• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest 101

Köper inte alltid folk en Rolex för att de vill ha en Rolex på armen? Visst det är instegsmodellen men vad har Rolex för utbud av time-only klockor som fungerar till kostym? Enbart Cellini?

Min åsikt är att alla som köper en Rolex gör det för märket(till 90%), De mer fanatiska fanatikerna brukar dock protestera vilt. Du tog dock upp något jag inte tänkt på, som kostymklocka borde den vara väl lämpad.

Jag röstar fortfarande Explorer eller AT dock.
 

Norrman

Cartier
ja det är en klocka som jag ska köpa som studentpresent, så kommer nog hålla fast i klockan jag köper! Skulle kännas väldigt jobbigt om jag ändå kollade på andra klockor efter att man har köpt en.
Om du börjar med att intressera dig för klockor och dessutom börjar hänga på denna sida får du nog vänja dig vid att kolla på andra klockor ;)
 

Admm

KS Explorers Club
Skulle lätt valt en Explorer eller AT.
Utifrån de 2 Rolex du var intresserad av blir nog Explorern perfekt! :happyhappy:
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
1. Rolex Explorer I 214270
rolex-explorer-dial-wrist.jpg


2. Omega Seamaster Aqua terra
231_10_42_21_03_006-big2.jpg


3. Rolex Oyster Perpetual 114300
Rolex-oyster-perpetual-39-JR-3.jpg
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Jag kan inte se något värde i OP:n, jag ser bara den billigaste Rolexen. Air Kingen har i alla fall ett distinkt utseende, samma magnetiska skydd mot magnetism som milgauss och viss anknytning till Bloodhound SSC, världens snabbaste landfordon. Det är vad som gör den intressant i mina ögon.
rolex_bhssc_13.jpg


OP känner jag inget för, hyser därför sterotypen att människor köper en OP enbart för att de vill ha en Rolex på armen.
Kanske kan du omvända mig?



Ja du kan ju spekulera i vem jag är, Certinan har jag på armen men jag har haft den i 3 år, är det SMP:n du far efter? :D

Tror att man kan utvecklas som människa och person om man forcerar sina förutfattade meningar såväl som fördommar, framförallt när dom är direkt felaktiga.
Rörande OP; ok om vi frångår designen som trots allt är den mest klassiska i katalogen, ändå är upp till var och en att bedöma.
Vad sägs om att det är Rolex enda modell som istället för att fått ett tjusigt modellnamn; Daytona, air-king, Explorer (du hajar grejen) inte ens har ett namn, utan bär endast Rolex två enskilt största bedrifter som namn. På sätt och vis kan en argumentera att det finns OP/OP date och sen finns det alla andra.

Om man ska tänka urverk; OP:n (114300) har (3132) dvs vidareutveckling på det urverket Air-kingen har (3131), då OP även fått Paraflex-dämpare som klarar större stötar än exempelvis en Sub, och i allra högsta grad en air-king.

För övrigt gällande historia, finns ingen annan Rolex som har en så spännande historia som OP, inte ens Air-king som någon i bloodhound gang haft..
 
Senast ändrad:
Tror att man kan utvecklas som människa och person om man forcerar sina förutfattade meningar såväl som fördommar, framförallt när dom är direkt felaktiga.

Rörande OP; ok om vi frångår designen som trots allt är den mest klassiska i katalogen, ändå är upp till var och en att bedöma.
Vad sägs om att det är Rolex enda modell som istället för att fått ett tjusigt modellnamn; Daytona, air-king, Explorer (du hajar grejen) inte ens har ett namn, utan bär endast Rolex två enskilt största bedrifter som namn. På sätt och vis kan en argumentera att det finns OP/OP date och sen finns det alla andra.

Om man ska tänka urverk; OP:n (114300) har (3132) dvs vidareutveckling på det urverket Air-kingen har (3131), då OP även fått Paraflex-dämpare som klarar större stötar än exempelvis en Sub, och i allra högsta grad en air-king.

För övrigt gällande historia, finns ingen annan Rolex som har en så spännande historia som OP, inte ens Air-king som någon i bloodhound gang haft..

Hur är mina åsikter direkt felaktiga? Jag kan garantera dig att människor har köpt en OP bara för att komma över en klocka som det står Rolex på så billigt som möjligt. Jag vill också påstå att det är lite hycklande sagt;
men jag har en god uppfattning om personer som slänger sig med liknande begrepp

I övrigt tycker jag att du gav en solid och bra skriven lista anledningar till att köpa en OP, jag håller väl fortfarande inte med men det är ett klart rimligt resonemang,
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
36:an finner jag oerhört trevlig. Tavlan är helt magisk i de olika solskenen. Så mjuk, nätt och trevlig i mitt tycke. Såklart får man tycka olika, men tråkig vettefan ;)

Bifogar bild på en jag hade tidigare:
7F8DDA90-484C-48E7-A319-0655C62A187A.jpeg
88D9CDAB-898D-4CCF-A887-F829A8F29EA5.jpeg
Jag menar den ref med vita avlånga index på 3-6-9. Den du visar är riktigt schysst.
 
D

Deleted member 11690

Guest
AT av domdär tror jag :) personligen hade jag valt en annan tavla men det är ju en smaksak ! Testa alla 3 och ta den som du gillar bäst. Ända nackdelen med AT tycker jag är att låset saknar microjoustering. Frugan har en och det stör henne lite särskilt på somrarna.
 

Thezz

Omega
Hur går dina tankar @axel arvidzon ? Blir du något klokare av alla våra inlägg?
Jaaa jo det blir jag nog är väldigt trevligt att få lite olika synvinklar och input i frågan. Och de nya förslagen är också väldigt interesanta. det jag dock sitter och funderar över är, hur stor är egentligen skillnaden på Explorer och OP det är ju samma urverk det är ju urtavlan och länkarmbanded som är skilnaden. Men vad är det som gör att den blir 8000kr dyrare ? Än OP
 

Chad

Rolex
För övrigt gällande historia, finns ingen annan Rolex som har en så spännande historia som OP, inte ens Air-king som någon i bloodhound gang haft..

Berätta gärna varför det är så :)


ONT:

Röstar på AT av alternativen. Gärna senaste som finns med det där snygga gummit.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jaaa jo det blir jag nog är väldigt trevligt att få lite olika synvinklar och input i frågan. Och de nya förslagen är också väldigt interesanta. det jag dock sitter och funderar över är, hur stor är egentligen skillnaden på Explorer och OP det är ju samma urverk det är ju urtavlan och länkarmbanded som är skilnaden. Men vad är det som gör att den blir 8000kr dyrare ? Än OP
Man vill köpa in sig i äventyrar-historiken.
 

Bryggaren

Breitling
Ah alltså att den har varit på Mount Everest osv, men tycker ni att man skulle kunna använda en OP varje dag lite på samma sätt som folk säger att man kan använda explorern?

Definitivt kan du det. Det är en klocka som passar till mycket och tål att användas. Av de tre modeller du hade med på din ursprungliga short-list tror jag personligen att OPn är den modell som du skulle kunna ha längst utan att tröttna. De andra båda är kanske "roligare" (med färger o.s.v.) men jag kan tänka mig att man kan tröttna på dem efter ett tag. Men med det sagt; Ett råd ifrån mig är att utgå helt och hållet ifrån vilken klocka du själv gillar mest och skita i vad andra (inklusive mig) tycker. Köp det du vill ha.

Hur känner du nu? Lutar du mest åt OPn?
 

emilarne

Cartier
Börjar gilla Air-King mer och mer faktiskt :) @axel arvidzon , jag vill påpeka att alla AT-modeller i produktion nu har >15000 Guass, de senaste som kom ifjol med datum kl 6 är dessutom METAS-certifierade. Den där svart-gula var den första Omega släppte och därför gjorde dom en större grej av det, det var några år sedan. Inbillar mig att man tröttnar på getingvisaren men jag vet inte. Slog till på denna AT i dec och gillar den lika mycket fortfarande. Det fina med den senaste versionen är att den kan fås med kanske marknadens snyggaste gummi.
8653C61F-CE9B-4866-85C2-2AD6382070D4.jpeg

55244F1A-D301-4F80-90FC-3E81FF3D9072.jpeg

Första gången jag såg det gummit, jävlar vad snyggt! :eek:
 

Thezz

Omega
Definitivt kan du det. Det är en klocka som passar till mycket och tål att användas. Av de tre modeller du hade med på din ursprungliga short-list tror jag personligen att OPn är den modell som du skulle kunna ha längst utan att tröttna. De andra båda är kanske "roligare" (med färger o.s.v.) men jag kan tänka mig att man kan tröttna på dem efter ett tag. Men med det sagt; Ett råd ifrån mig är att utgå helt och hållet ifrån vilken klocka du själv gillar mest och skita i vad andra (inklusive mig) tycker. Köp det du vill ha.

Hur känner du nu? Lutar du mest åt OPn?
Jaaa exakt den känns mest komplet med tanke på att den inte är allt för skrikig den är inte heller jätte stor och den är ju praktiskt taget en Explorer i en kostym. Men meeeen omegas urverk är ju helt klar bättre med Deras co-axial, men jag tänker lixom att de 3132 verket som sitter i OP:n är ju ett beprövat urverk med myclet reservdelar och man vet att det håller det vet man inte med omegan tänker jag!
 

Bryggaren

Breitling
@axel arvidzon du behöver nog inte vara orolig för reservdelar/support i något av fallen. Gå på din magkänsla, vilken väcker mest habegär?

Det är inte heller hela världen ifall det skulle bli ”fel” och du vill ha en annan klocka istället om något år. Förvänta dig däremot inte att du inte kommer att få begär efter andra klockor om du har blivit lite biten av klockintresset när du gjort research... Det finns mycket man vill ha ;)
 

Thezz

Omega
@axel arvidzon du behöver nog inte vara orolig för reservdelar/support i något av fallen. Gå på din magkänsla, vilken väcker mest habegär?

Det är inte heller hela världen ifall det skulle bli ”fel” och du vill ha en annan klocka istället om något år. Förvänta dig däremot inte att du inte kommer att få begär efter andra klockor om du har blivit lite biten av klockintresset när du gjort research... Det finns mycket man vill ha ;)
Ojaaa det finns sååå många klockor jag vill efter att ha kollar runt på hemsidor osv men det är just att den kommer ha ett speciellt värde för mig som den första riktiga klockan jag köper! De är väll det som är skönt att jag kan nog köpa båda om jag skulle vilja tillslut!
 

Bryggaren

Breitling
Ojaaa det finns sååå många klockor jag vill efter att ha kollar runt på hemsidor osv men det är just att den kommer ha ett speciellt värde för mig som den första riktiga klockan jag köper! De är väll det som är skönt att jag kan nog köpa båda om jag skulle vilja tillslut!

Oavsett vilken du väljer så kommer den att bli speciell av den anledningen d.v.s. ”första riktiga klockan” så det hjälper inte mycket när det kommer till att begränsa urvalet. Därmed upprepar jag min fråga; Vilken klocka väcker mest habegär hos dig? (Och nej, du får inte svara med två ;))
 

Thezz

Omega
Oavsett vilken du väljer så kommer den att bli speciell av den anledningen d.v.s. ”första riktiga klockan” så det hjälper inte mycket när det kommer till att begränsa urvalet. Därmed upprepar jag min fråga; Vilken klocka väcker mest habegär hos dig? (Och nej, du får inte svara med två ;))
Asså av de jag väljer mellan just nu tror jag är OP:n men fick jag ett fritt vall skulle en AP eller en sky-dweller!
 
Topp