• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Yngsta flickan ligger fortsatt på 40 grader när Alvedonet har slutat att verka, jag och min sambo ligger konstant runt 39-40 och den lilla stund jag kan vara uppe så går jag mest runt och mumlar typ.

Jag vet som sagt inte vad vi har, men vi är rörande överens om att det är det överlägset värsta hittills. Min sambo brukar aldrig bli sådär jättesjuk, men hon låg hela förra och förrförra dagen i sängen halvt okontaktbar typ. Riktigt läskigt.

Vi håller oss helt isolerade och träffar ingen annan tills vidare. Vi kommer att fortsätta med detta fram till det att viruset är borta. Vi räknar med att det kan ta 2-3 månader minst. Vi har förnödenheter så att vi klarar oss.

Skulle våra arbetsgivare kräva att vi kommer in och jobbar så kommer iaf jag att säga att jag lämnar inte hemmet innan detta är över och kan dom inte hitta en lösning för mig att arbeta hemifrån så kommer dom att få söka sig efter en ny operatör. Det är bara ett jobb trots allt.

Krya på er.
Ändå positivt att du var väl förberedd.

Krya på er.
Ändå positivt att du var väl förberedd.

Jepp, men sen ska man inte glömma bort att i princip hela min omgivning dumförklarade mig duktigt när jag började preppa.

Ibland undrar jag varför vissa människor har så himla svårt för att kunna föreställa sig att om X inträffar nu så kommer Y förmodligen att inträffa senare, och då är det väldigt bra om vi redan nu har gjort Z.

Jepp, men sen ska man inte glömma bort att i princip hela min omgivning dumförklarade mig duktigt när jag började preppa.

Ibland undrar jag varför vissa människor har så himla svårt för att kunna föreställa sig att om X inträffar nu så kommer Y förmodligen att inträffa senare, och då är det väldigt bra om vi redan nu har gjort Z.
Om det är någon tröst så har jag varit risig i veckan. En kollega hostade på mig i måndags. På tisdag var han sjuk och jag har inte sett honom sedan dess. Onsdag vaknade jag frusen med värk i kroppen och huvudvärk, Snuva. Tanken i huvudet skrek CORONA. Sedan lugnade jag ner mig, har sedan blivit bättre sedan dess. Lite feber än. Vet inte vad jag har, men att det skulle vara Corona är inte ens en på miljonen. Jag gissar influensa eller annat virus. Bor du i Norrland är risken ännu mindre. Men ser för fan till att undvika folk. Det virus ni har kommer sannolikt att försvaga er.

Hoppas ni friskar till snart, låter som ni gått igenom det värsta!

Fattar inte heller att folk är så naiva! Helt fullt ute på alla ställen idag, ekar nog tom om 30 dagar. Ännu mer hur naiva vår regering är, vi bör följa exempel från länder i Asien som lyckats hejda detta t.ex. Singapore.

Edit: Tror Danmark gör helt rätt! Sverige kommer nog bli som Italien x2 då vi inte har lika många platser på sjukhusen.

Senast ändrad:

Förmodligen är det en vanlig influensa ni råkat ut för. Symtomen för coronavirus kommer mer gradvis.

https://www.svd.se/sa-skiljer-du-covid-19-fran-vanlig-influensa

77E085C9-9105-4E06-963D-D5F87B7AE2EE.jpeg

Jag tror att alla beslut som tas av folkhälsomyndigheten just nu är att man förväntar sig att många kommer att smittas av Corona, det är nu oundvikligt.

Målet är att försöka hindra att många smittas på en och samma gång för att inte belasta sjukvård m.m. Iaf inte mer än nödvändigt.

Eftersom att vi inte har något fungerande vaccin mot Corona så känns det som att enda utvägen är flockimmunitet, det är nog det enda som kan förhindra smittspridning. Det i sin tur kräver att många ska smittas för att sedan bli immuna mot smittan och på så sätt dör den ut.

Jag tror att alla beslut som tas av folkhälsomyndigheten just nu är att man förväntar sig att många kommer att smittas av Corona, det är nu oundvikligt.

Målet är att försöka hindra att många smittas på en och samma gång för att inte belasta sjukvård m.m. Iaf inte mer än nödvändigt.

Eftersom att vi inte har något fungerande vaccin mot Corona så känns det som att enda utvägen är flockimmunitet, det är nog det enda som kan förhindra smittspridning. Det i sin tur kräver att många ska smittas för att sedan bli immuna mot smittan och på så sätt dör den ut.
Verkar dock som att man inte blir immun under några längre perioder.

https://www.google.se/amp/s/www.businessinsider.com/wuhan-coronavirus-risk-of-reinfection-2020-2?amp

.
Lågt satt ribba. Kina tyckte det räckte med 80000 smittade och satte ner foten. Tyvärr saknas den politiska viljan här (och i Tyskland, Norge, Storbritannien etc etc)

Jag har haft den underbara förmånen att rensa stoppade avlopp fler ggr än jag vill komma ihåg. :banghead::hungover:
Det enda pappret som ska spolas ner är toalettpapper. Hushållspapper/industritork osv slängs i soptunna.
Torkpapper faller inte isär av vatten som toapapper gör och har en förmåga att stanna i rör och torka ihop till en stenhård massa som kan vara svår att spola bort även med spolbil.
Här har vi haft det problemet både i hus med självfall och på lågtryckssystemet som trycker iväg till reningsverk.

Det där industripappret, går det att spola ner i toa?

Edit : hittade bra dasspapper också. 360m för femti spänn.
@Norrlänningen

Kan man vara helt säker på siffror som rapporteras ut från Kina?

Nej, fattar inte att folk fortfarande gör det! Men om man tittar på åtgärderna det har satt in, så var det inget man ville skulle spridas! Sen är det så mycket
vi inte vet om detta virus, hur det utvecklas etc så ingen idé att spekulera.

För att vara positiv så verkar grannländerna till Kina få smittan under kontroll (metoder som vår kära Tegnell viftar bort). Detta gör mig också glad: https://www.lakemedelsvarlden.se/svenska-covid-19-patienter-far-tillgang-till-remdesivir/

Nej, fattar inte att folk fortfarande gör det! Men om man tittar på åtgärderna det har satt in, så var det inget man ville skulle spridas! Sen är det så mycket
vi inte vet om detta virus, hur det utvecklas etc så ingen idé att spekulera.

För att vara positiv så verkar grannländerna till Kina få smittan under kontroll (metoder som vår kära Tegnell viftar bort). Detta gör mig också glad: https://www.lakemedelsvarlden.se/svenska-covid-19-patienter-far-tillgang-till-remdesivir/

Ja visst finns det nyheter som pekar på att allt inte går åt helvete. I Sydkorea tillfrisknar det fler än som i sjuknar. Och I Kina är det ett fåtal som insjuknar.

Antalet insjuknade kommer öka i Sverige, men jag tror inte att det kommer gradvis lugna sig. Många har valt att stanna hemma och det är betydligt mindre folk på gatorna i Stockholms innerstad. Vissa gator har varit rent spöklika den senaste veckan som annars brukar vara fulla med människor i rörelse.
Det är bra att många tar det på allvar och det gör att smittan kan bromsas rejält.
Hoppas alla tar till sig vikten av handhygien och andra enkla medel som är oerhört enkla verktyg för att bromsa och förhindra smitta.

Vi håller oss hemma och tackar nej till alla sociala tillställningar, men visst måste det vara okej att vara utomhus i naturen?
Ja varför skulle ni inte kunna vara det? Träd och växter smittar inte vad någon vet. Se upp för högar av mänsklig avföring bara.

Yes, inte otroligt. Men hur ska man veta?
Hur är era andningsvägar?
Hosta och liknande verkar vara symtom i samtliga fall.
Misstänker också starkt vanlig influensa. Det verkar höra till ovanligheterna att barn insjuknar så pass mycket som er dotter vid corona.

Krya på er!

... Och till många andra - kom ihåg att oro och stress påverkar immunförsvaret negativt. Försök hålla lågan uppe. Fokusera på familj, klockor och andra positiva saker :)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAn0m/regeringens-uppmaning-sluta-panikbunkra

Har ni inte bunkrat ännu så börjar det vara ont om tid.
Huruvida det är rätt rent moraliskt eller inte spelar i det här läget ingen roll. Man måste komma ihåg att i princip all information från myndigheterna har varit felaktig från dag ett, ni måste alla tänka på er själva och era familjer.

Dom har sagt att:

- Viruset inte kommer till Sverige
- Viruset inte sprider inom Sverige
- Viruset inte sprider mellan barn
- Viruset skulle nå sin kulmen för ca en vecka sedan
- Det är en god idé att resa till Norra Italien
- Sverige är mycket väl förberedda med vårdmaterial
- Hyllorna i butikerna inte kommer att bli tomma
- Det är meningslöst att smittspåra
- Det är dåligt att stänga skolorna (wtf lol!?)
Upprätta temporära förskole och skolplatser för barn vars föräldrar arbetar med samhällsviktig verksamhet, hur jävla svårt ska det vara??
- Att stänga gränserna till ett land är meningslöst
- Ring 1177

Detta är ett urplock av desinformation som vi blivit matade med den senaste veckorna och såhär i efterhand har vi alla kunnat se att dom har gått ut med rent utav farlig information för allmänheten. Så på uppmaningen om att inte bunkra? Gå inte på den också, då kommer det att kurra i magen om någon vecka eller så.

Faktum är att jag eller någon annan kan inte veta hur butikshyllorna kommer att se ut den kommande tiden, men det är en fråga som jag INTE kommer att följa statens riktlinjer på.

Edit:
https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=107317610895910&id=107297940897877

Färskt klipp från Tyskland

Senast ändrad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XgAn0m/regeringens-uppmaning-sluta-panikbunkra

Huruvida det är rätt rent moraliskt eller inte spelar i det här läget ingen roll. Man måste komma ihåg att i princip all information från myndigheterna har varit felaktig från dag ett, ni måste alla tänka på er själva och era familjer.

Dom har sagt att:

Upprätta temporära förskole och skolplatser för barn vars föräldrar arbetar med samhällsviktig verksamhet, hur jävla svårt ska det vara??
- Ring 1177

Detta är ett urplock av desinformation som vi blivit matade med den senaste veckorna och såhär i efterhand har vi alla kunnat se att dom har gått ut med rent utav farlig information för allmänheten. Så på uppmaningen om att inte bunkra? Gå inte på den också, då kommer det att kurra i magen om någon vecka eller så.

Faktum är att jag eller någon annan kan inte veta hur butikshyllorna kommer att se ut den kommande tiden, men det är en fråga som jag INTE kommer att följa statens riktlinjer på.

Edit:
https://m.facebook.com/permalink.php?story_fbid=107317610895910&id=107297940897877

Det är just den här sortens information som skapar panik bland folk. Det finns än så länge ingen anledning att bunkra för ett världskrig i ren panik. Det är aldrig fel att ha lite mat och vatten så man klarar sig någon vecka, men att panikbunkra är helt galet.

Dom har sagt att:

- Ring 1177

Edit:

Nu får jag skylla mig själv som läser just denna tråd, men det verkar vara såna som du som är roten till all desinformation och hysteri. Du delar väl frenetiskt också kedjebreven på Facebook. Läskigt att se och läsa.

Det är just den här sortens information som skapar panik bland folk. Det finns än så länge ingen anledning att bunkra för ett världskrig i ren panik. Det är aldrig fel att ha lite mat och vatten så man klarar sig någon vecka, men att panikbunkra är helt galet.

Sorry, jag köper inte ditt resonemang. Varken jag eller du vet hur detta kommer att utvecklas och bunkrar man så vinner man oavsett utfall av viruset.
Bunkrar man inte så får man mycket stora problem om utfallet av Corona drar iväg till det negativa.

Jag har inte skrivit en enda felaktig punkt i mina inlägg, varför ska man skydda en befolkning genom att inte vara ärlig med det man vet? Förutsätter man att människor inte klarar av sanningen?

Nu får jag skylla mig själv som läser just denna tråd, men det verkar vara såna som du som är roten till all desinformation och hysteri. Du delar väl frenetiskt också kedjebreven på Facebook. Läskigt att se och läsa.

Vilken desinformation hittar du i mina inlägg? Jag tar gärna bort det om det är så att jag har fått något om bakfoten, men då måste jag få veta vad det gäller för något.

Vilken desinformation hittar du i mina inlägg? Jag tar gärna bort det om det är så att jag har fått något om bakfoten, men då måste jag få veta vad det gäller för något.
Redovisa relevanta källor för följande punkter, obs. att myndigheterna har uttalat detta:

Dessutom har smittspridningen avtagit, på internationell nivå, så denna punkt är korrekt uttalat från myndigheterna.

Tillbaka
Topp