• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

EssexX

Panerai
2-Faktor
Jag som tyckte 244 Turbon blev rätt prisvärd får nästan backa på den punkten .. för i jämförelse med den är ju det här kanske årets fynd - och för samma pengar som en Royal Oak 14790ST med korta index betingar på Blocket just nu.

Maserati Quattroporte III med den klassiska V8:an på 4,9 liter bestyckad med fyra Weber 42or sörjer för att ljudet från en sån här är rent gåshudsframkallande. Luciano Pavarotti rattade Quattroporte och han uppskattade säkert den sköna sången. En härligt pampig (och skattebefriad) veteranlyxbil att framföra vackra sommardagar. Varför inte till någon trevlig entusiastbilsträff där den kommer väcka rättmätig uppmärksamhet. En bil att vårda för framtida generationer. Ser hyfsat fin ut av bilderna att döma, men jag har ingen personlig kännedom om just denna. Hade nog slagit till själv om inte garaget varit för litet för ytterligare en bil.

Any fellow KS-takers?


A14FCB3D-DF8C-42CE-9589-DA0DEFD1CC7A.jpeg
0636B125-F7F7-493E-8F31-822BCCE655DF.jpeg
38240B41-2CAF-4338-AA05-3AC8F2E5DB97.jpeg
4279233D-547D-4035-B59C-A71F5E51B839.jpeg
9D8D2B81-1BA5-42D9-9FB3-11F9F67A4171.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag som tyckte 244 Turbon blev rätt prisvärd får nästan backa på den punkten .. för i jämförelse med den är ju det här kanske årets fynd - och för samma pengar som en Royal Oak 14790ST med korta index betingar på Blocket just nu.

Maserati Quattroporte III med den klassiska V8:an på 4,9 liter bestyckad med fyra Weber 42or sörjer för att ljudet från en sån här är rent gåshudsframkallande. Luciano Pavarotti rattade Quattroporte och han uppskattade säkert den sköna sången. En härligt pampig (och skattebefriad) veteranlyxbil att framföra vackra sommardagar. Varför inte till någon trevlig entusiastbilsträff där den kommer väcka rättmätig uppmärksamhet. En bil att vårda för framtida generationer. Ser hyfsat fin ut av bilderna att döma, men jag har ingen personlig kännedom om just denna. Hade nog slagit till själv om inte garaget varit för litet för ytterligare en bil.

Any fellow KS-takers?


A14FCB3D-DF8C-42CE-9589-DA0DEFD1CC7A.jpeg
0636B125-F7F7-493E-8F31-822BCCE655DF.jpeg
38240B41-2CAF-4338-AA05-3AC8F2E5DB97.jpeg
4279233D-547D-4035-B59C-A71F5E51B839.jpeg
9D8D2B81-1BA5-42D9-9FB3-11F9F67A4171.jpeg
😍😍😍
Så mycket känsla, design och historik för så små pengar!
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
10k mil service på Lexus.
Får inte loss oljefiltret. Sitter så hårt att filteravdragaren (storhylsa) gick sönder.
Inte ens 50cm skaftet räcker till för att få loss oljefiltret.
Alltså vad är det för fel på bilverkstäder? Känns som allt skit jag har med bilar kan härledas till idioter i verkstäder.
Folk tror att det blir rätt bara för en verkstad gör jobbet, märkesverkstad eller ej. Blah! Pundare.
20210221_124239.jpg
 

Edin

Panerai
10k mil service på Lexus.
Får inte loss oljefiltret. Sitter så hårt att filteravdragaren (storhylsa) gick sönder.
Inte ens 50cm skaftet räcker till för att få loss oljefiltret.
Alltså vad är det för fel på bilverkstäder? Känns som allt skit jag har med bilar kan härledas till idioter i verkstäder.
Folk tror att det blir rätt bara för en verkstad gör jobbet, märkesverkstad eller ej. Blah! Pundare.
20210221_124239.jpg

Kämpa!
Ska ut till tjejens föräldrar nu och byta stryrstag på lilla mammas X1a. Får se hur det går men betala 8.000 var det inte värt att ge ”pundarna”. Lemfödrer kostade under 1.500:- så jag undrar hur lång tid dom ville ha på sig...
 

OddD

Panerai
2-Faktor
10k mil service på Lexus.
Får inte loss oljefiltret. Sitter så hårt att filteravdragaren (storhylsa) gick sönder.
Inte ens 50cm skaftet räcker till för att få loss oljefiltret.
Alltså vad är det för fel på bilverkstäder? Känns som allt skit jag har med bilar kan härledas till idioter i verkstäder.
Folk tror att det blir rätt bara för en verkstad gör jobbet, märkesverkstad eller ej. Blah! Pundare.
20210221_124239.jpg


Det är inte så att det är en "luring" dvs felgängat så du drar åt när du tror du lossar.

Mazda hade felgängade hjulbultar på E2000 bussen, vilket gjorde att brorsan förstörde ett fälgkors och en hylsa.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kollade faktiskt upp det för jag blev tveksam men icke vad jag kan finna :/
Brukar bara handdra mina oljefilter men sist hade jag tillgång till verkstadshandbok och drog med momentnyckel. Tycker det var överraskande hårt man skulle dra enligt verkstadshandboken (gällde en Audi A1).

Aldrig varit med om att ett filter lossnat när jag dragit för hand
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Brukar bara handdra mina oljefilter men sist hade jag tillgång till verkstadshandbok och drog med momentnyckel. Tycker det var överraskande hårt man skulle dra enligt verkstadshandboken (gällde en Audi A1).

Aldrig varit med om att ett filter lossnat när jag dragit för hand
Aldrig momentdragit ett filter någonsin.
Samma som dig, drar för hand - färdigt.

1m skaftet och en 90 kilos människa som hänger på det för att spräcka loss det.
Inga 25Nm här inte.
20210221_133756.jpg
 

FlipSwede

Rolex
10k mil service på Lexus.
Får inte loss oljefiltret. Sitter så hårt att filteravdragaren (storhylsa) gick sönder.
Inte ens 50cm skaftet räcker till för att få loss oljefiltret.
Alltså vad är det för fel på bilverkstäder? Känns som allt skit jag har med bilar kan härledas till idioter i verkstäder.
Folk tror att det blir rätt bara för en verkstad gör jobbet, märkesverkstad eller ej. Blah! Pundare.
20210221_124239.jpg
Knepigt....just oljebyte som ar bland de vanligaste arbetsmomenten pa en verkstat borde val klaras av med bravur.
Par fruns Camry patalades det sist att oljepluggen inte gick att dra fast da gangen i oljetraget var forstord. Det skulle kosta USD 850 att byta.
Sa gar det nar man anvander billiga fristaende vekstader. De drar alladeles for hart och saknar kunsakp sa den mycket unge serviceradgivaren pa Toyota och log.
Problemet var bara att bilen alltid servats hos Toyota,och de senaste 13aren hos samma aterforsaljare som patalade problemet.....

Nu lostes det snyggt,man monterade en helicoil (heter det sa pa svenska?) utan kostnad. Kanske inte en perfekt losning men bra nog for en bil som snart gar 500.000km
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det man inte har i biccarna har man i antal liter i motorer och där ligger du inte i lä :D

Ja ens bil är en kompensation för något, alltid 😂

Knepigt....just oljebyte som ar bland de vanligaste arbetsmomenten pa en verkstat borde val klaras av med bravur.
Par fruns Camry patalades det sist att oljepluggen inte gick att dra fast da gangen i oljetraget var forstord. Det skulle kosta USD 850 att byta.
Sa gar det nar man anvander billiga fristaende vekstader. De drar alladeles for hart och saknar kunsakp sa den mycket unge serviceradgivaren pa Toyota och log.
Problemet var bara att bilen alltid servats hos Toyota,och de senaste 13aren hos samma aterforsaljare som patalade problemet.....

Nu lostes det snyggt,man monterade en helicoil (heter det sa pa svenska?) utan kostnad. Kanske inte en perfekt losning men bra nog for en bil som snart gar 500.000km

Helicoil är ju ett "märke", insatsgänga är väl det korrekta ordet?

Hur som varje gång jag mekar en bil som så fint "alltid varit servad på verkstad" så sitter hjulbultar fast med 1400Nm, oljepluggar med gängpaj och nu idag oljefilter med samma moment som hjulbultar ovan.
För att inte tala om alla plastkåpor är ALLTID trasiga från när Berra rycker allt vad han kan I dom.
Helt otroligt.

Sedan ser alla ned på oss "hemmapulare" men varje gång jag mekar en sådan bil är allt frid och fröjd. Grenrör på min 50 år gamla ranchero som ALLTID sitter nå gu-förjävligt satt helt perfekt. Lossade så fint så fint så.
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Bavaria (auktoriserad bmw-mek) lyckades dra sönder gängorna i oljetråget på min bil genom att dra i pluggen snett. Läckte så man kunde se hur det droppade efter nästa oljebyte. De glömde också sätta dit "pinnen" mitt i oljefiltret, som ska hålla det på plats eller så. Tur jag hade den hos en oberoende mek som kunde fixa gänorna, BMW hade säkert velat byta hela oljetråget vilket tydligen är svindyrt... Inte jag som ägde den vid servicen innan mig så svårt att bevisa vem som var där och skruvade sist, bara Bavaria-stämplar i boken dock. Så tänk på det ni som tycker det är fint med bara auktoriserade stämplar i serviceboken (jag bryr mig inte om det längre bara den är servad).

Var tvungen att gnälla av mig lite på dåliga mekar jag med :p
 

FlipSwede

Rolex
Ja ens bil är en kompensation för något, alltid 😂



Helicoil är ju ett "märke", insatsgänga är väl det korrekta ordet?

Hur som varje gång jag mekar en bil som så fint "alltid varit servad på verkstad" så sitter hjulbultar fast med 1400Nm, oljepluggar med gängpaj och nu idag oljefilter med samma moment som hjulbultar ovan.
För att inte tala om alla plastkåpor är ALLTID trasiga från när Berra rycker allt vad han kan I dom.
Helt otroligt.

Sedan ser alla ned på oss "hemmapulare" men varje gång jag mekar en sådan bil är allt frid och fröjd. Grenrör på min 50 år gamla ranchero som ALLTID sitter nå gu-förjävligt satt helt perfekt. Lossade så fint så fint så.
Har man kunskap och mojlighet att skruva pa sin egen bil ar det ju givetvis bast. Da kan man inte klaga pa hart dragna filter och pluggar....Och det blir ordentligt gjort.
Insatsganga heter det ju. Nu slipper jag fundera pa det hela dagen. Stort Tack!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Bavaria (auktoriserad bmw-mek) lyckades dra sönder gängorna i oljetråget på min bil genom att dra i pluggen snett. Läckte så man kunde se hur det droppade efter nästa oljebyte. De glömde också sätta dit "pinnen" mitt i oljefiltret, som ska hålla det på plats eller så. Tur jag hade den hos en oberoende mek som kunde fixa gänorna, BMW hade säkert velat byta hela oljetråget vilket tydligen är svindyrt... Inte jag som ägde den vid servicen innan mig så svårt att bevisa vem som var där och skruvade sist, bara Bavaria-stämplar i boken dock. Så tänk på det ni som tycker det är fint med bara auktoriserade stämplar i serviceboken (jag bryr mig inte om det längre bara den är servad).

Var tvungen att gnälla av mig lite på dåliga mekar jag med :p

Bra inlägg!
Lite mer järn i min eld mot dessa verkstäder. :)

Sedan är inte alla perfekta, jag gör mycket fel i mitt arbete med såklart. Surt bara att behöva stå där med det som andra skapat av rent slarv eller okunskap...

Har man kunskap och mojlighet att skruva pa sin egen bil ar det ju givetvis bast. Da kan man inte klaga pa hart dragna filter och pluggar....Och det blir ordentligt gjort.
Insatsganga heter det ju. Nu slipper jag fundera pa det hela dagen. Stort Tack!

Javisst!
Det värsta är bara att när man gjort allt själv så kan man inte längre skylla på andra 😂
 

Tapiren

Cartier
Bavaria (auktoriserad bmw-mek) lyckades dra sönder gängorna i oljetråget på min bil genom att dra i pluggen snett. Läckte så man kunde se hur det droppade efter nästa oljebyte. De glömde också sätta dit "pinnen" mitt i oljefiltret, som ska hålla det på plats eller så. Tur jag hade den hos en oberoende mek som kunde fixa gänorna, BMW hade säkert velat byta hela oljetråget vilket tydligen är svindyrt... Inte jag som ägde den vid servicen innan mig så svårt att bevisa vem som var där och skruvade sist, bara Bavaria-stämplar i boken dock. Så tänk på det ni som tycker det är fint med bara auktoriserade stämplar i serviceboken (jag bryr mig inte om det längre bara den är servad).

Var tvungen att gnälla av mig lite på dåliga mekar jag med :p
Nu var det förvisso inte en mekaniker utan en reservdelskille som rörde till det när jag skulle köpa ett oljefilter till min BMW 740, jag fick en plastbit istället.

-Tack tack, men detta är inget oljefilter?
-Ehh, jo? XYZ1237772 är ett oljefilter enligt datorn.
-Förvisso, men detta är ju de facto något helt annat?
-Nä, det är ett oljefilter, det ska sitta...ehhh....i motorn.
-Ok, men nu är det såhär, detta är ju inget oljefilter utan någon slags plastbit
-Jo, det är ett filter, men du ska få prata med chefen istället.

Det löste sig men det kändes som en Kafka-roman ett tag
 

FlipSwede

Rolex
Nu var det förvisso inte en mekaniker utan en reservdelskille som rörde till det när jag skulle köpa ett oljefilter till min BMW 740, jag fick en plastbit istället.

-Tack tack, men detta är inget oljefilter?
-Ehh, jo? XYZ1237772 är ett oljefilter enligt datorn.
-Förvisso, men detta är ju de facto något helt annat?
-Nä, det är ett oljefilter, det ska sitta...ehhh....i motorn.
-Ok, men nu är det såhär, detta är ju inget oljefilter utan någon slags plastbit
-Jo, det är ett filter, men du ska få prata med chefen istället.

Det löste sig men det kändes som en Kafka-roman ett tag
Jag saknar gubben i skitigt blastall som alltid hade trassel i fickan och oljig keps. Gubben som holl till i den lilla verkstaden brevid macken.
Gubben som fixade allt fran grasklippare till skordetroskor. Gubben som ingenting var omojligt for,som hade tid att visa och forklara,och blev det nagongang fel sa var det inget snack om att det fixades forst safort han opnnade nasta morgon.
Vem sag till att Gubben,Macken och Verkstaden forsvann och hur far jag honom att forsvinna ocksa....
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag saknar gubben i skitigt blastall som alltid hade trassel i fickan och oljig keps. Gubben som holl till i den lilla verkstaden brevid macken.
Gubben som fixade allt fran grasklippare till skordetroskor. Gubben som ingenting var omojligt for,som hade tid att visa och forklara,och blev det nagongang fel sa var det inget snack om att det fixades forst safort han opnnade nasta morgon.
Vem sag till att Gubben,Macken och Verkstaden forsvann och hur far jag honom att forsvinna ocksa....

Fan trasslet alltså. En utdöende produkt!
Minns inte senast jag såg det...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Problemet var bara att bilen alltid servats hos Toyota,och de senaste 13aren hos samma aterforsaljare som patalade problemet.....
:facepalm:
Jag saknar gubben i skitigt blastall som alltid hade trassel i fickan och oljig keps. Gubben som holl till i den lilla verkstaden brevid macken.
Fast de där gubbarna hade ofta en sanslöst dålig attityd till kundvård och varje besök blev en plåga när gubben påtalade allt som var fel

De finns för övrigt kvar som servicetekniker på båtvarven om du är sugen på att träffa på dem ;)
 

FlipSwede

Rolex
:facepalm:

Fast de där gubbarna hade ofta en sanslöst dålig attityd till kundvård och varje besök blev en plåga när gubben påtalade allt som var fel

De finns för övrigt kvar som servicetekniker på båtvarven om du är sugen på att träffa på dem ;)
Da har du stott pa fel Gubbe,eller varit fel kund. Mina Gubbar var egna,men tog man dem pa ratt satt var de guld varda.
Ja kanske jag ska uppsoka ett batvarv. Tror du de fixar en JohnDeere S670 dar om man fragar snallt?
 

FlipSwede

Rolex
Det tror jag nog de skulle göra. Motorerna i stora båtar är inte sällan besläktade med de i entreprenadmaskiner osv. Nu är väl det iofs en skördetröska men det är säkert relativt lika motormässigt.
Ja en sk "cornhusker".Och nar du sager det sa stammer det sakert att alla dessa "maskinmotorer" ar likartade.
Bra tips da det finns en hel del storre varv runtomkring. Dar kan jag kanske hitta min Gubbe
 
Topp