skyseeker
Guld
Finns det några L322 kvar o köpa?Varför inte en L322? Klarar garanterat backen – om den inte havererat innan dess!
De verkar vara en anständig del som ägs av ”forumet”
![Smiling face with heart-eyes :heart_eyes: 😍](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f60d.png)
![Grinning face with sweat :sweat_smile: 😅](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f605.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Finns det några L322 kvar o köpa?Varför inte en L322? Klarar garanterat backen – om den inte havererat innan dess!
För att det här är en bil som kommer behöva användas också ganska regelbundet och inte stå på verkstadVarför inte en L322? Klarar garanterat backen – om den inte havererat innan dess!
Tack!Den är klart mer
Lite så är det onekligenMen båda har så klart sina fördelar. 968:an är mer ren ”gammaldags” manuell körupplevelse, vilket bara är plus i min värld. Att det är en ClubSport gör det så klart lite roligare och min är dessutom lite lagom uppdaterad med större bromsar, coilovers osv. Även om 968:an är lättare så märks så klart effektskillnaden, men den rena lite råare körupplevelsen kompenserar mer än väl för det.
Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.inte för att vara sådan men majoriteten av folk i Norrbotten åker tvåhjulsdrift så att åka till och från Norrbotten kräver nödvändigtvis inte fyrhjulsdrift.
Går som sagt inflation på det som jag själv inte förstår mig på, oftast verkar det vara storstadsbor i lägenhet som ska ha 4-hjulsdrift…
Jag tyckte det när jag bodde i Luleå, var få 4-hjulsdrivna bilar både där och i byarna runtomkring.Tack!
Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.
Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.
Visst, man överlever utan men möjligheten att ta sig fram / upp även vid halka och snö är närapå ovärderlig även om det i praktiken är långt mellan gångerna det verkligen behövs.
Jag kommer aldrig, aldrig köra något annat än 4x4 som bruksbil.
Fantastisk bil!Säsongspremiären blev en tur till Ikea…well well, alltid kul att plocka fram sommarbilen i alla fall
![]()
Precis så. Fyrkrafs driver på bra framåt men när det släpper i en kurva är det bara hastighetsanpassning och bra däck som gör skillnadJa det står fler 4wd i skogen, i vart fall om man ska tro på försäkringsbolagen![]()
Ja, hade ett val då jag köpte min XC60 Classic. Man fick då (2017) med 2WD den körmässigt rätt klart bättre 4-cyl VEA-motorn och 8-stegad automat samt en tusenlapp lägre skatt/år och kanske 1dl/mil i mindre förbrukning. Har man tagit sig fram i alla år med 2WD så tänkte jag att det gör jag nog fortsatt och det har jag också. En kompis med Audi A4 4WD fick problem, minns inte detaljerna men det gick inte bara att byta ett däck eller två utan han var tvungen att byta alla på en gång. Det måste vara jämt slitet eller något sådant annars kan systemet paja.Precis så. Fyrkrafs driver på bra framåt men när det släpper i en kurva är det bara hastighetsanpassning och bra däck som gör skillnad
Det stämmer men det finns en tolerans inbyggd på några % som det kan skilja i rullomkrets. Det brukar betyda att det kan skilja 2-3mm utan problem fram och bak. "Problemet" är att vissa däcksverkstäder upptäckt att kännedomen kring hur mycket som kan skilja är låg och det är ett enkelt sätt att sälja 4 däck istället för 1. Säger inte att det är just det som hänt här men jag vet folk som råkat ut för det...En kompis med Audi A4 4WD fick problem, minns inte detaljerna men det gick inte bara att byta ett däck eller två utan han var tvungen att byta alla på en gång. Det måste vara jämt slitet eller något sådant annars kan systemet paja.
Ja, absolut. Vissa har problem att ta sig hem ibland som min kompis med Audin som ändå fortsatt köra 4WD (en gång kom jag med nöd och näppe upp sista biten). Ja, VEA kan mycket väl varit ett sämre val driftsmässigt men det tänker man ju inte på när man står där i hallen och väljer sin nya bil. Och alla andra tillval som Driver Support... i år pajade kameran i vindrutan (lärt mig att det heter FMS/Forward Sensing Module), tack o lov täckte Maskinförsäkringen med 3,5k i självrisk. Hade slutat på 11k annars kanske? Volvia försäkrar inte längre än 10 år, sista 2 åren med 7,5k i självrisk. Nu känns det som man vill byta bil innan dess (lite OT kanske?)Det stämmer men det finns en tolerans inbyggd på några % som det kan skilja i rullomkrets. Det brukar betyda att det kan skilja 2-3mm utan problem fram och bak. "Problemet" är att vissa däcksverkstäder upptäckt att kännedomen kring hur mycket som kan skilja är låg och det är ett enkelt sätt att sälja 4 däck istället för 1. Säger inte att det är just det som hänt här men jag vet folk som råkat ut för det...
Har man en bil med 2wd finns färre saker som kan krångla, om det råder inget tvivel. Sen hade VEA sina egna problem den första tiden varav vissa (spruckna block) är ett betydligt dyrare problem än att laga en vinkelväxel. Man får välja sitt gift
Jag älskar 4wd för jag tycker det är hemskt att behöva slira omkring hela vintrarna. Det känns ovärdigt. "Lyckligtvis" kan jag skylla på att jag inte kommer hem annars vilket stämmer. Den sista biten uppför backen finns ingen möjlighet att åka vintertid med 2wd helt enkelt. Hade tidigare framhjulsdrivna bilar som andrabil till sambo men dessa fick parkeras utanför tomten vintertid vilket störde grannar och snöröjare.
Rimlig iakttagelse.Finns det några L322 kvar o köpa?
De verkar vara en anständig del som ägs av ”forumet”![]()
Har knappt åkt i en tystare bil än min L322. Ändå gången den låter är om man kör kickdown förbi någon söndagåkare..För att det här är en bil som kommer behöva användas också ganska regelbundet och inte stå på verkstadJag lockas av en snittförbrukning nånstans runt 0,7, tystnad i låg fart och pålitlighet. Ganska raka motsatsen mot en äldre Range Rover tänker jag. Jag har en elbil idag men jag åker "för lite" för att det ska löna sig och därmed inträder tankarna på en hybrid istället. Det finns inte jättemycket att titta efter om man inte vill åka diesel (vilket jag hatar och det är inte aktuellt).
Det var främst driftssäkerheten där Land Rover inte riktigt hänger med i min mening. Lexus är tyst jämfört med diesel Suvar främst. Ibland får man inte fram allt man tänker när man ska fatta sig kort på mobilenRimlig iakttagelse.
Har knappt åkt i en tystare bil än min L322. Ändå gången den låter är om man kör kickdown förbi någon söndagåkare..
Men ja, i övrigt relevanta iakttagelser.![]()
931:an är grymt trevlig! Min första Porsche var en 931:a från 81. Älskade old school turbo kickenFantastisk bil!
Jag tittade till 968:ans gammelfarbror när jag var i Linköping över påsken.
931 från 1982.
![]()
Blev svårt sugen på att börja köra den igen.
Hade tänkt sälja den, men jag har börjat vackla i frågan.
Den har stått ett tag, så den behöver lite handpåläggning för att komma ut på vägen igen, men inget allvarligt. Kamrem och en skvätt olja och filter bara.
Ska säga att jag verkligen gillade min 996:a. Hade den i 10 år och under de åren förvandlades den från en standard Carrera 4 till en mer eller mindre renodlad track day bil (men fortfarande med tillräckligt komfort för att köra Stockholm-Knutstorp hyfsat bekvämt). 996:an, i alla fall de vanliga med smal kaross, känns väldigt små och gammaldags jämfört med alla nyare 911Tack!
Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.
Ja, den hästsparken är svårslagen.931:an är grymt trevlig! Min första Porsche var en 931:a från 81. Älskade old school turbo kickenKlart du ska plocka ut den!
Tack!
Jag letar efter en 996 så det är alltid intressant med recensioner. Jag vill ju egentligen ha den ”gamla” körupplevelsen men tycker helt ärligt att de luftkylda är för dyra, de är inte SÅ roliga trots allt.
Stämmer det verkligen? Nu blir det förvisso anekdotiskt men jag bor i Västerbotten och jag tycker att ”alla” här kör 4x4.
Visst, man överlever utan men möjligheten att ta sig fram / upp även vid halka och snö är närapå ovärderlig även om det i praktiken är långt mellan gångerna det verkligen behövs.
Jag kommer aldrig, aldrig köra något annat än 4x4 som bruksbil.
Det är bra för karaktären att få anstränga sig lite ibland.Fick ut 05.30 ca och byta till vinterdäck igenSka aldrig mer byta 1april.
![]()
Bar mark igår. Inget man blir ledsen över när man kör Jimny. Roligt att den får komma till sin rätt en dag till i år.
![]()
![]()
Bar mark igår. Inget man blir ledsen över när man kör Jimny. Roligt att den får komma till sin rätt en dag till i år.
![]()
![]()
Kul bil! Känns som att det finns en hel del prylar att köpa till, sånt är kul.Bar mark igår. Inget man blir ledsen över när man kör Jimny. Roligt att den får komma till sin rätt en dag till i år.
![]()
![]()
Ja det finns hur mycket som helst. Försöker behålla den här någorlunda original.Kul bil! Känns som att det finns en hel del prylar att köpa till, sånt är kul.
Finns det mycket orginaldelar att välja på eller är det mesta tredjepart?Ja det finns hur mycket som helst. Försöker behålla den här någorlunda original.
Original är skralt tyvärr. Det mesta tredjepart.Finns det mycket orginaldelar att välja på eller är det mesta tredjepart?
Plog behöver du!!Ja det finns hur mycket som helst. Försöker behålla den här någorlunda original.
Grym! Är det 507?Mysmek på lördag morgon.
Byte av oljekyl, olja och filter.
M156
![]()
![]()