• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Vi flyttar in i hus i slutet av juli, trevligt ställe, men ligger lite off, så behöver fyrahjulsdrift. Det betyder att mina tidigare planer att leasa en elbil (tänkte på nya Niron) för under 4 000 kr per månad försvann, har inte hittat någon billig elbil som har fyrahulsdrift som klarar 20 mil när det är minus 20 grader ute. Är inte så sugen att leasa en diesel eller bensinare igen med tanke på skatten, så då känns det vettigare att köpa.

Priserna är tokiga nu! Finns det någon bil som, normalt sett, funkar trots den gått lite längre? Hade älskat att betala runt 120-150', men kan tänka mig att betala 200', kanske lite till, för rätt objekt. Är inte märkestokig. Helst inte jättegammal.

Kollat på Passat, VW Golf kombi, BMW 5-serie, Volvo (helst inte), Subaru, Seat, Audi, Toyota osv, men har svårt att hitta något som känns hyfsat prisvärt.

Kanske någon som sitter på en bil som man vill bli av med, då är det bara hojta till... :)

Blev en Subaru XV -18, fullutrustad (säger inte så mycket), 3 300 mil. Hämtades igår, nöjd, blir en bra bruksbil.

20220507_110327.jpg
 
Igår bar det iväg till Skåneland och säljaren av bilen för att montera nylackad huv och front. Skönt att bli av med den mörkgrå huven. Tufft med svart huv i och för sig, men då skulle man vara ett par årtionden yngre för att matcha 😅

Nu är bara frågan var och hur jag ska fästa nummerplåten.
IMG20220508181818~2.jpg
 
Igår bar det iväg till Skåneland och säljaren av bilen för att montera nylackad huv och front. Skönt att bli av med den mörkgrå huven. Tufft med svart huv i och för sig, men då skulle man vara ett par årtionden yngre för att matcha 😅

Nu är bara frågan var och hur jag ska fästa nummerplåten.
IMG20220508181818~2.jpg


Skit i framplåt!!

Men om du fegar ur och ändå vill ha det, demontera stötfångaren och limma dit två redigt starka neodynmagneter (stavning?) så du kan sätta du/ta bort den enkelt och slipper borra hål i lacken/kofångaren. Detta förutsätter att du nu inte redan har hål för just nämnda regplåt i stötfångaren..
 
Skit i framplåt!!

Men om du fegar ur och ändå vill ha det, demontera stötfångaren och limma dit två redigt starka neodynmagneter (stavning?) så du kan sätta du/ta bort den enkelt och slipper borra hål i lacken/kofångaren. Detta förutsätter att du nu inte redan har hål för just nämnda regplåt i stötfångaren..

Man kan ju köpa klistermärken som ser ut exakt som regplåtar.
En kompis har kört så på sin 1M sen den var ny
 
Ja. Men man klarar sig förbi en polis på gott humör på ett annat sätt än om skylten saknas. En polis på dåligt humör fäller båda helt klart.

Det är inget prioriterat ärende för polisen såklart. Jag tror inte en polis släpper det tyvärr om de upptäcker det vid en kontroll. Då har de inte gjort sitt jobb. Har faktiskt blivit stoppad vid ett tillfälle för det här och fått en bot. En civilpolisbil stoppade mig för många år sedan. Hade inte kört för fort eller något i den stilen eller på annat sätt dragit uppmärksamhet till mig. Hade bara oturen på min sidan. Kanske bidrog att fronten blästrad av insekter efter en Nürburgringresa. Det var bara ta boten och se glad ut och fundera på om man skulle låta klisterdekalen få sitta kvar. Skylten i fråga var av samma typ av reflexmaterial som polisen själva har på sina bilar och storleken obetydligt mindre än en standard registeringsskylt.

Man ska bara ha i åtanke att förseelsen är densamma som att åka utan registeringsskylt så får man själv fundera på om det är värt det.
 
Som @Harmon Rabb säger är det samma företeelse att åka med en klisterdekals registreringsskylt som ingen skylt. Möjligt att du flyger lite under radarn med en dekal.

Jag rekommenderar absolut inte att köra utan. Jag har dock själv gjort det på förra sommarbilen och blev aldrig stoppad. Då bor jag i Stockholm och körde en hel del Stockholm - Nyköping. Nyköping - Jönköping är ju ganska kända för att vara hårt bevakad av trafikpolisen. Har även legat bakom polisbilar och kommit på mig själv att inte ha plåten fram utan blivit stoppad.

Men som sagt. Det är på egen risk att köra utan. SKa man dock vara säker på att inte bli stoppad av den anledningen är det bara bita i det sura och slippa stilen och skruva dit den.
 
Skit i framplåt!!

Men om du fegar ur och ändå vill ha det, demontera stötfångaren och limma dit två redigt starka neodynmagneter (stavning?) så du kan sätta du/ta bort den enkelt och slipper borra hål i lacken/kofångaren. Detta förutsätter att du nu inte redan har hål för just nämnda regplåt i stötfångaren..
Äh, jag tror jag gör en ny hållare nånstans. Neodym-magneter är en toppenidé, men jag vill helst inte placera den mitt fram, vilket är enda stället det skulle funka.
 
En till salu.
Dröm!
Men som sagt, saknas en sisådär 11.000.000 £..

Som sagt, ouppnåelig drömbil. Vist, man skulle bli ensam på varenda bilträff man åker till (om man nu inte åker till någon i Dubai då kanske) då det bara finns ca. 25 stycken.
 
Dröm!
Men som sagt, saknas en sisådär 11.000.000 £..

Som sagt, ouppnåelig drömbil. Vist, man skulle bli ensam på varenda bilträff man åker till (om man nu inte åker till någon i Dubai då kanske) då det bara finns ca. 25 stycken.
Tänk att det fanns en svensk som ägde alla tre samtidigt under ett antal år. Silver - förstås - CLK GTR, röd GT1 och mörkgrön F1. Och han ägde fler fantastiska bilar därtill. Har eventuellt gamla analoga foton på dem från events jag varit på. Flera (alla?) har försvunnit ur landet tyvärr.
 
Tänk att det fanns en svensk som ägde alla tre samtidigt under ett antal år. Silver - förstås - CLK GTR, röd GT1 och mörkgrön F1. Och han ägde fler fantastiska bilar därtill. Har eventuellt gamla analoga foton på dem från events jag varit på. Flera (alla?) har försvunnit ur landet tyvärr.
Jag minns något event jag var på Mantorp där just dessa tre var samlade. Måste varit han. Alla var sv.reggade.
 
Man kan ju köpa klistermärken som ser ut exakt som regplåtar.
En kompis har kört så på sin 1M sen den var ny
Jag kör det hela tiden på min Viper.
Gnäll på besiktning är vanligt (en idiot tyckte den räknades som en riktig plåt och ville ge mig en tvåa på ”dubbla regskyltar”????) och polisen ger en pikar men alltid OK för jag har med mig riktiga plåten i bagaget. Det säger bara åt mig att sätta dit den.
 
Jag kör det hela tiden på min Viper.
Gnäll på besiktning är vanligt (en idiot tyckte den räknades som en riktig plåt och ville ge mig en tvåa på ”dubbla regskyltar”????) och polisen ger en pikar men alltid OK för jag har med mig riktiga plåten i bagaget. Det säger bara åt mig att sätta dit den.
Beror rätt mycket på hur man kör också och hur man bemöter polisen. Vissa har alltid "otur" att träffa sura otrevliga poliser men i verkligheten är deras egen attityd och beteende orsaken. Känner ett par sådana. Noll självinsikt.
 
Beror rätt mycket på hur man kör också och hur man bemöter polisen. Vissa har alltid "otur" att träffa sura otrevliga poliser men i verkligheten är deras egen attityd och beteende orsaken. Känner ett par sådana. Noll självinsikt.
Jo men det får man ju inte säga högt för de utan självinsikten hoppar på en direkt är det minsann inte är så.
Sen finns det ju rötägg inom alla yrken såklart men jag har iallafall inte haft problem med dom någonsin.
 
Igår bar det iväg till Skåneland och säljaren av bilen för att montera nylackad huv och front. Skönt att bli av med den mörkgrå huven. Tufft med svart huv i och för sig, men då skulle man vara ett par årtionden yngre för att matcha 😅

Nu är bara frågan var och hur jag ska fästa nummerplåten.
IMG20220508181818~2.jpg
Kul med fler Miataägare här. Har idag fyllt upp med glykol efter byte av det mesta som påverkas av ålder, inte mil då det är en lågmilare, dvs alla remmar, vätskor, kylslangar, filter med mera. Det enda som egentligen behövde bytas var nedre gummibälgen till växelspaken som var sprucken och därför var oljekoppen nästan tom. Så skönt att den hoppade igång direkt efter att batteriet kopplats in. Pm:a om du vill ha tips om något.
Den första bilden är från turning point när återmontaget startade och den andra från i kväll när den precis hoppat igång.
Edit. Vad det gäller nummerskylten så tycker jag personligen att den sitter snyggast i öppningen mot kylaren. Min sitter ovanför i original men om jag kommer lacka om fronten så skall den flyttas ner.
8A83225A-8925-4603-8C49-55148B0985EB.jpeg
B84AB024-D647-47AA-B33B-16035ED182AA.jpeg
 
Senast ändrad:
Igår bar det iväg till Skåneland och säljaren av bilen för att montera nylackad huv och front. Skönt att bli av med den mörkgrå huven. Tufft med svart huv i och för sig, men då skulle man vara ett par årtionden yngre för att matcha 😅

Nu är bara frågan var och hur jag ska fästa nummerplåten.
IMG20220508181818~2.jpg
Min plåt fick sitta i samma fästen som för kofångaren. Blir ganska bra tycker jag!
44DE0C87-A65B-4D61-B5AF-30801B819424.jpeg
 
Igår bar det iväg till Skåneland och säljaren av bilen för att montera nylackad huv och front. Skönt att bli av med den mörkgrå huven. Tufft med svart huv i och för sig, men då skulle man vara ett par årtionden yngre för att matcha 😅

Nu är bara frågan var och hur jag ska fästa nummerplåten.
IMG20220508181818~2.jpg
För alla Miata ägare så ligger det en dispans för att beställa Amerika skyltar vilket är bra mycket snyggare! Jag har monterat min på egen gjort fäste mellan ”dimljus” och kylarintag kan ta en bild imorgon. Men detta för att jag vill ha luft till intercoolern (nej ingen jädra turbo) 😁
 
För alla Miata ägare så ligger det en dispans för att beställa Amerika skyltar vilket är bra mycket snyggare! Jag har monterat min på egen gjort fäste mellan ”dimljus” och kylarintag kan ta en bild imorgon. Men detta för att jag vill ha luft till intercoolern (nej ingen jädra turbo) 😁
Har du en intercooler utan turbo? 😮
 
Tillbaka
Topp