• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Morsan funderar på en BMW 120i från 2006. Har vi någon som kan säga något om den modellen? Dyra typfel? Hade de kamkedjeproblem även på den motorn tro?
 
Fantastisk bil och hade det inte varit för den livmoderröda inredningen så kunde jag helt klart ha varit spekulant trots det germanska ursprunget
Mvh
Ola G

Haha, ja smaken är ju delad precis som baken och vi drar alla våra paralleller tydligen 😅
Själv tycker jag färgen på inredningen är hur läcker som helst. Trodde nästan du skulle tycka detsamma iom vurmandet för engelska bilar. Där är det ju inte direkt ovanligt att se liknande kulörer. Vackert som bara den enligt mig.

72A003EB-EFAA-46D5-A49B-CEE222D17ECF.jpeg
C1E8161D-5D8F-4507-B567-1E176A536E16.jpeg
7DFC350C-74C6-4708-BF32-F10D0E779C8F.jpeg
53891B84-C40D-4979-8234-815BE341D659.jpeg
C0CD64D8-9E81-4C2A-A7CB-515671E25E83.jpeg
 
Haha, ja smaken är ju delad precis som baken och vi drar alla våra paralleller tydligen 😅
Själv tycker jag färgen på inredningen är hur läcker som helst. Trodde nästan du skulle tycka detsamma iom vurmandet för engelska bilar. Där är det ju inte direkt ovanligt att se liknande kulörer. Vackert som bara den enligt mig.

72A003EB-EFAA-46D5-A49B-CEE222D17ECF.jpeg
C1E8161D-5D8F-4507-B567-1E176A536E16.jpeg
7DFC350C-74C6-4708-BF32-F10D0E779C8F.jpeg
53891B84-C40D-4979-8234-815BE341D659.jpeg
C0CD64D8-9E81-4C2A-A7CB-515671E25E83.jpeg
@Anders Forsberg
I mina hemtrakter är där en (lokal)känd antikhandlare som hade en sånhär som bruksbil
 
@Anders Forsberg
I mina hemtrakter är där en (lokal)känd antikhandlare som hade en sånhär som bruksbil

Det är ju verkligen drömmen!
Eller ja, egentligen inte, då jag främst vurmar för 80- och 90-talare. Men hela grejen med att var skitexcentrisk och verkligen våga bruka sin gammelbil.

I denna änden går det trögt. Börjar också dra ihop sig tid då jag bör ha fått tag på någonting för att inte behöva plocka ut någon av sommarbilarna i förtid.
Så pass mycket tidspress igår att jag faktiskt gjorde en sökning på Saab 9-5 cirkus 08-09.
Kan inte stressa nog hur lite jag verkligen vill detta, men har helt enkelt inga solida alternativ värda att gå på.
Hade behövt ha någonting löst till måndag nästa vecka. Hoppas varje dag att mina bevakningar ska visa på någonting skoj, men hittills inget klockrent.
 
  • Like
Reactions: POO
Efter att ha suktat efter Porsche sedan tonåren finns nu ekonomin med marginal att införskaffa en.

Provkörde nya Boxster 718 med PDK i helgen och ja.... Vilket antiklimax. Bilen kändes bullrig och slö.

Lådan svarade väldigt långsamt på kick- down i autoläge och droppar sedan 2-3 växlar för att varva max, trots att mest vrid finns lägre i varvtalet tack vare turbon. Snacka om att kalibrera lådan fel gentemot motorns kraftspektrum.

Känslan i chassi och styrning var inte heller imponerande. Morsans BMW 120 från 2016 upplever jag svarar minst lika bra på input.

Så, något säger mig att en 981 är det bättre köpet med en mer linjär krafttillförsel. Men har även börjat spåna på TT med S-tronic och quattro...

Missförstå mig rätt. Riktigt schysst bil, men roligare eller upplevt mer "speciell" än en Golf R MKVII tyckte jag inte.

Vad säger panelen? Ni som äger 718, är ni nöjda? Måste man satsa på "S" för att ens känna att man sitter i något speciellt? Är jag totalt ute och cyklar?

Mvh.
 
Detta borde ju definitivt passa på detta forum.
Original klockan i min '71 Ranchero.
Den fungerar! Men pinnen för att ställa har bara varit instucken i hålet utan att göra något.
Tog isär instrumenteringen för att helt ärligt, den är katastrofal. Så en snabbrenovering blir det.
Men jag fann varför pinnen inte fungerade! Så en tvätt och försöka få ihop det igen så kanske jag kan ställa klockan på bilen sen! Det behövs för den går lite för fort :)
20210226_113823.jpg

En tvätt av linsen behövs också. Jämförelse 😂
20210226_114301.jpg

20210226_114251.jpg


Bilder på urverket :)
20210226_114444.jpg

20210226_114431.jpg
 
Detta borde ju definitivt passa på detta forum.
Original klockan i min '71 Ranchero.
Den fungerar! Men pinnen för att ställa har bara varit instucken i hålet utan att göra något.
Tog isär instrumenteringen för att helt ärligt, den är katastrofal. Så en snabbrenovering blir det.
Men jag fann varför pinnen inte fungerade! Så en tvätt och försöka få ihop det igen så kanske jag kan ställa klockan på bilen sen! Det behövs för den går lite för fort :)
20210226_113823.jpg

En tvätt av linsen behövs också. Jämförelse 😂
20210226_114301.jpg

20210226_114251.jpg


Bilder på urverket :)
20210226_114444.jpg

20210226_114431.jpg
Ser lite ut som ett spindelverk man ser i fickur från 1700-talet. 😁
 
Japanskt min vän :)
Kom över hit, där gräset är grönare och kvinnorna är vackra!

Förstår din frustration. Men auto P broms måste inaktiveras på vintern, handbroms ska helt enkelt inte användas på vintern.
Frustrationen med låskistor känner jag igen. Min Lincoln hade fullkomligt odugliga låskistor som gjorde precis sådär flera gånger varje vinter. Frustrationen är brutal.
Vägde mellan denna och en äldre Lexus RX, ångrar mig idag 😂
 
Rullar frugans Jaguar Epace rätt ok men lam maskin. letar frisk Porsche 951 eller 968CS till våren. Det tyska får skötas med en gammal sportquattro 2,0TS rätt kul den med, kanske en sådan trippel 8 motor med flås kan hyvlas ner i en 951?!
 
Efter att ha suktat efter Porsche sedan tonåren finns nu ekonomin med marginal att införskaffa en.

Provkörde nya Boxster 718 med PDK i helgen och ja.... Vilket antiklimax. Bilen kändes bullrig och slö.

Lådan svarade väldigt långsamt på kick- down i autoläge och droppar sedan 2-3 växlar för att varva max, trots att mest vrid finns lägre i varvtalet tack vare turbon. Snacka om att kalibrera lådan fel gentemot motorns kraftspektrum.

Känslan i chassi och styrning var inte heller imponerande. Morsans BMW 120 från 2016 upplever jag svarar minst lika bra på input.

Så, något säger mig att en 981 är det bättre köpet med en mer linjär krafttillförsel. Men har även börjat spåna på TT med S-tronic och quattro...

Missförstå mig rätt. Riktigt schysst bil, men roligare eller upplevt mer "speciell" än en Golf R MKVII tyckte jag inte.

Vad säger panelen? Ni som äger 718, är ni nöjda? Måste man satsa på "S" för att ens känna att man sitter i något speciellt? Är jag totalt ute och cyklar?

Mvh.
Är benägen att hålla med angående att den känns slö. Körde en 718 gts en dag och tyckte den var ruskigt rolig och grym på alla sätt och vis!
 
Efter att ha suktat efter Porsche sedan tonåren finns nu ekonomin med marginal att införskaffa en.

Provkörde nya Boxster 718 med PDK i helgen och ja.... Vilket antiklimax. Bilen kändes bullrig och slö.

Lådan svarade väldigt långsamt på kick- down i autoläge och droppar sedan 2-3 växlar för att varva max, trots att mest vrid finns lägre i varvtalet tack vare turbon. Snacka om att kalibrera lådan fel gentemot motorns kraftspektrum.

Känslan i chassi och styrning var inte heller imponerande. Morsans BMW 120 från 2016 upplever jag svarar minst lika bra på input.

Så, något säger mig att en 981 är det bättre köpet med en mer linjär krafttillförsel. Men har även börjat spåna på TT med S-tronic och quattro...

Missförstå mig rätt. Riktigt schysst bil, men roligare eller upplevt mer "speciell" än en Golf R MKVII tyckte jag inte.

Vad säger panelen? Ni som äger 718, är ni nöjda? Måste man satsa på "S" för att ens känna att man sitter i något speciellt? Är jag totalt ute och cyklar?

Mvh.
Jag köpte min 981 S (Cayman) förra året och tittade inte ens på 718 då jag ville ha 6 cylindrar. Jag har inte ångrat det valet... vad hade 718 för utrustning? Min har sport chrono och pasm och jag saknar inget från chassi och styrrespons.
 
Jag köpte min 981 S (Cayman) förra året och tittade inte ens på 718 då jag ville ha 6 cylindrar. Jag har inte ångrat det valet... vad hade 718 för utrustning? Min har sport chrono och pasm och jag saknar inget från chassi och styrrespons.
Kul! Den hade ”allt”.
Svårt att beskriva känslan av slöhet men tror mycket beror på kalibreringen av PDKn kontra var kraften faktiskt finns i registret.

Hoppas på möjlighet att köra en 981 / 981 S inom kort :)

Idag bär det av att köra en Audi TTS MK2 med manuell låda. Har inga höga förväntningar men vi får se. ...
 
MX5 och lätta bilar i all ära men en V8 är en V8.
Vet inte om jag kan hålla mig längre.... Ja jag vet att höger sida säckar lite på mussen, hade precis monterat tillbaka min H-pipe och inte dragit åt ordentligt!


Endast få fyror låter och de sitter oftast i gamla rally Escorter eller BMW M3or. Resterande låter bara som kakburkar tycker jag.

Du har ju videobevis på hur bra en jänke V10 skriker ;)
Får ta och hyra in dig så du kan filma och ta upp ljudet från den riktigt väl!
 
@Anders Forsberg Denna har jag dreglat över hela vintern, kan inte den vara något? A-fucking-mazing inredning.
Fyfan den inredningen hade jag inte ens vågat sitta i ens med skyddskläder på 😁😂

Riviera har ju grymma inredningar annars.

Kom ut en fantastiskt fin '67 Continental på Blocket för några veckor sedan. En sådan jäkel får en att vela lägga snabba bilar på hyllan och istället bara åka runt som den president man är 😎
 
Kul! Den hade ”allt”.
Svårt att beskriva känslan av slöhet men tror mycket beror på kalibreringen av PDKn kontra var kraften faktiskt finns i registret.

Hoppas på möjlighet att köra en 981 / 981 S inom kort :)

Idag bär det av att köra en Audi TTS MK2 med manuell låda. Har inga höga förväntningar men vi får se. ...
Jakten är minst lika rolig som det verkliga köpet i min mening. Lycka till.

klart min kan vara lite ”slö” i vardagskörningen också men petar jag i sport eller sport+ ändrar den beteende snabbt! 😬
 
@Anders Forsberg Denna har jag dreglat över hela vintern, kan inte den vara något? A-fucking-mazing inredning.

Haha!
Den har absolut... någonting...

Iofs skoj att man kan träffa en Demon-ägare på krogen och i förbifarten pika honom för att hans cylindervolym, i ärlighetens namn, är i klenaste laget.

Att många idag får ut dubbla effekten ur två liter får man ju försöka prata lite tyst om.

Men jo, i brist på bättre ord så är inredningen nog ändå a-fucking-mazing.
 
@Anders Forsberg Denna har jag dreglat över hela vintern, kan inte den vara något? A-fucking-mazing inredning.
Ändå imponerande ingenjörskonst att lyckats klämma ut så lite som 218 hk från en 7.5-litersmotor!:D Bara i Amerikat pojkar!;)
 
Jag har alltid haft en liten crush på Toronado. Är man för ängslig för ovanstående så är den här ju riksfet. Mer mos också. För övrigt är jag svag för stora puffror med lågt effektuttag. Har en Pininfarina-skapelse hemma med 7-liters sexa på sköna 110 hk.

Toronado var en extremt udda skapelse på många sätt och vis.

HK per Liter är en formel för grabbar med soliga Hondas och andra tråkiga bilar.
Om en bil är snabbare än en annan så är den det, oavsett om det är 7 Liter eller 2 Liter.
 
BMW 118d F20 automat från -13.
3B423BC7-6360-49A9-99A1-7A0266369FA3.jpeg

Det enda som är sportigt i detta fall är väl namnet på utrustningspaketet, ”sportline” och det faktum att den är bakhjulsdriven... Tänkte att detta skulle va en perfekt bil att ha under studietiden. Oj vad fel jag hade.
Har tyvärr inte mycket gott att säga om denna kärran, mer än att den går billigt.
:cigar:
Nyss passerat 13k mil men det skramlar och lever som om den hade gått 25k+.
Ljudnivån får en att fundera på om alla rutor är helt uppe och om BMW överhuvudtaget brytt sig om att ljudisolera. :banghead:
Hade tidigare en 320d F31 med samma spec och kan nu konstatera att det aldrig mer blir en BMW F-serie igen efter detta...
Innan det hade jag en kanonfin E92 325i M-sport. Efter 9år och 18k mil va allting fortfarande tight och tyst, nästintill nybilskänsla. Utan tvekan den bästa bilen jag ägt, både när det gäller kvalitet och känsla. Saknar den varje dag. :(
01D9F90D-4F32-4AD2-BD70-4B8F5F389354.jpeg
 
Tillbaka
Topp