• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2020 the tråd >>>>>

Blir detta absolut sista Baselworld?

• Ja

Röster: 106 54.4%
  • Nej

Röster: 89 45.6%

• Totala väljare
    195
  • Enkät stängd .
Finns väl ingen anledning att lansera något nytt när branschen står inför ett av sina värsta år på ett bra tag :(
Är nog snart att vänta. Nu är nog risken att nyheterna inte säljs så bra så det inte blir ngn hajp och man då riskerar fsg på annat också.

Men vi hoppas Tudor släpper en mindre Pelagos i 2021 då. Och patek återlanserar en vit 5711 :D

Finns väl ingen anledning att lansera något nytt när branschen står inför ett av sina värsta år på ett bra tag :(
Nej, det är säkert ett rationellt beslut. Särskilt om nedstängningen påverkat slutfasen av R&D arbetet inför Basel och man inte vet i nuläget när man kan återgå i verksamhet och därmed när man kan leverera nyheterna. Marknadsföringsmässigt kunde det ju varit positivt att kunna visa nytt även om Basel var inställt och ekonomi och efterfrågan kanske blir mer nedtonad när det skulle bli aktuellt med leverans i butik. Känns ju kanske med dessa märkena (med möjligt undantag för Tudor) att en del nedkylning kanske inte skulle innebära total katastrof försäljningsmässigt.

Inte helt oväntat nej

AA6EDDEC-BF71-4822-BAA1-DD0C0193A036.jpeg

I allt väsentligt bra. Men...”this new event will be geared predominantly towards retailers, the press and VIP customers” tycker jag är tråkigt. Alla andra varumärken i världen tävlar om att komma så nära sina kunder som möjligt. De här behöver inte - vi kravlar efter dem ändå.

Slutkonsumenter är inte tillverkarnas kunder. Bara för att deras branschmässa inte är öppen för allmänheten betyder ju inte att de inte är aktiva på den fronten. Se t.ex de resurser som varumärkena skickar till konsumentriktade mässor som anordnas av återförsäljare, t.ex Nymans årliga på Grand Hotel.

Slutkonsumenter är inte tillverkarnas kunder. Bara för att deras branschmässa inte är öppen för allmänheten betyder ju inte att de inte är aktiva på den fronten. Se t.ex de resurser som varumärkena skickar till konsumentriktade mässor som anordnas av återförsäljare, t.ex Nymans årliga på Grand Hotel.

Det fetade håller jag inte alls med om. Finns en anledning varför man går från multi-ADs till egna boutiquer i allt högre grad. Man vill få kontroll över slutkunden. Samma trend finns inom retail.

Och dessutom kommer mässan vara öppen för vissa slutkonsumenter (VIPs).

Det fetade håller jag inte alls med om. Finns en anledning varför man går från multi-ADs till egna boutiquer i allt högre grad. Man vill få kontroll över slutkunden. Samma trend finns inom retail.

Varken Rolex eller Patek säljer direkt till slutkonsumenter och de verkar inte ha några planer på att modernisera sig på den fronten heller. Bortsett från ovan nämnda VIPs i Pateks fall, dårå.

Nu är det väl Basel-mässan som åsyftas? Och den har aldrig varit riktad till slutkonsumenter som besökare.

Fast ”slutkonsumenter är inte tillverkarnas kunder” är väl ett rätt generellt påstående?
Inte i en tråd som specifikt diskuterar Basel-mässan kan jag tycka, och den "nya" som Rolex tänkte starta skiljer sig ju inte ifrån Basel på det viset. Jag uppfattade dessutom att @Tjaeng påpekade just att tillverkare vänder sig till slutkund via andra kanaler än just mässan

Inte i en tråd som specifikt diskuterar Basel-mässan kan jag tycka, och den "nya" som Rolex tänkte starta skiljer sig ju inte ifrån Basel på det viset. Jag uppfattade dessutom att @Tjaeng påpekade just att tillverkare vänder sig till slutkund via andra kanaler än just mässan

Då läser vi påståendet olika.
Och att den nya mässan (branschmässa som ändå släpper in privatpersoner som är high spenders) är ju precis det jag tycker var trist.

Alldeles oavsett om man gör annat mot slutkonsument ...

Jag kan nog faktiskt vara ute på lite hal is vad gäller Rolex och Patek. Har inte koll på just dem. Isf ber jag om ursäkt.
Är inte heller riktigt säker, vet bara att jag blev förvånad när någon nämnde att det inte var tillverkarna själva som ägde alla dedikerade butikerna.

Är inte heller riktigt säker, vet bara att jag blev förvånad när någon nämnde att det inte var tillverkarna själva som ägde alla dedikerade butikerna.

AP påstod att de äger sina boutiquer när jag frågade på Watch out. Frågan är om Patek äger sina ”salons” iaf ...?

Då läser vi påståendet olika.
Och att den nya mässan (branschmässa som ändå släpper in privatpersoner som är high spenders) är ju precis det jag tycker var trist.

Alldeles oavsett om man gör annat mot slutkonsument ...
"geared predominantly towards retailers, the press and VIP customers" låter ju som en beskrivning av att den nya mässan kommer funka precis som gamla Basel. Hade man tänkt helstänga för allmänheten hade man väl sagt "only" istället för "predominantly". Upplevelsen som icke-ackrediterad på Basel har ju varit väldigt begränsad hos de flesta större tillverkarna, titta i skyltfönster har det väl varit frågan om medan monter-tillgång varit förbehållen press och återförsäljare ? Låter som precis samma sak här.

"geared predominantly towards retailers, the press and VIP customers" låter ju som en beskrivning av att den nya mässan kommer funka precis som gamla Basel. Hade man tänkt helstänga för allmänheten hade man väl sagt "only" istället för "predominantly". Upplevelsen som icke-ackrediterad på Basel har ju varit väldigt begränsad hos de flesta större tillverkarna, titta i skyltfönster har det väl varit frågan om medan monter-tillgång varit förbehållen press och återförsäljare ? Låter som precis samma sak här.

Ja, jag hade hellre sett att man delvis öppnade upp världens största klockhändelse även mot oss vanliga dödliga. Kanske efter branschen eller liknande ...

För företagen som ställer ut behövs inte allmänheten, varför ska dom ha en miljard folk som springer runt och ändå inte får klämma och känna, ADs får ju komma in och det har väl alltid varit så att ADs har tagit med sig utvalda kunder ned till mässan...dvs VIP kunder som då fått access bakom gallret...

Alla releaser kommer ju ut inom en timme efter släppen på Insta via Hodinkee med flera...

För företagen numera så är det bättre och nog billigare att skeppa ned utvalda influensers och typ hodinkee och gänget till HQ och sedan gå all in på Insta....

Du har aldrig sett en Rolex-butik eller en Patek-dito? Helägda butiker dvs, inte ADs.

Patek säljer dessutom online direkt mot slutkund... (https://www.t3.com/amp/news/you-can...s-online-for-the-first-time-will-rolex-follow).
Har du ens läst artikeln du länkar till? Är en återförsäljare som säljer Patek online. Såvitt jag vet äger de inga butiker förutom ett fåtal Salons.
Rolex säljer inte direkt till slutkund. Om du tittar bakom fasaden på Rolex monobrand-butiker så ser du att de i själva verket drivs av återförsäljare såsom Bucherer, Wempe osv.

• Like
Reactions: PJZ
Har du ens läst artikeln du länkar till? Är en återförsäljare som säljer Patek online. Såvitt jag bet äger de inga butiker förutom ett fåtal Salons.
Rolex säljer inte direkt till slutkund. Om du tittar bakom fasaden på Rolex monobrand-butiker så ser du att de i själva verket drivs av återförsäljare såsom Bucherer, Wempe osv.

Men om Patek äger sina salons så säljer de ju direkt mot slutkund? Men visst, jag gick alldeles för hårt/snabbt fram i påståendet att deras egna butiker var deras.

Men om Patek äger sina salons så säljer de ju direkt mot slutkund? Men visst, jag gick alldeles för hårt/snabbt fram i påståendet att deras egna butiker var deras.
Och ditt påstående om att Patek säljer till slutkund via internet eller att Rolex äger butiker? Jag påstod aldrig att Patek inte säljer mot slutkund*, jag påstod att Rolex inte gör det. Däremot påpekade jag att din länk uttryckligen säger att det inte är Patek själva som börjat sälja online.

Men visst, var du spydig för att Patek äger 3 utav totalt 400+ fysiska butiker som säljer Patek. Vilket mysterium att de accepterar att den nya mässan inte kommer att vara öppen för allmänheten.

*När jag tittar på min post ovan så gör jag visst det. Får pudla på den. Men hursomhelst är affärsmodellen alldeles uppenbart anpassad för ett nätverk av återförsäljare. Finns ingen som helst anledning till att bjuda in allmänheten då de som de faktiskt vill ha in i form av VIPs, press och influencers kommer oavsett.

Senast ändrad:
Och ditt påstående om att Patek säljer till slutkund via internet eller att Rolex äger butiker? Jag påstod aldrig kategoriskt att Patek inte säljer mot slutkund, jag påstod att Rolex inte gör det. Däremot påpekade jag att din länk uttryckligen säger att det inte är Patek själva som börjat sälja online.

Men visst, var du spydig för att Patek äger 3 utav totalt 400+ fysiska butiker som säljer Patek. Vilket mysterium att de accepterar att den nya mässan inte kommer att vara öppen för allmänheten.

Ja, alltså att butikerna inte var deras gällde ju bägge märkena med undantag för några saloner. Online-delen var en blunder, helt klart.
Däremot är jag rätt säker på att Patek sagt ja till det.

Har ändå svårt att se att bolag som Rolex och/eller Patek ser sig själva som rena B2B-bolag. Eller överlämnar all relation till slutkund till ADs/återförsäljare. Det vore konstigt - men jag jobbar å andra sidan inte för något av bolagen så jag kan ha helt fel. Däremot har jag några exempel från IRL där moderbolagen (ffa Patek) sköter direktdialog med nyckelkunder utan mellanhänder.

I övrigt ber jag om ursäkt om du uppfattade mig som spydig. Det var inte min avsikt. Men skicka ett PM om du vill ta den saken vidare, det känns rätt off topic.

Edit kommentar @Tjaeng : tror jag får pudla hårdare än du ;-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp