• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Master J

Audemars
2-Faktor

Tips om någon är sugen på en kul pocket rocket, ingen koppling till mig annat än att jag råkar äga en likadan.

Detta ex har dessutom den trimvänliga dubbelturbomotorn och manuell låda - perfekt kombo ;-) Jag har den senare singelturbon och dubbelkoppling.

Jag har förresten en uppsättning professionellt nylackade style 261 (som de på bilden), oanvända efter lack...
Nån aning om vad de kan gå att kränga för?
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Behöver råd. Tankade bilen men mätaren fortsatte att ticka ner till 0. Vad kan det bero på?
2E16CD1C-9E70-43E1-A114-A0D67FA298FE.jpeg
Tankade du fullt eller bara lite?
Har du bara tankat lite kan du ha en sadeltank med en nivågivare enbart i ena tankdelen. Har det då runnit ner enbart i delen utan givare kan det bli så. Hört om det i en passat tror jag det var. Tankar du fullt läker det.
Har du tankat fullt kanske nivågivaren hakat upp sig, eller gått sönder?
 

Master J

Audemars
2-Faktor

1500/st så har vi en deal 😀
Spar dom nog som reserv annars, farsan har likadana på 135an och jag på min nuvarande 125a.

Ja, jag har gått från 135 till 125... kände att jag behövde den sista riktiga BMWn, bakhjulsdrift, Manuel låda och sug-sexa... har haft en 130 förut och suget efter sugmotor blev för stort... ville inte ha Cab längre heller.

Yup, det var därför det blev en sådan. Fick hämta den i Frankfurt, finns 7 st med N55 i Se och ingen av de andra var till salu :)

Hur upplever du den på vägen?
Märktes ju klart att den var Cab om man jämför med z3 och z4 vad gäller uppträdande tyckte jag... men med det sagt en grym bil med den stora fördelen: baksäte 😀
 

Marli

Cartier
Tycker inte chassit flexar nämnvärt, har haft E30/36/46 cabbar tidigare, upplevde inte dem som lika styva som denna. Jag har ändå ’bara’ standardkomponenter, inga uppgraderingar.
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Tycker inte chassit flexar nämnvärt, har haft E30/36/46 cabbar tidigare, upplevde inte dem som lika styva som denna. Jag har ändå ’bara’ standardkomponenter, inga uppgraderingar.

Du har helt rätt vad gäller vridstyvheten, en stor förbättring på den fronten... jag tänkte mer på tyngden... eller känslan av att bilen är tung, men det finns till viss del även i e87 och e82.

Vad gäller vridstyvhet så hade jag en alfa sprider, en -97a har jag för mej... den kändes ungefär lika vridstyv som en ledbuss byggd av playdo...
 

Marli

Cartier
Tycker den är ganska agil, inte i klass med en Z3M såklart men bra mycket kvickare än en E93 335 som jag har en del erfarenhet av.

Jag har pillat lite med motorn, kanske påverkar också ;-)
 

Johanw

Cartier
8A921D8C-3EF4-4282-9C89-981671EE239D.jpeg

Älskar skärmarna i Taycan. Älskar även dom 670 elhästarna som gav mig en väldigt speciell G-kraftskänsla i huvudet när jag launchade Taycan Turbon idag.

Ännu ett bevis på att skärmarna inte behöver se ut som man bara tar en lös ipad och sätter på ett fäste. Precis som biltillverkarna tror att det ska ge något framtidsutseende som man ska bli impad av att det sitter en stor skärm på en arm?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Ännu ett bevis på att skärmarna inte behöver se ut som man bara tar en lös ipad och sätter på ett fäste. Precis som biltillverkarna tror att det ska ge något framtidsutseende som man ska bli impad av att det sitter en stor skärm på en arm?
På sätt och vis har du faktiskt rätt. Det där är ju naturligtvis en trevlig bilinteriör om man jämför med t ex Tesla Model 3 (där det ser ut som om att far/mor i familjen skjutsar sonen till ett LAN och där sonen har ställt upp sin gamingskärm på mittkonsolen!:eek:). Men det bästa (a.k.a bakåtsträvarnas önskemål:)) är ju faktiskt när man som förare kan njuta av en helt analog inredning utan av behöva mötas av en inredning dominerad av dataskärmar!;)
5a861ac9d0307255048b46d2


Men om man nu måste ha en j-lva massa förfulande dataskärmar i bilen så har fortfarande Bentley den enda rimliga lösningen på problemet:
autocontentexp.com2018-Bentley-Continental-3658d2d732ecb6aafa9a711549bd2bc5c908c8bd.jpg

 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ännu ett bevis på att skärmarna inte behöver se ut som man bara tar en lös ipad och sätter på ett fäste. Precis som biltillverkarna tror att det ska ge något framtidsutseende som man ska bli impad av att det sitter en stor skärm på en arm?
Klart de inte behöver, men ska de sitta bra till i synfältet blir det svårare.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
någon mer som är sugen på att bytta till sommarhjulen.
Funderar starkt på att göra det. Skall vara nederbördsfritt kommande 10 dagar enligt SMHI :D

hade jag inte behövt ha däckhotell så hade jag redan bytt
 

Master J

Audemars
2-Faktor
någon mer som är sugen på att bytta till sommarhjulen.
Funderar starkt på att göra det. Skall vara nederbördsfritt kommande 10 dagar enligt SMHI :D

hade jag inte behövt ha däckhotell så hade jag redan bytt

mkr grus på vägarna än... iaf. i Uppsala... vill inte ha massa grus i sommardäcken och inte stenskott på fälgarna heller..

Har ofta tänkt på att man borde ha 3 uppsättningar däck:
sommardäck
europeiska friktion (för tidig vår och höst)
samt dubbdäck/nordiska friktion

Själv har jag 2 bilar så kör europeiska friktion på den ena (sportigare bilen) och dubb på den andra... då kan man välja bil efter väder.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
mkr grus på vägarna än... iaf. i Uppsala... vill inte ha massa grus i sommardäcken och inte stenskott på fälgarna heller..

Har ofta tänkt på att man borde ha 3 uppsättningar däck:
sommardäck
europeiska friktion (för tidig vår och höst)
samt dubbdäck/nordiska friktion

Själv har jag 2 bilar så kör europeiska friktion på den ena (sportigare bilen) och dubb på den andra... då kan man välja bil efter väder.
har en ID3 som vardagsbil. Den är tråkig som den är och med vinterdäck så är den än mer tråkig
Den andra bilen står i garaget till april i alla fall.

Får ta damens Tiguan om vädret skiter sig :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Än en gång "framtidstänket". Hade man inte plockat bort alla knappar & mätare hade den inte behövt sitta mitt i blickfånget eller tryckvänligt. Hur kan t.ex Audi få till det utan att det ser ut som skit?

2021-audi-e-tron-sportback-interior.jpg
Jag vill ha knappar, men Audi har inte bättre placering är Porsche?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I Audis nya E-tron GT så har man valt att ta bort den undre skärmen och köra knappar på det "viktigaste".
510046_1280.jpg
Det tror jag dock är en utrymmesfråga. Den klimaskärm man har är för stor och det blir för dyrt att utveckla en särskild för GT. Kanske inte enda anledningen men en av dem tror jag.

Jag har extraskärmen för klima i min etron och den funkar utmärkt. Stora ytor att trycka på som dessutom funkar med handskar.
 
  • Like
Reactions: par

Ozil1886

Omega
Ny vardagsbil efter att det blivit dags att lämna tillbaka Audi A4 Avanten som jag hade på privatleasing. Efter 60 mil med denna så är jag än så länge mycket nöjd med mitt köp. Klart steg upp jämfört med föregående generations X3. Ingen racer, men det är inte heller syftet med bilen. Har annat att leka med.

IMG_1734.JPG
Fin! Vilken motor? Själv så inväntar jag leverans av en 30e.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Älskar "nya" bilen! Går oerhört fint och fort på ringlig grusväg genom skogen ca 8 mil t/r de dagar jag jobbar. Gillar de kantiga formerna pre facelift med.

Beställt foamlance till min Kärcher och bilvårdsgrejer från BBV som kommer i veckan. Kan behövas som synes...
20210304_082457-01.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Blev en ordentlig familjelastare härom veckan. 4wd och diesel är trevligt. 7-sitsig, så ungarna får med sig kompisar när det behövs. Kändes som ett prisvärt alternativ till kusinerna Tiguan och Kodiaq.
sketch-1614808272319.png
sketch-1614808319091.png
Fin! Jag kikade på en sådan då det var bilbyte nu senast. Kom gärna med lite tyck-och-tänk då du haft den ett tag!
 
Sitter och kikar på bilköp för familjen (sambo 5-åring och jag själv) kraven har varit SUV, AWD och inte överdrivet stor och till relativt låg kostnad. Slutligen hamnat i ett val mellan BMW X1 och XC60 i årsmodeller runt -13till -15. Någon som har erfarenheter av dessa bilar som kan ge lite input, inser att Volvon är större men tror absolut vi klarar oss med något mindre likt X1. Verkar som man får något nyare bil om man tittar på BMW då XC60 ligger ganska högt i pris även äldre årsmodeller.

Som sagt input till dessa, har varken kört, åkt eller provsuttit någon av dem :)
 
Topp