• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Bron till Sanibel blev förstörd på flera ställen. Här kan man nu åka båt över det som gång var en väg/bro.
sanibelbro.JPG

Naturkatastrofer kan hända hastigt och mindre lustigt. Gudrun som skövlade Sverige 2005 hade högsta konstanta vindstyrka på 33 m/s med byar till 42m/s. Det är vad som kallas en cat 1 orkan i USA. Ian var en cat 4 när den gjorde "landfall". Tydligen gränsande mot cat 5, kommer sannolikt uppgraderas efter analys av mätdata. Vindstyrkan vid "landfall" var ca 150 mph (ca 67 m/s) i konstant vindstyrka med byar upp till 165 mph (74 m/s). Storleken på Ian var med svenska mått mätt gigantisk och den rörde sig mycket sakta (10 mph) så den malde verkligen ned allt. Så att preppa kan vara bra för man vet aldrig när det blir ett riktigt oväder med snö, regn, vind som ställer till det.
Ian_orkan_3.JPG

Läste att det börjat förekomma looting (plundring) i framför allt Fort Myers. Sheriffen har varit väldigt tydlig med att de kommer ha NOLL tolerans mot allt sådant. Skillnad mot ”fjollsverige”. Nåja, när vi är på plats kommer ”stålet i stugan” fram och laddas med +P+ så kan oönskade besök hanteras. I Florida är det helt lagligt att hantera oönskade besök på ett tydligare sätt än här hemma.

@JohnDoe Fan vad hemskt. Ta hand om er!
Kommer bli konstigt att åka till huset nu. Vi var där i augusti och det var väldigt trevligt. Gjorde utflykter till Naples och Fort Myers beach. Var på restauranger som helt enkelt inte existerar längre. Nu ska vi åka på något som mest liknar ett volontär uppdrag till ett katastrofområde. Tar med väskor för en gångs skull och packar bra att ha saker som är svårt och dyrt att få tag på där. Lite märkligt med tanke på att allt alltid brukar finnas i överflöd där.
Ser på nyheterna att nu stiger dödsfallen när de börjar komma fram till de värst drabbade områdena. Helt enkelt skrämmande.

Långt och under viss influens av alkohol, cigarr och god mat (livskvalitet).

Jag tror att jag vet varför preppers, i allmänhetens ögon, har ett lite nördigt och halvstört anseende. De (vi) ses helt klart på med viss skepsis. Tyvärr är det ju så att foliehattar, MÖP: s, zombieapokalypstroende och allmänt konspirationsteoretiskt skumma beteenden - och figurer - samlas under samma tak som sunt förnuft och tidlös klokskap. För allmänheten kan det vara svårt att förstå att skilja på dessa ytterligheter – dumjävlar och vanligt vettigt förnuft. Tyvärr. Det är lätt att alla dras över samma kam.

Samtidigt som jag skriver det här och ser framför mig hur huvuden imploderar bland dem som har självinsikt nog för att känna igen sig i den första delen av beskrivningen - är det bäst att jag erkänner mig till prepperskaran. Men jag vill gärna tro att jag tillhör den delen som bara tycker att det är klokt att vara förberedd. Inte den delen som har gjort det till sin identitet och besatthet.

När corona/covid var som ”hetast” och tokar började bunkra toalettpapper sade min gamla kloka och 90-åriga mor – ”idioter!”. Med höjd röst! Jag tyckte givetvis själv att de var idioter men var ändå nyfiken på hur mamma resonerade. Hennes resonemang bestod av två delar. Ett – Sverige är en av världens största producenter av toalettpapper. Två – när hon var ung och där hon växte upp (landsbygden, Norden) fanns det inte toalettpapper. Det fungerade ändå att hålla rumpan ren. Ergo – sannolikheten för en brist var liten och om den ändå uppstod var det ingen katastrof. Ett ickeproblem. Däremot gick hon ut och köpte några extra burkar salt. För det producerar vi inte själva och det – som hon faktiskt sade – ”kan man f-n inte vara utan!”. "Toapappret var slut men salt fanns i mängder på hyllorna… Toapapper som man ändå kan ta direkt ur boken man läser på toaletten. Man läser det antal sidor som man behöver… Och så får man ha varsin bok – för annars blir det väldigt osammanhängande…"

Hon är dessutom uppväxt i ett land och under en tid då en packad väska med bra att ha-saker var en naturlig del av livet. Det kallades inte någonting. Framför allt inte en bug out bag. Möjligtvis kallades det klokt. I den hade man bra att ha-saker. Sådana man behöver rent fysiskt – men även sådant man behöver psykiskt. För helheten.

Vart vill jag komma med det här? Ingenstans egentligen. Jag är en prepper med min egen inriktning. Om foliehattar, MÖP: s, zombietroende och ”deep state”-fobiker/-paranoiker bunkrar vapen, ris, bönor och allmänna kalorier en masse – så går jag i en annan riktning. Jag är stolt över att följa min gamla mors sunda förnuft.

Om skiten träffar fläkten är jag beredd. Tillämpliga delar av FN: s mänskliga rättigheter från 1948 ska försvaras och upprätthållas. Inte så mycket mot aliens, zombies eller annat hittepå utan mer mot extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella och/eller rent av på nationsnivå - internt/externt fientliga. Ur ett individuellt privat och familjemässigt samt regionalt och/eller nationellt perspektiv.

Min personliga inriktning är att utöver det vanliga basmaterialet (energi – mat, värme, drivmedel samt betalmedel, kommunikation, etc.), som jag ändå har naturligt för att jag bor på landsbygden (sunt förnuft och verklighetsanpassning), satsar jag på stimulans. Böcker, musik, konst – kultur - och speciella matvaror/drycker som sammanlagt ger tillvaron guldkant. Skiter sig allt utifrån något av ovan – ”extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella eller fientliga…etc.” tänker jag att det krävs uthållighet. Uthållighet kan vara bönor, ris och annan hållbar mat. Men uthållighet utan livskvalitet är mer eller mindre värdelöst. Utan energi förtvinar hjärnan. Utan stimulans och uppmuntran likaså.

Satsa på lite stimulans och uppmuntran. Det är sunt förnuft. Och ingen tycker att du är en foliehatt för att du har lite delikatesser och goda drycker i källaren. Tvärtom – det kan åtminstone ge sken av viss normalitet. Det kan lätta upp och om inte annat kamouflera dina säckar med ris…

Och satsa på böcker. Är de kass så har du i varje fall toalettpapper. En tanke så här i Nobel-pris-tider!

Senast ändrad:
Långt och under viss influens av alkohol, cigarr och god mat (livskvalitet).

Jag tror att jag vet varför preppers, i allmänhetens ögon, har ett lite nördigt och halvstört anseende. De (vi) ses helt klart på med viss skepsis. Tyvärr är det ju så att foliehattar, MÖP: s, zombieapokalypstroende och allmänt konspirationsteoretiskt skumma beteenden - och figurer - samlas under samma tak som sunt förnuft och tidlös klokskap. För allmänheten kan det vara svårt att förstå att skilja på dessa ytterligheter – dumjävlar och vanligt vettigt förnuft. Tyvärr. Det är lätt att alla dras över samma kam.

Samtidigt som jag skriver det här och ser framför mig hur huvuden imploderar bland dem som har självinsikt nog för att känna igen sig i den första delen av beskrivningen - är det bäst att jag erkänner mig till prepperskaran. Men jag vill gärna tro att jag tillhör den delen som bara tycker att det är klokt att vara förberedd. Inte den delen som har gjort det till sin identitet och besatthet.

När corona/covid var som ”hetast” och tokar började bunkra toalettpapper sade min gamla kloka och 90-åriga mor – ”idioter!”. Med höjd röst! Jag tyckte givetvis själv att de var idioter men var ändå nyfiken på hur mamma resonerade. Hennes resonemang bestod av två delar. Ett – Sverige är en av världens största producenter av toalettpapper. Två – när hon var ung och där hon växte upp (landsbygden, Norden) fanns det inte toalettpapper. Det fungerade ändå att hålla rumpan ren. Ergo – sannolikheten för en brist var liten och om den ändå uppstod var det ingen katastrof. Ett ickeproblem. Däremot gick hon ut och köpte några extra burkar salt. För det producerar vi inte själva och det – som hon faktiskt sade – ”kan man f-n inte vara utan!”. "Toapappret var slut men salt fanns i mängder på hyllorna… Toapapper som man ändå kan ta direkt ur boken man läser på toaletten. Man läser det antal sidor som man behöver… Och så får man ha varsin bok – för annars blir det väldigt osammanhängande…"

Hon är dessutom uppväxt i ett land och under en tid då en packad väska med bra att ha-saker var en naturlig del av livet. Det kallades inte någonting. Framför allt inte en bug out bag. Möjligtvis kallades det klokt. I den hade man bra att ha-saker. Sådana man behöver rent fysiskt – men även sådant man behöver psykiskt. För helheten.

Vart vill jag komma med det här? Ingenstans egentligen. Jag är en prepper med min egen inriktning. Om foliehattar, MÖP: s, zombietroende och ”deep state”-fobiker/-paranoiker bunkrar vapen, ris, bönor och allmänna kalorier en masse – så går jag i en annan riktning. Jag är stolt över att följa min gamla mors sunda förnuft.

Om skiten träffar fläkten är jag beredd. Tillämpliga delar av FN: s mänskliga rättigheter från 1948 ska försvaras och upprätthållas. Inte så mycket mot aliens, zombies eller annat hittepå utan mer mot extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella och/eller rent av på nationsnivå - internt/externt fientliga. Ur ett individuellt privat och familjemässigt samt regionalt och/eller nationellt perspektiv.

Min personliga inriktning är att utöver det vanliga basmaterialet (energi – mat, värme, drivmedel samt betalmedel, kommunikation, etc.), som jag ändå har naturligt för att jag bor på landsbygden (sunt förnuft och verklighetsanpassning), satsar jag på stimulans. Böcker, musik, konst – kultur - och speciella matvaror/drycker som sammanlagt ger tillvaron guldkant. Skiter sig allt utifrån något av ovan – ”extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella eller fientliga…etc.” tänker jag att det krävs uthållighet. Uthållighet kan vara bönor, ris och annan hållbar mat. Men uthållighet utan livskvalitet är mer eller mindre värdelöst. Utan energi förtvinar hjärnan. Utan stimulans och uppmuntran likaså.

Satsa på lite stimulans och uppmuntran. Det är sunt förnuft. Och ingen tycker att du är en foliehatt för att du har lite delikatesser och goda drycker i källaren. Tvärtom – det kan åtminstone ge sken av viss normalitet. Det kan lätta upp och om inte annat kamouflera dina säckar med ris…

Och satsa på böcker. Är de kass så har du i varje fall toalettpapper. En tanke så här i Nobel-pris-tider!
Det är bra att du är förberedd på många sätt. Däremot anser jag att det ena inte behöver utesluta det andra. Stimuli är väldigt viktigt, alltid.

Vid tex ett tredje världskrig, vilket i framtida historieböcker redan mycket väl kan ha börjat (man behöver inte vara foliehatt för att inse att det kan vara på det viset), behövs det kcal en masse.

Under kalla kriget och en tid senare var samhället mycket väl förberett för krig/kris. Tyvärr har alla beredskapslager tömts och innehållet eldats upp.

Nuförtiden finns varken materiel, kunskap, kcal eller drivmedel för att ta hand om alla människor i landet vid krig. Samtidigt finns en nonchalans bland befolkningen där stora delar därav inte bryr sig om beredskap överhuvudtaget och inte vill sälla sig till "foliehattarna" som inser att läget ser ut som det gör.

Om alla tog sitt ansvar nu (då staten verkar släppt sitt helt) skulle samhället kunna fortgå på ett mer normalt sätt under ett världskrig. Som det ser ut nu skulle stora delar av befolkningen ha det oerhört mycket sämre än vad de egentligen skulle behöva i händelse av ett krig.

Kul tråd, tack för att ni delar med er.

Jag har ett hyfsat lager med saker hemma. Det förenklats genom att jag har ett ett större förrådsrum, vilket gör det ganska enkelt att kunna lagra saker.

Det började med att jag rationaliserade inköpen av tvättmedel, diskmedel, mm. Det var helt och hållet för slippa släpa hem saker så ofta. Så jag beställer hem saker från nätet som levereras i 20 kg lådor. Jag har tvättmedel, diskmedel, schampo, deo, tandkräm etc för iaf kommande 6 månaderna. Blir också billigare att beställa hem saker än att köpa i lokala affären. Inköpen var aldrig tänkta för en kris utan för att förenkla vardagen, men förrådet funkar ju för en kris också inser jag.

Sedan märkte jag att jag kan göra samma sak med torrvaror och konserver. Mest saker som vi använder hemma och som jag fyller på i bakkant i förrådet. Det blir faktiskt också billigare när man köper storpack med saker som pasta, ris, bönor, krossade tomater, osv.

Så det var inte riktigt tänkt som en krisprepp, utan för att förenkla vardagen, det är superbekvämt.

Jag gillar vin och har också en välfylld vinkyl. Där lär det blir ingen brist på ett bra tag.

Jag har möjlighet för att kunna tilllaga mat hemma om elen försvinner i kanske en månad eller två.

Så för att det också skall kunna fungera i en krissituation så det vatten jag behöver. Spabadet hemma har ju en hel del vatten, men det vill man ju inte dricka om det strular till sig. Frågan är bara hur mycket rent vatten man behöver. Jag tänker mig ett antal 20 liters dunkar i förrådet? Vattenreningstabletter har jag kvar efter en långresa med bil i Afrika för ett tag sedan.

Så vattendunkar är på agendan.

Jag har ett hyfsat lager med saker hemma. Det förenklats genom att jag har ett ett större förrådsrum, vilket gör det ganska enkelt att kunna lagra saker.

Det började med att jag rationaliserade inköpen av tvättmedel, diskmedel, mm. Det var helt och hållet för slippa släpa hem saker så ofta. Så jag beställer hem saker från nätet som levereras i 20 kg lådor. Jag har tvättmedel, diskmedel, schampo, deo, tandkräm etc för iaf kommande 6 månaderna. Blir också billigare att beställa hem saker än att köpa i lokala affären. Inköpen var aldrig tänkta för en kris utan för att förenkla vardagen, men förrådet funkar ju för en kris också inser jag.

Sedan märkte jag att jag kan göra samma sak med torrvaror och konserver. Mest saker som vi använder hemma och som jag fyller på i bakkant i förrådet. Det blir faktiskt också billigare när man köper storpack med saker som pasta, ris, bönor, krossade tomater, osv.

Så det var inte riktigt tänkt som en krisprepp, utan för att förenkla vardagen, det är superbekvämt.

Jag gillar vin och har också en välfylld vinkyl. Där lär det blir ingen brist på ett bra tag.

Jag har möjlighet för att kunna tilllaga mat hemma om elen försvinner i kanske en månad eller två.

Så för att det också skall kunna fungera i en krissituation så det vatten jag behöver. Spabadet hemma har ju en hel del vatten, men det vill man ju inte dricka om det strular till sig. Frågan är bara hur mycket rent vatten man behöver. Jag tänker mig ett antal 20 liters dunkar i förrådet? Vattenreningstabletter har jag kvar efter en långresa med bil i Afrika för ett tag sedan.

Till vatten kör jag (boendes i lght) pet flaskor, och en 10-liters dunk.
Att tänka på vid vatten/livsmedel förvaring är att burkar/flaskor/dunkar och liknande är godkända för livsmedel/vätska.
20-liters dunkar kommer att bli tunga/klumpiga att hantera då är 10-liters dunkar bättre, funkar ju även för barn/äldre att bära/flytta/hantera.

Jag började också i lite samma ände som dig, passade på att köpa på mig deo, toa/hushålls-papper, handtvål och liknande bas förbrukningsvaror när priset var bra. Sen har jag kompletterat med vatten, konserver, pasta, ris och liknande.

Sen är ju matlagningen enklare om man som min pappa har en gammal vedspis i köket att använda istället för grill/spritkök ute. (mitt i vintern)

Jag har räknat att jag bör klara 7-10dagar i nödfall, för att slippa vara samhället till last då det finns högre priogrupper sjuka/äldre osv.

Vad är lämpligt att räkna med egenförsörjning? (i tid) för 45årig man boende i lght relativt centralt (3km från city) i större stad.

Apropå vatten finns ju 6-7liter rent vatten bak i toaletterna, har man ju liksom alltid hemma i nödfall.

Bra där!

Jag har ganska nära till flera fina vattendrag och källor. Ändå har jag lite över 100 liter vatten i dunk i källaren. Säg att det skulle blåsa in radioaktivitet över området där man är, då vill man klara iallafall tre dygn tills vattendragen blivit rena igen.

Vid tex ett tredje världskrig, vilket i framtida historieböcker redan mycket väl kan ha börjat…/
Lite OT:
Det där tänker jag mycket på. Hörde någonstans ett resonemang om att romarna inte märkte att Romarriket föll sönder, för att det pågick under lång tid och på ett komplicerat vis.

Jag tror, och säger ofta till folk, att i framtidens historieböcker kommer ”välfärdssamhället” beskrivas som en kort parentes.
Kanske avslutat med någon form av lågintensivt tredje världskrig.

Bra där!

Jag har ganska nära till flera fina vattendrag och källor. Ändå har jag lite över 100 liter vatten i dunk i källaren. Säg att det skulle blåsa in radioaktivitet över området där man är, då vill man klara iallafall tre dygn tills vattendragen blivit rena igen.
100 liter räcker ju riktigt länge om man enbart har det till att dricka och laga mat. För några år sedan var rekommendation att koka vattnet där jag bor pga av misstänka bakterier. Jag tog istället en sväng förbi lokala Coop och Ica redan samma dag. Precis allt deras vatten på flaska var slutsålt. Det gick fort. Jag tyckte att det var ganska omständigt att behöva koka vatten. Krångligt. Har idag beställt dunkar som täcker 40 liter vatten. Det borde räcka ett tag iaf om något liknande händer igen. Det behöver ju inte vara så stora händelser för att det skall stöka till det. (Sedan har jag väl lika mycket i vin 😋 hemma).

Jag skulle inte kalla mig prepper men vi har iaf 60L vatten i förrådet. En renare som används vid dagligt bruk av min sambo.

Skafferiet är alltid välfyllt med konserver som kidneybönor, kikärtor, krossad tomat, kokosmjölk och ris.

I förrådet finns även 10kg ris och lite mer linser. Och 10L gasol till grillen.

Har typ 50st AA och lika många AAA batterier. 200 stearinljus. 20000mah power bank. Sällskapsspel finns också

Öl (främst stout) och whisky finns sparat. Men de blir bara jag glad för 😆

Hmm, kanske är lite prepper ändå..

Hmm. Lurigt när man väl börjar fundera över att ha ett lager hemma. Jag har nu skaffat 40 liter vatten, men jag inser att det egentligen inte är så mycket för en familj. Jag har ju plats så jag kan nog öka på det lite till framöver. Sedan får man hoppas att man slipper ha användning för det.

Enkla vattenfilter (Typ Sawyer Mini/Micro Squeeze) och vattenreningstabletter är billigt i sammanhanget och kan vara smart att ha hemma.
Tar vattnet helt slut så kan du i stort sett gå ner till vilket sötvattendrag som helst och få drickbart vatten (Så länge det inte är fullständigt kontaminerat osv).
Har ett par stycken, och gett bort ett par till familjen också. Funkar även utmärkt till helgutflykten i skogen.

Senast ändrad:
Huset står kvar och har bara mindre skador. Helt otroligt. Minst hälften av husen jag sett har takskador. Även grannens. Enorma högar med skräp/bråte har samlats ihop längs gatorna. Åkte förbi ett ”mobile home” område, ett par kilometer med rester av husen i högar. Det här är ändå inte de hårdast drabbade husen nära kusten.
DE45BFBC-B514-4897-BF8A-4E308FB02143.jpeg
6995457F-D0BF-4FE0-8688-7E9FB2101566.jpeg
C7639F13-4396-4CE8-BEE2-6FF9978E1BE8.jpeg

Ändrar mig efter lite fler åkturer. Säkert 80% av husen har takskador. Var nere en sväng till ett par butiker som ligger några kilometer söderut i Cape Coral. Verkar som i stort sett alla hus med havsvattenkanaler samt de som ligger i närheten av de kanalerna har vattenskador. Enorma högar med inredning inkl kök, golv, skåp osv från husen ligger i stora högar längs gatorna.

Ja 😁 Har stugan off grid utan väg så använder flotten för att frakta grejer.

Edit. Förresten beställde jag mat för att fylla på förrådet idag. Tror skiten kan träffa fläkten så lika bra att passa på när det fortfarande går. Gissningsvis lär det inte bli billigare iallafall.
Screenshot_20221007-110655_Samsung Internet.jpg

Såhär ser ca 130kg matvaror ut hemlevererat. Hade möjligen kunnat fått det billigare i mataffärer men verkligen skönt att slippa dra hem och Borgens köttfärs finns inte lokalt här. Frakten kostade ca 650:- så slutade på ca 4500:-.

IMG_20221014_093858-01.jpeg
IMG_20221014_094859-01.jpeg

Skall hälla upp allt i rektangulära hinkar med lock som jag köpt tidigare. Vissa hinkar kommer få syreätare. Måste organisera om allt nu för att få plats.

Kolonialvaror ser jag, har funderat på att beställa lite bönor där. :)

Kan tipsa om Conserva.de för diverse saker med, tror jag kan ha nämnt de tidigare. Snabba och trevliga. Och de har currywurst!

Tillbaka
Topp