• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beg men vem bryr sig? Fobier och tankar kring att köpa begagnade klockor.

Officiella trådstartardagen?

Jag har inte ett dugg emot begagnat. Skulle jag däremot få för mig att köpa en klocka jag tänkt behålla 4 life så hade jag kanske övervägt att köpa nytt.

Tillägg: när jag köper begagnat har jag en härlig städ-ritual. Blir som nytt.

När man sätter på sig en begagnad välanvänd klocka tycker jag att det kan kännas lite konstigt första tiden. Ungefär som att sätta sig i en begagnad bil där man noterar alla skavanker. Efter hand har jag dock alltid vant mig. Känns som att det är en övergångsfas. Håller däremot med övriga om att det är något visst med att "slita in" en sprillans ny klocka själv.

Efter att ha läst passaround-trådar där @jabla är med så förstår jag varför vissa tvekar inför att köpa begagnat :D
Innan jag skickade den vidare! :)

SpritPadi.jpg

Har inga som helst problem med begagnat, majoriteten av mina klockor är jag inte första ägare av. Vad gäller de hygieniska skälen så rengör jag alltid nyinkomna klockor innan jag använder dem men sen är det lugnt. Har man bakterieskräck bör man nog undvika saker som att använda mobiltelefon också.

Som en tidigare postare; skräcken för det begagnade försvann när jag ryckte in och kalsingarna jag blev tilldelade hade varit i rotation i 20 år enligt taggen. Med en överslagsberäkning om 20 utdelningar/år (1 vecka ute, 1 på tvätt, lite spilltid pga muck osv) landade vi på ca 400 rövar. Funkade bra iaf.

Köper faktiskt nästan hellre beggat än spojlans. Njuter inte supermycket av AD-grejen och den första repan gör outgrundligt ont i själen (och börsen). Någon annan får gärna dricka champagnen och ta värdetappet, jag står där och busar när den vandrar vidare.

Gillar att det bara är mina spår på klockan. Hade kunnat köpa beg men föredrar helt klart nytt.
Vad är konstigt med det?
Exempel
https://www.rolex.com/watches/datejust/m116200-0056.html
Nypris 59 000 SEK (inte billigare på uret.se) men går kanske att pruta lite hos AD?
Finns beg från runt 36 000 SEK
46 000 SEK ny hos klassisk gråhandlare
http://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-36mm--id5799384.htm

Självklart uppskattar jag att du vill köpa nytt för 59 000 kr. Det ger moms till statkassan, löneskatter hos svenska AD, vinstskatt i Sverige, bättre begutbud till lägre priser etc.

Få (inga?) andra personer förutom dig förlorar på att du vägrar köpa beg, helt ok!

Jag föredrar helt klart NYA och oanvända klockor av sentimentala skäl. Jag vill inte ha någon annans bruksspår, historik, minnen.
De gånger jag köpt begagnade klockor (betydligt fler gånger än nytt) så har jag alltid störts av att den suttit på någon annans handled samtidigt som denne levt sitt liv, haft sex, suttit på toa, promenerat, rest osv.
Det är inte av hygieniska skäl, utan som sagt av "mjuka" skäl.
Relaterat:
Med tanke på hur mycket guld som återvinns så innehåller nog de flesta guldklockor och vigselringar gammalt guld, antar jag? Har någon hört talas om att ett par begärt ringar med "nybrutet guld"?

Som en tidigare postare; skräcken för det begagnade försvann när jag ryckte in och kalsingarna jag blev tilldelade hade varit i rotation i 20 år enligt taggen. Med en överslagsberäkning om 20 utdelningar/år (1 vecka ute, 1 på tvätt, lite spilltid pga muck osv) landade vi på ca 400 rövar. Funkade bra iaf.

Köper faktiskt nästan hellre beggat än spojlans. Njuter inte supermycket av AD-grejen och den första repan gör outgrundligt ont i själen (och börsen). Någon annan får gärna dricka champagnen och ta värdetappet, jag står där och busar när den vandrar vidare.
Precis, jag kan slappna av mycket mer med begagnade klockor som redan har fått några smällar. Jag skulle nog inte klara av att köpa ny bil, jag skulle bli totalt överbeskyddande och tråkig och nervös. Köper man en 3 år gammal bil så har den redan fått några oundvikliga märken, och man kan lugnt parkera närmast entren, bredvid den där rostiga 850:n!

För mig finns det ett visst egenvärde i att vara först på klockan och att alla märken är mina egna etc. men det utesluter inte att köpa begagnat. I slutändan så avgörs det nog av prisskillnaden, är priset ½ begagnat så är det svårt att rättfärdiga ett nyköp.

Jag gillar klockor som är i perfekt skick, nya som begagnade. I vissa lägen är kvalitén bättre på tidigare modeller, då föredrar jag begagnat framför nytt. Smyckesur som vissa rolexmodeller köper jag gärna nytt, men inget slår en snyggt sliten klocka.

Föredrar nytt. Känslan att få en ny klocka är obeskrivligt skön.
Dock är jag inte främmande för begagnat, speciellt om man ska upp lite i prisnivå. Det blir så otroligt mycket mer pengar att köpa nytt! :)

Exempel
https://www.rolex.com/watches/datejust/m116200-0056.html
Nypris 59 000 SEK (inte billigare på uret.se) men går kanske att pruta lite hos AD?
Finns beg från runt 36 000 SEK
46 000 SEK ny hos klassisk gråhandlare
http://www.chrono24.se/rolex/oyster-perpetual-datejust-36mm--id5799384.htm

Självklart uppskattar jag att du vill köpa nytt för 59 000 kr. Det ger moms till statkassan, löneskatter hos svenska AD, vinstskatt i Sverige, bättre begutbud till lägre priser etc.

Få (inga?) andra personer förutom dig förlorar på att du vägrar köpa beg, helt ok!
Allt kanske inte handlar om pengar? Vissa uppskattar känslan att plocka av plasten och själv skriva klockans historia.
Förstår att vissa vill spara pengar men att man totalt saknar förståelse för de som uppskattar det omvända är för mig ett mysterium.
Utan de som köper nytt hade ju inte du haft några beggade klockor att köpa.

Om man är säker på att man har tänkt att behålla klockan livet ut och det rör sig om en aktuell modell som finns tillgänglig ny i butik tycker jag absolut att man borde fundera på att kanske köpa en ny. Är man osäker eller inte bryr sig om att andra skapat små skavanker så köp begagnat, det är ju ändå nästan alltid en bättre affär rent ekonomiskt.

Jag har svårt att förstå skillnaden mellan "nån annans begagnade" och "min egen begagnade" pryl... Sneglar ibland på min 1,5 år gamla mobil som jag är första ägare till och mitt gamla tangetbord som jag är första ägare till och det är ju inte så fräsht efter ett tag.
Sen såklart om man har en vintageklocka på armen och tanken svindlar om allt från de som pissat i pissoarer och det stänkt upp på klockan till "tänk om han som hade denna klockan innan var ett riktigt svin, tex. en chef som var elak mot sina medarbetare osv. osv." :)
Sen kan jag också tänka om man kanske har värsta proviniensen utan att veta om det , Buzz hade Speedyn i fickan som reserv utan att ha berättat för nån eller liknande :)

Och om man själv är nostalgisk kring klockor och prylar hur var den som hade klockan innan? kanske förra ägaren hade klockan på armen sista gången han pratade med sin far i livet precis som jag faktiskt hade, och utifrån det håller den väldigt högt men tvingades sälja den osv.

Så visst kan man fundera, men som sagts innan man tvättar efter bästa förmåga och så använder man den utan att tänka, och hoppas att man slipper drabbas av bacilskräck senare i livet och som också sagts är det ju "värre" med bilar/bestick/stolar/kläder m.m. iså fall... än en vintageklocka..

För att inte tala om man har barn och om ens barn slickar på en leksak på dagis som sjuka barn slickat på innan osv.

Men till syven och sist tycker jag att det är viktigt att vårda sina prylar och i synnerhet en klocka, oavsett ny eller gammal, och som sagt så blir en ny pryl begagnad i stort sett direkt ändå.

Jag kan absolut tänka mig att köpa bättre begagnat när det kommer till dyrare klockor typ 150'>. Den hygieniska biten tycker inte jag är det jobbigaste, det går trots allt att tvätta och göra rent. Det absolut segaste tycker jag är att du inte har någon aning om hur hårt liv den levt med tanke på smällar osv. Därför är garantin avgörande för min del då jag inte orkar hålla på och stöka eller dra på mig massa sega kostnader för lagning och reparationer.

Men det är väl som att köpa en bil, tråkigt att få en bil som någon annan klantskalle har förstört lacken på genom automattvätt etc. Det beror ju helt på skicket. Att köpa en halvår gammal klocka i toppskick med någon liten hårrepa här och var är ju inte hela världen, däremot att köpa en klocka som är ett halvår gammal men ser ut som ett vrak är ju inte kul. Ibland undrar man hur det ens är möjligt att slita en klocka så fort.

Allt kanske inte handlar om pengar? Vissa uppskattar känslan att plocka av plasten och själv skriva klockans historia.
Förstår att vissa vill spara pengar men att man totalt saknar förståelse för de som uppskattar det omvända är för mig ett mysterium.
Utan de som köper nytt hade ju inte du haft några beggade klockor att köpa.

Sjävklart kan jag förstå tjusningen i nyköp. Men jag känner mig inte tillräckligt rik för att jag skall kunna strunta i penga-aspekten.

Jag har också köpt nytt. När jag inte kunde hitta modellen beg, eller när man kunde få klockan ny från gråhandlare till samma pris som beg, med hänsyn till service vart 5:e år för 5000 kr. Så var det när jag köpte en Rolex.

Kommer osökt att tänka på ett gammalt avsnitt av MTV Cribs där en basketstjärna berättade att han bara använde ett par tubsockor en gång, sedan slängde han dem. Mycket stolt visade han upp en jättekartong med nya tubsockor som han kunde plocka ur. Har sedan dess varit min målbild att bli så rik så jag kan göra likadant. #dromliv :greedy::greedy:

Men det är väl som att köpa en bil, tråkigt att få en bil som någon annan klantskalle har förstört lacken på genom automattvätt etc. Det beror ju helt på skicket. Att köpa en halvår gammal klocka i toppskick med någon liten hårrepa här och var är ju inte hela världen, däremot att köpa en klocka som är ett halvår gammal men ser ut som ett vrak är ju inte kul. Ibland undrar man hur det ens är möjligt att slita en klocka så fort.

Folk som inte har vett att ta av sig klockan när de skall grovjobba med händerna. Och för "kontorsråttor" så förbryllas jag över alla wristshots jag ser på olika forum av klockintresserade som utan problem bär armband helt eller delvis i metall på samma handled som sin klocka :wtf:

Folk som inte har vett att ta av sig klockan när de skall grovjobba med händerna. Och för "kontorsråttor" så förbryllas jag över alla wristshots jag ser på olika forum av klockintresserade som utan problem bär armband helt eller delvis i metall på samma handled som sin klocka :wtf:
Haha ja, metallskrot på samma handled är ju sjukt korkat.

Kommer osökt att tänka på ett gammalt avsnitt av MTV Cribs där en basketstjärna berättade att han bara använde ett par tubsockor en gång, sedan slängde han dem. Mycket stolt visade han upp en jättekartong med nya tubsockor som han kunde plocka ur. Har sedan dess varit min målbild att bli så rik så jag kan göra likadant. #dromliv :greedy::greedy:
Som jag skrev i en annan tråd, jag skulle ha råd att strappa på mig en ny Casio F-91W varje dag tills jag dör. Men vill man inte hellre ha en lite bättre klocka på sig, i alla fall ibland? Vad gäller tubsockarna så får man ju då i sig rätt mycket kemikalier och besprutningsmedel genom att hela tiden ha på sig nya otvättade plagg.

Tillbaka
Topp