• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stört mig länge på mina fula bromsskivor som bara ser tråkiga ut.
Bromsskivor är förbrukningsvara så ingenting att egentligen lägga energi på så blev hammarlack.
Fungerar skitbra på bruksbilen, får se hur det ser ut efter bankörning…
Notera Viper dekalen på oket som en gång varit vit. Stackars små bromsarna blir ju jätte varma på bana….
48FD8651-72A7-426E-A083-99B6FED5F74E.jpeg

DE59C137-7EB8-410E-B9D5-8A1EE9071363.jpeg

B45E1DED-BE75-4C51-BE13-F97A232AB6A4.jpeg

C726CBAD-CA16-4C18-BAA0-7A6503090A4B.jpeg
 
Du har uppenbarligen inte bokstavskombinationer som undertecknad har…. ;)
Så fungerar det inte i mitt garage. Lugna stunder existerar ej, fullt ös medvetslös. Svordomar är kutym.
Hehe. Faktum är att med en hyggligt känd bil så finns en fantastisk källa i youtube med helt otroligt mycket att lära sig av. Man får dock lära sig att sålla då en del inte direkt är imponerande.
 
Såg den här pärlan i Amsterdam för några år sedan:
Citroen DS 21 2014-04-16.jpg


Min far som reste mycket i tjänsten (4-5000 mil/år) avverkade en 8-10 st på raken, allt från ID 19 via DS 21 (som ovan) till DS 23 Pallas. Mycket speciella bilar som krävde tillvänjning. Dom flesta han hade var halvautomater, dvs saknade kopplingspedal men hade en "växelpinne" bakom ratten, som man även startade bilen med genom att dra den till vänster efter att ha slagit på tändningen. Gaspedalen var ca 2 cm bred i stål utan gummi ovanpå och bromspedalen var en liten gummiplupp i golvet. Den hydrauliska kopplingens ingrepp ihop med gasvätskefjädringen och bromsarnas svårdoserade högtrycksservo gjorde att man gungade fram som ett fyllo på vägen tills man fick kläm på det. Ingen bra bil att övningsköra med, vilket jag fick erfara ... ;)

Fun fact: Hissade man upp gasvätskefjädringen i högsta läget och ställde en pallbock innanför ett hjul så hängde hjulet i luften när man sen hade ner gasvätskefjädringen i lägsta läget. Behövdes ingen domkraft med andra ord men behövde du byta ett bakdäck fick du först lov att ta bort bakskärmen. Enkel operation då den bara satt med en bult i bakkant (se ovanför reflexen) .... :cigar:
 
Senast ändrad:
Såg den här pärlan i Amsterdam för några år sedan:
Citroen DS 21 2014-04-16.jpg


Min far som reste mycket i tjänsten (4-5000 mil/år) avverkade en 8-10 st på raken, allt från ID 19 via DS 21 (som ovan) till DS 23 Pallas. Mycket speciella bilar som krävde tillvänjning. Dom flesta han hade var halvautomater, dvs saknade kopplingspedal men hade en "växelpinne" framför ratten, som man även startade bilen med genom att dra den till vänster efter att ha slagit på tändningen. Gaspedalen var ca 2 cm bred i stål utan gummi ovanpå och bromspedalen var en liten gummiplupp i golvet. Den hydrauliska kopplingens ingrepp ihop med gasvätskefjädringen och bromsarnas svårdoserade högtrycksservo gjorde att man gungade fram som ett fyllo på vägen tills man fick kläm på det. Ingen bra bil att övningsköra med, vilket jag fick erfara ... ;)

Fun fact: Hissade man upp gasvätskefjädringen i högsta läget och ställde en pallbock innanför ett hjul så hängde hjulet i luften när man sen hade ner gasvätskefjädringen i lägsta läget. Behövdes ingen domkraft med andra ord men behövde du byta ett bakdäck fick du först lov att ta bort bakskärmen. Enkel operation då den bara satt med en bult i bakkant (se ovanför reflexen) .... :cigar:

Fantastiska bilar, som barn fick jag skjuts med en sån och bara efter någon kilometer utropade jag, en sän här ska jag ha när jag blir stor.
Av någon anledning har jag haft italienska och svenska bilar mest och inte en gudinna men fortfarande en dröm.
Fjädringskomfort som nog än idag ingen annan bil har och med härligt udda konstruktionlösningar som t.o.m. kan få en saab att framstå som sund och normal.
 
Senast ändrad:
Är det någon som vet ett företag som är duktiga på att byta ut delar. Frågar åt en vän som vill köpa BMW4 serie, men vill byta ut nosen not något "mer diskret"😅
 
Såg den här pärlan i Amsterdam för några år sedan:
Citroen DS 21 2014-04-16.jpg


Min far som reste mycket i tjänsten (4-5000 mil/år) avverkade en 8-10 st på raken, allt från ID 19 via DS 21 (som ovan) till DS 23 Pallas. Mycket speciella bilar som krävde tillvänjning. Dom flesta han hade var halvautomater, dvs saknade kopplingspedal men hade en "växelpinne" bakom ratten, som man även startade bilen med genom att dra den till vänster efter att ha slagit på tändningen. Gaspedalen var ca 2 cm bred i stål utan gummi ovanpå och bromspedalen var en liten gummiplupp i golvet. Den hydrauliska kopplingens ingrepp ihop med gasvätskefjädringen och bromsarnas svårdoserade högtrycksservo gjorde att man gungade fram som ett fyllo på vägen tills man fick kläm på det. Ingen bra bil att övningsköra med, vilket jag fick erfara ... ;)

Fun fact: Hissade man upp gasvätskefjädringen i högsta läget och ställde en pallbock innanför ett hjul så hängde hjulet i luften när man sen hade ner gasvätskefjädringen i lägsta läget. Behövdes ingen domkraft med andra ord men behövde du byta ett bakdäck fick du först lov att ta bort bakskärmen. Enkel operation då den bara satt med en bult i bakkant (se ovanför reflexen) .... :cigar:
Är osunt sugen på en DS, sjukt coola bilar! På/av-känslan i bromspedalen är minst sagt speciell.
 
Är osunt sugen på en DS, sjukt coola bilar! På/av-känslan i bromspedalen är minst sagt speciell.

Försök sen hantera gas och broms med skridskor på fötterna, vilket min far gjorde en vinterkväll när vi bara skulle åka nån kilometer till en isbana. Han tyckte det var enklare att byta om på fötterna hemma och jag var bara en 8-9 år och begrep inte bättre ... :banghead:

Det gick bra som tur var, trots sommardäck och rejäl vinter. ;)
 
Även jag har skaffat mig en japansk supersportbil.
RDT_20211125_1211453053143231726434022.png


Jag insåg snabbt att en entusiastbil kommer stå mestadelen av tiden, och övrig tid antagligen vara sönder. En prisvärd, rolig vagn jag klarar skruva med själv fick bli lösningen!

Jag fick kontakt med en man som tog in denna från Tyskland. En 2001 Sport med VVT, 6 växlad låda, diffspärr, de stora bromsarna. Sen är man ju som man är. Ett fullt avgas är köpt, en ECU så man kan mappa den, R-däck på lätta fälgar, kraschbåge, spoiler och coilovers 😂 Det blev ett projekt för banåkning och lite inspirerad landsvägskörning!

IMG20220130135911.jpg

Premiären gjord på Anderstorp Raceway! 2m10s blankt blev bästa tid, men det ska slipas. Usch vad roligt jag hade, det är inte som att man behövde ett nytt intresse som ska eskalera in absurdum...

Tyvärr tog bromsarna slut innan sista stinten (jag hade inte skaffat ordentliga belägg så det var kanske väntat) men detta är åtgärdat sedan dess.

IMG_7623~2_copy_2784x1856.jpg
IMG_8088~2_copy_2784x1856.jpg
 
Jag har också av ett rent och ärligt hat mot min fd bil, en Fiat Freemont, köpt en bil som inte kostar halva dess värde om året att reparera. Jag har aldrig åkt så gott.

Toyota Land Cruiser D4-D 60th Anniversary Edition, 2011. Odödlig.

IMG20220409102342.jpg
 
Senast ändrad:
Årets premiärtur för min del sammanföll som så många gånger förr med ”italienska vårmönstringen” den första maj på Skokloster. Åker bara om väder och väglag tillåter och idag var det helt perfekt.

8D18EF30-B501-432E-9345-2540BC246953.jpeg
65CB55A8-AD22-4415-B334-179AD9A20D07.jpeg
E41996E8-E078-49E9-B424-7576E636BDB1.jpeg
DB32FA92-4568-41F7-8024-46094E778070.jpeg
5F937A24-A68C-451F-A1C7-7970065EECFD.jpeg
5FAFBC6E-FCFA-4838-A177-F21B8AAF2180.jpeg
B96EDB39-F21B-46A3-8AC2-0F001CE97977.jpeg
E5D96610-B234-420C-8365-F04E4D30D911.jpeg
2EC2229E-E17C-48A4-A038-7E02AAEB0A7F.jpeg
B678BD2C-1460-4663-89A5-6B460DABE758.jpeg
FD6A043E-3A38-4C2E-8659-6EB54475183B.jpeg
2E47DA3B-3EE4-4664-BE11-AC6766B44EA4.jpeg
92F45351-B8E1-4276-B746-E9F22E2950AB.jpeg
D8E9A3FA-6D5E-4F02-A752-2776B9150507.jpeg
D6A018A2-FED4-481D-B7CA-BC0F41AA21F5.jpeg

Fy faaasen vad gammal man blivit när man blir mer till sig i brallan av en gammal GTA och Speedlinesen på Integralen än en SF90.

…man kommer ju bli sin farsa.
 
Försök sen hantera gas och broms med skridskor på fötterna, vilket min far gjorde en vinterkväll när vi bara skulle åka nån kilometer till en isbana. Han tyckte det var enklare att byta om på fötterna hemma och jag var bara en 8-9 år och begrep inte bättre ... :banghead:

Det gick bra som tur var, trots sommardäck och rejäl vinter. ;)
Det var bättre(eller annorlunda iaf) förr😂
 
Årets premiärtur för min del sammanföll som så många gånger förr med ”italienska vårmönstringen” den första maj på Skokloster. Åker bara om väder och väglag tillåter och idag var det helt perfekt.

8D18EF30-B501-432E-9345-2540BC246953.jpeg
65CB55A8-AD22-4415-B334-179AD9A20D07.jpeg
E41996E8-E078-49E9-B424-7576E636BDB1.jpeg
DB32FA92-4568-41F7-8024-46094E778070.jpeg
5F937A24-A68C-451F-A1C7-7970065EECFD.jpeg
5FAFBC6E-FCFA-4838-A177-F21B8AAF2180.jpeg
B96EDB39-F21B-46A3-8AC2-0F001CE97977.jpeg
E5D96610-B234-420C-8365-F04E4D30D911.jpeg
2EC2229E-E17C-48A4-A038-7E02AAEB0A7F.jpeg
B678BD2C-1460-4663-89A5-6B460DABE758.jpeg
FD6A043E-3A38-4C2E-8659-6EB54475183B.jpeg
2E47DA3B-3EE4-4664-BE11-AC6766B44EA4.jpeg
92F45351-B8E1-4276-B746-E9F22E2950AB.jpeg
D8E9A3FA-6D5E-4F02-A752-2776B9150507.jpeg
D6A018A2-FED4-481D-B7CA-BC0F41AA21F5.jpeg
Varför står det en massa mopedbilar (eller är det fiat?) På rad efter varandra på bild 10? Var de till salu eller finns det entusiaster för sådant?
 
Fy faaasen vad gammal man blivit när man blir mer till sig i brallan av en gammal GTA och Speedlinesen på Integralen än en SF90.

…man kommer ju bli sin farsa.
Jag är fullständigt enig med dig på den punkten. Jag går inte alls igång på samma sätt på de fantastiskt överlägsna moderna super- och hyperbilarna som de gamla liken från förr. SF90, Roma, F8 Tributo, 812 Superfast och många fler även av andra märken strosade jag bara förbi och knäppte några pliktskyldiga bilder.
Men jag har ju liknande problem med klockor också. Klart det är åldersrelaterat 😏

Tur det finns manuellt växlat och tekniskt underlägset gammalt skrot med massor av charm så vi stofiler också kan få vårt lystmäte
9823B9C3-A382-4B08-9923-9ED7C3F55C88.jpeg

878E57D8-4ABA-4273-B984-10636AF316D1.jpeg
18D82154-1318-4ED6-8ED7-55CD94A04C0A.jpeg
A9DA2647-6DC2-4BD0-9D53-D4165C1D8715.jpeg
7A9A6BF6-8E74-4302-99D6-2CD6A38F1224.jpeg
C3BBAD64-47DD-4633-B531-EC1084740406.jpeg
43F8E4BE-CE29-4226-A5A6-D61531723FBD.jpeg
5F76221A-F6F1-49EA-A1DD-6DBD9828045F.jpeg
5F9B058A-65D7-4CF3-926B-64E1B092ED5F.jpeg
B18005B0-7C5E-4380-9F39-8A7B59FFA529.jpeg
90AB113F-6717-4D58-99A5-8A8BD5C2A4AD.jpeg



Varför står det en massa mopedbilar (eller är det fiat?) På rad efter varandra på bild 10? Var de till salu eller finns det entusiaster för sådant?

Ja, jag tror det gör det. Verkar faktiskt vara så 😉 Fiat har gjort många tuffa bilar genom åren. Ta bara den röda Fiat 1900C Super Leggeran i min post ovan. Annars gärna Abarth. Men precis som med andra märken ligger de äldre mig rätt varmt om hjärtat. Tyvärr fanns ingen Dino Spider där vad jag såg. Det är en fin bil det.

8F434B60-54F4-453E-B5B9-0E31BFB3CA65.jpeg
3FE54CBD-69F4-456B-BD75-C61C088DC914.jpeg
A9D02D44-E184-46AD-AE6E-299BB06BE7A7.jpeg
26CE55E1-2CBF-4AC3-A58D-8D64BE49B06F.jpeg
D04F4391-A96B-4BDD-AEDB-96446714B285.jpeg
 
Senast ändrad:
Inga problem att köra 18" med samma bredd runtom, min kompis har gjort det sen 2011 med sin GLK.

Här kan du mata in måtten på dina gamla hjul och sen hitta en lägre dimension med samma ytterdiameter https://www.willtheyfit.com/

Tack för tips att man kan ha samma dimension runt om! Borde ha fattat det själv då jag har 17" på alla vinterhjulen 🤦‍♂️.


Köpte ett par 17" MB originalfälgar idag som tidigare suttit på en likadan bil som min (MB GLK).

Sitter hyfsade 235/60/17 dubbade vinterdäck på nu och skall kränga på nya All terrain för sommarbruk.

Någon som vet hur hög profil på däcken jag kan ha? 65, 70, 75?

Tips på prisvärda tuffa all terrain-däck mottages tacksamt!


Edit. Enligt en kalkylator kan jag endast ha upp till 65 om jag skall hålla mig inom 5% på rullomkretsen. Hur viktigt är det egentligen?
 
Senast ändrad:
Tack för tips att man kan ha samma dimension runt om! Borde ha fattat det själv då jag har 17" på alla vinterhjulen 🤦‍♂️.


Köpte ett par 17" MB originalfälgar idag som tidigare suttit på en likadan bil som min (MB GLK).

Sitter hyfsade 235/60/17 dubbade vinterdäck på nu och skall kränga på nya All terrain för sommarbruk.

Någon som vet hur hög profil på däcken jag kan ha? 65, 70, 75?

Tips på prisvärda tuffa all terrain-däck mottages tacksamt!


Edit. Enligt en kalkylator kan jag endast ha upp till 65 om jag skall hålla mig inom 5% på rullomkretsen. Hur viktigt är det egentligen?

Det beror ju på hur breda däck du väljer.
Profilen anger däckets höjd i procent i förhållande till bredden.
Exempel:
205×50×17 har samma höjd och rullomkrets som 225×45×17, det är bara bredden som är olika.
 
Senast ändrad:
Tack för tips att man kan ha samma dimension runt om! Borde ha fattat det själv då jag har 17" på alla vinterhjulen 🤦‍♂️.


Köpte ett par 17" MB originalfälgar idag som tidigare suttit på en likadan bil som min (MB GLK).

Sitter hyfsade 235/60/17 dubbade vinterdäck på nu och skall kränga på nya All terrain för sommarbruk.

Någon som vet hur hög profil på däcken jag kan ha? 65, 70, 75?

Tips på prisvärda tuffa all terrain-däck mottages tacksamt!


Edit. Enligt en kalkylator kan jag endast ha upp till 65 om jag skall hålla mig inom 5% på rullomkretsen. Hur viktigt är det egentligen?
Vill du go big så har jag ett set 265/70-17 liggande? :D
 
Det beror ju på hur breda däck du väljer.
Profilen anger däckets höjd i procent i förhållande till bredden.
Exempel:
205×50×17 har samma höjd och rullomkrets som 225×45×17, det är bara bredden som är olika.

Tack! Vad sjukt, hade jag ingen som helst aning om. Detta var mer komplicerat än jag trodde, Fattar inte vad jag skall gå på för däckdimensioner än. Alls 😄. Vill egentligen bara att bilen skall gå bra på dåliga grusvägar med mycket hål i och samtidigt se lite terrängig ut.

Man vill väl egentligen ha smalare däck då bilen går mycket på grus?

Screenshot_20220421-160243_Samsung Internet.jpg


@Strindberg Blir nog lite brett tror jag 😀.
 
Tillbaka
Topp