• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

@LongCon Tyvärr över budget och rätt ovanliga i Sverige, men ett roligare alternativ till Land Cruiser / Range Rover? FJ Cruiser
2012-Toyota-FJ-Cruiser-1024x683.jpg
Så jävla fula att jag lätt skulle kunna köra en
 
Letar ny leasing bil. Frun plockar ut ny huvudbil nu, Volvo X60 som ersätter min A4Q som lämnas tillbaka. Behöver en mindre xtrabil......men kravet är 4x4.....inga hemsidor kampanjar det.....får man in en Golf, A3, T-Roc eller annat med 4x4 under 4k ink försäkring. Webben ger mig inga svar......osugen på att harva runt till olika ADs just nu.

ping alla leasingrävar....
Om du kan tänka dig att tänja liiiiite på din budget, BMW X1 25e (hybrid) 3995kr/mån privatleasing med bra utrustning. - det är svårslaget! 👍🏻

Edit: när jag säger lite, om man räknar med årsskatt 4025kr/mån.
 
Letar ny leasing bil. Frun plockar ut ny huvudbil nu, Volvo X60 som ersätter min A4Q som lämnas tillbaka. Behöver en mindre xtrabil......men kravet är 4x4.....inga hemsidor kampanjar det.....får man in en Golf, A3, T-Roc eller annat med 4x4 under 4k ink försäkring. Webben ger mig inga svar......osugen på att harva runt till olika ADs just nu.

ping alla leasingrävar....
Suzuki Vitara 4x4 har jag sett för 2595:- har dock inte ägnat en sekund att läsa nåt finstilt, men ser ut att va en rätt trevlig bil.
 
7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?
 
7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?
Du har lite samma "problem" eller behov som jag har. Har dock fortsatt vänta med avtryckaren då jag inte bestämt mig än, dryg månad innan jag måste köpa.

Min shortlist är beggade bilar och består av XC90, Mercedes GL/GLS, BMW X5, Audi Q7, kanske någon mer. Jag har dock lite yngre barn i snitt äv vad du har, 3 under 10 bast så jag kan komma undan med bilar som är lite snålare för säte 6 och 7 antagligen.

Multivan är ju säkert kanon de gånger man verkligen måste sitta 7 pers. Annars tycker jag de är mindre roliga att kuska runt i. Här handlar det väl om preferenser som din fru kan svara på. Jag med mina 2 m kan inte sitta ordentligt i en Multivan, går inte att justera säte/ratt så jag sitter bekvämt. Det blir väldigt mycket "buss" över det hela, som i min mening är mindre 95% av tiden när man inte behöver bussens bekvämligheter för 6 och 7.

Om jag vore du skulle jag kika på en beggad XC90, är nog den bästa bilen jag haft sett till helheten. Rymlig, driftsäker, bra andrahandsvärde osv. En stabil parhäst för barnfamiljen.
 
7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?
Jag köpte en Caravelle av enklaste snitt och det är den mest praktiska bil jag haft. Väldigt skönt när man har 3 barn. Tror att en Multivan är det bästa köpet man kan göra om man skall ha en stor familjebil. Tyvärr ville jag inte lägga dom pengarna så det blev en Caravelle. Praktisk, kan spola av golvet om det blir för lerigt men den saknar helt någon sorts komfort eller lyx som Multivan kan ha.
 
Du har lite samma "problem" eller behov som jag har. Har dock fortsatt vänta med avtryckaren då jag inte bestämt mig än, dryg månad innan jag måste köpa.

Min shortlist är beggade bilar och består av XC90, Mercedes GL/GLS, BMW X5, Audi Q7, kanske någon mer. Jag har dock lite yngre barn i snitt äv vad du har, 3 under 10 bast så jag kan komma undan med bilar som är lite snålare för säte 6 och 7 antagligen.

Multivan är ju säkert kanon de gånger man verkligen måste sitta 7 pers. Annars tycker jag de är mindre roliga att kuska runt i. Här handlar det väl om preferenser som din fru kan svara på. Jag med mina 2 m kan inte sitta ordentligt i en Multivan, går inte att justera säte/ratt så jag sitter bekvämt. Det blir väldigt mycket "buss" över det hela, som i min mening är mindre 95% av tiden när man inte behöver bussens bekvämligheter för 6 och 7.

Om jag vore du skulle jag kika på en beggad XC90, är nog den bästa bilen jag haft sett till helheten. Rymlig, driftsäker, bra andrahandsvärde osv. En stabil parhäst för barnfamiljen.
Helt klart har jag kikat på XC90 och antagligen en väldigt trevlig bil för snudd på alla tillfällen jag nämner.
Men den här gången 13-åringens polare vill med till fjällen, då tror jag den blir för liten. Sen är man ju egentligen dum i huvudet som försöker ha en bil för alla eventualiteter. Kanske bättre att behålla frugans Passat GTR och åka två bilar den gången det behövs :D
 
Jag köpte en Caravelle av enklaste snitt och det är den mest praktiska bil jag haft. Väldigt skönt när man har 3 barn. Tror att en Multivan är det bästa köpet man kan göra om man skall ha en stor familjebil. Tyvärr ville jag inte lägga dom pengarna så det blev en Caravelle. Praktisk, kan spola av golvet om det blir för lerigt men den saknar helt någon sorts komfort eller lyx som Multivan kan ha.
Hur är den att köra då? Långkörning? Stadskörning?
 
Hur är den att köra då? Långkörning? Stadskörning?

Jag köpte en snikmodell med 140 hk så vid omkörningar behöver man planera, växla ner och gasa järnet. Annars har jag inga problem alls med den. Lättparkerad, inga problem att tuffa motorväg i 140 km/h och den har relativt hög markfrigång. Sikten är väldigt bra och personligen gillar jag en mer upprätt sittställning som den har.

Kör även Caravelle i jobbet där jag snittar 50 mil/dag så långkörning klarar den galant. Har som max kört 100+ mil på en dag och det gick bra.

Tycker att det är en kanonbil men hade jag din budget skulle jag gå för en fullsmetad Caravelle med 4wd och större motor eller en dito Multivan.

Lycka till!


Angående mina köptankar på en 4x4 för att ta mig till ett eventuellt nytt jobb lutar det mer och mer åt en Fiat Panda Cross faktiskt. Den tickar egentligen alla boxar. Skitballt med en stor Suv men det kostar nog mer än det smakar. Fortfarande sugen på en MB GLK 350 så det står nog mellan Panda och GLK. Kanske... 😫

Hade BMW 330 d Xdrive haft bättre markfrågång hade nog den legat bra till.
 
7-sits? Vad ska man ha? Frun lär ha den till och från jobbet, till träningar osv. Ca 500 mil/år stadskörning. Vidare bilsemester i Europa och nån sväng till Fjällen eller Alperna. Tre barn, idag 7, 10 och 13. Önskemål om att kanske trycka in en fjärde unge att joina tex fjällenresan.
Är det Multivan som gäller? Hur är de att slänga runt i stan mellan hemmet och simhallen? Kommer man tröttna, eller frugan rättare sagt? Planen var nog runt 300K men verkar hamna på 400K om man ska ha den Multivan man gillar. Input?

Kuskat runt en hel del i Caravelle i tidigare jobb. Grym långfärdsbil och funkade helt okej i stadstrafik, trånga garage och liknande. Man blir duktig bilförare, körde långa hjulbasen, korta lär ju vara ännu smidigare. Översikten går inte att jämföra med SUV eller personbil, långt bättre i en kantig buss. Viano/V-klass kan vara trevlig också, men den måste nästan vara 4x4. Bakhjulsdriften är totalt värdelös, i VW:s fall skulle inte AWD vara absolut nödvändigt.

Skulle jag hamna i sitsen med ungar, iaf två eller fler (fat chance!) skulle jag köra riktig minibuss alternativt Model X. Orka knö in allt i någon SUV eller Sharan eller så.
 
Tillbaka
Topp