Kugghjul
Silver
Hur ser du på att köpa begagnade klockor?
Själv är jag så snål att det är ett måste för mig att köpa begagnat, även om jag kan tycka det känns lite ofräscht med en begagnad klocka. Vissa klockor finns inte ens nya, och ofta kan man genom att köpa beg komma undan med 1/2 eller till och med 1/3 av nypriset, det är för bra för att låta bli!
Fräschheten löser jag dock genom att grundligt rengöra alla klockor jag köper, ultraljudstvätt (ibland med förbad i avfettningsmedel) av metallarmband (ej boetten!), tops med sprit till boetten (inte bra för packningarna, men ett snabbt svep får man riskera). Alla läderarmband byter jag ut.
Jag vill inte bli anklagad för att vara sexistisk, denna bilden kunde lika gärna ha haft en man i sig, men nu har den en kvinna och jag orkar inte göra om bilden:
(Med reservation för att det är en fake, vilket jag inte vet faktiskt.)
Jag tycker bilden ovan uttrycker problemet mycket bra!
You know you're not the first.
But do you really care?
Från en annan tråd:
En vanlig noob inställning, som man ju får respektera, även om man inte håller med. Frågan är om det är extra speciellt med något så hudnära som en klocka? Bil och bostad köper ju de flesta utan förbehåll begagnat.
Jag gillar inte vintage, men för de som gör detta är ju beg ett måste.
Hur ser du på begköp?
Själv är jag så snål att det är ett måste för mig att köpa begagnat, även om jag kan tycka det känns lite ofräscht med en begagnad klocka. Vissa klockor finns inte ens nya, och ofta kan man genom att köpa beg komma undan med 1/2 eller till och med 1/3 av nypriset, det är för bra för att låta bli!
Fräschheten löser jag dock genom att grundligt rengöra alla klockor jag köper, ultraljudstvätt (ibland med förbad i avfettningsmedel) av metallarmband (ej boetten!), tops med sprit till boetten (inte bra för packningarna, men ett snabbt svep får man riskera). Alla läderarmband byter jag ut.
Jag vill inte bli anklagad för att vara sexistisk, denna bilden kunde lika gärna ha haft en man i sig, men nu har den en kvinna och jag orkar inte göra om bilden:
(Med reservation för att det är en fake, vilket jag inte vet faktiskt.)
Jag tycker bilden ovan uttrycker problemet mycket bra!
You know you're not the first.
But do you really care?
Från en annan tråd:
XXXX skrev:Begagnat går dock fortfarande bort, vill inte att första klockan har haft annan ägare. Kanske klocka nr 2 så kan jag överväga det, men generellt ogillar jag allt som har med begagnat att göra.
XXXX skrev:Att jag ogillar begagnat/andrahand sträcker sig till mer än klockor, det är en princip för mig. Har aldrig köpt begagnade saker och vill inte börja med det nu. Gillar inte tanken av att köpa något som någon annan redan har ägt eller de tillhörande riskerna som det medför. Skulle jag köpa andrahand hade det stört mig till den grad att jag inte hade kunna njuta av köpet, så för mig väger nackdelarna tyngre än fördelarna.
För att jag skulle överväga en redan använd klocka behöver jag definitivt mer kunskap om urverk, samt då skulle jag endast se till klockor ur ett investeringsperspektiv antingen för att permanent äga eller flippa för vinst. Eftersom klockor för närvarande inte har växt till en hobby (kanske ändras med första ordentliga klockan) så är detta inte ett alternativ just nu.
En vanlig noob inställning, som man ju får respektera, även om man inte håller med. Frågan är om det är extra speciellt med något så hudnära som en klocka? Bil och bostad köper ju de flesta utan förbehåll begagnat.
Jag gillar inte vintage, men för de som gör detta är ju beg ett måste.
Hur ser du på begköp?