Då jag noterat att folk verkar ha ägt en del olika typer av bilar tänkte jag höra vad folk har för erfarenheter av 1:a generationen Panamera som många har delade åsikter om vad gäller formspråket.
Vad är era erfarenheter vad gäller driftsäkerheten? Hur de några problem man bör vara uppmärksam på? Är det något man ska tänka på i utrustningsväg? Nice to have så att säga.
Panameran skulle kunna vara en kandidat bland några andra. Föredrar mer analoga bilar så det är inte något plus i kanten att köpa senaste generationer bilar. Det finns tillfälle att hoppa på det mer digitala tåget senare när man inte längre har
Det var ingen som har personliga erfarenheter av Porsche Panamera 970 gen?
Jag har tittat lite vad som skriva på märkestrogna forum, men hade tyckt det hade varit intressant vidga spektrumet lite.
Just lyxsedan segmentet har jag ingen större personlig erfarenhet av. Biltypen har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Tänkte eventuellt ge det en chans.
Angående nuvarande diskussionen om drivlinor och vinterväglag.
För ca 10 år sedan var det sist en riktig vinter här i södra delarna av landet. Det var rapporterat snöstorm där de inte skulle ha möjlighet att underhålla vägarna. Kollektivtrafiken inställd. En annan tänkte perfekt. Äntligen en möjlighet att plocka ut en gammal 911 ur garaget som stod förvarad på vinterdäck (finns en förklaring till det men det är en annan historia).
På en väg upp från sidogatorna är det trafikljus. En fwd Audi stannar där det är rött. Jag rullar upp bakom i 911:an. Det slår om till grönt och han kommer ingenstans. Släpper upp kopplingen och rullar tillbaka någon meter och sätter i 1:an och passerar Audin och fortsätter min färd i jakt på några säkra ställen att leka av mig lite och testa 911:ans köregenskaper på vinterväglag. Motorn bak över drivhjulen har sina fördelar. Finns en gammal reklamfilm på youtube där man gör reklam för den första VW bubblan. En som arbetar som plogbilsförare åker till jobbet i en bubbla på oplogade vägar...
Porsche 911:a är en fantastisk året runt bil gammal som ny. Gäller ett förstå den dynamiken de har. De är så klart giftiga för en oerfaren förare. För en erfaren bilförare är de hur kul som helst ett köra på halt underlag.
Samma natt tog jag ut en motorstark awd Audi och lekte av mig med den också. Den är som en katapult oavsett hur dåligt väggrepp det finns så länge den har markfrigång. Man kan köra aktivt med den där det finns utrymmen för det.
I ärlighetens namn är dock fyrhjulsdrift rätt överskattat. Största delen av tiden är det inget man har någon nytta av. Kör man passivt är de lika understyrda som en framhjulsdriven bil. En fyrhjulsdriven bil är stabilare vid omkörningar där det är snösträngar. Man kommer enklare iväg vid halka även på svagare sluttningar där både bak och framhjulsdrift är till en nackdel. Man kommer ut från inplogade parkeringar utan att skotta. De bromsar inte bättre. Styr inte bättre. Det enskilt viktigaste är att man har rätt däck på bilen oavsett drivlina.
Även om en framhjulsdriven bil inte är det roligaste på vinterväglag är det tryggt och säkert. Dagens bilar har antisladd och antispinn. Även en oerfaren förare kan köra i princip vilken bil som helst med allt aktiverat. Om det av någon anledning skulle upphöra att fungera vet jag vilken drivlina jag hade valt i vilken ordning och sist hamnar en motorstark bakhjulsdriven sedan bil.