• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Behöver serva Seiko 6105-8110

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Måste väl gå, det är väl en dykklocka..
Ska vi dra denna diskussion igen? Krona, kronhals, packning och brickan som håller packningen på plats är en enstaka del. Det går att bryta ut packningen och sätta dit en ny men det är ingen bra lösning. En NOS-krona med packning är över 30 år gammal = hård. Det finns inga ersättningskronor som ser likadana ut.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ska vi dra denna diskussion igen? Krona, kronhals, packning och brickan som håller packningen på plats är en enstaka del. Det går att bryta ut packningen och sätta dit en ny men det är ingen bra lösning. En NOS-krona med packning är över 30 år gammal = hård. Det finns inga ersättningskronor som ser likadana ut.
Vet ej, har vi haft denna diskussion innan?
 

dnill

Cartier
2-Faktor
Men 77orna bör ha kommit med typ 3?
Vill man ha det så korrekt som möjligt skulle man kunna argumentera att ett nos typ 3 är mer korrekt än ett repro typ 2. Håller du med @dnill ?
Ja de sista 6105: orna verkar ha kommit med typ 3 eller tom ett typ 4 som skiljer ytterligare lite i höjd. Om detta är tillverkningsvariation eller ett medvetet designdrag kan man diskutera.
Ja då skulle man tycka att ett NOS är mer korrekt, och då valt typ 3 över typ 2 repro. Har ett repro typ 3 i min, men ett typ 2 satt i från början. Den är från Oktober 1974. Dock har jag fått tag i ett NOS typ 2 som ska in snart
:)
PS. Låter sjukt nördigt det här! Jag gillart:D
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ja de sista 6105: orna verkar ha kommit med typ 3 eller tom ett typ 4 som skiljer ytterligare lite i höjd. Om detta är tillverkningsvariation eller ett medvetet designdrag kan man diskutera.
Ja då skulle man tycka att ett NOS är mer korrekt, och då valt typ 3 över typ 2 repro. Har ett repro typ 3 i min, men ett typ 2 satt i från början. Den är från Oktober 1974. Dock har jag fått tag i ett NOS typ 2 som ska in snart
:)
PS. Låter sjukt nördigt det här! Jag gillart:D
Då tänker vi helt lika låter det som. :). Nördigt ? Näääää
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet ej, har vi haft denna diskussion innan?
Diskussionen har gått runt på alla klockforum i flera år. Slutsatsen jag dragit är att de inte går att få täta på ett bra konstruktionsmässigtt sätt. Att klockan klarar trycktest gör inte mig nöjd, den ska vara funktionellt tät och det tvivlar jag starkt på att den blir.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kapar tråden med en 8000 också. Är det Spencer Klein som har de där glasen nu eller var får man tag på dem? Såg inget särskilt på nätet nu utom gamla grejer. Nån som vet vad de kostar ungefär? Skulle tro det är ett typ 1 som kunde komma ifråga om jag inte har alldeles fel.

@Seikosthlm med flera vet nog det där.
 

Ormet

Panerai
2-Faktor
Kapar tråden med en 8000 också. Är det Spencer Klein som har de där glasen nu eller var får man tag på dem? Såg inget särskilt på nätet nu utom gamla grejer. Nån som vet vad de kostar ungefär? Skulle tro det är ett typ 1 som kunde komma ifråga om jag inte har alldeles fel.

@Seikosthlm med flera vet nog det där.
Verkar finnas flera varianter på bukten, vet ej hur väl man kan lita på det som kommer från Philipinerna/Thailand dock. Annars är det inte så blodigt från Spencer: http://m.ebay.com/itm/320W10GN00-TY...%3A66f8cce915e0a887a35a443bffec6735%7Ciid%3A1
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ska skicka ett mail till Mr Klein och höra vad han tar för ett typ 1. Ser det ut att vara ett sånt på den?

6105gl.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor

jawi

Breitling
Skakar liv i den här tråden igen. Har en 6105:a som är i behov av service. Vågar inte använda den då det låter som om rotorn är lös, eller är glapp och slår mot boettlocket. Jag har haft samma problem förut, men då (typ 6-7 år sedan) fixade en urmakare den. Och nu är den urmakaren pensionerad. Har ni koll på vart jag kan vända mig för att få det fixat?

tempImageujOPRo.png
 

Aivengo13

Omega
Skakar liv i den här tråden igen. Har en 6105:a som är i behov av service. Vågar inte använda den då det låter som om rotorn är lös, eller är glapp och slår mot boettlocket. Jag har haft samma problem förut, men då (typ 6-7 år sedan) fixade en urmakare den. Och nu är den urmakaren pensionerad. Har ni koll på vart jag kan vända mig för att få det fixat?
@rogart-63 kan säkert hjälpa dig
 

jawi

Breitling
Haft klockan i 10-15 år, men om det är någon 6105-wis som har synpunkter på vad som är original och vad som inte är det tar jag tacksamt emot dessa. Min gissning är att glas och insett är utbytta, men jag har inte så bra koll 🤗
 
Topp