Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer bli konstigt att åka till huset nu. Vi var där i augusti och det var väldigt trevligt. Gjorde utflykter till Naples och Fort Myers beach. Var på restauranger som helt enkelt inte existerar längre. Nu ska vi åka på något som mest liknar ett volontär uppdrag till ett katastrofområde. Tar med väskor för en gångs skull och packar bra att ha saker som är svårt och dyrt att få tag på där. Lite märkligt med tanke på att allt alltid brukar finnas i överflöd där.@JohnDoe Fan vad hemskt. Ta hand om er!
Hur går era preps?
Tidigare i år:
BOL idag:
Ja Har stugan off grid utan väg så använder flotten för att frakta grejer.Vad är det? En bug out badflotte med ved på?
Hur går era preps?
Det är bra att du är förberedd på många sätt. Däremot anser jag att det ena inte behöver utesluta det andra. Stimuli är väldigt viktigt, alltid.Långt och under viss influens av alkohol, cigarr och god mat (livskvalitet).
Jag tror att jag vet varför preppers, i allmänhetens ögon, har ett lite nördigt och halvstört anseende. De (vi) ses helt klart på med viss skepsis. Tyvärr är det ju så att foliehattar, MÖP: s, zombieapokalypstroende och allmänt konspirationsteoretiskt skumma beteenden - och figurer - samlas under samma tak som sunt förnuft och tidlös klokskap. För allmänheten kan det vara svårt att förstå att skilja på dessa ytterligheter – dumjävlar och vanligt vettigt förnuft. Tyvärr. Det är lätt att alla dras över samma kam.
Samtidigt som jag skriver det här och ser framför mig hur huvuden imploderar bland dem som har självinsikt nog för att känna igen sig i den första delen av beskrivningen - är det bäst att jag erkänner mig till prepperskaran. Men jag vill gärna tro att jag tillhör den delen som bara tycker att det är klokt att vara förberedd. Inte den delen som har gjort det till sin identitet och besatthet.
När corona/covid var som ”hetast” och tokar började bunkra toalettpapper sade min gamla kloka och 90-åriga mor – ”idioter!”. Med höjd röst! Jag tyckte givetvis själv att de var idioter men var ändå nyfiken på hur mamma resonerade. Hennes resonemang bestod av två delar. Ett – Sverige är en av världens största producenter av toalettpapper. Två – när hon var ung och där hon växte upp (landsbygden, Norden) fanns det inte toalettpapper. Det fungerade ändå att hålla rumpan ren. Ergo – sannolikheten för en brist var liten och om den ändå uppstod var det ingen katastrof. Ett ickeproblem. Däremot gick hon ut och köpte några extra burkar salt. För det producerar vi inte själva och det – som hon faktiskt sade – ”kan man f-n inte vara utan!”. "Toapappret var slut men salt fanns i mängder på hyllorna… Toapapper som man ändå kan ta direkt ur boken man läser på toaletten. Man läser det antal sidor som man behöver… Och så får man ha varsin bok – för annars blir det väldigt osammanhängande…"
Hon är dessutom uppväxt i ett land och under en tid då en packad väska med bra att ha-saker var en naturlig del av livet. Det kallades inte någonting. Framför allt inte en bug out bag. Möjligtvis kallades det klokt. I den hade man bra att ha-saker. Sådana man behöver rent fysiskt – men även sådant man behöver psykiskt. För helheten.
Vart vill jag komma med det här? Ingenstans egentligen. Jag är en prepper med min egen inriktning. Om foliehattar, MÖP: s, zombietroende och ”deep state”-fobiker/-paranoiker bunkrar vapen, ris, bönor och allmänna kalorier en masse – så går jag i en annan riktning. Jag är stolt över att följa min gamla mors sunda förnuft.
Om skiten träffar fläkten är jag beredd. Tillämpliga delar av FN: s mänskliga rättigheter från 1948 ska försvaras och upprätthållas. Inte så mycket mot aliens, zombies eller annat hittepå utan mer mot extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella och/eller rent av på nationsnivå - internt/externt fientliga. Ur ett individuellt privat och familjemässigt samt regionalt och/eller nationellt perspektiv.
Min personliga inriktning är att utöver det vanliga basmaterialet (energi – mat, värme, drivmedel samt betalmedel, kommunikation, etc.), som jag ändå har naturligt för att jag bor på landsbygden (sunt förnuft och verklighetsanpassning), satsar jag på stimulans. Böcker, musik, konst – kultur - och speciella matvaror/drycker som sammanlagt ger tillvaron guldkant. Skiter sig allt utifrån något av ovan – ”extremväder, naturkatastrofer, samhällspåverkande störningar – oturliga, medvetet kriminella eller fientliga…etc.” tänker jag att det krävs uthållighet. Uthållighet kan vara bönor, ris och annan hållbar mat. Men uthållighet utan livskvalitet är mer eller mindre värdelöst. Utan energi förtvinar hjärnan. Utan stimulans och uppmuntran likaså.
Satsa på lite stimulans och uppmuntran. Det är sunt förnuft. Och ingen tycker att du är en foliehatt för att du har lite delikatesser och goda drycker i källaren. Tvärtom – det kan åtminstone ge sken av viss normalitet. Det kan lätta upp och om inte annat kamouflera dina säckar med ris…
Och satsa på böcker. Är de kass så har du i varje fall toalettpapper. En tanke så här i Nobel-pris-tider!
Kul tråd, tack för att ni delar med er.
Jag har ett hyfsat lager med saker hemma. Det förenklats genom att jag har ett ett större förrådsrum, vilket gör det ganska enkelt att kunna lagra saker.
Det började med att jag rationaliserade inköpen av tvättmedel, diskmedel, mm. Det var helt och hållet för slippa släpa hem saker så ofta. Så jag beställer hem saker från nätet som levereras i 20 kg lådor. Jag har tvättmedel, diskmedel, schampo, deo, tandkräm etc för iaf kommande 6 månaderna. Blir också billigare att beställa hem saker än att köpa i lokala affären. Inköpen var aldrig tänkta för en kris utan för att förenkla vardagen, men förrådet funkar ju för en kris också inser jag.
Sedan märkte jag att jag kan göra samma sak med torrvaror och konserver. Mest saker som vi använder hemma och som jag fyller på i bakkant i förrådet. Det blir faktiskt också billigare när man köper storpack med saker som pasta, ris, bönor, krossade tomater, osv.
Så det var inte riktigt tänkt som en krisprepp, utan för att förenkla vardagen, det är superbekvämt.
Jag gillar vin och har också en välfylld vinkyl. Där lär det blir ingen brist på ett bra tag.
Jag har möjlighet för att kunna tilllaga mat hemma om elen försvinner i kanske en månad eller två.
Så för att det också skall kunna fungera i en krissituation så det vatten jag behöver. Spabadet hemma har ju en hel del vatten, men det vill man ju inte dricka om det strular till sig. Frågan är bara hur mycket rent vatten man behöver. Jag tänker mig ett antal 20 liters dunkar i förrådet? Vattenreningstabletter har jag kvar efter en långresa med bil i Afrika för ett tag sedan.
Så vattendunkar är på agendan.
Bra där!Kul tråd, tack för att ni delar med er.
Jag har ett hyfsat lager med saker hemma. Det förenklats genom att jag har ett ett större förrådsrum, vilket gör det ganska enkelt att kunna lagra saker.
Det började med att jag rationaliserade inköpen av tvättmedel, diskmedel, mm. Det var helt och hållet för slippa släpa hem saker så ofta. Så jag beställer hem saker från nätet som levereras i 20 kg lådor. Jag har tvättmedel, diskmedel, schampo, deo, tandkräm etc för iaf kommande 6 månaderna. Blir också billigare att beställa hem saker än att köpa i lokala affären. Inköpen var aldrig tänkta för en kris utan för att förenkla vardagen, men förrådet funkar ju för en kris också inser jag.
Sedan märkte jag att jag kan göra samma sak med torrvaror och konserver. Mest saker som vi använder hemma och som jag fyller på i bakkant i förrådet. Det blir faktiskt också billigare när man köper storpack med saker som pasta, ris, bönor, krossade tomater, osv.
Så det var inte riktigt tänkt som en krisprepp, utan för att förenkla vardagen, det är superbekvämt.
Jag gillar vin och har också en välfylld vinkyl. Där lär det blir ingen brist på ett bra tag.
Jag har möjlighet för att kunna tilllaga mat hemma om elen försvinner i kanske en månad eller två.
Så för att det också skall kunna fungera i en krissituation så det vatten jag behöver. Spabadet hemma har ju en hel del vatten, men det vill man ju inte dricka om det strular till sig. Frågan är bara hur mycket rent vatten man behöver. Jag tänker mig ett antal 20 liters dunkar i förrådet? Vattenreningstabletter har jag kvar efter en långresa med bil i Afrika för ett tag sedan.
Så vattendunkar är på agendan.
Lite OT:Vid tex ett tredje världskrig, vilket i framtida historieböcker redan mycket väl kan ha börjat…/
100 liter räcker ju riktigt länge om man enbart har det till att dricka och laga mat. För några år sedan var rekommendation att koka vattnet där jag bor pga av misstänka bakterier. Jag tog istället en sväng förbi lokala Coop och Ica redan samma dag. Precis allt deras vatten på flaska var slutsålt. Det gick fort. Jag tyckte att det var ganska omständigt att behöva koka vatten. Krångligt. Har idag beställt dunkar som täcker 40 liter vatten. Det borde räcka ett tag iaf om något liknande händer igen. Det behöver ju inte vara så stora händelser för att det skall stöka till det. (Sedan har jag väl lika mycket i vin hemma).Bra där!
Jag har ganska nära till flera fina vattendrag och källor. Ändå har jag lite över 100 liter vatten i dunk i källaren. Säg att det skulle blåsa in radioaktivitet över området där man är, då vill man klara iallafall tre dygn tills vattendragen blivit rena igen.
Ja Har stugan off grid utan väg så använder flotten för att frakta grejer.
Edit. Förresten beställde jag mat för att fylla på förrådet idag. Tror skiten kan träffa fläkten så lika bra att passa på när det fortfarande går. Gissningsvis lär det inte bli billigare iallafall.
Allt verkar lugnt här under stubben.Här var det ett halvårs paus i tråden. Har ni lagt ned preppandet?
Här var det ett halvårs paus i tråden. Har ni lagt ned preppandet?