• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har kikat lite på nya i4 m50, men vad finns det för andra alternativ i det segmentet? Har merca något kul? Audi? E-tron GT vore fint men för dyr.
 
Har kikat lite på nya i4 m50, men vad finns det för andra alternativ i det segmentet? Har merca något kul? Audi? E-tron GT vore fint men för dyr.
Du får en Mercedes EQE för samma pengar men den är ju så bedrövligt ful jämfört med i4. Största problemet med i4 är att den knappt går att få tag på. En kompis har beställt, han är uppe i 14 månaders väntetid nu.
 
Du får en Mercedes EQE för samma pengar men den är ju så bedrövligt ful jämfört med i4. Största problemet med i4 är att den knappt går att få tag på. En kompis har beställt, han är uppe i 14 månaders väntetid nu.
Ja EQEn är väldigt ful tyvärr.
Jo dom är ju det, en kollega har också väntat länge tyvärr…
 
Jaaaa... jo men det gör det, inte skinn (och mögel) som man kanske tänker som om man åk i en Jaguar från 60-talet men även 90-talarna har en väldigt distinkt doft som jag kände igen väldigt väl från tidigare Jaguarer jag haft. Jag hade en sånhär bil för 20 år sedan, i ungefär samma skick, så det känns jättekul att kunna leva ut en medelålderskris som jag antar att detta är. Den känns, och luktar, EXAKT som jag minns den från när jag var ung och vacker.

Sen känns det också roligt att den var såpass billig, mer lekfullt och busigt än om man har en hobbybil för 500k.

Nu har jag köpt mig en uppsättning 16" kryssekerfälgar som satt original på vissa årsmodeller, jag tycker att de är ursnygga och ser verkligen fram mot att montera dem!
xj81.jpg
otroligt snygg!
 
På tal om Jaguar så är ju karosserna tidlösa och oerhört vackra. Tämligen prisvärda också. Men man ser ju att tiden har passerat på andra sätt ;) Går det att updatera skärm och navi på något sätt? De tyska märkena har massor med sådant vilket gör att man kan uppdatera dem till modern standard vilket är trevligt.
1678372247078.png

1678372275552.png

1678372301762.png

1678372324430.png

1678372391032.png
 
På tal om Jaguar så är ju karosserna tidlösa och oerhört vackra. Tämligen prisvärda också. Men man ser ju att tiden har passerat på andra sätt ;) Går det att updatera skärm och navi på något sätt? De tyska märkena har massor med sådant vilket gör att man kan uppdatera dem till modern standard vilket är trevligt.
1678372247078.png

1678372275552.png

1678372301762.png

1678372324430.png

1678372391032.png
Denna finns: https://www.jagdroid.org/
Ingen aning hur bra den fungerar. Har funderat på skaffa den till min X350. Dock lite bökigt att skicka över grejorna till UK.
Det bästa hade ju dock varit om man sluppit dataskärmen helt!🙂
cropped-carplay-3.jpg
 
På tal om Jaguar så är ju karosserna tidlösa och oerhört vackra. Tämligen prisvärda också. Men man ser ju att tiden har passerat på andra sätt ;) Går det att updatera skärm och navi på något sätt? De tyska märkena har massor med sådant vilket gör att man kan uppdatera dem till modern standard vilket är trevligt.
1678372247078.png
Detta är den nyare, i aluminium X350 eller hur? Testade en sådan på rivieran. Trevlig men XK8 och XKR var ren magi. Chassi talade med mig som få bilar gör och därigenom lätt att leka med med snygga långa kontrollerade baksläpp i rondeller då man var själv. XKR har aktivt chassi som i sportläget var stenhårt, man satt o småhoppade på de franska motorvägarna som är supersläta...
 
Provar att posta här, någon kanske kan hjälpa mig att reda ut mitt dilemma...

Jag letar ny familjebil och har fastnat för MB E-klass. Det jag inte kan landa i om jag ska välja en plug-in E300de eller "nöja mig" med en E220d. Jag vet att många har problem med "puckeln" i bagagen på E300de men jag tror inte den kommer vara något som stör mig, men kanske har fel?

Mina behov är jobbpendling ca 15km enkel väg samt korta småturer till affären osv. Därav suget efter en plug-in, den hade passat perfekt till många (typ 90+%?) av mina resor. Frågan är om det är värt ca 75k skillnad att gå upp till en plug-in? Vad säger panelen?


Är också sugen på dieselvärmare, kommer den sota igen filtret om man mesta dels kör på el?
 
Provar att posta här, någon kanske kan hjälpa mig att reda ut mitt dilemma...

Jag letar ny familjebil och har fastnat för MB E-klass. Det jag inte kan landa i om jag ska välja en plug-in E300de eller "nöja mig" med en E220d. Jag vet att många har problem med "puckeln" i bagagen på E300de men jag tror inte den kommer vara något som stör mig, men kanske har fel?

Mina behov är jobbpendling ca 15km enkel väg samt korta småturer till affären osv. Därav suget efter en plug-in, den hade passat perfekt till många (typ 90+%?) av mina resor. Frågan är om det är värt ca 75k skillnad att gå upp till en plug-in? Vad säger panelen?


Är också sugen på dieselvärmare, kommer den sota igen filtret om man mesta dels kör på el?
Pengamässigt är det inte värt det. Det är för kort sträcka på el för att bli stora pengar. Men det är väldigt skönt att kunna köra på el i låg fart, det är ju då dieselmotorn stör som mest.
 
Ja nä, du har väl rätt i den ekonomiska biten men är väl lite klimatskam inblandat också haha.

Nu har jag hittat en som bara kostar 45k mer än dieseln 🤔
 
Nu
Ja nä, du har väl rätt i den ekonomiska biten men är väl lite klimatskam inblandat också haha.

Nu har jag hittat en som bara kostar 45k mer än dieseln 🤔
idén är inte fel. Diesel funkar som allra sämst vid korta sträckor och i låg fart. Dvs precis då en elmotor funkar som bäst. Min bild av äldre 300 de är att de tar sig 1-2 mil på el om man ska ha lite värme på. Det blir alltså rätt lite eldrift vd diesel.
 
Nu

idén är inte fel. Diesel funkar som allra sämst vid korta sträckor och i låg fart. Dvs precis då en elmotor funkar som bäst. Min bild av äldre 300 de är att de tar sig 1-2 mil på el om man ska ha lite värme på. Det blir alltså rätt lite eldrift vd diesel.
Är det inte även så att en del dieselbilar får problem med partikelfilter eller något när man kör mycket korta sträckor. Något som behöver brännas av?
 
Är det inte även så att en del dieselbilar får problem med partikelfilter eller något när man kör mycket korta sträckor. Något som behöver brännas av?
Jo de behöver köras långt nån gång i månaden i alla fall. Helst lite oftare. 2x1.5 mil per dag kommer sätta igen partikelfiltret ganska omgående annars.
 
Jo de behöver köras långt nån gång i månaden i alla fall. Helst lite oftare. 2x1.5 mil per dag kommer sätta igen partikelfiltret ganska omgående annars.
Beror nog på bil, har en volvo som jag åker 7km enkel resa till jobbet och extremt sällan längre resor. Gjort så i 4 år och inga problem med partikelfilter här.
 
Ja nä, du har väl rätt i den ekonomiska biten men är väl lite klimatskam inblandat också haha.

Nu har jag hittat en som bara kostar 45k mer än dieseln 🤔
Jag åkte G20 330e i ett år 50km (25km enkel väg) mil tur och retur dagligen , körde i princip hela sträckan på el. Grym bil, ångrar dagligen att jag gjorde mig av med den.

Så om du får ihop det med hybrid så varför inte. Men som i mitt fall om jag gjorde något mer än att åka fram och tillbaka till jobbet så räckte elen inte till helt enkelt. Var för snål för att betala för elplats i parkeringshuset på jobbet. Hade jag laddat på jobbet så hade 98% av min normala körcykel täckts med el.
 
Senast ändrad:
Jag åkte G20 330e i ett år 50km (25km enkel väg) mil tur och retur dagligen , körde i princip hela sträckan på el. Grym bil, ångrar dagligen att jag gjorde mig av med den.

Så om du får ihop det med hybrid så varför inte. Men som i mitt fall om jag gjorde något mer än att åka fram och tillbaka till jobbet så räckte elen inte till helt enkelt. Var för snål för att betala för elplats i parkeringshuset på jobbet. Hade jag laddat på jobbet så hade 98% av min normala körcykel täckts med el.
….och då hade det varit ett bättre val med elbil ;)

Köper man en hybrid så SKA motorn användas regelbundet. Annars har man köpt en elbil med pyttelitet batteri och släpar runt på 300kg motor vxl och tank i onödan.
 
….och då hade det varit ett bättre val med elbil ;)

Köper man en hybrid så SKA motorn användas regelbundet. Annars har man köpt en elbil med pyttelitet batteri och släpar runt på 300kg motor vxl och tank i onödan.
Är med på vad du menar.

Jag körde min med bensinaren när jag ville så att säga. För dagspendling så såg jag ingen vits med det.

Rätt bra kombo som sådant 0-100 5.8(utan 1fots rollout), 402m 13.8 och genomsnittlig förbrukning på 0.2(körde den rätt hårt med bensinaren igång) eller vad jag nu hade när jag sålde den. Var även 330i motorn i min så en mappning hade givit ca 100hk till då den var nedtrimmad ifrån fabrik.

Den elbil som ger mig samma känsla som helhet är M50n men för sent för den nu...
 
Senast ändrad:
Tack för många bra svar!

Är väldigt kluven fortfarande men lutar kanske lite mer åt hybrid ändå... Tyvärr har jag inte hittat någon elbil i min prisklass som intresserar mig, annars hade det kanske varit ett alternativ. Kanske åker och tittar på hybriden idag, får se om det blir något köp!
 
Tack för många bra svar!

Är väldigt kluven fortfarande men lutar kanske lite mer åt hybrid ändå... Tyvärr har jag inte hittat någon elbil i min prisklass som intresserar mig, annars hade det kanske varit ett alternativ. Kanske åker och tittar på hybriden idag, får se om det blir något köp!
Man kan ju också tänka sig att hybriden behåller ett högra andrahandsvärde än heldiesel vilket troligtvis kompenserar kostnadsdiffen. Lycka till!

Edit: såg att du redan slagit till! 👍
 
Jag är lite småsugen på att byta min Skoda Kodiaq (2019) mot en VW Touareg (20-21). Finns det något vettigt resonemang där eller är jag bara dum i huvudet som ens tänker tanken?

Jag kör knappt 1500 mil per år och intresset för elbil är relativt svalt än så länge.
 
Jag är lite småsugen på att byta min Skoda Kodiaq (2019) mot en VW Touareg (20-21). Finns det något vettigt resonemang där eller är jag bara dum i huvudet som ens tänker tanken?

Jag kör knappt 1500 mil per år och intresset för elbil är relativt svalt än så länge.
Stora skillnaden är mulligare motor och bättre fjädringskomfort (om den har luftfjädring) men det finns inget logiskt eller vettigt med bytet så den gubben går inte ;) Skulle gissa att dina bilkostnader dubblas av bytet. Touareg är dyrare på allt, försäkring, service, bränsle mm. Dessutom har du redan tagit en stor del av värdeminskningen på Kodiaqen nu.
 
Stora skillnaden är mulligare motor och bättre fjädringskomfort (om den har luftfjädring) men det finns inget logiskt eller vettigt med bytet så den gubben går inte ;) Skulle gissa att dina bilkostnader dubblas av bytet. Touareg är dyrare på allt, försäkring, service, bränsle mm. Dessutom har du redan tagit en stor del av värdeminskningen på Kodiaqen nu.
Haha, du har nog rätt. Jag ska försöka komma på bättre tankar... :rolleyes:
 
Tillbaka
Topp