• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Redovisa relevanta källor för följande punkter, obs. att myndigheterna har uttalat detta:

- Viruset inte kommer till Sverige
- Det är en god idé att resa till Norra Italien
- Hyllorna i butikerna inte kommer att bli tomma

Dessutom har smittspridningen avtagit internationellt så denna punkt är korrekt uttalat från myndigheterna.
- Viruset skulle nå sin kulmen för ca en vecka sedan

Att man inte trodde att viruset skulle komma är förklaringen till senfärdigheten och materialbristen vi ser nu.
https://omni.se/tegnell-medger-miss...odde-att-kina-skulle-fa-stopp-pa-det/a/pLkM9E
Kulmen gällde Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu

Att man inte trodde att viruset skulle komma är förklaringen till senfärdigheten och materialbristen vi ser nu.
https://omni.se/tegnell-medger-miss...odde-att-kina-skulle-fa-stopp-pa-det/a/pLkM9E
Kulmen gällde Sverige
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RRpj0A/statsepidemiologen-toppen-kan-vara-nadd-nu
Måste ha missförstått "kulmen", för mig är det inte intressant om det är 100 eller 200 fall i Sverige så länge det går neråt globalt. Det är trots allt en global pandemi där hela världen får lida skada pga. människor som drabbas av hysteri.

Sorry, jag köper inte ditt resonemang. Varken jag eller du vet hur detta kommer att utvecklas och bunkrar man så vinner man oavsett utfall av viruset.
Bunkrar man inte så får man mycket stora problem om utfallet av Corona drar iväg till det negativa.

Jag har inte skrivit en enda felaktig punkt i mina inlägg, varför ska man skydda en befolkning genom att inte vara ärlig med det man vet? Förutsätter man att människor inte klarar av sanningen?
Du har rätt i att vi faktiskt inte vet. Men det är just den här osäkerhetsfaktorn som ger utrymme till spridning av information som ger panik hos många. Paniken i sig, i det här fallet panikbunkra matvaror, kan leda till att många andra, framförallt äldre som är i den absolut största riskgruppen inte kan ta sig till affären och handla förnödenheter. Då har vi ett ännu större problem att dödsantalet kan bli större.

Har märkt att det är framförallt i storstäderna. Det finns väldigt många äldre exempelvis Stockholms innerstad som har svårt att ta sig till affären, och det är ju framförallt dem som man borde hjälpa!

Sorry, jag köper inte ditt resonemang. Varken jag eller du vet hur detta kommer att utvecklas och bunkrar man så vinner man oavsett utfall av viruset.
Bunkrar man inte så får man mycket stora problem om utfallet av Corona drar iväg till det negativa.

Jag har inte skrivit en enda felaktig punkt i mina inlägg, varför ska man skydda en befolkning genom att inte vara ärlig med det man vet? Förutsätter man att människor inte klarar av sanningen?
Att ha en grundberedskap är bra, men snälla sluta sprid panik det leder inte till något bra öht. Varuflöden fungerar men om alla panikköper varor de inte för tillfället behöver så utarmas de som behöver resurser akut - det vill säga vården eller människor i riskgrupper. Det finns exempelvis ingen anledning för fullt friska, unga människor att ha 10 paket handsprit/alvedon hemma!

Att ha en grundberedskap är bra, men snälla sluta sprid panik det leder inte till något bra öht. Varuflöden fungerar men om alla panikköper varor de inte för tillfället behöver så utarmas de som behöver resurser akut - det vill säga vården eller människor i riskgrupper. Det finns exempelvis ingen anledning för fullt friska, unga människor att ha 10 paket handsprit/alvedon hemma!

Jag köpte två treorör idag. Behöver jag mer än så kvalificerar jag faktiskt för intensivvåd :)

Kontraproduktivt för de som faktiskt tror på en gigantisk meltdown av alla samhällsfunktioner att sprida panik kring det - det om något får ju en sådan utveckling att skynda på och bli en självuppfyllande profetia.

Inget fel med att se till att man har så man klarar sig ifall man är orolig, men gör då det på egen hand utan att piska upp en panikstämning hos andra. Inget bra kan komma av det. Snarare ökar det sannolikheten för att det scenariot ska slå in.

Jävla gnäll om folk som bunkrar. Hade ni själva bunkrat tidigare hade ni inte behövt gnälla. Hade alla följt anvisningarna från myndigheterna om att preppa för 2 veckor tidigare hade folk inte länsat butikerna nu. Detta gäller både de som bunkrar nu och de som gnäller.

Att dagshandla vid en viruspandemi är kanske inte det bästa sättet att undvika att sprida viruset.

Att förlita sig på att myndigheterna skall dadda en vid en kris är naivt och oansvarigt. Faktum är att det är de gamla "foliehattarna" som nu belastar systemet minst.

Att bunkra för en, två veckor är msbs rekommendation. Det de gör i Tyskland (klippet) är galet.

Att bunkra för en, två veckor är msbs rekommendation. Det de gör i Tyskland (klippet) är galet.

Finns det några belägg, förutom att det kommer från en fekk FB-grupp som piskar Corona-panik, för att:

- klippet är från Tyskland öht?
- klippet är färskt?
- klippet öht har någon koppling till ’Corona-bunkring’?

Att ha en grund-förberedelse, utifrån sina egna behov och förutsättningar, är bra. Alla som är vettiga hade det redan. Det är inte de vettiga som rampar upp pga hysterin i media just nu.

Jag ser inget panikartat i inlägget (förutom det smått surrealistiska klippet från Tyskland ), jag ser enbart uppmaningar om att vara realistisk och filtrera det epidemilogen Tegnell gått ut med i media om att problemet princip inte kommer att drabba Sverige som det gjort i utlandet fastän vi vet att viruset inte undviker specifika nationella gränser eller gör skillnad på folk. Och att han har haft fel punkt efter punkt.

Om de som inte varit beredda enligt rekommendationer msb givit ut äntligen försöker få till en vettig beredskap är det ju bara bra. Om än ej optimalt.

Senast ändrad:
Finns det några belägg, förutom att det kommer från en fekk FB-grupp som piskar Corona-panik, för att:

- klippet är från Tyskland öht?
- klippet är färskt?
- klippet öht har någon koppling till ’Corona-bunkring’?

Att ha en grund-förberedelse, utifrån sina egna behov och förutsättningar, är bra. Alla som är vettiga hade det redan. Det är inte de vettiga som rampar upp pga hysterin i media just nu.

Jag vet inte om klippet är relevant.
Panikhamstring sällan leder till något konstruktivt mer än att du till slut sitter på ett berg av toapapper och bruna bönor på burk. Kul att äta bruna bönor varje dag och kunna slösa på dasspapper.
Jag tror inte att intentionen är att skapa panik och uppmana folk att göra som de i klippet utan att visa på det felaktiga i att blint lita på myndigheters dagsfärska ståndpunkt som ändras 24h senare. Hade man tänkt lite själv istället och planerat inköpen hade det räckt att köpa lite extra varje gång man veckohandlar.

Intressant ändå.

”Per igår enligt WHO:s senaste lägesrapport hade Danmark 674 fall, vilket innebär att av landets 5 822 763 (samtliga befolkningssiffror från Wikipedia) har 674/5822763*100000=11.6 av 100 000 danskar smittats. För svensk del är siffran 620/10302984*100000=6.0 av 100 000 svenskar smittade. Norge ligger på 489/5367580*100000=9.1 av 100 000 norrmän smittade. Tydligen har smittspridningen begränsats effektivare i Sverige av det utskällda FHM och smtitskyddet, än i "föregångsländerna Norge och Danmark".”

https://cornucopia.cornubot.se/2020/03/danmark-stanger-granserna-hur-slar-detta.html?m=1

Intressant ändå.

”Per igår enligt WHO:s senaste lägesrapport hade Danmark 674 fall, vilket innebär att av landets 5 822 763 (samtliga befolkningssiffror från Wikipedia) har 674/5822763*100000=11.6 av 100 000 danskar smittats. För svensk del är siffran 620/10302984*100000=6.0 av 100 000 svenskar smittade. Norge ligger på 489/5367580*100000=9.1 av 100 000 norrmän smittade. Tydligen har smittspridningen begränsats effektivare i Sverige av det utskällda FHM och smtitskyddet, än i "föregångsländerna Norge och Danmark".”
Sverige löser problemet genom att bara testa sjukhusfallen.
https://www.expressen.se/nyheter/beslutet-personer-med-symtom-ska-inte-provtas/

Blir intressant att se hur det slår i statistiken.

Men statistik har du ju redan. Korea drabbades hårt i början men nu börjar de få kontroll över situationen bland annat pga idogt testande. De skapade snabbt kapacitet att utföra 22,000 tester / dygn.

Det finns ett stort mörkertal i Sverige som de förmodligen inte har.

Blir intressant att se hur det slår i statistiken.
Statistiken är värdelös i nuläget, men man vet ändå hur det ligger till. Viruset skiter i o man testar eller ej, antalet smittade dubbleras var 2,5 dag oavsett. I slutet av denna månad har vi 50000 + smittade i landet om vi fortsätter på den inslagna vägen.

Men statistik har du ju redan. Korea drabbades hårt i början men nu börjar de få kontroll över situationen bland annat pga idogt testande. De skapade snabbt kapacitet att utföra 22,000 tester / dygn.

Det finns ett stort mörkertal i Sverige som de förmodligen inte har.

Statistiken är värdelös i nuläget, men man vet ändå hur det ligger till. Viruset skiter i o man testar eller ej, antalet smittade dubbleras var 2,5 dag oavsett. I slutet av denna månad har vi 50000 + smittade i landet om vi fortsätter på den inslagna vägen.

Vi släpper det. :)

Jävla gnäll om folk som bunkrar. Hade ni själva bunkrat tidigare hade ni inte behövt gnälla. Hade alla följt anvisningarna från myndigheterna om att preppa för 2 veckor tidigare hade folk inte länsat butikerna nu. Detta gäller både de som bunkrar nu och de som gnäller.

Att dagshandla vid en viruspandemi är kanske inte det bästa sättet att undvika att sprida viruset.

Att förlita sig på att myndigheterna skall dadda en vid en kris är naivt och oansvarigt. Faktum är att det är de gamla "foliehattarna" som nu belastar systemet minst.
Det handlar mest om irritation över de som panikbunkrar allt i ett slag och därmed ställer till det för alla andra. Personligen har jag inte haft någon större beredskap hemma pga delvis oförstående sambo och brist på tid/energi.
Jag har dock adresserat det ganska lätt genom att handla ett par gånger, utan att behöva länsa butiken på äckliga konserver.
En extra veckohandling är ungefär det som krävs. Man måste inte köpa all tvål Coop har.

Det handlar mest om irritation över de som panikbunkrar allt i ett slag och därmed ställer till det för alla andra. Personligen har jag inte haft någon större beredskap hemma pga delvis oförstående sambo och brist på tid/energi.
Jag har dock adresserat det ganska lätt genom att handla ett par gånger, utan att behöva länsa butiken på äckliga konserver.
En extra veckohandling är ungefär det som krävs. Man måste inte köpa all tvål Coop har.
Personligen kan jag också bli irriterad när just den varan jag behövde är helt slut (i detta fall ris), men i det lite större sammanhanget blir jag snarare bedrövad. Om man skulle råka vara en som blir satt i karantän är man hänvisad till att använda näthandel om man inte har någon som kan hjälpa till. Men vad hjälper det när alla hyllor gapar tomma? Och vilka är det som panikbunkrar idag? De som har råd. Och vad bunkrar de? Precis de varor som fattiga pensionärer handlar mest av. Det var det där med att visa hänsyn till sina medmänniskor. Tvätta händer, hålla sig hemma om man tror man kan smitta, inte besöka riskgrupper. Tyvärr tänker inte folk längre än näsan räcker. Att preppa som i trådens ursprungliga anda är något annat. Det som sker idag är helt bedrövligt och kommer bara drabba de som redan har det dåligt.

Personligen kan jag också bli irriterad när just den varan jag behövde är helt slut (i detta fall ris), men i det lite större sammanhanget blir jag snarare bedrövad. Om man skulle råka vara en som blir satt i karantän är man hänvisad till att använda näthandel om man inte har någon som kan hjälpa till. Men vad hjälper det när alla hyllor gapar tomma? Och vilka är det som panikbunkrar idag? De som har råd. Och vad bunkrar de? Precis de varor som fattiga pensionärer handlar mest av. Det var det där med att visa hänsyn till sina medmänniskor. Tvätta händer, hålla sig hemma om man tror man kan smitta, inte besöka riskgrupper. Tyvärr tänker inte folk längre än näsan räcker. Att preppa som i trådens ursprungliga anda är något annat. Det som sker idag är helt bedrövligt och kommer bara drabba de som redan har det dåligt.
Precis så! Man kan faktiskt bunkra upp OCH vara solidarisk på en gång. Det är endast så man som samhälle klarar en större kris.

Att länsa hyllorna är fel. Man ska tänka på sin nästa oavsett om det är epidemi eller ej. Men, tycker det är okay att lägga i lite extra i vagnen när man ändå storhandlar.

Det är lite ensidigt i diskussionen.
Hade butikerna haft problem hade de börjat ransonera konserver och wc papper.

Lokala butiken här uppmuntrar till hamstring genom att ha ett berg av konserverade bönor precis vid ingången. Vid utgången är det flera berg av wc papper.

Att länsa hyllorna är fel. Man ska tänka på sin nästa oavsett om det är epidemi eller ej. Men, tycker det är okay att lägga i lite extra i vagnen när man ändå storhandlar.

Det är lite ensidigt i diskussionen.
Hade butikerna haft problem hade de börjat ransonera konserver och wc papper.

Lokala butiken här uppmuntrar till hamstring genom att ha ett berg av konserverade bönor precis vid ingången. Vid utgången är det flera berg av wc papper.
Så är det. Det här är den bästa månaden sedan julhandeln för matvarubutiker. Även för apotek och läkemedelsföretag.

Varit i tre butiker. Massa dasspapper. Lite osäker på hur jag ska reagera, ta en pall eller tro att det finns imorgon med? Eller beror den rapporterat ökade åtgången på att alla glutenintoleranta innerstadsbor börjat äta all pasta de bunkrat?
Enligt tillverkarna så har de fulla lager :)

Varit i tre butiker. Massa dasspapper. Lite osäker på hur jag ska reagera, ta en pall eller tro att det finns imorgon med? Eller beror den rapporterat ökade åtgången på att alla glutenintoleranta innerstadsbor börjat äta all pasta de bunkrat?
Har du råd kan du ju försöka köpa hela butiken.

Tillbaka
Topp