Hej alla experter!
Nuvarande bil sjunger på sista versen och det börjar bli dags att spana på en ”ny” begagnad bil. Jag funderar på om laddhybrid kan va ett alternativ. Kör årligen ca 2000 mil, och tycker service 1 gg per år känns lagom, så Toyota verkar falla bort där med 1500 mil serviceintervall. Vi har stuga på 8-9 mils avstånd, och det är typ det längsta vi kör med undantag för kanske en tur till Sälen från Stockholm (ca 40 mil) varje år. Vi är en ganska lång familj på 4 pers, nyfyllda 12 åringen är ca 165 cm och växer så det knakar, jag är närmare 190 cm så det ska gärna finnas lite benutrymme i baksätet så att man inte behöver byta bil på ett antal år. Vi har även en hund, så en kombi skulle va optimalt (vet inte om hon klarar att hoppa in själv i en SUV, så är främst inne på kombi). Hade gärna fått va någon cm extra markfrigång då nuvarande ”hasplåt” ser ut som ett lapptäcke av lagningar då det lätt tar i på sina håll ute på landet. Det är ca en mil grusväg och tidvis under året så är den i bedrövligt skick. Kan ladda på landet, jobbet och inom närmaste året (förhoppningsvis) även vid lägenheten.
Sambon vill lägga så lite pengar som möjligt på bil, jag tror hennes smärtgräns går runt 250k, jag kan nog tänka mig gå lite högre. Bilintresset är väl så nära 0 det kan bli, där låg kr/mil och driftsäkerhet har högst prio. Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?
Tacksam för era tankar
Vid privatköp och med parametrarna noll bilintresse och inget behov av att imponera på golfbanans parkering - Kia eller Hyundai, bra bilar med ’all’ väsentlig utrustning redan från start samt generösa garantier. Har kört två Hyundai, i40 resp Santa Fe, från 0 till 5 resp 8000 mil. Summa noll fel och inget underhåll / reparation annat än vanlig service.