• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Önskar hjälp!

ACA70C84-3986-402B-81D8-6CD9EBA175BB.jpeg
Sedan igår funkar inte ljudet i kärran. Musiken ”spelar” men inget ljud hörs alltså. När jag höjer volymen får jag felmeddelande enligt bild. Vad fan är det för fel? Höll på att slita loss skärmen idag. Avskyr att köra utan musik. Snälla hjälp mig!

Bilen ifråga är en BMW X7
När jag spelar från Spotify måste jag välja Spotify som källa i menyn istället för min telefon.

haha, satt precis och kliade mig i skallen kring detta idag. Kikar på Ryds 23wa och Uttern S64 och blev inte klok på hur priset gått upp med så mycket på bara 1 år..

Kan bli så att blocket översvämmas av husbilar, husvagnar, vattenskotrar, båtar och liknande pandemi-tidsfördriv när det lättar och folk börjar åka utomlands och vara mer sociala på hemmaplan.

Q7:an har precis fått facelift med helt ny interiör, visst den bygger på en äldre kaross men kommer nog inte bytas ut än på några år. Så rabatt för den skulle vara en gammal utgående modell kan man glömma.

Jag klagar inte på 12% frågan är bara om det är bra eller dåligt. Jag har inte köpt ny "bruksbil" på 10 år så jag har ingen aning.
Det är bra! Finns nog inte mycket mer över där.

Gårdagen bestod av att strippa bilen jag och min far hämtade i höstas
Hela inredningen ska jag ta då mörkblå (uuugh) blir bra bas för att måla svart istället för ljusgrå som jag har idag.
Otroligt fint skick på denna bil,mycket bättre än vad min var när jag påbörjade med den. Nästan lite synd att härja isär denna men men. Finns ju inget värde i skiten ändå, enbart jag och min far som tycker det.
IMG_20210513_121231_283.jpg

Flakbil är helt enkelt bäst. Så jävla smidigt, behöver inte spänna fast något heller för det ligger kvar i över 100 blås, blir knappt vind där bak.
20210513_170303.jpg

Ganska ren.
20210513_170314.jpg

20210513_171019.jpg

Och idag blev det plastraketen till jobbet, besiktning idag. Se vad dom klagar på i år då.
20210514_064905.jpg

Har jättemycket att tillägga men jag fick 16% på en BMW M2 Competition, privatköp. så rent spontant bör det gå att få några procent till på en Q7.
Tror inte en handlare har 16% på BMW som marginal. Det måste ha varit någon central kampanj på den bilen med.

Handlare brukar ha 10-16% i marginal på en bil. Sedan får man bonus från märket man säljer vid vissa uppmätta sälj mål.

Nu slutade jag sälja bilar för många år sedan men NEJ det är inte någon ”jätte” marginal på utrustning som många skriver. Det kan kanske gälla tillverkaren, men ÅF går på brutto pris.

Rätta mig om jag har fel ni som sitter och kränger bilar idag.

Tänkte lämna in bilen för lackskyddsbehandling, typ ditec.
Finns lite olika alternativ.. Har ni gjort det? Ditec? Mrcap?
Hos ditec finns det light, plus och ultra.

Hörde även av mig till en firma i stockholm (på skoj, tänkte att det skulle bli dyrt) om att stenskottsskydda fronten/huven och de ville ha 14.800:- för front, lysen, framskärmar och motorhuv. Kanske var något mer.. Men tror jag skippar det. Möjligtvis att jag låter dom lägga film på framljusen, oerhört störande när det är massa märken på dom tycker jag.

Screenshot 2021-05-14 at 09.30.47.png

Tänkte lämna in bilen för lackskyddsbehandling, typ ditec.
Finns lite olika alternativ.. Har ni gjort det? Ditec? Mrcap?
Hos ditec finns det light, plus och ultra.

Hörde även av mig till en firma i stockholm (på skoj, tänkte att det skulle bli dyrt) om att stenskottsskydda fronten/huven och de ville ha 14.800:- för front, lysen, framskärmar och motorhuv. Kanske var något mer.. Men tror jag skippar det. Möjligtvis att jag låter dom lägga film på framljusen, oerhört störande när det är massa märken på dom tycker jag.

Screenshot 2021-05-14 at 09.30.47.png
Lyktorna går att slipa ner och lacka om med uv-beständig lack med fullgott resultat, vedertagen metod. Jag är inte säker på hur folien åldras, hade kört på och renoverat dem vid behov.

Tror inte en handlare har 16% på BMW som marginal. Det måste ha varit någon central kampanj på den bilen med.

Handlare brukar ha 10-16% i marginal på en bil. Sedan får man bonus från märket man säljer vid vissa uppmätta sälj mål.

Nu slutade jag sälja bilar för många år sedan men NEJ det är inte någon ”jätte” marginal på utrustning som många skriver. Det kan kanske gälla tillverkaren, men ÅF går på brutto pris.

Rätta mig om jag har fel ni som sitter och kränger bilar idag.
Det du skriver stämmer fortfarande. På elbilar är marginalen dessutom ännu sämre.

Jag läste nånstans att biltillverkarna i snitt tjänar 5-6tkr per bil. Det kan väl inte stämma?
När jag sålde bilar för ca 12 år sedan så stämde det. Vissa fall så lite som 3000/ bil. Brukar vara så på de ”billiga” märkena.

Det är därför ÅF börjar registrera köpa nya bilar som tusan i December. Man är nära sitt säljmål och det fattas kanske 10 bilar för att klara det. Når man sitt säljmål så får man någon tusen lapp till på alla nya bilar man sålt under året i form av kickback. Men det är trollandes med små marginaler.

Men ÅF börjar tappa mark nu när märkena vill komma närmare kunden dessutom. Kolla Tesla eller Mercedes för den delen

Hej, har tänkt att köpa en sommarbil för kommande familjeutflykter runt om i Sverige med två vuxna med barn och barnvagn. Kan i stort sett ingenting och har aldrig ens ägt en bil tidigare. Har varken samma budget eller kunskap som resten av er i tråden...
Det vi vill ha är en relativt bränslesnål automat under 20,000 kronor som håller hela sommaren utan massa problem och som sedan kan säljas för ungefär samma pris. Är det önsketänkande att hitta en bil utan massa strul för det priset? Vilka bilmärken är det man ska satsa på i det prissegmentet?

Det vi vill ha är en relativt bränslesnål automat under 20,000 kronor som håller hela sommaren utan massa problem och som sedan kan säljas för ungefär samma pris. Är det önsketänkande att hitta en bil utan massa strul för det priset? Vilka bilmärken är det man ska satsa på i det prissegmentet?
Det är väldigt mycket en chansning. En bil för 20tkr kommer gå sönder. Men den gör det inte varje månad. Se till att köpa en bil som är besiktad och provkör den NOGA. Förvänta dig inte fungerande AC osv i den prisklassen. Se det som en bonus i så fall.

Hej, har tänkt att köpa en sommarbil för kommande familjeutflykter runt om i Sverige med två vuxna med barn och barnvagn. Kan i stort sett ingenting och har aldrig ens ägt en bil tidigare. Har varken samma budget eller kunskap som resten av er i tråden...
En gammal V70? Finns i hundratal, god kvalitet. Billiga delar. Köp av handlare så har du vissa garantier. Strunta i soppasnålheten, ska ni ha plats och krocksäkerhet (vilket ni ska prioritera!) så blir det inte så snålt. Men plus/minus en halvliter/mil blir inga jättepengar.
Passa er för fyrhjulsdrift, dyra fel då det börjar krångla.
Ska ni få tillbaka pengarna-ish så gäller det att i möjligaste mån undvika risken för generalras.

Annars är väl en Passat ett bra alternativ, av exakt samma anledningar.

Och självklart finns det andra märken som funkar i lägre prisklasser, Toyota till exempel. Min erfarenhet är dock att tyska eller svenska märken ”håller ihop” bättre då de börjar bli gamla.

Denna åker ni säkert i….om du kan stretcha liiite..

Önskar hjälp!

ACA70C84-3986-402B-81D8-6CD9EBA175BB.jpeg
Sedan igår funkar inte ljudet i kärran. Musiken ”spelar” men inget ljud hörs alltså. När jag höjer volymen får jag felmeddelande enligt bild. Vad fan är det för fel? Höll på att slita loss skärmen idag. Avskyr att köra utan musik. Snälla hjälp mig!

Bilen ifråga är en BMW X7
Kanske sen på bollen. Men har du testat hålla in volymknappen för att göra en reset? Om inte, testa!

Denna åker ni säkert i….om du kan stretcha liiite..

Svinbra bil, men vinkelväxelhaveri waiting to happen. Kostar som halva bilen att fixa. Eller så händer det inte. Risk/reward.

+1 på föregående talare @alfgren och @Strindberg.

Denna ser ok ut efter två minuter på blocket. https://www.blocket.se/vi/96584204.htm

Finns garanterat en handfull bilar tillsalu i ditt naromrade ( om du nu inte bor i nagon enslig by forstas) just nu som kommer vara bade tillforlitliga och ga att salja for samma summa eller mer nar du ar fardig med den
Ditt problem ar att hitta bilen.

Ofta sa ar dessa bilar inte annonserade "pa vanligt vis".
Farbror Gunnar ska sluta kora,sa bilen saljs i slakten. Tant Klara i kyrkan har fatt starr, kan det vara som sa att nagon i forsamligen kan vara intresserad?
Eller sa satter man helt enkelt en Till Salu lapp i rutan och parkerar bilen pa gatan i villakvarteret,for det dar med datorer och internet ar ju sa krangligt,och annonsera i dagstidningen blir sa dyrt....

Fraga pa din arbetsplats,bland vanner och bekanta,kolla anslagstavlan i din lokala Icabutik etc etc etc.

Vad du inte vill ar att kopa en sa billig bil av en handlare som givetvis ska ha vinst och inte vet ett dugg om bilen anda...eller av nagon som kopt den for att tjana pengar.

Tittar du efter nagot urtrakigt i en ful farg...typ Beige Ford Focus med minsta motorn sa kan du hitta en pensionarsparla,eller sa kikar du efter det vanligaste av vanliga. Bilar som vilken skruttmek som helst kan fixa och delar koper du pa OK om sa behovs dvs Volvo av nagon modell som agts och vardats av en aldre person.

Toyota Camry/Corolla ar kanda for att bara ga och ga och ga...de gar "aldrig" sonder,men efterfragan ar stor pa begagnade fran Afrikaexportorer. Trakiga ar de ocksa....

Hursomhelst. I skrotbilsklassen koper du saljaren och skicket pa bilen Modell och Marke blir som det blir.

Lycka Till
MvH

Som flera andra är inne på;

V70 är din kompis, det finns drivor av dem att välja på och de är generellt pålitliga. Dessutom väldigt bekväma och säkra.

Kör du snällt är de inte speciellt törstiga.

Avensis är också bra;

Köp INTE bil av någon som haft den tre dagar, visst kommer han att säga ”jag har fått tjänstebil” eller ”det är farfars bil” men i 99% av fallen har han köpt den billigt med fel han nu väljer att inte berätta om i hopp om att göra en bra affär.

Köp INTE bil av någon som haft den tre dagar, visst kommer han att säga ”jag har fått tjänstebil” eller ”det är farfars bil” men i 99% av fallen har han köpt den billigt med fel han nu väljer att inte berätta om i hopp om att göra en bra affär.
Exakt!

En annan sak som garanterar att säljaren är någon som försöker tjäna pengar är att bilderna är tagna så att regskylten "råkar" komma precis utanför bild varje gång eller oläslig vinkel. Sicken otur de har på varje bild :rolleyes:

Samma med personer som inte behärskar stora bokstäver och skiljetecken men ändå heter "Olof", "Sven", "Gunnar" och liknande i annonsen. Den som svarar kommer heta något annat...

Exakt!

En annan sak som garanterar att säljaren är någon som försöker tjäna pengar är att bilderna är tagna så att regskylten "råkar" komma precis utanför bild varje gång eller oläslig vinkel. Sicken otur de har på varje bild :rolleyes:

Samma med personer som inte behärskar stora bokstäver och skiljetecken men ändå heter "Olof", "Sven", "Gunnar" och liknande i annonsen. Den som svarar kommer heta något annat...
Biluppgifter.se ar riktigt bra nar det galler att kolla upp en begbil

Tillbaka
Topp