• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beg men vem bryr sig? Fobier och tankar kring att köpa begagnade klockor.

Föredrar oftast beggagnat för då slipper man första dingen :D .. lite som nya skor när man var yngre.. vågade ju knappt gå i dem innan första märket uppkom, då jävlar brukades dem på riktigt sen!

Jag har inget emot beg överhuvudtaget, däremot så kan det kännas omotiverat på visa märken och modeller (främst Rolex) då det skiljer så lite mellan en 3 år beg med normalt bruksslitage och en helt ny med 5 års garanti.

Sjävklart kan jag förstå tjusningen i nyköp. Men jag känner mig inte tillräckligt rik för att jag skall kunna strunta i penga-aspekten.

Jag har också köpt nytt. När jag inte kunde hitta modellen beg, eller när man kunde få klockan ny från gråhandlare till samma pris som beg, med hänsyn till service vart 5:e år för 5000 kr. Så var det när jag köpte en Rolex.
Då förstår jag inte meningen med tråden, vill du rättfärdiga dina beg köp?
Var och en gör väl vad man vill med sina pengar.

Varför startar ni inte en tråd som heter: "Nytt eller så kan det kvitta!"?

Då förstår jag inte meningen med tråden, vill du rättfärdiga dina beg köp?
Var och en gör väl vad man vill med sina pengar.
se ovan
Det är mitt intryck också, även om ts inte fattar att ingen annan än en själv bryr sig om man köper nytt eller gammalt.
se ovan

Dags för en ny bild!
dalewurfel.jpg

Nu kan både kvinnor och män skriva lite sura PK-svar och få en drös lätta PK-likes, det bjuder jag på! Skål Södermalm!

Varför startar ni inte en tråd som heter: "Nytt eller så kan det kvitta!"?
se ovan
se ovan
Dags för en ny bild!
Nu kan både kvinnor och män skriva lite sura PK-svar och få en drös lätta PK-likes, det bjuder jag på! Skål Södermalm!
Du menar som kontrast till din som är åt andra hållet? Nej tack, jag är inte lika trångsynt och förstår att folk tycker olika.

Dags för en ny bild!
dalewurfel.jpg

Vad håller du på med? Detta är en seriös site för diskussioner om Horologi, och det betyder konsten eller vetenskapen att mäta tid och inget annat! Sluta posta de där snaskiga bilderna som ingHEN vill se! Skämmes! Skulle jag se dig någon gång på Urban Deli så skall du minsann få se på annat! Läs på om intersektionalitet för f-n!

Samtidigt vill jag passa på att tipsa om min stiftelse som siktar på att en pass around Rolex i utsatta förorter, skicka gärna PM om någon vill ha stiftelsens kontonummer!

F! 2018!

raett-vardegrund.jpg

Senast ändrad:
Jag kan tillägga att bostad köper jag gärna nytt. Jag har haft problem med skadedjur i tidigare boenden, i detta fallet ett skitäckligt kök i studentboende, och jag ryser över tanken att flytta in någonstans där det är vägglöss eller liknande.

Köper gärna begagnat. När det gäller klockor tycker jag dock många gånger att priset på andrahandsmarknaden ligger för högt i relation till nypriset

Har själv inga problem med begagnat, med tanke på priset och slippa oroa sig över första repan. Men förstår också varför man köper nytt

Vette tusan om jag nånsin skulle våga köpa ett flång nytt ur, man skulle ju va livrädd för att få repor, sprickor i glas,m.m.... Har en viss förmåga att alltid, hur welldressed jag än är, hamna i garaget hemma... Fråga min madam hur många gånger hon hittat mig krypandes runt hojarna i bästa gåbortstassen. Många nya par brallor har gått åt, hur skulle då inte bli med en helt ny tidmätaranläggning på armen ;)

Jag köper aldrig begagnat, för mig har det ett egenvärde att det är nytt och att jag är första ägare. Klockor jag köper har jag för avsikt att ha länge och då föredrar jag att allt slitage kommer från mitt eget användande. Det har ett symboliskt värde. Så länge som jag kan välja att inte köpa begagnat så kommer jag välja nytt, men om det skulle röra sig om modeller som inte produceras längre så finns inte valet och då kanske det vore aktuellt med begagnat.
Håller med. Affektionsvärdet blir högre om slitaget ursprungar från ens egna bruk!

Köper man en ny klocka i butik har den ju, oftast, provats av andra. Inte ens stora auktoriserade återförsäljare har råd att ha "demoklockor". Hela klockan är ju inte inplastad, så även en ny klocka är ju ofta "begagnad". Och gtg:er ska vi inte prata om, en massa olika människor som provar dina klockor...

Fast min Omega smp-c var helt "orörd" alltså inget "demo ex" utan helt inplastad i en liten plast box (träboxen mm följde med separat), när jag köpte min helt ny fr AD. Kändes skönt faktiskt...

Jag förstår helt tjusningen av att köpa nytt och ser faktiskt fram emot att få göra ett AD köp, så får jag väl avgöra om det var värt eller inte. Däremot har jag inget problem med begagnat, av de två klockor jag har är den ena ärv och den andra beg-köp

Begagnat så ofta det går, gör det enklare att flippa och värdeminskningen är inte en lika stor faktor som när man köper nytt. Värdeökningen på beggat är ju också lite kittlande.

Köper gärna både nytt och begagnat men det måste vara en rejäl prisfördel för att det skall bli begagnat. Värdeminskning, servicebehov, skick samt historik väger tungt.

Jag föredrar begagnat om jag ska vara ärlig. Jag gillar tanken på att olika objekt har haft flera liv innan jag tog över stafettpinnen, dom får en själ på något sätt.

Jag tycker TS gör en intressant öppning på ämnet; det belyser de olika förhållningssätten till intresset. Vi som gillar vintage ägnar ju inte en tanke åt frågan och har inget emot att ta över en intressant klocka från t ex annan forummedlem.
Hur de tänker som endast kan tänka sig nya klockor alt NOS kan jag förstås bara ana mig till, men avrundar med att citera Tove Jansson;
" Mårran tycker innehållet i kappsäcken är det dyrbaraste som finns, medan Tofslan och Vifslan tycker det är det vackraste som finns"
ur Trollkarlens hatt

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp