• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver serva Seiko 6105-8110

@iddqdidkfa
När jag sökte med ljus och lykta för några år sedan hittade jag inga ersättningskronor. Möjligt att någon börjat tillverka det men i så fall är det inget jag har koll på.

Vilket minne! Det stämmer. Men jag använde en liten mejsel och bände i väldigt små steg försiktigt runt runt för att få låsbrickan att kupa sig och till slut lossna. Som jag minns det blev det inga skador av det och klockan blev tät efteråt.
Låter genomförbart och rimligt. Hade du några problem att hitta en o-ring som var minst ekvivalent med originalet?

För att klockan ska bli tät, åtminstone för enstaka dusch och simtur, behöver även resterande tätningar bytas. Hittade du nytillverkade eftermarknadsdelar från en erkänt god leverantör eller fick du använda NOS-delar förra seklet?

Låter genomförbart och rimligt. Hade du några problem att hitta en o-ring som var minst ekvivalent med originalet?

För att klockan ska bli tät, åtminstone för enstaka dusch och simtur, behöver även resterande tätningar bytas. Hittade du nytillverkade eftermarknadsdelar från en erkänt god leverantör eller fick du använda NOS-delar förra seklet?
Jag har för mig jag köpte från ebay eller om det var från någon som tillverkade nya packningar och glas efter originalmått. Var minst 10år sen om jag inte minns fel. 😊

Det var nog legenden Jonathan ”Swedefreak” Koch när jag tänker efter. Vet inte om någon tog över efter honom.

Mina 50 cents:
Det går att byta packningen i krona. Detta gjorde @rogart-63 för mig i 2016. Det var lite knepigt men en gick till slut.
Blåa "heavy duty" packningar skulle jag köpa från Adrian aka VTA (Vintage Time Australia on ebay).
Seiko 6015 är fel klocka att dusha med. Seiko 6309-7040 med skruvad krona skulle passa mycket bättre för dina behov.

Och det var Spencer Klein (Klein Vintage Watch) som tog over Jonathan Koch så vitt jag vet.

Kanske skulle spåna på att göra o-ringar till 6105 kronorna. Och nån hållare för att ta ut plåten bakom. Så man kan byta o-ring
Jag har skickat några kronor till Cristian i England. Han har gjort ett suveränt jobb.
Sen jag bytt krona och packning i baklock och vridring. Glaspackning är oftast okej. Annars kan jag nog få tag i det.

Tillbaka
Topp