• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vi Land Roverägare tillhör nog inte dom oroligaste,.. mer en livsstil, där svajig kvalitet överbryggas av så mkt. mer. Dessutom en stor internationell gemenskap. Det är ju inte småborglihetens ekipage. När jag tar på mig den västen åker jag modernt och smyger in i ledet.
A4BCC584-E894-4F29-B81F-BFC149A735DD.jpeg
Defendrar är tuffa. Ingen som nämt den moderna defendern: Dacia Duster.
 
Senast ändrad:
Äldre herre som drog upp rib-båtar på löpande band på Sardinien med sin Defender här om året. Det är så man ville se dem användas oavsett ålder. Gärna patina som visar att de lever ett liv. En av få bilar som bara blir vackrare desto mer skavanker de har.
 

Bilagor

  • 3CE32EBD-1FAB-4F0E-8023-8C68DE508EEB.jpeg
    3CE32EBD-1FAB-4F0E-8023-8C68DE508EEB.jpeg
    919.6 KB · Visningar: 145
Äldre herre som drog upp rib-båtar på löpande band på Sardinien med sin Defender här om året. Det är så man ville se dem användas oavsett ålder. Gärna patina som visar att de lever ett liv. En av få bilar som bara blir vackrare desto mer skavanker de har.
bara för vi är lite nördar på fakta, det där är ingen defender utan en Land Rover 88.
 
Alltså kan någon förklara för mig som att jag vore fem år hur fan en förmånsbil funkar? Jag har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom finansbranschen och har tyckt att jag haft svart bälte i att förstå mig på myndigheter men det brinner fan när jag börjar tänka på förmånsbil.

jag förstår att en förmånsbil egentligen bara är en bil som företaget äger och man får nyttja privat. Sen så har då Skatteverket satt ett förmånsvärde på varje bil som används som underlag för beskattning.

har man då t.ex. ett förmånsvärde på 2000kr/månad, en lön på 50tkr/månad och en marginalskatt på 50% innebär det då att istället för att då få ut 25tkr efter skatt får man ut 24tkr (50tkr + 2tkr * 0,5 = 26tkr, 50-26=24tkr).

men... det är ju bara något man betalar för förmånen att få använda företagets bil utanför arbetet. Hur fan betalar man för bilen? Om företaget leasar bilen så ska väl den anställda betala leasingkostnaden? Om det då är ett bruttolöneavdrag på 2000tkr, dras det från ursprungslönen (50tkr)? Innebär det då att man skulle betala 26tkr skatt på 48tkr inkomst enligt exemplet ovan, och få ut 22tkr totalt (med en nettokostnad på 3000tkr)?

EDIT: jag är fullt medveten om hur marginalskatt funkar men allt var förenklat och så jämna helt påhittade siffror så man slipper tänka!
 
Senast ändrad:
Alltså kan någon förklara för mig som att jag vore fem år hur fan en förmånsbil funkar? Jag har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom finansbranschen och har tyckt att jag haft svart bälte i att förstå mig på myndigheter men det brinner fan när jag börjar tänka på förmånsbil.

jag förstår att en förmånsbil egentligen bara är en bil som företaget äger och man får nyttja privat. Sen så har då Skatteverket satt ett förmånsvärde på varje bil som används som underlag för beskattning.

har man då t.ex. ett förmånsvärde på 2000kr/månad, en lön på 50tkr/månad och en marginalskatt på 50% innebär det då att istället för att då få ut 25tkr efter skatt får man ut 24tkr (50tkr + 2tkr * 0,5 = 26tkr, 50-26=24tkr).

men... det är ju bara något man betalar för förmånen att få använda företagets bil utanför arbetet. Hur fan betalar man för bilen? Om företaget leasar bilen så ska väl den anställda betala leasingkostnaden? Om det då är ett bruttolöneavdrag på 2000tkr, dras det från ursprungslönen (50tkr)? Innebär det då att man skulle betala 26tkr skatt på 48tkr inkomst enligt exemplet ovan, och få ut 22tkr totalt (med en nettokostnad på 3000tkr)?

EDIT: jag är fullt medveten om hur marginalskatt funkar men allt var förenklat och så jämna helt påhittade siffror så man slipper tänka!
Enklast är att tänka är att förmånsvärde är "låtsaspengar" som läggs på lönen. Effekten är att då precis som du säger att du betalar lite extra skatt.

Bruttolöneavdrag blir effektmässigt precis som du säger att lönen sjunker och därmed får man lite lägre skatt. Dessa effekter adderas sedan för att få ut en nettokostnad.

Att löneväxla en personalbil kan du i princip skita i numera, det lönar sig inte. Bättre att köpa bilen själv. Tittar du på el och hybridbilar finns fortfarande en liten fördel att löneväxla bilen via jobbet.
 
Enklast är att tänka är att förmånsvärde är "låtsaspengar" som läggs på lönen. Effekten är att då precis som du säger att du betalar lite extra skatt.

Bruttolöneavdrag blir effektmässigt precis som du säger att lönen sjunker och därmed får man lite lägre skatt. Dessa effekter adderas sedan för att få ut en nettokostnad.

Att löneväxla en personalbil kan du i princip skita i numera, det lönar sig inte. Bättre att köpa bilen själv. Tittar du på el och hybridbilar finns fortfarande en liten fördel att löneväxla bilen via jobbet.
Men då sitter man fortfarande med problemet att leasingkostnaden kan vara horribel med tanke på hur dyra elbilar är?
Hittade ett exempel på en ID3 med leasingkostnad på 3770kr och förmånsvärde 1620kr, då skulle man få 4600kr lägre lön... och det är en mindre och förhållandevis ”billig” elbil jämfört med typ alla Audi, Merca och Tesla.

EDIT: måste vara så att det är detaljerna (50% av momsen får lyftas, arbetsgivaravgifterna sjunker osv) som gör att det i slutändan kanske ändå är en liten vinst för privatpersonen att ta en elbil som förmånsbil)?
 
Men då sitter man fortfarande med problemet att leasingkostnaden kan vara horribel med tanke på hur dyra elbilar är?
Hittade ett exempel på en ID3 med leasingkostnad på 3770kr och förmånsvärde 1620kr, då skulle man få 4600kr lägre lön... och det är en mindre och förhållandevis ”billig” elbil jämfört med typ alla Audi, Merca och Tesla.
Det är tyvärr inte alltid så enkelt. ID3 har tyskarna bestämt att den ska privatleasas, så då satsar man alla kampanjpengar där. ID3 såldes i december för 2995kr/mån till privatpersoner som privatleasing. Det är väldigt sällan det är billigare för privatpersoner än företag men så har det blivit för ID3. 3770+1620 x 50% skatt blir dock 2695kr/nettokostnad så ändå billigare att ha den som personalbil med löneväxling om dina siffror inkluderar alla kostnader.

En leasingkostnad på 3770kr är LÅGT dock om man pratar operationell leasing. En vanlig Passat kostar lätt 6-7 tusen kr/mån. (Nu pratar jag op.lease, dvs leasing där skatt och försäkring ingår)

EDIT: måste vara så att det är detaljerna (50% av momsen får lyftas, arbetsgivaravgifterna sjunker osv) som gör att det i slutändan kanske ändå är en liten vinst för privatpersonen att ta en elbil som förmånsbil)?
Precis, det finns också en del fördelar såsom att man får lyfta momsen på tillbehör, service osv
 
Senast ändrad:
Letar ny leasing bil. Frun plockar ut ny huvudbil nu, Volvo X60 som ersätter min A4Q som lämnas tillbaka. Behöver en mindre xtrabil......men kravet är 4x4.....inga hemsidor kampanjar det.....får man in en Golf, A3, T-Roc eller annat med 4x4 under 4k ink försäkring. Webben ger mig inga svar......osugen på att harva runt till olika ADs just nu.

ping alla leasingrävar....
 
Letar ny leasing bil. Frun plockar ut ny huvudbil nu, Volvo X60 som ersätter min A4Q som lämnas tillbaka. Behöver en mindre xtrabil......men kravet är 4x4.....inga hemsidor kampanjar det.....får man in en Golf, A3, T-Roc eller annat med 4x4 under 4k ink försäkring. Webben ger mig inga svar......osugen på att harva runt till olika ADs just nu.

ping alla leasingrävar....
 
Är ju inte alltid den anställde behöver ta kostnaden för bilen.

Jag har en tjänst där lönen inte påverkas om jag lämnar tillbaka bilen. Bolaget tar 100 % av bilens kostnad, det enda jag betalar är förmånsvärde på bil och bränsle (där bränslekostnaden multipliceras med 1,2....tack Skatteverket).

Har försökt flera gånger och förhandla bort förmånsbilen mot lönetillägg, men de säger nej.
 
Enklast är att tänka är att förmånsvärde är "låtsaspengar" som läggs på lönen. Effekten är att då precis som du säger att du betalar lite extra skatt.

Bruttolöneavdrag blir effektmässigt precis som du säger att lönen sjunker och därmed får man lite lägre skatt. Dessa effekter adderas sedan för att få ut en nettokostnad.

Att löneväxla en personalbil kan du i princip skita i numera, det lönar sig inte. Bättre att köpa bilen själv. Tittar du på el och hybridbilar finns fortfarande en liten fördel att löneväxla bilen via jobbet.

Svårt kanske teoretiskt men. Det är lönsamt med företagsleasing om det gäller ens egna företag med bara mig själv som anställd? För att betala en leasingavgift som med ens faktiska nettolön, ja då ska man ta i beaktande arbetsgivaravgift + skatten (+moms?), man får dras med förmånsvärdet oavsett. Kanske finns någon mer dold avgift som ligger och väntar på en som arbetsgivare/anställd, så det ändå inte blir lönsamt att betala leasingen med sitt egna företag.
 
Jag personligen värderar att åka en schysst bil till jobbet varje dag. Plågas i nåt tråkigt för att spara en krona här o där till pensionen kan jag leva utan.
När jag väl jobbar o sliter ska det va bekvämt.
När jag är pensionär kan jag leva enkelt. Kaffe o sällskap räcker.
 
Jag personligen värderar att åka en schysst bil till jobbet varje dag. Plågas i nåt tråkigt för att spara en krona här o där till pensionen kan jag leva utan.
När jag väl jobbar o sliter ska det va bekvämt.
När jag är pensionär kan jag leva enkelt. Kaffe o sällskap räcker.

Varför inte både och? Fullt betald vid leverans för fyra år sedan och en tusenlapp i månaden i skatt, försäkring och årlig service för 300 mil om året är det fan värt, även för en pensionär ... :happyhappy:
420 GC 2017-04-28 (5, no plate).jpg
 
Senast ändrad:
Jag personligen värderar att åka en schysst bil till jobbet varje dag. Plågas i nåt tråkigt för att spara en krona här o där till pensionen kan jag leva utan.
När jag väl jobbar o sliter ska det va bekvämt.
När jag är pensionär kan jag leva enkelt. Kaffe o sällskap räcker.
Förmånsbilen är i många fall lika dyr numera som att köpa den själv. Det är däremot lättare att lura sig själv att bilen inte kostar något när kostnaden "försvinner" i den allmänna skattekatastrofen på lönespecen ;)

Sen finns det väl en trygghet i att man blir av med bilens kostnader om man blir av med jobbet. Dåligt att behöva paniksälja en bil om den situationen kommer.
 
Snyggt, tack. Mkt bra......måste kolla vägskatten bara.....får för mig att diesel blivit griiiiiiisdyrt....

Absolut gamla karossen. Skatten är 9300kr. Inte kul. Just diesel och fyrhjulsdrift passar sällsynt illa i nuvarande skattesystem.

Relativt ovanligt med "små" bilar med 4wd som privatleasing. Det brukar vara minsta möjliga motor för att få ner månadskostnaden. Inom VAG gruppen (som numera heter VGS om man ska vara korrekt) så går dock alla bilar att få som privatleasing. Dock brukar priserna bara bli fördelaktiga på de tilltänkta kampanjmodellerna.

Tiguan finns 4wd och bra prissatt https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_tiguan. Dock är det väldigt nära 4000kr redan i grund. Sen tillkommer skatt och försäkring.
 
Senast ändrad:
Absolut gamla karossen. Skatten är 9300kr. Inte kul. Just diesel och fyrhjulsdrift passar sällsynt illa i nuvarande skattesystem.

Relativt ovanligt med "små" bilar med 4wd som privatleasing. Det brukar vara minsta möjliga motor för att få ner månadskostnaden. Inom VAG gruppen (som numera heter VGS om man ska vara korrekt) så går dock alla bilar att få som privatleasing. Dock brukar priserna bara bli fördelaktiga på de tilltänkta kampanjmodellerna.

Tiguan finns 4wd och bra prissatt https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_tiguan. Dock är det väldigt nära 4000kr redan i grund. Sen tillkommer skatt och försäkring.
kanske är bättre att köpa en begagnad bil från 2017-2018 än att leasa då om man vill ha 4wd
 
Absolut gamla karossen. Skatten är 9300kr. Inte kul. Just diesel och fyrhjulsdrift passar sällsynt illa i nuvarande skattesystem.

Relativt ovanligt med "små" bilar med 4wd som privatleasing. Det brukar vara minsta möjliga motor för att få ner månadskostnaden. Inom VAG gruppen (som numera heter VGS om man ska vara korrekt) så går dock alla bilar att få som privatleasing. Dock brukar priserna bara bli fördelaktiga på de tilltänkta kampanjmodellerna.

Tiguan finns 4wd och bra prissatt https://privatleasing.volkswagen.se/tillval/nya_tiguan. Dock är det väldigt nära 4000kr redan i grund. Sen tillkommer skatt och försäkring.
Tack, kanske klurigare än jag räknat med. Får 6K/mån i bilersättning.....blir väl runt 3k netto....så runt 4k hoppas jag på. Köpa är jag osugen på....leasa känns just nu rimligare. Såg att det fanns en liten Subaru runt 3,8k....för kolla lite på den....
 
Tack, kanske klurigare än jag räknat med. Får 6K/mån i bilersättning.....blir väl runt 3k netto....så runt 4k hoppas jag på. Köpa är jag osugen på....leasa känns just nu rimligare. Såg att det fanns en liten Subaru runt 3,8k....för kolla lite på den....
1612053911393.jpeg


autolounge har billig leasing. Dock är det få mil och bilarna är lätt begagnade (fd hyrbilar).
 
Förmånsbilen är i många fall lika dyr numera som att köpa den själv. Det är däremot lättare att lura sig själv att bilen inte kostar något när kostnaden "försvinner" i den allmänna skattekatastrofen på lönespecen ;)

Sen finns det väl en trygghet i att man blir av med bilens kostnader om man blir av med jobbet. Dåligt att behöva paniksälja en bil om den situationen kommer.
Så är det.
Dock inte alltid en dyrare bil ens går att köa privat med tanke på kontantinsats etc.
Där har leasingen en fördel.
 
Tillbaka
Topp