• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Efter drygt tre år i exil från BMW så lockar det med en BMW igen.
Bilen jag funderar på är en G42 220i coupe.
Liten och opraktiskt MEN med sann BMW körglädje.
Nu drygt en vecka efter provkörningen så har såklart köpetankarna vandrat vidare till andra lätt begnade bilar i samma prisklass som en ny 220i.

Bilarna jag funderar på förutom 220i är: M235i Gran Coupé, G20 320i, 330i sedan och en bubblare 218i Gran Coupé.

Någon som äger någon av bilarna?
Ös på med era åsikter.

20230406_143257.jpg

20230406_143355.jpg
Du verkar vara inne på nyare modeller men om inte ett krav kan jag rekommendera förra generationen 1 och 2 serie. Lättare, rappare, roligare, billigare och fortfarande enligt mig mer än tillräckligt moderna. 125i / 230i är fantastiskt roliga att köra. M235 är riktigt vass men föredrar 230i iom den lägre vikten, trots fyra kontra sexa.
 
Hej alla! Sorry om detta är fel tråd för inlägget...

Är det någon här som driver något företag inom bilbranschen och är intresserad av att arbeta med motoroptimering? Har varit franchisetagare för ett av Sveriges största företag inom motoroptimering länge nu och har just lämnat för att starta mitt eget varumärke. Jag själv arbetar endast med mjukvaruutveckling och gör inga kundoptimeringar längre. Söker bolag i bilbranschen runt om i Sverige som kanske tycker det låter intressant. Nytt koncept som inte funnits tidigare... PM för mer :)
 
Du verkar vara inne på nyare modeller men om inte ett krav kan jag rekommendera förra generationen 1 och 2 serie. Lättare, rappare, roligare, billigare och fortfarande enligt mig mer än tillräckligt moderna. 125i / 230i är fantastiskt roliga att köra. M235 är riktigt vass men föredrar 230i iom den lägre vikten, trots fyra kontra sexa.
Om jag ska ha en gammal BMW så ska det vara en e9. F20 har jag redan haft.
12496_p8_l.jpeg
 
Hämtade den här skönheten i fredags, har inte slutat le ännu!

två frågor:
1. 20tums svarta fälgar med svinbreda däck är "inte riktigt jag" sas... ...har köpt original blanka 19tum... vad ska jag lägga på för däck? 235/55-19, fyrhjulsdrift, bilen väger väl 1650, fokus på: rulla tyst i 130 + säkerhet, några tips?
2. personliga skylten "stelvio" är ledig, kunde ju vara lite kul, men man kanske tröttnar? Några tankar? Kul/fånigt?

IMG_0647.jpg
 
Senast ändrad:
1. 20tums svarta fälgar med svinbreda däck är "inte riktigt jag" sas... ...har köpt original blanka 19tum... vad ska jag lägga på för däck? 235/55-19, fyrhjulsdrift, bilen väger väl 1650, fokus på: rulla tyst i 130 + säkerhet, några tips?
2. personliga skylten "stelvio" är ledig, kunde ju vara lite kul, men man kanske tröttnar? Några tankar? Kul/fånigt?
1) Välj etablerade märken, Michelin, Continental, Pirelli eller likn. Välj INTE det som däcksgubben rekommenderar för man kan få höra häpnadsväckande tips från däcksgubbar. Deras "tips" utgår bara från de däck de har bäst marginal på och det är inte dem ;)

(Jag tyckte iofs de svarta fälgarna var jättesnygga :bag:)

2) Personlig skylt är lökigt om den står typ Tezzzans på den men Stelvio är ändå ganska snyggt tycker jag. Problemet är ju bara att om du byter bil så följer skylten med och Stelvio passar inte på en Giulia så att säga ;)
 
1) Välj etablerade märken, Michelin, Continental, Pirelli eller likn. Välj INTE det som däcksgubben rekommenderar för man kan få höra häpnadsväckande tips från däcksgubbar. Deras "tips" utgår bara från de däck de har bäst marginal på och det är inte dem ;)

(Jag tyckte iofs de svarta fälgarna var jättesnygga :bag:)

2) Personlig skylt är lökigt om den står typ Tezzzans på den men Stelvio är ändå ganska snyggt tycker jag. Problemet är ju bara att om du byter bil så följer skylten med och Stelvio passar inte på en Giulia så att säga ;)
Personlig skylt måste ju endå vara lite 00-tal.
Enda gången jag tycker det funkar numera är när företag kör det. Tex Jälmers ur va rolig o fräck. Men som privatperson… njaa🥲
 
Hämtade den här skönheten i fredags, har inte slutat le ännu!

två frågor:
1. 20tums svarta fälgar med svinbreda däck är "inte riktigt jag" sas... ...har köpt original blanka 19tum... vad ska jag lägga på för däck? 235/55-19, fyrhjulsdrift, bilen väger väl 1650, fokus på: rulla tyst i 130 + säkerhet, några tips?
2. personliga skylten "stelvio" är ledig, kunde ju vara lite kul, men man kanske tröttnar? Några tankar? Kul/fånigt?

IMG_0647.jpg
Strunta i skylten o lägg pengarna på däcken istället.
Michelin brukar hålla hög klass.
Screenshot_20230416-143710.png
 
Hämtade den här skönheten i fredags, har inte slutat le ännu!

två frågor:
1. 20tums svarta fälgar med svinbreda däck är "inte riktigt jag" sas... ...har köpt original blanka 19tum... vad ska jag lägga på för däck? 235/55-19, fyrhjulsdrift, bilen väger väl 1650, fokus på: rulla tyst i 130 + säkerhet, några tips?
2. personliga skylten "stelvio" är ledig, kunde ju vara lite kul, men man kanske tröttnar? Några tankar? Kul/fånigt?

IMG_0647.jpg
Köp så stor rulldiameter du vågar klämma in i hjulhusen.
 
Men är inte typ bilen konstruerad efter en viss rulldiameter? Typ fjädringsgeometri, växlar, motor och all elektronik? Men det kanske inte gör så stor skillnad så en amatör märker det?
Jo det är nog helt safe att sälja att biltillverkare har kalibrerat system som antisladd, hastighetsmätare etc. efter den rullomkrets som däcken har som sitter på vid försäljning.
Om/hur mycket det påverkar ex. antisladd vet jag inte men hastighetsmätaren bör ju gå att räkna ut hur mycket det påverkar.
 
Men är inte typ bilen konstruerad efter en viss rulldiameter? Typ fjädringsgeometri, växlar, motor och all elektronik? Men det kanske inte gör så stor skillnad så en amatör märker det?
Jag märkte ingen skillnad iaf. Märkte bara komforthöjningen men då bytte jag från gamla styva punkteringssäkra däck till vanliga i högre profil. Men då har jag en omodern bil med v8 också.
 
Hämtade den här skönheten i fredags, har inte slutat le ännu!

två frågor:
1. 20tums svarta fälgar med svinbreda däck är "inte riktigt jag" sas... ...har köpt original blanka 19tum... vad ska jag lägga på för däck? 235/55-19, fyrhjulsdrift, bilen väger väl 1650, fokus på: rulla tyst i 130 + säkerhet, några tips?
2. personliga skylten "stelvio" är ledig, kunde ju vara lite kul, men man kanske tröttnar? Några tankar? Kul/fånigt?

IMG_0647.jpg
Kul, grattis - hört mycket gott om. Verkstad har du Power Car i Tumba, FCA så Fiat & Alfa endast.

Personliga skylten kan du behöva ha ett godkännande från Alfa när du skickar in ansökan till transportstyrelsen, vet att så var fallet med reg-skylten Abarth där bilägaren var tvungen att ha skriftligt godkännande från FCA/Fiat innan den gick igenom.
 
Kul, grattis - hört mycket gott om. Verkstad har du Power Car i Tumba, FCA så Fiat & Alfa endast.

Personliga skylten kan du behöva ha ett godkännande från Alfa när du skickar in ansökan till transportstyrelsen, vet att så var fallet med reg-skylten Abarth där bilägaren var tvungen att ha skriftligt godkännande från FCA/Fiat innan den gick igenom.
Vad händer annars?
 
TS är lite otydliga, kostar 6200kr men står inget om att avgiften återbetalas om skylten nekas.

Man gör faktiskt en god gärning om man skaffar personlig skylt då avgiften går till skyltfonden och därmed går till ökad vägsäkerhet. :)
Tänkte mer på godkännande från Alfa. Kan de bestämma vad som får och inte får stå på skylten?
 
Tänkte mer på godkännande från Alfa. Kan de bestämma vad som får och inte får stå på skylten?
Tveksamt, vet endast att ansökande behöver ha tillverkarens godkännande enligt TS. Fiat godkände Abarth utan konstigheter.

Produkt- eller företagsnamn kräver medgivande
Om du vill använda en beteckning som motsvarar ett produkt- eller företagsnamn, måste du kontakta den som äger rätten till namnet och få ett skriftligt medgivande som du bifogar ansökan.
 
Tveksamt, vet endast att ansökande behöver ha tillverkarens godkännande enligt TS. Fiat godkände Abarth utan konstigheter.


Jaha då är jag med. Trodde du menade att Alfa var tvungen att godkänna vad det än stod på skylten. Verkade lite sjukt. 😅
 
Volvofälgar på!
20" har aldrig sett så smått ut :D

Har beställt kåpor.

Negativ (ganska stor) påverkan på vägljud jämfört med 18" friktionsfria. Gillar inte Pirelli som sitter på dem här, men skall bara ha dem i säsong så det får duga.
Dessutom så påverkade det styrning, kände av det med en gång då det blir några kg tyngre än de 18" som satt på under vintern. Själva fälgarna är dock inte så tunga (relativt) 13kg/st
IMG_20230417_201458_942.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp