• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stör mig på samma sak. Det och alla som minsann ska njuta av sin dyrköpta fyrhjulsdrift och gasar på som idioter efter minsta stopp. ”Titta vad fort jag kan köra när det är halt!”. En annan kör ju bakhjulsdrivet så har inget val än att ta det varligt, kommer ju ingenstans ändå 😂
Livsfarligt! Många av dessa förare förstår inte att stoppsträckan är lika lång med 4wd som 2wd...
 
Nu när snön har kommit till Sthlm så dyker de fram. De som "bara ska åka lite kort" och inte orkar skotta fram mer än en glugg (som blir full av imma) när de ska åka iväg och hämta barn, handla lite osv, Istället "löser" det med att åka i 50% av gällande hastighetsgräns. Bland annat grannfrun åkte runt framför mig nyss i 22km/h - VARS MAKE FÖR FAN ÄR POLIS!
Eller när allt det om ligger på taket lossnar på motorvägen och bakomvarande får det i framrutan. Borde införa någon slags böter för dessa bilister som inte borstar av bilarna ordentligt:shifty:
 
Nu när snön har kommit till Sthlm så dyker de fram. De som "bara ska åka lite kort" och inte orkar skotta fram mer än en glugg (som blir full av imma) när de ska åka iväg och hämta barn, handla lite osv, Istället "löser" det med att åka i 50% av gällande hastighetsgräns. Bland annat grannfrun åkte runt framför mig nyss i 22km/h - VARS MAKE FÖR FAN ÄR POLIS!
Få saker som jag hatar vintertid som dessa idioter. Skällde ut grannen på parkeringen för något år sedan när han inte sopade/skrapade bilen öht när det låg över 10 cm snö över hela bilen. Fick hoppa upp på hans huv för han körde rakt ut ur rutan utan att kunna se ett jota..
Stör mig på samma sak. Det och alla som minsann ska njuta av sin dyrköpta fyrhjulsdrift och gasar på som idioter efter minsta stopp. ”Titta vad fort jag kan köra när det är halt!”. En annan kör ju bakhjulsdrivet så har inget val än att ta det varligt, kommer ju ingenstans ändå 😂
Fyrhjulsdrift har sin plats, helt klart. Men det är ju roligare med bakhjulsdrift när man inte alltid "måste komma fram i alla väder". Och innan någon säger något, Ja, jag bor i storstan och behlver inte bilen på daglig basis. Därav har dom sin plats. Helt kalrt.
 
Just idag....är detta tjänsteluder med 200 dieselhäst och Q med spikdäck.......den bästa bilen.....punkt....

6601D861-E2C6-4BB3-A40A-964F1A599E2C.jpeg
 
Eller @LongCon , vill du vara riktigt ekonomisk kan du köpa farsans gamla skrotiga 4-motion Passat för typ inga pengar. Lb-reg ger billig skatt och den drar väldigt lite. 😁 Så kan du ha en annan, roligare, bil också.
Nja, tack för erbjudandet men känner att jag inte vill bli strandsatt i skogen heller. Har övervägt någon skruttig bil men tror det kan bli drygt med.

XC 90 har jag alltid varit impad av när jag sett en. Skall kika på blocket om det finns någon kul kandidat.
 
= jag varje gång. Men det innebär inte att jag åker fortare eller bromsar senare. Bara att ni andra hamnar efter i början ;)
Det är helt ok. Men det hänger ofta ihop med en rätt opassande körstil i halt väglag. Tex att man kör alldeles för nära och att man kör för fort. Såg senast idag en såndär quattro-typ som inte fick stopp förrän en bit ut i korsningen vid rött. Hade ju vart fint med en förskoleklass på övergångsstället där. Men han hade ju quattro så det gick lika fort iväg sen igen förstås :)
Man får gärna ha 4wd för mig om man vill, det kan säkert vara nödvändigt en halv gång om året (i Sthlm iaf). Hade gärna haft 4wd själv om det var gratis men man klarar sig fint med bakhjulsdrivet om man tänker efter lite när man kör och har schyssta däck :) Säger jag till jag kör fast alltså... :)
 
Man får gärna ha 4wd för mig om man vill, det kan säkert vara nödvändigt en halv gång om året (i Sthlm iaf). Hade gärna haft 4wd själv om det var gratis men man klarar sig fint med bakhjulsdrivet om man tänker efter lite när man kör och har schyssta däck :) Säger jag till jag kör fast alltså... :)
Handlar inte om "nån gång per år". Jag har en backe till huset som är så brant att man är CHANSLÖS att ta sig upp utan 4wd flera månader om året. Det är inte så att det handlar om dubbdäck eller ta lite sats så är det lugnt. Det är fullständigt omöjligt att ta sig upp med fwd. Jag har flera bilar så jag vet hur stor skillnaden är - den är enorm till 4wds fördel för det här ändamålet. Jag vill inte lämna bilen nere på gatan vilket jag inte får heller för den delen.
 
Handlar inte om "nån gång per år". Jag har en backe till huset som är så brant att man är CHANSLÖS att ta sig upp utan 4wd flera månader om året. Det är inte så att det handlar om dubbdäck eller ta lite sats så är det lugnt. Det är fullständigt omöjligt att ta sig upp med fwd. Jag har flera bilar så jag vet hur stor skillnaden är - den är enorm till 4wds fördel för det här ändamålet. Jag vill inte lämna bilen nere på gatan vilket jag inte får heller för den delen.
Så du har lyckats bosätta dig där några av dina bilar är oanvändbara flera månader per år? Eller har jag fattat det fel?
 
Så du har lyckats bosätta dig där några av dina bilar är oanvändbara flera månader per år? Eller har jag fattat det fel?
Ja. Vilket inte är jätteproblem när de är sommarbilar för tillället. Men jag har också en sambo som åker fwd eftersom hon har bättre tålamod än jag och kan tänka sig att ställa bilen en bit bort. Det har inte jag.
 
Då jag noterat att folk verkar ha ägt en del olika typer av bilar tänkte jag höra vad folk har för erfarenheter av 1:a generationen Panamera som många har delade åsikter om vad gäller formspråket.

Vad är era erfarenheter vad gäller driftsäkerheten? Hur de några problem man bör vara uppmärksam på? Är det något man ska tänka på i utrustningsväg? Nice to have så att säga.

Panameran skulle kunna vara en kandidat bland några andra. Föredrar mer analoga bilar så det är inte något plus i kanten att köpa senaste generationer bilar. Det finns tillfälle att hoppa på det mer digitala tåget senare när man inte längre har

Det var ingen som har personliga erfarenheter av Porsche Panamera 970 gen?

Jag har tittat lite vad som skriva på märkestrogna forum, men hade tyckt det hade varit intressant vidga spektrumet lite.

Just lyxsedan segmentet har jag ingen större personlig erfarenhet av. Biltypen har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Tänkte eventuellt ge det en chans.

Angående nuvarande diskussionen om drivlinor och vinterväglag.

För ca 10 år sedan var det sist en riktig vinter här i södra delarna av landet. Det var rapporterat snöstorm där de inte skulle ha möjlighet att underhålla vägarna. Kollektivtrafiken inställd. En annan tänkte perfekt. Äntligen en möjlighet att plocka ut en gammal 911 ur garaget som stod förvarad på vinterdäck (finns en förklaring till det men det är en annan historia).

På en väg upp från sidogatorna är det trafikljus. En fwd Audi stannar där det är rött. Jag rullar upp bakom i 911:an. Det slår om till grönt och han kommer ingenstans. Släpper upp kopplingen och rullar tillbaka någon meter och sätter i 1:an och passerar Audin och fortsätter min färd i jakt på några säkra ställen att leka av mig lite och testa 911:ans köregenskaper på vinterväglag. Motorn bak över drivhjulen har sina fördelar. Finns en gammal reklamfilm på youtube där man gör reklam för den första VW bubblan. En som arbetar som plogbilsförare åker till jobbet i en bubbla på oplogade vägar...

Porsche 911:a är en fantastisk året runt bil gammal som ny. Gäller ett förstå den dynamiken de har. De är så klart giftiga för en oerfaren förare. För en erfaren bilförare är de hur kul som helst ett köra på halt underlag.

Samma natt tog jag ut en motorstark awd Audi och lekte av mig med den också. Den är som en katapult oavsett hur dåligt väggrepp det finns så länge den har markfrigång. Man kan köra aktivt med den där det finns utrymmen för det.

I ärlighetens namn är dock fyrhjulsdrift rätt överskattat. Största delen av tiden är det inget man har någon nytta av. Kör man passivt är de lika understyrda som en framhjulsdriven bil. En fyrhjulsdriven bil är stabilare vid omkörningar där det är snösträngar. Man kommer enklare iväg vid halka även på svagare sluttningar där både bak och framhjulsdrift är till en nackdel. Man kommer ut från inplogade parkeringar utan att skotta. De bromsar inte bättre. Styr inte bättre. Det enskilt viktigaste är att man har rätt däck på bilen oavsett drivlina.

Även om en framhjulsdriven bil inte är det roligaste på vinterväglag är det tryggt och säkert. Dagens bilar har antisladd och antispinn. Även en oerfaren förare kan köra i princip vilken bil som helst med allt aktiverat. Om det av någon anledning skulle upphöra att fungera vet jag vilken drivlina jag hade valt i vilken ordning och sist hamnar en motorstark bakhjulsdriven sedan bil.
 
Handlar inte om "nån gång per år". Jag har en backe till huset som är så brant att man är CHANSLÖS att ta sig upp utan 4wd flera månader om året. Det är inte så att det handlar om dubbdäck eller ta lite sats så är det lugnt. Det är fullständigt omöjligt att ta sig upp med fwd. Jag har flera bilar så jag vet hur stor skillnaden är - den är enorm till 4wds fördel för det här ändamålet. Jag vill inte lämna bilen nere på gatan vilket jag inte får heller för den delen.
Absolut, du har rätt. Jag pratar utifrån min egen högst anekdotiska erfarenhet. Självklart finns det de som faktiskt behöver det. Jag tror dock det är bra mycket färre än de som tror sig behöva det eller köper det för att ”det är skönt att ha”. Du får gärna åka 4wd :) Det irriterar mig inte sålänge man kör som folk.
 
Inte haft en själv men några polare. Som med alla äldre lyxbilar måste man ju vara beredd på problem som kostar en del. Sen är det ju lite problem med gamla Range som strular. Har du is i magen och väfylld plånka så skulle jag trots allt köpa en lite nyare. Mitt tips köp en Land Cruiser 100 mer skottsäker.
 
Inte haft en själv men några polare. Som med alla äldre lyxbilar måste man ju vara beredd på problem som kostar en del. Sen är det ju lite problem med gamla Range som strular. Har du is i magen och väfylld plånka så skulle jag trots allt köpa en lite nyare. Mitt tips köp en Land Cruiser 100 mer skottsäker.
Tack för input! Plånkan är väl inte direkt välfylld så skall försöka hålla mig under 130:-. Vill ogärna ta lån på bilen. Kollar upp Land Cruiser 👍
 
Gör man sig olycklig om man köper något dylikt?

https://www.blocket.se/annons/skane/land_rover_range_rover_sport_2_7_tdv6_4wd_taklucka_drag/93964503
Screenshot_20210129-142745_Blocket.jpg



Förutom skatten på över 9000:- och kostnaden för diesel...

Sju ägare senaste två åren säger att man nog sannolikt kan komma att bli det. ;)

Håller i övrigt med @Dt250, även om jag antar att man då kanske får kolla på en något äldre modell.
Körde en Landcruiser 200-nånting mil över hela Island för någonting år sedan. Grym bil - om än lite "tråkig".
 
Sju ägare senaste två åren säger att man nog sannolikt kan komma att bli det. ;)

Håller i övrigt med @Dt250, även om jag antar att man då kanske får kolla på en något äldre modell.
Körde en Landcruiser 200-nånting mil över hela Island för någonting år sedan. Grym bil - om än lite "tråkig".
Helt sant! LC verkar ligga väldigt dyrt med tanke på mil och år på nacken. Tror nog Pajero blir bättre om det blir en riktigt stor bil ändå...

Blir ju så lockad av Range Rovers tuffa lyxiga aura 😁
 
Tillbaka
Topp