• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Chuck

Patek
2-Faktor
Är det verkligen lönsamt?

Blir väl plus minus noll i pengar. Dock är skillnaden på en svensksåld 550i (väldigt rare med sv såld) vs en Tysksåld att den tyska direktören som en gång beställde denna tjänstebil, kryssade i varenda ruta som fanns inutrustningsväg :cigar:
I Sverige har vi endast det eminenta "comfort paketet" att avnjuta i våra snikna vita/svarta 5 serier..(520D typ).. Men man får ju det blå/vita emblemet på uppfarten :bag:

Affär ska ske hos BMW i sådanafall.
 

par

Patek
2-Faktor
Har avslöjat tillräckligt många fuskbilar för att se det mönstret. Det är för övrigt straffbart att skruva en mätare i Tyskland. Det är det inte i Sverige.
De flesta bilar jag stöter på har rullat 3-4 mil och det är ungefär samma oavsett om bilen byggs i US av Chevrolet, eller en Opel från Tyskland. Vissa bilar väljs dessutom ut med stickprov för kvalitetsgenomgång(gäller inte alla märken) och då är det inte ovanligt de har rullat 15-16 mil. Så vart eller vad som skruvas förstår jag inte
 

Klahr

Omega
De flesta bilar jag stöter på har rullat 3-4 mil och det är ungefär samma oavsett om bilen byggs i US av Chevrolet, eller en Opel från Tyskland. Vissa bilar väljs dessutom ut med stickprov för kvalitetsgenomgång(gäller inte alla märken) och då är det inte ovanligt de har rullat 15-16 mil. Så vart eller vad som skruvas förstår jag inte
Tror inte han menar nya bilar.
 

demondave

Rolex
Dom säger att alla bilar för 2016(100 allokerade 2016 till SE) tog slut i December och om man beställer idag är det leverans våren 2017 som gäller. Hypen är total
Hoppas få min till sommaren iaf men man vet aldrig :/
M135 xdrive var inte jättekul tyckte jag när jag provkörde. Körde samtidigt en rwd M235i med m performance avgas och automatlåda och den var mycket roligare och körgladare än 135 xdrive. Framföraölt kändes den piggare och agilare. Tror fyrhjulsdriften tar udden av det hela tyvärr.

Av de recensioner som hittils publicerats verkar det många föredra M2 före M3/M4 just för att den är körgladare. Busigare.

Fy tusan så avis jag är! :D M2:an är grym i gråmetallic, på vanliga 2-serie blir den bara för platt.

Funderar på om inte karossen spelar en hel del roll mellan 135:an och 235:an du körde. Provkörde M135 xdrive och M235 xdrive innan jag beställde, dock med ett års mellanrum. 135:an jag körde i samband med beställningen kändes inte alls lika agil, och hade någon riktigt obehaglig bakvagnslätthet vid högfartsinbromsningar och kraftig lastväxling. Känner inte alls samma fenomen i 235:an, men hann inte ens klart med riktig inkörning innan dubbdäcken åkte på. Ska bli spännande och se om man blir nykär när nya, bredare ej RFT åker på i april. Eller så är det bara för mycket grepp och dötrist..

Inget du riskerar i M2:an :D
 

Ketan

Cartier
En bild med vinterdäcken på trophyn.
2016-02-11 14.44.15.jpg

20151129_124853.jpg

20151129_124906.jpg
Jävlar! Vilka paddlar :D Ser ju ut som ferraris paddlar typ hehe!
 
  • Like
Reactions: M3a

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Jag behövde inte sälja C63:an men jag fick ett otroligt bra bud så det hade varit dumt att tacka nej. Dock så kommer jag nog aldrig hitta en lika fin tyvärr men men. Jag pendlar mellan M5, GT-R och Porsche Turbo. Corvette Z06 är brutala också :D Marknaden är dock rätt trist just nu. Bjuder på en sista bild på Mertzan!
IMG_6797.JPG
Oj, du har några roliga alternativ att välja på :)
F80 M3 då?

Snygg merca. Performane pack antar jag(röda ok)?
Farsans pre face lift:
image.jpeg
 

Klahr

Omega
Oj, du har några roliga alternativ att välja på :)
F80 M3 då?

Snygg merca. Performane pack antar jag(röda ok)?
Farsans pre face lift:
image.jpeg
Snygg! Yes, performance pack, den hade nog allt som gick att välja :) Ska kika lite på dom. Tycker faktiskt M3:an är fetare än M4:an. Optimalt vore ju att ha en "tråkig" bil och en entusiastpulka så att man inte vänjer sig vid effekten. Det blir snabbt ohållbart ekonomiskt, för mig iaf, då man hela tiden måste öka på effekt/fartresurser osv :D Tyvärr så har jag inte den möjligheten ännu pga utrymmesskäl.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Fy tusan så avis jag är! :D M2:an är grym i gråmetallic, på vanliga 2-serie blir den bara för platt.

Funderar på om inte karossen spelar en hel del roll mellan 135:an och 235:an du körde. Provkörde M135 xdrive och M235 xdrive innan jag beställde, dock med ett års mellanrum. 135:an jag körde i samband med beställningen kändes inte alls lika agil, och hade någon riktigt obehaglig bakvagnslätthet vid högfartsinbromsningar och kraftig lastväxling. Känner inte alls samma fenomen i 235:an, men hann inte ens klart med riktig inkörning innan dubbdäcken åkte på. Ska bli spännande och se om man blir nykär när nya, bredare ej RFT åker på i april. Eller så är det bara för mycket grepp och dötrist..

Inget du riskerar i M2:an :D

Jag tror gråmetallic blir bra. Alltid gillat den faktiskt. Vill inte heller sticka ut för mycket och det finns ju bara 4 färger att välja på så stealth-grå blir finfint :)

Jag tror också 2-serien har bättre chasse. Chris Harris nämnde att bakaxeln har styvats upp(tror hårdare bussningar) än 1-serien.
Jag pressade ju inte skiten ur bilarna när jag prvokörde men 2:an var mycket roligare. Dock föredrar jag bakhjulsdrift i en busbil då fyrhulsdrift tenderar att bli lite för effektiv. Har inget emot lite kontrollerad överstyrning ut ur rondeller ;)
Tyvärr blir ju en M235 med 19" och eftermontetad diffspärr lika dyr som en M2 med samma utrustning så valet att gå på en M2 var ju inte så svårt :)
Jag tror att det blir stor skillnad att skippa rft. Hade rft på min förra 328i och kom aldrig riktigt överens med dom. Sålde bilen innan det var dags att byta så kunde inte testa nåt bättre.
Vad ska du ha för dimensioner? Är den en m235 xdrive du har?
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Snygg! Yes, performance pack, den hade nog allt som gick att välja :) Ska kika lite på dom. Tycker faktiskt M3:an är fetare än M4:an. Optimalt vore ju att ha en "tråkig" bil och en entusiastpulka så att man inte vänjer sig vid effekten. Det blir snabbt ohållbart ekonomiskt, för mig iaf, då man hela tiden måste öka på effekt/fartresurser osv :D Tyvärr så har jag inte den möjligheten ännu pga utrymmesskäl.
Najs, måste varit en mycket trevlig bil :)
Ja, M3:an är mycket ballare. Snyggare breddning bak. M4:an är för lång sedd i profil. Särskilt från b-stolpen och bakåt.
M3:eek:rna är ju fruktansvärt snabba iom att dom är relativt lätta(ca 1600kg) och sägs vara rätt underspecade när det gäller effekten...:)
Ja, det är ibland inte lätt att försvara bilköpen men det är sannolikt mer ekonomiskt med en bil än två iaf ;)
 

demondave

Rolex
Jag tror gråmetallic blir bra. Alltid gillat den faktiskt. Vill inte heller sticka ut för mycket och det finns ju bara 4 färger att välja på så stealth-grå blir finfint :)

Jag tror också 2-serien har bättre chasse. Chris Harris nämnde att bakaxeln har styvats upp(tror hårdare bussningar) än 1-serien.
Jag pressade ju inte skiten ur bilarna när jag prvokörde men 2:an var mycket roligare. Dock föredrar jag bakhjulsdrift i en busbil då fyrhulsdrift tenderar att bli lite för effektiv. Har inget emot lite kontrollerad överstyrning ut ur rondeller ;)
Tyvärr blir ju en M235 med 19" och eftermontetad diffspärr lika dyr som en M2 med samma utrustning så valet att gå på en M2 var ju inte så svårt :)
Jag tror att det blir stor skillnad att skippa rft. Hade rft på min förra 328i och kom aldrig riktigt överens med dom. Sålde bilen innan det var dags att byta så kunde inte testa nåt bättre.
Vad ska du ha för dimensioner? Är den en m235 xdrive du har?

Velade som fanken mellan den grå och safirsvart, på en M2 hade jag utan tvekan gått på grått.

Älskar xdrive på vintern! Hade en 325:a för några år sedan med fyrkrafs. Skitkul, men saknade 100 hästar med tanke på greppet. Återstår att se om 235:an är kul nog även på sommaren. Kontrollerade powerslides är sjukt skönt, men känslan av att kunna stampa fullt i stort sett när som helst är beroendeframkallande.

Precis, M235xi. Inte helt koll på vilken fälg det blir än, AEZ Raise hg och BBS CH-R är favorittippade rent utseendemässigt. BBS finns i en mer rätt setup, 8" fram och 9" bak med passande offset i 19". AEZ är 8,5" runt om alternativet på 19" som det ser ut. Blir det BBS blir det 235-245 fram och 255-265 bak. Tydligen riktigt tight, ska man ha Michelin verkar det som att man ska gå på en cm smalare däck för att undvika att det tar i, så verkligen inga stora marginaler. Det blir däckhandlarens huvudvärk :D
 

demondave

Rolex
Jag som är en tråkig familjefar är lite nyfiken. Exakt när gör man "kontrollerade powerslides"?

Ut ur rondeller.. På bana, såklart ;) Jag som vuxen nog att vara familjefar, utan att vandra den vägen, med fler mil bakom ratten än många gör under en livstid, kör ändå rätt förnuftigt. Det finns tider och ställen det kan gå lite yvigt och fort, men för det mesta riktigt svenssonigt.

Att jag överlevde 18 och 19 är däremot inte annat än ett mirakel.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag som är en tråkig familjefar är lite nyfiken. Exakt när gör man "kontrollerade powerslides"?
Min uppfattning är att det är när man ligger på gränsen i en kurva och styr sladdvinkeln främst med hjälp av gasen istället för att med våld smälla ut bakänden i en "Scandinavian flick" eller något. Den kan ju iofs bli kontrollerad och styras med gasen, men det är nog vad jag tror
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Jävlar! Vilka paddlar :D Ser ju ut som ferraris paddlar typ hehe!
Stora och grymt sköna! Hade paddlar på min M3 också om dom va alldeles för små i mitt tycke. Sen att dom är i gjort i hårt stål gör inte saken sämre. Körde en cls55 amg ett tag också med paddlar och i gämnförelse så kändes dom som leksaker.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min uppfattning är att det är när man ligger på gränsen i en kurva och styr sladdvinkeln främst med hjälp av gasen istället för att med våld smälla ut bakänden i en "Scandinavian flick" eller något. Den kan ju iofs bli kontrollerad och styras med gasen, men det är nog vad jag tror
Jahaja. Jag som kör fyrkrafs och med barn i bilen ligger aldrig på gränsen i någon kurva. Skulle jag vilja det är det bana eller privat väg som gäller.
 

demondave

Rolex
Min uppfattning är att det är när man ligger på gränsen i en kurva och styr sladdvinkeln främst med hjälp av gasen istället för att med våld smälla ut bakänden i en "Scandinavian flick" eller något. Den kan ju iofs bli kontrollerad och styras med gasen, men det är nog vad jag tror

Helt min uppfattning också. Långt mer kontrollerat än en "scandinavian flick", givetvis i rätt sammanhang.

Som kuriosa kan jag varna för "scandinavian flicks" med BMW E30-modeller. Snabb nedväxling trean till tvåan resulterar lätt i att växelspaksknoppen lossnar. I knoppen och handens bana finns förarens näsa, stor risk för näsblod. Faktiskt den värsta skadan jag drabbats av i bilsammanhang. Tilläggas bör att det var på avlyst område, i en långt ifrån gatlegal turbokonverterad 325xi touring.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nej, och inte med familjeskutan heller.
Finns inget värre än medelålders tjänstemän som rastar förmånsbilen med "kontrollerad sladd" i snötäckta rondeller.
På tal om Passat och tjänstebilar

Ett utdrag ur annonstexten jag skrev när vår Passat skulle säljas :D


"*Bilen har alltid handtvättats utav mig och under vintertid så har bilen spolats av minst en gång i veckan.
*Bilen har varje år sedan inköpet genomgått en lackförsegling (2-komponents =längre hållbarhet) av undertecknad. Anledningen till att jag gjort det själv är att jag är väldigt noggrann och pedantisk av mig.
*Lädersätena har var tredje månad blivit rengjorda med avsett medel.

Bilen skall inte förväxlas med alla tjänstebilar som är till salu då de oftast inte får den kärlek som behövs. Bilen har också förövrigt alltid varit parkerad i varmgarage hemma."
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Helt min uppfattning också. Långt mer kontrollerat än en "scandinavian flick", givetvis i rätt sammanhang.

Som kuriosa kan jag varna för "scandinavian flicks" med BMW E30-modeller. Snabb nedväxling trean till tvåan resulterar lätt i att växelspaksknoppen lossnar. I knoppen och handens bana finns förarens näsa, stor risk för näsblod. Faktiskt den värsta skadan jag drabbats av i bilsammanhang. Tilläggas bör att det var på avlyst område, i en långt ifrån gatlegal turbokonverterad 325xi touring.
Hehe, vilken otippad skada
Låte som ett roligt projekt. Får ju att få bra fart i de sexorna med hjälp av turbo :)
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Ut ur rondeller.. På bana, såklart ;) Jag som vuxen nog att vara familjefar, utan att vandra den vägen, med fler mil bakom ratten än många gör under en livstid, kör ändå rätt förnuftigt. Det finns tider och ställen det kan gå lite yvigt och fort, men för det mesta riktigt svenssonigt.

Att jag överlevde 18 och 19 är däremot inte annat än ett mirakel.
Givetvis får man ju köra med hjärnan och välja rätt tillfällen där det saknas mottrafikanter och liknande.
Kanske ändå är bäst ändå att lämna diskussionen om inspirierad körning på allmän väg för att undvika moralpanik i tråden ;)
 
Topp