• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

iologen

Omega
Går i säljtankar för att checka av Porsche-rutan... Annons på Lifestyle Köp/Sälj

IMG_7088.jpg
 

mhgard

Panerai
2-Faktor
Varför har man så stor skillnad i däcktryck mellan fram och bak? Min BMW vill också ha det enligt skylten, men jag vet inte om det gäller runflat eller vanliga. Kör vanliga nu för tiden och har samma tryck fram och bak, kanske borde testa med mindre fram?
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Varför har man så stor skillnad i däcktryck mellan fram och bak? Min BMW vill också ha det enligt skylten, men jag vet inte om det gäller runflat eller vanliga. Kör vanliga nu för tiden och har samma tryck fram och bak, kanske borde testa med mindre fram?
I Porsches fall är det att du har tyngden bak då motorn sitter där :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Varför har man så stor skillnad i däcktryck mellan fram och bak? Min BMW vill också ha det enligt skylten, men jag vet inte om det gäller runflat eller vanliga. Kör vanliga nu för tiden och har samma tryck fram och bak, kanske borde testa med mindre fram?

Inte en susning. 50/50 vikt på axlarna så pga bakhjulsdrift? 2,4 i fram och 2,6 i bak på min med runflat i samma dimension fram och bak..
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Huh.
Skulle ge mig på att serva bilen idag.
Inga direkta konstigheter, tänker jag. Vet på ett ungefär vad en oljeplugg är, var den bör sitta och brukar inte försöka skruva dit tändstiften på fel håll, eller så.

Det var dock innan jag kom på att det är nån slags brittisk lastbil jag gått och köpt.
Oljepluggen på Jaggan mäter tydligen 30 mm(!). När jag började ägde jag inte ens någon 30 mm hylsa, men nu när jag gör så märker jag att man verkar ha landat i att 310 Nm är ett okej vridmoment för åtdrag.
Rör sig inte en mikrometer.

FML.

...men fräscht luftfilter i alla fall.
So there's that! ;)
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Huh.
Skulle ge mig på att serva bilen idag.
Inga direkta konstigheter, tänker jag. Vet på ett ungefär vad en oljeplugg är, var den bör sitta och brukar inte försöka skruva dit tändstiften på fel håll, eller så.

Det var dock innan jag kom på att det är nån slags brittisk lastbil jag gått och köpt.
Oljepluggen på Jaggan mäter tydligen 30 mm(!). När jag började ägde jag inte ens någon 30 mm hylsa, men nu när jag gör så märker jag att man verkar ha landat i att 310 Nm är ett okej vridmoment för åtdrag.
Rör sig inte en mikrometer.

FML.

...men fräscht luftfilter i alla fall.
So there's that! ;)
Du behöver en Persuador3000 i verktygslådan. Med möjlighet till förlängning via lämpligt rör.

Är du säker på att britterna har satt pluggen med"vanliga" gängor? Har dom roat sig med att dra dit vänstergänga?

Jag har dragit av några hjulbultar på våran gamla scania innan jag fattade att höger o vänster sida har olika gängor. :bag:
Bild på en persuador3000: Screenshot_20210523-135354_Chrome.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Du behöver en Persuador3000 i verktygslådan. Med möjlighet till förlängning via lämpligt rör.

Är du säker på att britterna har satt pluggen med"vanliga" gängor? Har dom roat sig med att dra dit vänstergänga?

Jag har dragit av några hjulbultar på våran gamla scania innan jag fattade att höger o vänster sida har olika gängor. :bag:
Bild på en persuador3000: Screenshot_20210523-135354_Chrome.jpg

Just så.
Någon typ av förlängare hade behövts.

Men nej, det verkar inte vara några knasiga gängor.
Så brittiskt är det inte. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Körde om många Porschar på vägen ned till Småland men ingen som vågar åka över 110.
Marsch fart hem i ca 180 blås i spöregn på småländska skogsvägar och slitna Toyo R888 i ångvälts-bredd, och folk säger att de inte fungerar i regn??? 🤷‍♂️
(Ursäkta Lambon, en medlem som aldrig förstår regler).
20210522_095846.jpg


Ska jag fixa vinge till min?
Det är alltid trevligt med ett groggbord på hjul.
20210522_153637.jpg
 

oystercase

Cartier
Lotus Elise ( ar det mojligtvis en 2008?)

Roligare an sa blir det val inte?
Det skakar hoppar vibrerar och later...Anda sa skrattar man hela vagen och kan inte vanta pa nasta gang man ska kora Lotus.

Stort Grattis till en synnerligen rolig leksak ( for dom bil betraktat ar den helt vardelos;))
Det är lungt. Jag ska sabba den ännu mer med racechassi och grejor. Planen är att ha den till att köra Roadsport med. Men den är fasen rätt kul på småvägarna med. Heeeelt annan karaktär än 993:an.

Ps. Nja. Den är reggad i Sverige som en 2008, men är i verkligheten en 2007a. Sista året för 220 versionen.
 

FlipSwede

Audemars
Det är lungt. Jag ska sabba den ännu mer med racechassi och grejor. Planen är att ha den till att köra Roadsport med. Men den är fasen rätt kul på småvägarna med. Heeeelt annan karaktär än 993:an.

Ps. Nja. Den är reggad i Sverige som en 2008, men är i verkligheten en 2007a. Sista året för 220 versionen.
Tysk korrekt trakighet eller engelskt vansinne...Du har nog det basta av tva helt olika varldar.
Nu fattas bara en amerikansk v8 att reta gallfeber pa Miljopartister med....
 

tossefar

Cartier
Körde om många Porschar på vägen ned till Småland men ingen som vågar åka över 110.
Marsch fart hem i ca 180 blås i spöregn på småländska skogsvägar och slitna Toyo R888 i ångvälts-bredd, och folk säger att de inte fungerar i regn??? 🤷‍♂️
(Ursäkta Lambon, en medlem som aldrig förstår regler).
20210522_095846.jpg


Ska jag fixa vinge till min?
Det är alltid trevligt med ett groggbord på hjul.
20210522_153637.jpg
Finns inget töntigare här i världen än människor som tror sig stå över trafikregler. Särskilt i plastkärra av snikmodell.
 

FlipSwede

Audemars
En italiensk v8 ligger nog närmare till hands. Eller kanske en engelsk...
Du vill alltsa ha att gora i garaget.....

Visst ar det skonsang att lyssna pa en Maserati eller Ferarri V8...men jag gillar nar det fungerar mer an det ska skruvas.

Dock vore en Rover3500 gamla modellen en fin gentlemannabil...eller en VandenPlas..eller en Bristol...eller en Aston Martin Lagonda!
 
Topp