får man liksom hålla sig ifrån ett par kategorier. Trist kan man tycka.:sorry:

Jag hör dig. Och kan hålla med :D. Att trenden är att storlekarna inte är på väg ner i den raska takt man kunde önska är ju tydligt. Jag sa redan förra året att 42 är det nya 40. Med det menade jag att tidigare (vintage) 34mm som var standard och 36-38 som var jumbo endast övertrissades av 40 på dykare och toolklockor, nu ersätts med 38-40 som standard och 42 som jumbo och sedan allt upp till 46 som dykare eller tool. Man ska väl inte heller glömma att en klocka som ska klara 600m eller dylikt behöver en del material. Så, har man en sweetspot på under 42 får man liksom hålla sig ifrån ett par kategorier. Trist kan man tycka.:sorry:
Mycket faktafel här, men det är en annan tråd.

Så om man är nere på 1 km djup så kommer glasbubblan att sitta kvar på SD:n?
Ddn går väl iofs att få bortyxad tänker jag?

IMG_0832.JPG
Jävla tråkigt gnällande om bubblan, om Rolex tillverkat den så sitter den nog kvar, det gjorde den ju på originalet, om inte hej garanti 5 år, Inte många tillverkare som erbjuder det?
Personligen gillar jag det skarpt.

Vet att bilden har postats tidigare i tråden, men jag tycker att den förtjänar en dubblett. Utan att lägga någon som helst värdering i de enskilda klockorna så är jag oerhört förtjust i konceptet med den stora träboxen, den mindre röda samt travelcaset plus alla band. Jäklar så mysigt att sitta och ta fram alla tre, byta band lite fram och tillbaka...ändra plats hur de ligger i lådorna m.m. :) Undrar förresten vem som sitter på 3 x 001?

Trilogy_Coffret_Ltd557_large.jpg

Spontant tycker jag det var lite kul att se Breitlings släpp av ett nytt material, breitlight. Även Bell&Ross hade en carbon modell. Autavian hade inte datumet på sniskan och Tag Heuer körde med grå lysmassa:rolleyes:. Speedmastern i 38mm med både datum och wr och även BB med datum. Förvånande att det bara är Tag Heuer och Montblanc som har ett par smartklockor som ser något ut... men mässan har ju inte ens börjat :)

Vet att bilden har postats tidigare i tråden, men jag tycker att den förtjänar en dubblett. Utan att lägga någon som helst värdering i de enskilda klockorna så är jag oerhört förtjust i konceptet med den stora träboxen, den mindre röda samt travelcaset plus alla band. Jäklar så mysigt att sitta och ta fram alla tre, byta band lite fram och tillbaka...ändra plats hur de ligger i lådorna m.m. :) Undrar förresten vem som sitter på 3 x 001?

Trilogy_Coffret_Ltd557_large.jpg
Det där resecaset läs väl iaf ett antal skinnsnickare få beställningar på reproduktioner av om inget annat. Skitsnyggt. Hela kitet är snyggt för den delen.

Stämmer det att dem satt ett Breitling verk i Tudors nya chrono? I övrigt var den väl inte direkt snygg heller med SF visarna. Ser ut lite som en blandning mellan en dykare och en Daytona. Sorry om det kommit upp tidigare i tråden.

17264801_10211022361048721_835436895227967460_n.jpg

Tillbaka
Topp