• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bell & Ross

Clemons

Rolex
2-Faktor
BR123? Jävligt snygga, men är det för likt Panerai? Någon som äger eller har klämt på heritage 123?

73B08EA9-84D7-4EB7-AF8F-78442062CD8E.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Har funderat på den här, faktiskt. Finns det någon här som har den/erfarenhet av den och vill dela med sig lite?
Bell-and-Ross-BR03-92-Diver-Baselworld-2017-11.jpg
Jag provade en av de fyrkantiga på Franks ur. Den var med kvartsverk och en mellanstorlek. Den satt och kändes kanon. Sen såg den kanon ut också. Jag gillar verkligen den formen. Kanske inte som endaklocka men som komplement. Jag upplevde också kvalitén som bra. Så med det sagt, nej jag har inte provat den på bilden.
 
Senast ändrad:

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag provade en av de fyrkantiga på Franks ur. Den var med kvartsverk och en mellanstorlek. Den satt och kändes kanon. Sen såg den kanon ut också. Jag gillar verkligen den formen. Kanske inte som endaklocka med som komplement. Jag upplevde också kvalitén som bra. Så med det sagt, nej jag har inte provat den på bilden.
Trevligt, kanske är något att köpa då :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Denna var ju grymt snygg. Är riktigt sugen men osäker på storleken, har ganska små handleder
FF6E9BB9-D7DB-4732-8DA5-AB467C25B675.png
Den är 42 mm den där. Mer blir det om man mäter på diagonalen. En fyrkantig klocka sticker ju ut lite bara på grund av formen så jag skulle rekommendera att prova storleken mindre som är 39 mm. 39 mm satt perfekt på mig och storleken gav tillräckligt stort blickfång. Det är nog bra att prova båda storlekarna. Annars är det en riktigt läcker klocka som jag hoppas köpa någon dag.
 

Renadu

Cartier
Den är 42 mm den där. Mer blir det om man mäter på diagonalen. En fyrkantig klocka sticker ju ut lite bara på grund av formen så jag skulle rekommendera att prova storleken mindre som är 39 mm. 39 mm satt perfekt på mig och storleken gav tillräckligt stort blickfång. Det är nog bra att prova båda storlekarna. Annars är det en riktigt läcker klocka som jag hoppas köpa någon dag.
Egentligen sticker den inte ut mer än någon annan klocka som är 42mm, vad jag anser! Över handleden sticker den inte ut mer och inte kryper den längre emot handleden heller.
 

Barricello

Audemars
Den är 42 mm den där. Mer blir det om man mäter på diagonalen. En fyrkantig klocka sticker ju ut lite bara på grund av formen så jag skulle rekommendera att prova storleken mindre som är 39 mm. 39 mm satt perfekt på mig och storleken gav tillräckligt stort blickfång. Det är nog bra att prova båda storlekarna. Annars är det en riktigt läcker klocka som jag hoppas köpa någon dag.
Den där Divermodellen finns väl inte i 39mm utförande?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Den där Divermodellen finns väl inte i 39mm utförande?
Det vet jag inte. Jag syftade på den fyrkantiga modellen som helhet, men är det bara dykarmodellen som är aktuell, finns bara den. Det finns några varianter att välja på om man tittar på B&R fyrkantiga sortiment, men väldigt få om man tittar bara på BR 03-92. Jag försöker bredda tanken så det kommer upp nya möjligheter. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Egentligen sticker den inte ut mer än någon annan klocka som är 42mm, vad jag anser! Över handleden sticker den inte ut mer och inte kryper den längre emot handleden heller.
Den blir större eftersom diagonalen är större än på en rund klocka. Sen menar jag att en fyrkantig klocka drar till sig fler blickar än en rund. Det är de faktiska måtten och den av andra upplevda formen som samverkar. Det kanske är helt ok med 42 mm och då är det väl bra, annars finns det 39 mm också även om det inte blir just den modellen. Det får den som köper klockan avgöra vad som känns bäst.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En sak undrar jag dock med den klockan, kräver Bell & Ross att man skickar in klockan till dem för batteribyte ?
Det jag menar är, garanterar de 11100 meters täthet även om någon utanför deras fabrik har bytt batteri ?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
En sak undrar jag dock med den klockan, kräver Bell & Ross att man skickar in klockan till dem för batteribyte ?
Det jag menar är, garanterar de 11100 meters täthet även om någon utanför deras fabrik har bytt batteri ?
Du måste se fel. :D Du läser fot som meter och lägger till en nolla på det. Då blir det logiskt. Den klarar 300 m så den är inte vacker när den når Marianergravens botten.
 

Barricello

Audemars
Det vet jag inte. Jag syftade på den fyrkantiga modellen som helhet, men är det bara dykarmodellen som är aktuell, finns bara den. Det finns några varianter att välja på om man tittar på B&R fyrkantiga sortiment, men väldigt få om man tittar bara på BR 03-92. Jag försöker bredda tanken så det kommer upp nya möjligheter. :)
Aah oki.. jag är själv riktigt sugen på 03-92 i dykarutförandet.. och skulle gärna se den något mindre :) ..har haft 3st 03-92 tidigare (icke dyk då)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Aah oki.. jag är själv riktigt sugen på 03-92 i dykarutförandet.. och skulle gärna se den något mindre :) ..har haft 3st 03-92 tidigare (icke dyk då)
Jaha, då förstår jag din ingång. Jag tycker själv att det är en cool modellserie, men jag har inte kommit längre än så. Jag fick upp ögonen för märket när de i våras släppte två riktigt snygga modeller med vita tavlor ihop med flygreklam.
 
Senast ändrad:

Renadu

Cartier
Den blir större eftersom diagonalen är större än på en rund klocka. Sen menar jag att en fyrkantig klocka drar till sig fler blickar än en rund. Det är de faktiska måtten och den av andra upplevda formen som samverkar. Det kanske är helt ok med 42 mm och då är det väl bra, annars finns det 39 mm också även om det inte blir just den modellen. Det får den som köper klockan avgöra vad som känns bäst.
Jaha, jag missuppfattade dig något! :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den som är tät ända ned till bottnen av marijuana gruvan är störthäftig :)
Jag är också från Norberg och förstår precis :D

Till topic:
Var lite sugen på en kvadratisk B&R för något/några år sedan. Av en händelse så gick jag förbi en butik på en flygplats. (Kan det ha varit Charles de Gaulle?)
Upplevelsen där var att det såg vulgärt ut och jag bemödade mig inte ens att be personalen om att få prova.

Blev lite nedslagen och besviken måste jag erkänna.
Nu har jag dock kommit till en punkt i klockfjanterierna att jag vill ha in något mer udda i lådan.
Kanske skulle man testa den mindre modellen dessa?
Finns det några ws på 39mm?
Är rädd att det blir stort i alla fall.

Gillar denna

CBE0EDEE-6E8B-417A-9EE6-28288136D7F6.jpeg



14E97B99-36E5-4653-B916-36D0C14746E2.jpeg


4D946B56-B6FF-46EA-90F3-C552BAED7B18.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag är också från Norberg och förstår precis :D

Till topic:
Var lite sugen på en kvadratisk B&R för något/några år sedan. Av en händelse så gick jag förbi en butik på en flygplats. (Kan det ha varit Charles de Gaulle?)
Upplevelsen där var att det såg vulgärt ut och jag bemödade mig inte ens att be personalen om att få prova.

Blev lite nedslagen och besviken måste jag erkänna.
Nu har jag dock kommit till en punkt i klockfjanterierna att jag vill ha in något mer udda i lådan.
Kanske skulle man testa den mindre modellen dessa?
Finns det några ws på 39mm?
Är rädd att det blir stort i alla fall.

Gillar denna

CBE0EDEE-6E8B-417A-9EE6-28288136D7F6.jpeg



14E97B99-36E5-4653-B916-36D0C14746E2.jpeg


4D946B56-B6FF-46EA-90F3-C552BAED7B18.jpeg
Nu @Equilibrium kom det in en tolk från Norberg :D
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag har en B&R 02-92 som har legat i dvala ett bra tag nu, kanske därför jag har missat denna tråd. Men jag kan ju skriva några ord om min klocka.

Jag köpte mitt exemplar på Teneriffa för 5 år sedan. Jag hade egentligen tänkt att köpa en Seiko MM300 som jag hade YT-dreglat på en lång tid, men den oranga klockan föll mig i smaken och jag slog till i ett svagt ögonblick. Det är ju speciellt när man kan få klämma och känna innan man köper. Jag gillar kvalitet och robusthet och det tyckte jag att jag fick i denna klocka.
E898AC81-DC11-4ABA-8F68-02CE302760BE.jpeg

Själva bygget är det absolut inget fel på. Som syns på bild är klockan utrustad med en intern vridring som funkar finfint. Dock kan det ibland vara svårt att få vridringen att hamna i rätt position eftersom den kan flyttas lite när man skruvar tillbaka kronan. Väl på plats så stannar dock vridringen där den ska och det har inte varit ett problem för mig att leva med detta. Det brukar oftast gå bra. Personligen tycker jag inte om B&R fyrkantiga modeller. Jag tycker att funktion alltid ska gå före form och därmed går de fyrkantiga klockorna bort. Jag förstår att design är ett viktigt element på klockor men när det gäller en toolklocka, ja då måste funktion få gå före. Därmed är det upplagt för en jämförelse mellan Seiko Darth Tuna, vars meriter som dykarklocka få kan ifrågasätta, samt 02-92:an.
AE11379D-ADCF-4461-8553-E8D31ACDDE0D.jpeg

Ja, som synes på bild så är ju läsbarheten överlägsen på Seikon och däri ligger B&R svaghet enligt mig, nämligen att de låter formspråket styra över funktionen. Ok enligt många men jag föredrar det omvända. Passformen är däremot överlägsen på B&R. Jag har alltid haft problem med Darthen som vill vrida sig på armen, det gör inte 02-92 alls. Väl på handleden sitter den som en smäck vilket beror på att den begagliga remmen är förböjd, precis som på Casio Mudmastern som trots sin storlek ändå är bekväm att bära.
2FF4FC5C-BDCB-4451-B5E8-A0FD757DF435.jpeg

Min 02-92 har alltid fungerat klanderfritt och jag tycker ändå att den är cool på min 16.5 cm handled. Remmen har jag dock fått byta ut en gång. Urverket består av en ETA 2824-2 eller en Selitta SW 200. Jag vet faktiskt ännu inte vilken motor som sitter under huven och det tycker jag är riktigt dåligt av B&R. Jag tror de hade problem med rättigheter med detta för ca 5 år sedan och därför framgick det inte klart och tydligt vilket urverk som satt i när jag köpte. Nu är väl inte detta fallet längre tror jag? Allt som allt tycker jag att klockan är gedigen och av mycket hög kvalitet. Jag tycker att den är snygg och klockan har aldrig felat mig! Svagheten med klockan är enligt mig design över funktion samt att jag inte vet vilket urverk som sitter i. Den har inte varit på service ännu och först när det sker lär jag få veta (om inte klockan är såld innan dess). Hoppas denna recension kan svara på några frågor!
 
B&R v2 92 tycker jag är super fett påminner om typ första milgauss osv, men det gör många nyproducerade vintige inspererade klocker , kommer köpa
Tyvärr lånade bilder från B&R sida
Screenshot_20190115_200246.jpg
Screenshot_20190115_200136.jpg
 
Topp