• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Basel 2020 the tråd >>>>>

Blir detta absolut sista Baselworld?

  • Ja

    Röster: 106 54.4%
  • Nej

    Röster: 89 45.6%

  • Totala väljare
    195
  • Enkät stängd .

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ja, alltså att butikerna inte var deras gällde ju bägge märkena med undantag för några saloner. Online-delen var en blunder, helt klart.
Däremot är jag rätt säker på att Patek sagt ja till det.

Har ändå svårt att se att bolag som Rolex och/eller Patek ser sig själva som rena B2B-bolag. Eller överlämnar all relation till slutkund till ADs/återförsäljare. Det vore konstigt - men jag jobbar å andra sidan inte för något av bolagen så jag kan ha helt fel. Däremot har jag några exempel från IRL där moderbolagen (ffa Patek) sköter direktdialog med nyckelkunder utan mellanhänder.

I övrigt ber jag om ursäkt om du uppfattade mig som spydig. Det var inte min avsikt. Men skicka ett PM om du vill ta den saken vidare, det känns rätt off topic.

Edit kommentar @Tjaeng : tror jag får pudla hårdare än du ;-)
"Har ändå svårt att se att bolag som Rolex och/eller Patek ser sig själva som rena B2B-bolag. Eller överlämnar all relation till slutkund till ADs/återförsäljare."
Det där är ju lite av ett felslut, eller en felaktig förenkling när det gäller Basel/"NyaBasel". Rolex och Patek har naturligtvis en marknadsbudget fördelad på flera olika kanaler med olika syften. En del av denna budgeten är dedikerad till Baselmässan och den syftar främst till att bygga relation med återförsäljare. Andra kanaler sköter kommunikationen med slutkund. Båda delar är viktiga och kan inte nödvändigtvis ersätta varandra, Rolex ser sig inte som ett B2B bolag för att de ser just Basel som enbart ett sätt att kommunicera med återförsäljare.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
"Har ändå svårt att se att bolag som Rolex och/eller Patek ser sig själva som rena B2B-bolag. Eller överlämnar all relation till slutkund till ADs/återförsäljare."
Det där är ju lite av ett felslut, eller en felaktig förenkling när det gäller Basel/"NyaBasel". Rolex och Patek har naturligtvis en marknadsbudget fördelad på flera olika kanaler med olika syften. En del av denna budgeten är dedikerad till Baselmässan och den syftar främst till att bygga relation med återförsäljare. Andra kanaler sköter kommunikationen med slutkund. Båda delar är viktiga och kan inte nödvändigtvis ersätta varandra, Rolex ser sig inte som ett B2B bolag för att de ser just Basel som enbart ett sätt att kommunicera med återförsäljare.

I och med att Basel är "mässan" med stort M där historiskt alla nya släpp sker och som varit av högsta signifikans för branschen så är det nog bara min privata avundsjuka som lös igenom såhär i efterhand. Såsom @Tjaeng tydligt illustrerar ovan så är fokus snarast på återförsäljarna och sekundärt på slutkund vilket lär kraftigt påverka viktningen i marknadsbudgeten, killgissar jag.
 

DrDre

Patek
Nu är det nog tyvärr kört för Basel. En ganska utförlig artikel om vad som hänt och kommer att hända.

https://www.ablogtowatch.com/lvmh-group-luxury-watch-brands-leave-baselworld/

AC3C3659-1A12-4F6C-A51A-741CA0674094.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
https://usa.watchpro.com/lvmh-watch-brands-join-rolex-led-exodus-out-of-baselworld/

Såå.... Swatch, Richemont, Rolex/Tudor/Patek och nu LVMH.
Känns som att mitt "Nej" i trådens poll håller. 2019 blev nog snarare det sista Baselworld.
Jag uppfattade frågan som om det blir några Baselworld efter i år, och ett nej som att det blir ett även nästa år.

Men – eftersom den blev inställd blir ju ett nej nu nästan samma som ett ja innan. Lite av en tankevurpa men om frågan är om det blir några fler Baselword nu svarar jag också nej. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag uppfattade frågan som om det blir några Baselworld efter i år, och ett nej som att det blir ett även nästa år.

Men – eftersom den blev inställd blir ju ett nej nu nästan samma som ett ja innan. Lite av en tankevurpa men om frågan är om det blir några fler Baselword nu svarar jag också nej. :)

Jag dummade mig lite grann.
När jag svarade mitt "Nej" en gång i tiden så tänkte jag nog att årets skulle vara den näst sista. Lite dödsryckningar 2020 och sen likpåse 2021.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kom väl en ny Speedmaster så sent som denna vecka? DSOTM med röda detaljer. Nåt med segling.

Men är detta en ny modell som kommer? Inte bara nya färger?
 
Topp