• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Håller med, så farligt var det inte. Jag hade ett par biltemadunkar som stod ute med vatten i sig. Det tog inte lång tid innan de började växa alger men i en mörk garderob händer nog inte så mycket.

Intressant det där med alger. Jag hade en dunk ståendes i badrummet och lite dagsljus från ett litet fönster orsakade inga algblomningar. Kanske krävs det starkare ljus för fotosyntes.

Intressant det där med dagsljus och vatten. Måste nästan göra ett experiment.
Inbillar mig att om allting är rent från början, och vattnet är vanligt kranvatten (svagt klorerat) så borde ingenting kunna växa oavsett inflödet av ljus?

En annan sak, som man kanske inte tänker på, är att vatten inte "blir gammalt", allt vatten är redan antagligen ett par miljoner år gammalt (osäker på om naturen "tillverkar" nytt vatten, men tror inte det). Så när man säger att vattnet är gammalt menar man antagligen förorenat.

Ös på med synpunkter! Tillgång till rent vatten är väl det viktigaste man kan preppa med egentligen?

Intressant det där med dagsljus och vatten. Måste nästan göra ett experiment.
Inbillar mig att om allting är rent från början, och vattnet är vanligt kranvatten (svagt klorerat) så borde ingenting kunna växa oavsett inflödet av ljus?

En annan sak, som man kanske inte tänker på, är att vatten inte "blir gammalt", allt vatten är redan antagligen ett par miljoner år gammalt (osäker på om naturen "tillverkar" nytt vatten, men tror inte det). Så när man säger att vattnet är gammalt menar man antagligen förorenat.

Ös på med synpunkter! Tillgång till rent vatten är väl det viktigaste man kan preppa med egentligen?

Och det går ju att dricka direkt från många insjöar. Och det är ju bara renat på naturlig väg. Mikroorganismer finns ju i mängder. Sötvatten från insjöar kan väl ändå sägas vara rätt så immobil jämfört med åar, floder. Vattnet byts ju ut så småningom i insjöar också men det tar ju väldigt lång tid beroende på storlek, djup mm. Jag tror helt enkelt att vi är alldeles för rädda i onödan för stillastående vatten.

Strax om prepping på nyhetsmorgon i TV4

Edit. Jaha, det inslaget var ju värdelöst...

Hon tyckte inte att det var bra att köpa jod i nuläget heller. Nähä, skall man springa till Apoteket och köpa det när utsläppet redan hänt? Borde väl berömma och uppmuntra folk som förbereder INNAN det är försent istället.

För övrigt har jag personligen inte köpt jod, bad prepper! 😔

Senast ändrad:
Har köpt på mig ganska mycket pasta, ris och pastasåser. Tänker att det smakar relativt gott och är ganska enkelt att tillaga.
Funderar lite på det där med att värma upp maten.
Vad tror ni om att släpa in en gasgrill inomhus?
Att ha en extra gasflaska till en vanlig "normalstor" gasgrill kostar inte speciellt mycket och tar inte mycket plats.
Man kan säkert hålla en hyfsad temperatur inomhus (om det är kallt ute) med en ganska liten låga och det blir enkelt att laga mat.
Nackdelen är kanske att moderna hus är ganska täta och att man kanske bör tänka sig för så man inte blir kolmonoxidförgiftad?

Har köpt på mig ganska mycket pasta, ris och pastasåser. Tänker att det smakar relativt gott och är ganska enkelt att tillaga.
Funderar lite på det där med att värma upp maten.
Vad tror ni om att släpa in en gasgrill inomhus?
Att ha en extra gasflaska till en vanlig "normalstor" gasgrill kostar inte speciellt mycket och tar inte mycket plats.
Man kan säkert hålla en hyfsad temperatur inomhus (om det är kallt ute) med en ganska liten låga och det blir enkelt att laga mat.
Nackdelen är kanske att moderna hus är ganska täta och att man kanske bör tänka sig för så man inte blir kolmonoxidförgiftad?

För värme tror jag att det är bättre att ha en gasvärmare, bra omsättning på luft och ett kolmonoxidlarm och/eller gaslarm.

Jag har två fotogenvärmare, en Pod och en från Jula, fungerar väldigt bra. Maten kan man laga utomhus eller på ett litet gasolkök. Bör väl vara mer effektivt vad gäller bränsle än en grill?

Att skapa korsdrag och byta luften snabbt med jämna mellanrum behåller värmen i rummet bättre än art låta det stå och dra hela tiden.

Man skall vara försiktig med gas/fotogen då det är lätt hänt att man somnar in om man inte vet vad man gör.

Har fyllt på förråden lite idag. Blir liksom aldrig klar. Tror på rejält ökande priser i en nära framtid. Köpte iofs mest riktigt billiga prylar men då fick jag iallafall mer för samma summa. Borde frysa in kaffe och protein i mängder men får räcka ett tag nu tror jag.

Ris, pasta och andra torrvaror med lång hållbarhet kommer förvaras i hinkar med lock innehållande syreätare.

20211220_183657-01.jpeg
20211220_185814-01.jpeg
20211220_190636-02.jpeg
20211220_190644-01.jpeg

Måste fråga, när man som du skriver köper det billigaste man kan, utgår du från att bara sitta på det till det blir gammalt och sen slänga det? Jag köper istället av samma märke & kvalité som jag använder till vardags och sen använder och fyller på löpande.

Måste fråga, när man som du skriver köper det billigaste man kan, utgår du från att bara sitta på det till det blir gammalt och sen slänga det? Jag köper istället av samma märke & kvalité som jag använder till vardags och sen använder och fyller på löpande.

Nu är inte jag @LongCon men jag har två kategorier av prepp:

1) Saker man normalt äter och bara köper mer av och roterar genom.
2) Nödmat för långtidslagring. (e.g. Mountain House frystorkat, ris+bönor preppade för långtidslagring, nödkex som håller 20-30 år)

Även maten i kategori 2 kommer att ätas upp innan den blir dålig, alt. skänkas bort till bättre behövande när den närmar sig utgångsdatum.

Du tänker rätt. Köp det du äter. Menade nog att jag köpte matvaror som var billiga (läs pasta, ris, nudlar osv), inte det billigaste märket.

Tex skulle jag aldrig komma mig för att köpa några andra krossade/passerade tomater än Mutti.

De flesta torrvarorna kommer nog hålla 20 år i hinkar med syreätare så får de kastas då är det inte hela världen heller.

Basmatiriset från Eldorado är ändå bra. Snart uppe i 100 kg ris så kommer ta ett tag att käka upp om det blir aktuellt. Den billiga pastan är väl inte jättebra men som sagt kommer den ligga i hinkar länge i vilket fall. Samyang Ramen är ungarnas favorit i skogen eller på utflykter.

Du tänker rätt. Köp det du äter. Menade nog att jag köpte matvaror som var billiga (läs pasta, ris, nudlar osv), inte det billigaste märket.

Tex skulle jag aldrig komma mig för att köpa några andra krossade/passerade tomater än Mutti.

De flesta torrvarorna kommer nog hålla 20 år i hinkar med syreätare så får de kastas då är det inte hela världen heller.
Mest "bang for the buck" så att säga. Jag ser det som en billig livförsäkring, 10 000 kr i ris och nudlar räcker för familjen under väldigt lång tid. Det är lite win/win, antingen så får jag användning av maten och då är det bra - eller också så blir det inget WWIII och det är också bra.

Jag har fått för mig att pulvermos blir mycket mat för pengarna, typ 1 kr per potion. Någon som har gjort detsamma?

Edit: Kanske utblandad med olivolja för att få ytterligare mättnadskänsla.

Basmatiriset från Eldorado är ändå bra. Snart uppe i 100 kg ris så kommer ta ett tag att käka upp om det blir aktuellt. Den billiga pastan är väl inte jättebra men som sagt kommer den ligga i hinkar länge i vilket fall. Samyang Ramen är ungarnas favorit i skogen eller på utflykter.

Raymen innehåller olja va? I själva pastan. Inte så hållbar då. Har ätit gammal ramen not oishii

Jag har fått för mig att pulvermos blir mycket mat för pengarna, typ 1 kr per potion. Någon som har gjort detsamma?

Edit: Kanske utblandad med olivolja för att få ytterligare mättnadskänsla.

Men varför?

Köp 10kg ris och 10kg torkade bönor. Runt 67000 kalorier för 600:- och håller läääääänge om man lagrar det rätt. Kan lätt variera det lite grann så det blir roligare än att möla i sig pulvermos med olja tre veckor i rad.

Men varför?

Köp 10kg ris och 10kg torkade bönor. Runt 67000 kalorier för 600:- och håller läääääänge om man lagrar det rätt. Kan lätt variera det lite grann så det blir roligare än att möla i sig pulvermos med olja tre veckor i rad.
Visserligen. Men tänk dig pulvermos och bullens pilsnerkorv 3 månader i sträck o_O

Var förbi Biltema för en stund sen och köpte lite rödsprit. Långa rader med folk som köpte stormkök, sovsäckar, vattendunkar osv osv. Rätt skönt att ha allt sånt hemma och familjärt redan.

Men jäklar vad konserver det går åt i butikerna. Skulle köpa lite tonfisk och det var helt tomt på hyllorna.

Senast ändrad:
Var förbi Biltema för en stund sen och köpte lite rödsprit. Långa rader med folk som köpte stormkök, sovsäckar, vattendunkar osv osv. Rätt skönt att ha allt sånt hemma och familjärt redan.

Men jäklar vad konserver det går åt i butikerna. Skulle köpa lite tonfisk och det var helt tomt på hyllorna.
Intressant att folk verkar köpa så äckliga konserver också. Själv har jag alltid rejält med goda, energirika varor som jordnötssmör och honung. Blir det kris vägrar jag sitta med Ica basics tonfisk i vatten…

Intressant att folk verkar köpa så äckliga konserver också. Själv har jag alltid rejält med goda, energirika varor som jordnötssmör och honung. Blir det kris vägrar jag sitta med Ica basics tonfisk i vatten…

Det är konstigt många som tänker att preppmat måste vara sånt man inte normalt skulle äta. Så blir det liggande några år och slängs.

Började faktiskt att köpa på mig grejer för mer självförsörjande före allt satte igång. Men med syftet att vara mer ute i naturen - något som kommer lite av sig själv då jag också jagat i flera år.

Nu är väl kanske ström inte det viktigaste, men kan ändå tipsa om den här:

Ingen fjuttig liten solcellspanel inbyggt på en powerbank.

Har redan en ”om skiten träffar fläkten”-plan, och det innebär bl.a. inte att befinna mig i en större stad. ☺️

Senast ändrad:
Började faktiskt att köpa på mig grejer för mer självförsörjande före allt satte igång. Men med syftet att vara mer ute i naturen - något som kommer lite av sig själv då jag också jagat i flera år.

Nu är väl kanske ström inte det viktigaste, men kan ändå tipsa om den här:

Ingen fjuttig liten solcellspanel inbyggt på en powerbank.

Har redan en ”om skiten träffar fläkten”-plan, och det innebär bl.a. inte att befinna mig i en större stad. ☺️
Jag läste på mycket om solcellsladdare för ett par år sedan, och då var iaf tricket att ladda powerbanks med solcellerna, sedan ladda prylarna, telefoner, kameror, ficklampor etc med powerbanken.
Köpte två till storleken likadana solcellsladdare som den på bilden (någon form av testvinnare), men det blev lite määäh-upplevelse...
Har du testat denna? Kan man ladda en telefon på en dag, en bra sommardag?

Jag läste på mycket om solcellsladdare för ett par år sedan, och då var iaf tricket att ladda powerbanks med solcellerna, sedan ladda prylarna, telefoner, kameror, ficklampor etc med powerbanken.
Köpte två till storleken likadana solcellsladdare som den på bilden (någon form av testvinnare), men det blev lite määäh-upplevelse...
Har du testat denna? Kan man ladda en telefon på en dag, en bra sommardag?
Precis. Ladda powerbanks - inte direkt till telefonen.
Jag gick på några youtube reviews. Förväntar mig inte enorma resultat, men gillar att man kan fästa den på ryggsäcken när man traskar runt.

Massa mat i all ära men om man måste bege sig och inte vet sitt mål. Hur har ni tänkt med hårdvaluta? För byteshandel orkar man inte släppa på för mycket vikt. Om det inte är totalkrig & zombies borde inte något sånt här vara bra att ha i planen?
1g bitar att bryta av.

valcambi_combi_50g.jpg

Massa mat i all ära men om man måste bege sig och inte vet sitt mål. Hur har ni tänkt med hårdvaluta? För byteshandel orkar man inte släppa på för mycket vikt. Om det inte är totalkrig & zombies borde inte något sånt här vara bra att ha i planen?
1g bitar att bryta av.

valcambi_combi_50g.jpg

När man gjort uppföljning/utfrågning efter tidigare krigskaos så har byteshandel bestått av:

Ammunition och även vapen
Cigaretter
Toapapper (märktes när Coronan kom)

Skydd av sig själv
Beroende/lugna nerverna
Lite lyx

Sen är det klart att man behöver täcka basbehovet mat o vatten.

Var och handlade på Ica igår, märks att folk hamstrar/bunkrar/har panik var tommare på hyllorna än vanligt på ris/pasta/konserv hyllorna och även på toapappershyllan.

När man gjort uppföljning/utfrågning efter tidigare krigskaos så har byteshandel bestått av:

Ammunition och även vapen
Cigaretter
Toapapper (märktes när Coronan kom)

Skydd av sig själv
Beroende/lugna nerverna
Lite lyx

Sen är det klart att man behöver täcka basbehovet mat o vatten.

Var och handlade på Ica igår, märks att folk hamstrar/bunkrar/har panik var tommare på hyllorna än vanligt på ris/pasta/konserv hyllorna och även på toapappershyllan.
Byteshandel givetvis med andra i samma situtaion på samma plats, men nu sa jag inte totalkrig. Vilket innebär att det finns platser man vill ta sig till och de ljuskygga människor som kan hjälpa en föredrar guld framför cigaretter? Finns två senarios, bunkra upp och försöka hålla ut, eller försöka ta sig till en lugnare plats. Ukraina är väl ett tydligt exempel på det? Om du bor i Kiev och har bunkrat upp ett lager, stannar du då bara för ditt lager när bomberna regnar eller sticker man ändå?

Tillbaka
Topp