• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Byteshandel givetvis med andra i samma situtaion på samma plats, men nu sa jag inte totalkrig. Vilket innebär att det finns platser man vill ta sig till och de ljuskygga människor som kan hjälpa en föredrar guld framför cigaretter? Finns två senarios, bunkra upp och försöka hålla ut, eller försöka ta sig till en lugnare plats. Ukraina är väl ett tydligt exempel på det? Om du bor i Kiev och har bunkrat upp ett lager, stannar du då bara för ditt lager när bomberna regnar eller sticker man ändå?

Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken

Att ha ett basförråd är ju alltid bra att ha Sen kommer man få ta till plan B om allt skiter sig dvs lämna för ett säkrare ställe/land.

I Sverige så finns det ju vissa hotspots man vill hålla sig borta från.

Stockholm/mälarregionen
Kärnkraftsområderna
Gävle (delar Sverige i 2 delar därför anfallsrisk jvg/väg)
Gotland
Kusten
Skåneland

Optimala ställen att vara på skulle jag säga

Värmland (närheten till Norge)

Inlandet i Norrland (vana att klara sig själva till viss del vapentätt/jägare)

Dalarna med "gubbar/jägare" i kombination med hemvärnare som bara väntat på och få försvara sig.

Att ha ett basförråd är ju alltid bra att ha Sen kommer man få ta till plan B om allt skiter sig dvs lämna för ett säkrare ställe/land.

I Sverige så finns det ju vissa hotspots man vill hålla sig borta från.

Stockholm/mälarregionen
Kärnkraftsområderna
Gävle (delar Sverige i 2 delar därför anfallsrisk jvg/väg)
Gotland
Kusten
Skåneland

Optimala ställen att vara på skulle jag säga

Värmland (närheten till Norge)

Inlandet i Norrland (vana att klara sig själva till viss del vapentätt/jägare)

Dalarna med "gubbar/jägare" i kombination med hemvärnare som bara väntat på och få försvara sig.
Skåne? En timme eller mindre så är du i ett Nato-land (om bron är ok).

Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken
Haha, å ena sidan vill jag redan ta till vapen och avskyr det här trippandet runt het gröt. Samtidigt har jag ju familj och vill varken att vi skall avlida i ett hav av eld eller i nukleär vinter.

Så.. ja. Vet inte riktigt vad jag skulle hitta på. Först skulle vi se till att lämna huvudstaden, sen får man värdera situationen.

//Nyfiken

Min farmor och farfar kom till Sverige 1943 mitt i brinnande WW2.

Han föddes innan revolutionen i Ryska Imperiet i dagens Ukraina, gick i militärhögskolan i Vladivostok och var officer i Röda armén. Han bevittnade fruktansvärda saker och avskydde det kommunisterna gjorde och deserterade, det var så han hamnade i Sverige.

I mina ådror flyter både ryskt och ukrainskt blod, jag är otrolig tacksam för alla möjligheter min familj genom åren haft här i Sverige och jag ser mig definitivt som en svensk patriot.

Den ryska mentaliteten är helt och hållet annorlunda från vad vi är vana vid, jag hoppas att Europa förstår det nu. Deras imperialistiska ambitioner stannar inte vid Ukraina, de måste stoppas. I deras ögon är Sverige inget neutralt land längre. Tidigare har jag alltid sett det som att Sveriges bästa försvar är neutralitet.

Om de ryska terroristerna tar sig över Östersjön så kommer jag göra allt jag kan för att skydda och hjälpa Sverige. Har ingen militär utbildning men jag har anmält mig till hemvärnet och väntar på svar från bataljonen.

Sverige är värt att slåss för.

Jag hoppas ni också tycker det.

Ps, har ej bunkrat något toapapper än men det kanske kommer : )

Tror den genomsnittlige ryske (unge) soldaten idag är ganska väst-i-fierad, omotiverad och hellre sitter hemma och spelar datorspel eller partajar än att invadera västerländska nationer. Särskillt när mångas framtidsplaner försvinner tillammans med ett isolerat Ryssland.
Misstänker att många av de förluster dom lidit hittills i Ukraina är just bland sådana. Färska värnpliktiga. Vilket ju mest är sorgligt.
Sen har dom ju i slutändan iof inte mycket att säga till om. Men det skiljer sig nog lite från mentaliteten under Stalin och Järnridån.
Oavsett så får dom gärna hålla sig borta. :)🤞

Senast ändrad:
Fyller på titt som tätt med bland annat medicin och mat.

Sällan har det väl funnits oroligare tider än nu. Dags att börja preppa om du inte gjort det, om inte för din egen skull så för samhällets skull i händelse av kris.
20220503_200614.jpg

Förr i tiden var det en självklarhet att ha förråd för säkra familjens överlevnad. Verkligheten har egentligen inte förändrats sedan dess. Det är bara lite euforiska ”hallucinationer” som uppstod vid järnridåns fall och politikerna avvecklade allt och lurade befolkningen att samhället ”tar hand om dig”. Nu har illusionen försvunnit. Bäst är att inte berätta för alla om sin planering och förberedelser. Då kommer man förvandlas till ett mål.

Kontroll över in/utfart till Östersjön från Kattegatt/atlanten. Stor strategisk betydelse.

Sedan är det ju så klart rätt lätt att ta sig till Danmark om man behöver bro eller ej.
Bron lär nog få vara intakt då den är delfinansierad av ett Nato-land. Om man nu vill låta Nato vara alltså.

Trivs ganska bra med att bo 15-20 min till ett Nato-land.

Ingen annan som shoppar elverk? Med tanke på hur energikrisen utvecklar sig kanske det inte vore så dumt att ha nåt som kan köra det mest nödvändiga…

Har ett gammalt elverk i stugan som duger till smågrejer, tror det är 2300w. Drömmen vore ett Honda på 7000w. Är nog bra att ha men är en stor utgift om man inte har användning för ett i vardagen eller behöver kyla livsnödvändiga mediciner eller driva någon medicinsk apparat om skiten träffar fläkten på riktigt.

Har ett gammalt elverk i stugan som duger till smågrejer, tror det är 2300w. Drömmen vore ett Honda på 7000w. Är nog bra att ha men är en stor utgift om man inte har användning för ett i vardagen eller behöver kyla livsnödvändiga mediciner eller driva någon medicinsk apparat om skiten träffar fläkten på riktigt.

Tittar på inverterelverk, de kan driva elektronik och allt annat. Helst skulle jag vilja ha 3-3,5kW i kapacitet så man kan köra kyl+frys, en eller två mindre värmefläktar, router, dator osv. Kan uppnå det via ett enda elverk eller dubbla mindre. Dubbla mindre vore lite kul i och med att man har viss redudans samt kan använda det till andra äventyr eftersom det är så pass litet (< 20kg) att man lätt kan slänga in det i bilen vid behov.

Blev ett par Champion ”Mighty Atom”. Provkört ett och det är smidigt och relativt tyst. Då har jag 3,8kW tillgängligt vilket räcker till ett par små värmefläktar och kyl och frys plus lite belysning. Har även kassett att elda i så bör klara oss hyfsat om det skulle bli problem i vinter. Men hoppas på att den nya ledningen som kopplar ihop norra och södra elområdena + nya kärnkraftverket i Finland kommer att förbättra situationen något.

Senast ändrad:
Lärde mig nåt intressant, kan vara värt att fundera på för andra med elbil.

Kör en Kia e-Niro. Den har en DC-DC converter som klarar runt 1,8kW last. Så några har testat att koppla en 1500W inverter till 12V batteriet och köra bilen i "utility mode" med klimatanläggningen avstängd. Går bra att dra 1500W konstant tills batteriet är slut, vilket tar 40+ timmar vid max last.

Antar att systemet är dimensionerat för att värmen kör på 12V system så därav denna kapacitet.

Finns ju V2L på nyare modeller men bra att veta att man kan få ut lite reservström även från dessa äldre bilar.

Blev ett par Champion ”Mighty Atom”. Provkört ett och det är smidigt och relativt tyst. Då har jag 3,8kW tillgängligt vilket räcker till ett par små värmefläktar och kyl och frys plus lite belysning. Har även kassett att elda i så bör klara oss hyfsat om det skulle bli problem i vinter. Men hoppas på att den nya ledningen som kopplar ihop norra och södra elområdena + nya kärnkraftverket i Finland kommer att förbättra situationen något.
Tack. Letar själv alternativ. Ser bra ut.

Har ju hus i Cape Coral där en cat 4 (Ev5) orkan slog till för ett par dagar sedan. El, vatten, mobiltäckning är utslaget och det kan dröja månader innan allt är infrastruktur är på plats. Vissa delar har i princip utplånats, kolla fort Myers beach. Om en vecka åker vi dit för att hantera skador etc. Kommer bli ett rejält äventyr. Bra lokala nyheter är nbc-2.com. Återkommer med erfarenheter från katastrofområde..

Har ju hus i Cape Coral där en cat 4 (Ev5) orkan slog till för ett par dagar sedan. El, vatten, mobiltäckning är utslaget och det kan dröja månader innan allt är infrastruktur är på plats. Vissa delar har i princip utplånats, kolla fort Myers beach. Om en vecka åker vi dit för att hantera skador etc. Kommer bli ett rejält äventyr. Bra lokala nyheter är nbc-2.com. Återkommer med erfarenheter från katastrofområde..
Fingers crossed!

Här är länken till senaste satellitbilderna från NOAA. Stor skillnad i påverkan på nyare och äldre hus. Många äldre hus blev helt enkelt till brädhögar. Skador som inte syns är alla de hus längs havsvattenkanalerna där många hus haft 1-2 meter havsvatten inne. Framförallt på öarna Fort Myers Beach, Sanibel, Captiva m.fl så var det flera meter vatten, dvs upp till tak/andra våningen. Går knappt att förstå hur illa det var.

Tillbaka
Topp