• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Snart påställning…

F6E6E6A4-CED2-42CD-B61D-BF33717D1D34.jpeg
 
Någon som har erfarenhet/synpunkter på Nissans e-4orce? Förbränningsmotor som deiver två elektriska motorer.

Det bästa at två världar eller helt onödigt? 😜
 
Håller på att kolla ny tjänstebil på nya firman. Med policyn och att jag vill ha plug-in hybrid så får det bli en rätt liten bil.

Kollar på Audi A3 eller ev. Cupra Formentor. Men lite dålig koll på Cupra. Och har inte provkört än. Nån som har en sån?
 
Håller på att kolla ny tjänstebil på nya firman. Med policyn och att jag vill ha plug-in hybrid så får det bli en rätt liten bil.

Kollar på Audi A3 eller ev. Cupra Formentor. Men lite dålig koll på Cupra. Och har inte provkört än. Nån som har en sån?
Cupra Formentor och Audi A3 är mycket nära släktingar tekniskt. Gillar du A3 kommer du gilla Formentor.
 
Hur är komforten i Hilux?

Jag har varit lite sugen på en tills jag såg en provkörning där man i princip hävdade att den var så obekväm att den inte ens dög som andrabil utan var en renodlad ”gårdsbil” för korta sträckor
Helt ok skulle jag säga..
Vilken årsmodell kollar du på?
Jag har väl ca 30000mil i Hilux under bältet, 2006,2017 och denna 2022.
Dom har ju helt klart blivit bättre med åren men nån Lincoln town car är det inte.
Hiluxen är rambyggd med bladfjädrar bak så lite stötig kanske. Interiört är den bra idag tycker jag. Grova däck som jag åker på är relativt högljudda men funkar bra när man är lat o inte vill gå för långt i skogen.


Enda som jag kan klaga på är den automatiska vxl lådan i min, en gammal BW35 från en 70tals volvo funkar mycket bättre.
Provkörde en ny GR Hilux för nån vecka sen och den kändes bättre, men jag hade iaf valt en manuell igen nästa gång.
 
Helt ok skulle jag säga..
Vilken årsmodell kollar du på?
Jag har väl ca 30000mil i Hilux under bältet, 2006,2017 och denna 2022.
Dom har ju helt klart blivit bättre med åren men nån Lincoln town car är det inte.
Hiluxen är rambyggd med bladfjädrar bak så lite stötig kanske. Interiört är den bra idag tycker jag. Grova däck som jag åker på är relativt högljudda men funkar bra när man är lat o inte vill gå för långt i skogen.


Enda som jag kan klaga på är den automatiska vxl lådan i min, en gammal BW35 från en 70tals volvo funkar mycket bättre.
Provkörde en ny GR Hilux för nån vecka sen och den kändes bättre, men jag hade iaf valt en manuell igen nästa gång.
Tittar egentligen mest på "nya" generationen, den som kom runt 2016-17 eller vad det nu var. Vi kört VW Transporter idag och de är helt ok men tyvärr har de en 1+2 figuration fram, så kollegan sitter på en hård bänk som inte går att justera och som saknar värme. Nu är väl Hilux precis som du säger ingen lyxbil men jag tänker mig att den kanske är lite mer bekväm, i alla fall för kollegan / passageraren. Vi kör mycket, ofta 3-4h per dag, så komforten är hyggligt viktig.
 
Tittar egentligen mest på "nya" generationen, den som kom runt 2016-17 eller vad det nu var. Vi kört VW Transporter idag och de är helt ok men tyvärr har de en 1+2 figuration fram, så kollegan sitter på en hård bänk som inte går att justera och som saknar värme. Nu är väl Hilux precis som du säger ingen lyxbil men jag tänker mig att den kanske är lite mer bekväm, i alla fall för kollegan / passageraren. Vi kör mycket, ofta 3-4h per dag, så komforten är hyggligt viktig.
Den "nya" kom sent 2016. jag fick en av dom första i nov-16.
Jämfört med dendär bänken i transportern så är Hiluxen grym.
 
Den "nya" kom sent 2016. jag fick en av dom första i nov-16.
Jämfört med dendär bänken i transportern så är Hiluxen grym.
Tack, exakt vad jag ville höra:)

Hur är den på vintervägar? Jag kör mycket på vintervägar och dåliga vägar men absolut inte i terräng, så egentligen är ju det bästa för mig en permanent 4x4 som på Amarok men det finns mig veterligen inte på någon asiatisk pickup.
 
Tack, exakt vad jag ville höra:)

Hur är den på vintervägar? Jag kör mycket på vintervägar och dåliga vägar men absolut inte i terräng, så egentligen är ju det bästa för mig en permanent 4x4 som på Amarok men det finns mig veterligen inte på någon asiatisk pickup.
Kör du nåt i flaket? Annars är det väl bara att titta på en Touareg eller likn. Då får du en himmelsvid skillnad i komfort också.
 
Tack, exakt vad jag ville höra:)

Hur är den på vintervägar? Jag kör mycket på vintervägar och dåliga vägar men absolut inte i terräng, så egentligen är ju det bästa för mig en permanent 4x4 som på Amarok men det finns mig veterligen inte på någon asiatisk pickup.
Jag har alltid haft dubbdäck på vintern och aldrig haft problem. Kör oftast 2wd. 4wd om det är snömodd på asfalten eller riktigt slirigt på mina skogsvägar.
Har än inte haft några bekymmer med mina av den "nya" modellen, första är kvar som gårdsbil och har gått snart 17000. Den grå slår snart över på 5000 mil.
16807002177458764811818137430498.jpg

Det är ganska enkelt att koppla i och ur driften. :)
 
Kör du nåt i flaket? Annars är det väl bara att titta på en Touareg eller likn. Då får du en himmelsvid skillnad i komfort också.

Ja, i sak har du såklart rätt, det som talar för någon form av pickup är i min värld;
-lite lägre pris än suv:ar
-lägre förmånsvärde
-mer slitstark (mkt dåliga vägar och släp)
-gynnsamma momsregler

En lite mer bekväm och rustik skåpbil hade dock varit det idealiska, men det är nästan bara VW som har skåpbilar med 4x4 och de är fasligt dyra samt att de kanske inte håller för evigt.
 
Behöver lite kreativ hjälp i termer av att försöka fästa denna...

524532516_83496d2d-f112-44bc-b78d-57a890902944.jpg


524532516_9dcc83d1-4e23-4d09-8312-64403fdbcbf7.jpg


På denna...

IMG_6586.jpeg


Några idéer? Tänker att man gärna använder plastskruvar för att inte skada grillen? Ska man fästa den i någon typ av platta på undersidan kanske?
Hålband tänker jag på spontant. Böjer det som ett upp å ner vänt omega tecken typ och fäster i emblemet genom grillen.
Sen kan man ju lägga något i mellan både hålbandet och emblemet så det inte skaver.
 
Tillbaka
Topp