• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Rolex sneglar nog inte på Breitlings dörrvaktsmodeller. 2014 omsatte Breitling inte ens 1/10 av Rolex.
Jag skojade bara, med tanke på storleken. 43 mm är inte så stort men om man heter Rolex är det stort. Den blir jämförbar med större klockor, Breitling inräknad, oavsett om de tänkt så eller inte. Jag gillar modellen och tror den kommer att sälja bra. Jag gillar datumbubblan också så jag är nog inte signifikativ för marknaden.

Senast ändrad:
Imorgon kommer det förhoppningsvis komma massa nya spännande släpp, när mässan öppnar portarna på riktigt :) Under tiden måste man ju reflektera lite över alla kunniga, insatta, intresserade klockentusiaster i denna tråd som dykt upp på 30 av hitintills 46 sidor som endast är fixerade vid, hur stor är den? Nä, jag önskar...
Utan att ta upp mina egna preferenser så måste jag säga att detta fenomen är något av det värsta kräkmedlet som finns att läsa om, andras uppfattning om vilka millimeter som är det perfekta. Och det handlar i 99,9% om vad just dom kan bära. Snälla, kan inte ni starta en helt egen avdelning och bara diskutera detta? Det ska ju för fan va roligt och lärorikt att läsa om och se dom nya släppen. Att diskutera detaljer, urverk eller design och material är ju något berikande. Vad han, hon ,hen, den har för personliga åsikter om storlek på den egna armen är så oerhört ointressant. Ja, jag kunde förstås ha skrivit av mig i "saker som irriterar er i vardagen" tråden, men nu gjorde jag det här, med förhoppning om en mer konstruktiv debatt gällande just klockor.
Pease and love jao!

Du har en poäng i att bara för att klockan inte ser bra ut på min handled behöver det ju inte vara fel på någon annans. Problemet jag ser är snarare att mina preferenser för hur en klocka blir som snyggast på handleden verkar svårt att få till med dagens storlekar, även på personer med betydligt grövre handleder.

Jag älskar hur gamla DD 36 satt på män med betydligt bredare handled än jag hade men idag är det förvånansvärt få vars handled inte mer eller mindre helt täcks av en 44-46mm klocka.

Finns inget manligare enligt mig än när man ser markant med länk/armband på respektive sida om boetten. Om man inte är Stallone, Arnold eller Brock Lessnar är det ytterst få klockor idag som ger den känslan.

Hallå där, liten smygare från Omega.

Screenshot_20170323-085041.png
De måste fan ha slut på färger där uppe på månen snart...

Då var de 10 år före... ;)

Det är ju ingenting mindre rock n roll än en oversize klocka idag. 32mm Cartier har ju mer testosteron än valfri Breitling :)

Helt enig.
Och därför så besviken på Longines. De smög ut en, i mitt tycke, otroligt vacker Heritage 1945. Som mäter 40mm.
Det är möjligt att jag missar någon historisk blinkning med det måttet, men den hade varit magisk som 34-36mm.

Då var de 10 år före... ;)

Det är ju ingenting mindre rock n roll än en oversize klocka idag. 32mm Cartier har ju mer testosteron än valfri Breitling :)
Tycker båda kan vara the shit. Each to his own och allt det där.. Håller med om att en nätt liten Tank för många kan äga i rätt sammanhang, liksom en 47 mm Panerai kan göra det (är inte alls subjektiv vad gäller den sistnämnda :rolleyes:).. Sen tycker jag inte att en stor klocka i sig är ett självändamål, utan det ska finnas andra funktionella, historiska eller estetiska poänger med det..
Kokar som med så mycket annat ner till personliga preferenser..

Helt enig.
Och därför så besviken på Longines. De smög ut en, i mitt tycke, otroligt vacker Heritage 1945. Som mäter 40mm.
Det är möjligt att jag missar någon historisk blinkning med det måttet, men den hade varit magisk som 34-36mm.

Precis min poäng. Varför envisas med reissues om man ändå skall göra dem "moderna" i storlek? Varför inte istället antingen göra dem autentiska eller skita i hela tillbakablicken och istället försöka skapa nästa klassiker?

Det var det jag gillade med Omegas trio. Att man vågade vara konsekvent i formspråket och inte gjorde dem 42-44mm. Sen finns alltid problemet med att de kommer sakna det viktigaste som originalet har nämligen 60 års historia.

Helt enig.
Kan ju vara så att den modellen i det lilla formatet inte alls hade utgjort samma fina helhet med de andra proportioner det hade inneburit..
Allt gör sig helt enkelt inte bäst kring 35mm, lika lite som allt gör sig bäst kring 48mm..

Edit: så ohyggligt mycket har förändrats det senaste seklet vad gäller klädsel och mode; är väl bara naturligt att även klockor gör en viss resa..

Senast ändrad:
Tycker båda kan vara the shit. Each to his own och allt det där.. Håller med om att en nätt liten Tank för många kan äga i rätt sammanhang, liksom en 47 mm Panerai kan göra det (är inte alls subjektiv vad gäller den sistnämnda :rolleyes:).. Sen tycker jag inte att en stor klocka i sig är ett självändamål, utan det ska finnas andra funktionella, historiska eller estetiska poänger med det..
Kokar som med så mycket annat ner till personliga preferenser..

Det har du självklart helt rätt i. Jag har faktiskt ingenting alls emot stora klockor. Tvärtom. Panerai, Big Pilots etc har alltid varit stora och av en anledning. Att göra dessa modeller i -40mm vore lika illa som att göra en Calatrava eller Cartier Tank +40mm.

Vad jag tycker är synd är när man pga trend skall uppdatera klockor som aldrig var menade att bäras stort. Tänker då framför allt på dressklockor.

Submariner är enligt mig ett utmärkt exempel på hur 40mm funkat i decennier på allt ifrån tunna till breda handleder. Mycket pga att det är en sportklocka men samtidigt inte fyller någon ytterligare funktion av att vara 45mm.

Kan ju vara så att den modellen i det lilla formatet inte alls hade utgjort samma fina helhet med de andra proportioner det hade inneburit..
Allt gör sig helt enkelt inte bäst kring 35mm, lika lite som allt gör sig bäst kring 48mm..

Det är förstås möjligt och jag inser att det sitter skarpare personer än mig på Longines och funderar på sånt här.
Men min fullständigt subjektiva uppfattning är att om den där hade mätt 34-36 hade den blivit min nästa ögonsten.

Och som whedda är inne på, jag önskar de vågade löpa linan ut nu när de ändå ger sig på dessa re-issues.

Money, money. Man kan ju konstatera att den breda massan har en annan syn på klockors design än en liten minoritet insnöade fanatiker. Uppenbarligen har det sålts några hundra miljoner DW, dressklocka på 40 mm, som den stor massan anser är fantastisk men som ingen här skulle köpa. Förstår varför Rolex SD fick några mm till. Inte för att jag föredrar det men att det säljer bättre och kompletterar portföljen bättre.

Tillbaka
Topp