• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Behöver hjälp med bedömning av skick

Skulle vara kul å se hur klockan ser ut på bilder tagna med vanlig kamera och inte mobilkamera. Gissar att fotoappar kopplade till mobilen förskönar bilder rätt friskt. Tar bort rynkor och i det här fallet dings och hairlines.
Så bilder tagna i bra ljus med en vanlig fotokamera (på stativ med rätt skärpa + skärpedjup osv) skulle nog vara önskvärt att få se här i tråden.
Varför inte ta in Bingo Rimér när man ändå är i farten, tror en iPhone av senare modell duger mer än fint!

Varför inte ta in Bingo Rimér när man ändå är i farten, tror en iPhone av senare modell duger mer än fint!
Det handlar nog mer om ärlig beskrivning av skicket efter egen okulärbesiktning istället för att gömma sig bakom beskrivning av vad man ser på iphone eller android retuscherade bilder. Bilder ska bara bekräfta skicket och inte dölja skavanker hos klockan.

Jag har inte ens dragit en putsduk över klockan. Kände att jag vill fota den precios som jag mottog den. Så det kan vara lite fett från fingrarna på glas, boett och länkar.
Några bilder från klockan (tagna med min iPhone 14 Pro
IMG_5264.jpg
IMG_5263.jpg
IMG_5274.jpg
IMG_5293.jpg
:
Snyggt!! 👊

Likt många andra är inne på så är ljus A & Ö.
Man ska ju vara medveten om att kameran i macro fångar bra mycket mer än vad ögat klarar. Sedan kan det vara bra att vara medveten om att desto mer digital zoom man använder desto ”kletigare” blir bilderna. Så en digital macro zoom med mobilen kan få vilken klocka som helst att se slarvigt polerad ut.

Tycker det blev en bra diskussion och många lärdomar. Men lite fundersam över att TS borde kunnat lösa detta utan att starta tråd.

Den här klockan är väl antagligen kallare än en isbit på Arktis, här på KS nu. Men jag har fortfarande för avsikt att sälja den.
Absolut inte pga. av skicket, utan att jag inte tycker att den passade så bra som jag önskat, på min handled.
Det är nog ingen fara.
Snyggt och föredömligt hanterat i slutänden @Keppe
Nu är det bara att dra lärdom och se fram emot ett nytt klockår 2023 🥳

Jag tog foton med Iphone 13.

Klockan är inte i väldigt bra skick med få spår av användning, det är det som kan konstateras av mig. Tycker du fortfarande det @Keppe så får det stå för dig så får vi se vad nästa köpare säger helt enkelt och då borde beskrivningen av klockan vara densamma antar jag?

Nu har det löst sig till sist och det skall du ha tack för!

Snyggt!! 👊

Likt många andra är inne på så är ljus A & Ö.
Man ska ju vara medveten om att kameran i macro fångar bra mycket mer än vad ögat klarar. Sedan kan det vara bra att vara medveten om att desto mer digital zoom man använder desto ”kletigare” blir bilderna. Så en digital macro zoom med mobilen kan få vilken klocka som helst att se slarvigt polerad ut.

Tycker det blev en bra diskussion och många lärdomar. Men lite fundersam över att TS borde kunnat lösa detta utan att starta tråd.
Det blev infekterat oss emellan och då ville jag ha er hjälp med bedömning av skicket, svårt att få hjälp av en tredje oberoende part annars? :)

Den här klockan är väl antagligen kallare än en isbit på Arktis, här på KS nu. Men jag har fortfarande för avsikt att sälja den.
Absolut inte pga. av skicket, utan att jag inte tycker att den passade så bra som jag önskat, på min handled.
Nä men den ser ju bra ut. Ser inte dålig ut på @pelagos1 bilder heller. Normalt skick för klockmodellen tycker jag.

Nej då, klockan är grym och dessutom ökänd, alltså en underdog! Lite wear and tear betyder ju bara att nästa ägare vågar bruka den som sig bör. Snyggt löst förresten.

Du kommer säkert få den såld. Det är en cool klocka i helt ok skick. Däremot så bör nog beskrivningen ändras från "väldigt gott skick och få spår av användning" till normalt bruksskick. Klockan är använd och det syns. Inget som skulle störa mig.

Intressant tråd och alla kan vi nog lära oss ett och annat av den. Skick är subjektivt och bilder kan onekligen ljuga. Grundregeln måste ändå alltid vara att köparen ska kunna titta på klockan och känna sig nöjd med köpet. Om den inte lever upp till förväntningarna pga brister i beskrivning eller bilder, så måste man kunna få häva köpet. Det motsatta är för mig helt otänkbart. Det är därför det är så viktigt att säljaren beskriver klockans skick korrekt och tar bilder som verkligen visar skavanker. För egen del har jag alltid blivit positivt överraskad när jag köpt klockor i normalt bruksskick där bilderna i annonsen har varit tagna i ofördelaktigt ljus, men det är nog ändå så det helst ska vara. Man ska som säljare vara väldigt försiktig med att beskriva en klocka alltför fördelaktigt.

Nu tycker jag inte att nån skugga ska falla på nån av er. Jag tror inte att nån har försökt lura nån.

En lärdom som Admin bör ta med sig (detta har nämnts tidigare i tråden, men kommer inte håg vem): säljannonser måste vara med egna bilder, sluta låna gamla annonser.

Om du vill sälja något så får man lägga lite tid och energi på detta
Jag håller med om detta, även om det kanske inte gjort någon större skillnad i just det här fallet.
En annan lärdom är väl att om man vill ha en klocka i nyskick bör man köpa direkt från AD.
En begagnad klocka som burits kommer alltid uppvisa mer eller mindre bruksspår. Om man granskar den under lupp och med rätt vinklar/ljussättning kan man framhäva dessa precis som man omvänt kan dölja desamma.

Är dock imponerad av både @pelagos1 och @Keppe som hållit god och saklig ton genom hela tråden, även om man kunde skönja en och annan högaffel från vissa övriga i trådens början.

Jag har inte ens dragit en putsduk över klockan. Kände att jag vill fota den precios som jag mottog den. Så det kan vara lite fett från fingrarna på glas, boett och länkar.
Några bilder från klockan (tagna med min iPhone 14 Pro
IMG_5264.jpg
IMG_5263.jpg
IMG_5274.jpg
IMG_5293.jpg
:
Nu har ju jag en sån där GS med svart tavla och imorgon skulle jag kunna ta bilder där mina bruksspår är omöjliga att se och även bilder där den antagligen ser hemsk ut. Helt utan redigering och bara genom att hålla den på olika sätt i fönstret med min Samsung S21. Och jag är verkligen ingen fotoexpert.

Ljuset gör allt. De roliga i detta är också då att jag upplever att de tre senaste ägarna/inblandade har medvetet eller omedvetet gjort just detta. Tagit bilder i olika ljus och vinklar.

Tror inte alls du kommer få problem att sälja klockan. Det är normala bruksspår enligt mig på en klocka som använts flitigt och jag tror faktiskt att det är dina bilder som du tagit där som ger bäst beskrivning på allmänskicket när man bär klockan. Det är ju ingen fake/franken som uppdagas här utan en olika syn på hur man bedömer skick.

Med färska bilder tagna vid fönstret i dagsljus på en helg och med en text som beskriver om det finns dings eller bruksspår ser jag inga problem alls att sälja den där.

Vill man undersöka begagnade klockor med lupp bör man nog köpa nytt.

Snyggt skött!

Nu har ju jag en sån där GS med svart tavla och imorgon skulle jag kunna ta bilder där mina bruksspår är omöjliga att se och även bilder där den antagligen ser hemsk ut. Helt utan redigering och bara genom att hålla den på olika sätt i fönstret med min Samsung S21. Och jag är verkligen ingen fotoexpert.

Ljuset gör allt. De roliga i detta är också då att jag upplever att de tre senaste ägarna/inblandade har medvetet eller omedvetet gjort just detta. Tagit bilder i olika ljus och vinklar.

Tror inte alls du kommer få problem att sälja klockan. Det är normala bruksspår enligt mig på en klocka som använts flitigt och jag tror faktiskt att det är dina bilder som du tagit där som ger bäst beskrivning på allmänskicket när man bär klockan. Det är ju ingen fake/franken som uppdagas här utan en olika syn på hur man bedömer skick.

Med färska bilder tagna vid fönstret i dagsljus på en helg och med en text som beskriver om det finns dings eller bruksspår ser jag inga problem alls att sälja den där.

Vill man undersöka begagnade klockor med lupp bör man nog köpa nytt.

Snyggt skött!
Eller köra f2f, det är alltid bäst.

Fascinerande vad gäller förväntningar på begagnade klockor. Skönt att det löste sig på ett snyggt sätt. Nästa ägare av klockan kommer säkerligen att bli mer nöjd.

Snyggt hanterat Keppe! Lycka till med försäljningenen.
Man kan ha högre och lägre förväntningar på en begagnad klocka men jag hade aldrig påstått att denna klocka hade få spår av användning.

Vi alla tycker väl olika antar jag.

Mycket bra tråd med stor igenkänning. Det kan kännas som en självklarhet att ens egen uppfattning är den korrekta, men det är inte alltid så enkelt. Jag tycker mina egna klockor är riktigt fina, men vid en nogrann studie med lupp så framstår dom precis så välanvända som dom är. Snygg GS för övrigt 👍🏻

Tillbaka
Topp