Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är väl klart man gömmer sig i skogen ett halvår till det är över...Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken
Byteshandel givetvis med andra i samma situtaion på samma plats, men nu sa jag inte totalkrig. Vilket innebär att det finns platser man vill ta sig till och de ljuskygga människor som kan hjälpa en föredrar guld framför cigaretter? Finns två senarios, bunkra upp och försöka hålla ut, eller försöka ta sig till en lugnare plats. Ukraina är väl ett tydligt exempel på det? Om du bor i Kiev och har bunkrat upp ett lager, stannar du då bara för ditt lager när bomberna regnar eller sticker man ändå?
Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken
Skåne? En timme eller mindre så är du i ett Nato-land (om bron är ok).Att ha ett basförråd är ju alltid bra att ha Sen kommer man få ta till plan B om allt skiter sig dvs lämna för ett säkrare ställe/land.
I Sverige så finns det ju vissa hotspots man vill hålla sig borta från.
Stockholm/mälarregionen
Kärnkraftsområderna
Gävle (delar Sverige i 2 delar därför anfallsrisk jvg/väg)
Gotland
Kusten
Skåneland
Optimala ställen att vara på skulle jag säga
Värmland (närheten till Norge)
Inlandet i Norrland (vana att klara sig själva till viss del vapentätt/jägare)
Dalarna med "gubbar/jägare" i kombination med hemvärnare som bara väntat på och få försvara sig.
Kontroll över in/utfart till Östersjön från Kattegatt/atlanten. Stor strategisk betydelse.Skåne? En timme eller mindre så är du i ett Nato-land (om bron är ok).
Haha, å ena sidan vill jag redan ta till vapen och avskyr det här trippandet runt het gröt. Samtidigt har jag ju familj och vill varken att vi skall avlida i ett hav av eld eller i nukleär vinter.Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken
Tänker ni alla dra eller kommer någon av er stanna kvar och hjälpa till att försvara Sverige om Ryssen kommer?
//Nyfiken
Jag blir nyfiken. Vad ska du med tops till?Fyller på titt som tätt med bland annat medicin och mat.
Sällan har det väl funnits oroligare tider än nu. Dags att börja preppa om du inte gjort det, om inte för din egen skull så för samhällets skull i händelse av kris.
Att höra om ryssen kommer smygande kan vara skillnaden mellan liv och död!!!Jag blir nyfiken. Vad ska du med tops till?
Jag blir nyfiken. Vad ska du med tops till?
Rengöra och fetta in slutstycket på ditt vapen t ex? Om vi nu snackar om survivalism!Eventuellt göra rent i öronen, vet inte om det finns så många fler användningsområden?
Bron lär nog få vara intakt då den är delfinansierad av ett Nato-land. Om man nu vill låta Nato vara alltså.Kontroll över in/utfart till Östersjön från Kattegatt/atlanten. Stor strategisk betydelse.
Sedan är det ju så klart rätt lätt att ta sig till Danmark om man behöver bro eller ej.
Snart är vi med i Nato, då lär du trivas ännu bättre!Bron lär nog få vara intakt då den är delfinansierad av ett Nato-land. Om man nu vill låta Nato vara alltså.
Trivs ganska bra med att bo 15-20 min till ett Nato-land.
Ingen annan som shoppar elverk? Med tanke på hur energikrisen utvecklar sig kanske det inte vore så dumt att ha nåt som kan köra det mest nödvändiga…
Har ett gammalt elverk i stugan som duger till smågrejer, tror det är 2300w. Drömmen vore ett Honda på 7000w. Är nog bra att ha men är en stor utgift om man inte har användning för ett i vardagen eller behöver kyla livsnödvändiga mediciner eller driva någon medicinsk apparat om skiten träffar fläkten på riktigt.
Hur går era preps?
Tidigare i år:
BOL idag:
Tack. Letar själv alternativ. Ser bra ut.Blev ett par Champion ”Mighty Atom”. Provkört ett och det är smidigt och relativt tyst. Då har jag 3,8kW tillgängligt vilket räcker till ett par små värmefläktar och kyl och frys plus lite belysning. Har även kassett att elda i så bör klara oss hyfsat om det skulle bli problem i vinter. Men hoppas på att den nya ledningen som kopplar ihop norra och södra elområdena + nya kärnkraftverket i Finland kommer att förbättra situationen något.
Fingers crossed!Har ju hus i Cape Coral där en cat 4 (Ev5) orkan slog till för ett par dagar sedan. El, vatten, mobiltäckning är utslaget och det kan dröja månader innan allt är infrastruktur är på plats. Vissa delar har i princip utplånats, kolla fort Myers beach. Om en vecka åker vi dit för att hantera skador etc. Kommer bli ett rejält äventyr. Bra lokala nyheter är nbc-2.com. Återkommer med erfarenheter från katastrofområde..