• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Marli

Cartier
Hej alla experter!
Nuvarande bil sjunger på sista versen och det börjar bli dags att spana på en ”ny” begagnad bil. Jag funderar på om laddhybrid kan va ett alternativ. Kör årligen ca 2000 mil, och tycker service 1 gg per år känns lagom, så Toyota verkar falla bort där med 1500 mil serviceintervall. Vi har stuga på 8-9 mils avstånd, och det är typ det längsta vi kör med undantag för kanske en tur till Sälen från Stockholm (ca 40 mil) varje år. Vi är en ganska lång familj på 4 pers, nyfyllda 12 åringen är ca 165 cm och växer så det knakar, jag är närmare 190 cm så det ska gärna finnas lite benutrymme i baksätet så att man inte behöver byta bil på ett antal år. Vi har även en hund, så en kombi skulle va optimalt (vet inte om hon klarar att hoppa in själv i en SUV, så är främst inne på kombi). Hade gärna fått va någon cm extra markfrigång då nuvarande ”hasplåt” ser ut som ett lapptäcke av lagningar då det lätt tar i på sina håll ute på landet. Det är ca en mil grusväg och tidvis under året så är den i bedrövligt skick. Kan ladda på landet, jobbet och inom närmaste året (förhoppningsvis) även vid lägenheten.

Sambon vill lägga så lite pengar som möjligt på bil, jag tror hennes smärtgräns går runt 250k, jag kan nog tänka mig gå lite högre. Bilintresset är väl så nära 0 det kan bli, där låg kr/mil och driftsäkerhet har högst prio. Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?

Tacksam för era tankar

Vid privatköp och med parametrarna noll bilintresse och inget behov av att imponera på golfbanans parkering - Kia eller Hyundai, bra bilar med ’all’ väsentlig utrustning redan från start samt generösa garantier. Har kört två Hyundai, i40 resp Santa Fe, från 0 till 5 resp 8000 mil. Summa noll fel och inget underhåll / reparation annat än vanlig service.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bilen måste ha dragkrok. Finns det några lämpliga bilar att välja på Passat GTE, Volvo v60, Kia Ceed eller Optima? Eller borde man sikta på helel eller på en fosildriven bil istället? Kommer det någon våg med utgående leasingar av elbilar mot hösten, som kan tänkas driva ner några elbilspriser (tycker Enyaq känns ganska trevlig). Åkte en modell 3 taxi för några veckor sen och fjädringen i baksätet var horribelt hårt och stötigt, är det lika illa i modell Y?
Model Y har hårdare fjädring än Model 3 så den kan du skippa direkt om du tyckte 3an var hård.

Du måste räkna hela kalkylen innan du sätter ett maxtak för pris tycker jag. Om du kör på helt elektriskt (och kan ladda hemma) får du en helt annan ekonomi i bilen. Utan att orka räkna riktigt nu så skulle jag bedöma att du får nära samma totalkostnad för en elbil för 400k som en hybrid för 250k.

Överlag är hybrid väldigt mycket av en kompromiss. Så stor är inte besparingen i kronor heller av att spara 2-3dl per mil för mycket mer än så är det inte. Bilarna drar aldrig 0 liter per mil, framförallt inte Kia som inte har någon annan värmekälla än motorn (den kan alltså aldrig dra 0 om du ska ha någon slags värme i bilen) Dock är jag själv inte särskilt rädd för komplexiteten i hybrider, de har visat sig hålla väldigt bra. Elmotorerna och batterierna går sällan sönder. Servicekostnaderna per körd mil på en hybrid blir tyvärr bisarrt hög. Du ska ju serva bilen var ~2000e mil oavsett om bensinmotorn använts 1 mil eller 2000 mil.

Passat GTE är en utmärkt bil, räckvidd cirka 4 mil innan årsmodell 2020, efter det blir det ungefär 2 mil till. Du klarar dig precis till en facelift 2020 för 250k tror jag. Den har också separat bensinvärmare så motorn kan vara avstängd men ändå få värme.
Kia Optima är också bra i sig, räckvidd ungefär 5 mil men saknar värmekälla, samma med Ceed hybrid. Ceed verkar intressant nog kosta nästan samma pengar som Optima begagnad och det är det inte värd. Välj Optima.
 
Senast ändrad:

Marshall

Omega
2-Faktor
Är bilintresset 0 hade jag helt klart kört Japanskt (Toyota Avencis, Mazda 6 etc), eventuellt koreanskt (Kia Optima).
1500 mil serviceintervall är sunt. Är det inte bättre o lämna in bilen på service på några timmar än bli stående på verkstaden i dagar?
Hade jag kört 2000 mil om året hade jag inte brytt mig om hybrid, el eller förbränningsmotor (om jag inte ofta körde väldigt korta streckor) utan valt en bil jag gillade och är i bra skick.
Tack, min far hade en Avensis för ca 20 år sedan, minns att han var grymt nöjd med den, så den kan det nog va en bra idé att kolla på. Optima ser ganska låg ut, får kanske testköra och se om jag kan ta mig till stugan utan att skrapa i underredet.

Bilintresseret är kanske inte helt 0, jag hade nog helst haft en Audi A6 eller A4 allroad, v90 cc eller v60 cc. Men den ekonomiska biten är nog viktigare för familjens del.

Edit: orsaken jag gillar serviceintervall på 2000 mil är att jag alltid ligger nästan prick på den sträckan årligen, så andra veckan i januari brukar jag se till att få den årliga servicen gjord.
 
Senast ändrad:

Marshall

Omega
2-Faktor
Vid privatköp och med parametrarna noll bilintresse och inget behov av att imponera på golfbanans parkering - Kia eller Hyundai, bra bilar med ’all’ väsentlig utrustning redan från start samt generösa garantier. Har kört två Hyundai, i40 resp Santa Fe, från 0 till 5 resp 8000 mil. Summa noll fel och inget underhåll / reparation annat än vanlig service.
Tack! Santa Fe verkar ganska trevliga. Hade en Hyundai för ca 10 år sedan, dessvärre uppstod alla möjliga fel på den och kostade skjortan att reparera. Tror Kia kanske är rätt riktning, även om någons leasinghistoria i någon biltråd var bedrövlig läsning. Provkörde e-Niron, men kändes som att huvet slog i taket och att det var svårt att se ut genom vindrutan när solskyddet satt i höjd med ögonen. Har hyrt Kia Ceed någon gång och den här känts toppen att köra.
 

skyseeker

Rolex
Tack, min far hade en Avensis för ca 20 år sedan, minns att han var grymt nöjd med den, så den kan det nog va en bra idé att kolla på. Optima ser ganska låg ut, får kanske testköra och se om jag kan ta mig till stugan utan att skrapa i underredet.

Bilintresseret är kanske inte helt 0, jag hade nog helst haft en Audi A6 eller A4 allroad, v90 cc eller v60 cc. Men den ekonomiska biten är nog viktigare för familjens del.
Hade tagit en kik på en ”nyare” Mazda 6…
Driftsäkerhet som en Toyota men med betydligt bättre kvalitet känsla på inredningen (de nyare).
Dessutom är Mazda generellt trevligare o köra än många andra…
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Model Y har hårdare fjädring än Model 3 så den kan du skippa direkt om du tyckte 3an var hård.

Du måste räkna hela kalkylen innan du sätter ett maxtak för pris tycker jag. Om du kör på helt elektriskt (och kan ladda hemma) får du en helt annan ekonomi i bilen. Utan att orka räkna riktigt nu så skulle jag bedöma att du får nära samma totalkostnad för en elbil för 400k som en hybrid för 250k.

Överlag är hybrid väldigt mycket av en kompromiss. Så stor är inte besparingen i kronor heller av att spara 2-3dl per mil för mycket mer än så är det inte. Bilarna drar aldrig 0 liter per mil, framförallt inte Kia som inte har någon annan värmekälla än motorn (den kan alltså aldrig dra 0 om du ska ha någon slags värme i bilen) Dock är jag själv inte särskilt rädd för komplexiteten i hybrider, de har visat sig hålla väldigt bra. Elmotorerna och batterierna går sällan sönder. Servicekostnaderna per körd mil på en hybrid blir tyvärr bisarrt hög. Du ska ju serva bilen var ~2000e mil oavsett om bensinmotorn använts 1 mil eller 2000 mil.

Passat GTE är en utmärkt bil, räckvidd cirka 4 mil innan årsmodell 2020, efter det blir det ungefär 2 mil till. Du klarar dig precis till en facelift 2020 för 250k tror jag. Den har också separat bensinvärmare så motorn kan vara avstängd men ändå få värme.
Kia Optima är också bra i sig, räckvidd ungefär 5 mil men saknar värmekälla, samma med Ceed hybrid. Ceed verkar intressant nog kosta nästan samma pengar som Optima begagnad och det är det inte värd. Välj Optima.
Toppensvar! Ska visa det här för min sambo, jag såg att man kan få Enyaq med det stora batteriet för ca 400k. Vi brukar betala 50/50 var när vi köper dyra saker, dock är det jag som betalar bränsle, service, reparationer, skatt och försäkring, så hon ser inte riktigt hela kostnadssidan när hon sätter ”inköpsbudeten” (eller så får hon gå in med 125 så går jag in med 275). Optima och Passat GTE får jag titta närmare på också. Jag är lite anti till att blanda elmotorer och bensin/dieselmotorer, då det tillför en onödig extra motor att serva och utrymme/vikt.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Hade tagit en kik på en ”nyare” Mazda 6…
Driftsäkerhet som en Toyota men med betydligt bättre kvalitet känsla på inredningen (de nyare).
Dessutom är Mazda generellt trevligare o köra än många andra…
Du låter väldigt övertygande, så jag ska försöka ta en titt på en Mazda 6 också! Har bara någon association i mitt huvud där Nissan och Mazda hamnar i samma fack och där Nissan aldrig riktigt tilltalat mig.
 

skyseeker

Rolex
Du låter väldigt övertygande, så jag ska försöka ta en titt på en Mazda 6 också! Har bara någon association i mitt huvud där Nissan och Mazda hamnar i samma fack och där Nissan aldrig riktigt tilltalat mig.
Ja skiljer ju inte gigantiskt mellan japanerna. Lika lika samma ;)
Men skulle jag välja japanskt så tycker jag Mazda o Subaru står ut som lite ”udda” på ett positivt sätt. Toyota/Lexus är alltid säkert kort. Koreanerna har jag hört lite olika bud om men inte så mycket erfarenhet av själv (aldrig ägt, bara kört).
Viktiga är att du hittar en bil du gillar.
Du o familjen ska ju ”leva”med den några år… mindre viktigt med exakta ören o vad andra tycker om ditt val.
 

Marli

Cartier
Tack! Santa Fe verkar ganska trevliga. Hade en Hyundai för ca 10 år sedan, dessvärre uppstod alla möjliga fel på den och kostade skjortan att reparera. Tror Kia kanske är rätt riktning, även om någons leasinghistoria i någon biltråd var bedrövlig läsning. Provkörde e-Niron, men kändes som att huvet slog i taket och att det var svårt att se ut genom vindrutan när solskyddet satt i höjd med ögonen. Har hyrt Kia Ceed någon gång och den här känts toppen att köra.

Kia och Hyundai är två varumärken i samma koncern (Hyundai Heavy Industries) och delar en hel del komponenter. Handlar nog mer om att hitta en modell du gillar än märket i nosen i det fallet, dock har Kia 7 års nybilsgaranti och Hyundai 5. Oklart varför men är såklart av vikt om det rör sig om en nyare begbil.

Enig med kommentarerna om Mazda - 6an är absolut en hidden hero, vet att de rabatterar 50k vid beställning av CX60 just nu, kanske finns något motsvarande på 6?
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Den här var allt lite kul😁
Screenshot_20240410_120501.jpg
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Du låter väldigt övertygande, så jag ska försöka ta en titt på en Mazda 6 också! Har bara någon association i mitt huvud där Nissan och Mazda hamnar i samma fack och där Nissan aldrig riktigt tilltalat mig.
Har själv en mazda 6 wagon från 2016. riktigt nöjd, aldrig varit på verkstad mer än för mig årlig service (1500mil) på snart fem år, kommer byta bromsbelägg snart men det är ju ganska förväntat. Ungefär samma förutsättningar med utrymme som du beskriver. Riktigt bra komfort för mig i varje fall och driftsäker. Mycket mera utrustning än de ”finare” märkena. Fick en med lädersäten och läderratt, adaptiv farthållare, backkamera och parkeringssensor m.m för ca 120-150k mindre än vad motsvarande passat/golf hade kostat. Det enda som kan vara något att tänka på är vägljudet (tyvärr känt problem).
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Har själv en mazda 6 wagon från 2016. riktigt nöjd, aldrig varit på verkstad mer än för mig årlig service (1500mil) på snart fem år, kommer byta bromsbelägg snart men det är ju ganska förväntat. Ungefär samma förutsättningar med utrymme som du beskriver. Riktigt bra komfort för mig i varje fall och driftsäker. Mycket mera utrustning än de ”finare” märkena. Fick en med lädersäten och läderratt, adaptiv farthållare, backkamera och parkeringssensor m.m för ca 120-150k mindre än vad motsvarande passat/golf hade kostat. Det enda som kan vara något att tänka på är vägljudet (tyvärr känt problem).
Antar att du har bensinmotor? Anses alla Mazdamotorer vara skottsäkra (hålla samma höga standard eller finns det någon version man borde akta sig för)? Hur fungerar det med deras 3+7 års försäkringar, innebär det att man kan klara sig med halvförsäkring i 10 år, eller borde man gå på helförsäkring från och med 3 år?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Antar att du har bensinmotor? Anses alla Mazdamotorer vara skottsäkra (hålla samma höga standard eller finns det någon version man borde akta sig för)? Hur fungerar det med deras 3+7 års försäkringar, innebär det att man kan klara sig med halvförsäkring i 10 år, eller borde man gå på helförsäkring från och med 3 år?
Har diesel, 175h 2,2l. Dålig koll på om de varierar i kvalitet tyvärr. Jag har kört helförsäkring men inte undersökt närmare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Antar att du har bensinmotor? Anses alla Mazdamotorer vara skottsäkra (hålla samma höga standard eller finns det någon version man borde akta sig för)? Hur fungerar det med deras 3+7 års försäkringar, innebär det att man kan klara sig med halvförsäkring i 10 år, eller borde man gå på helförsäkring från och med 3 år?
Alltid helförsäkring efter 3 år. Vagnskada (som gör att du bara behöver halvförsäkring) har inget med garantierna att göra.

(Vagnskada = ersätter skador på eget fordon som du varit vållande till)
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Antar att du har bensinmotor? Anses alla Mazdamotorer vara skottsäkra (hålla samma höga standard eller finns det någon version man borde akta sig för)? Hur fungerar det med deras 3+7 års försäkringar, innebär det att man kan klara sig med halvförsäkring i 10 år, eller borde man gå på helförsäkring från och med 3 år?
Denna är typ identisk med min minus färg och att den gått något mer. Finns att prova i sthlm

Off topic, köpte min för 185’ 2020 - satan vad beggatpriserna på bilar stått sig
 

Marshall

Omega
2-Faktor

MaziK

Rolex
2-Faktor
Antar att du har bensinmotor? Anses alla Mazdamotorer vara skottsäkra (hålla samma höga standard eller finns det någon version man borde akta sig för)? Hur fungerar det med deras 3+7 års försäkringar, innebär det att man kan klara sig med halvförsäkring i 10 år, eller borde man gå på helförsäkring från och med 3 år?
år 4-10 garantin är en försäkring som generalagenten har med något bolag. Sen att verkligen få något fixat på garantin år 9 är skrivet i stjärnorna:D. Mazda måste generellt servas varje år alt typ var 1000e mil eller liknande. När man har gjort det i 9 år så har man lagt ut en del pengar för att få behålla år 4-10 garantin. Men om dem håller sin del utan tjafs så kan det vara värt beroende på vad som behöver bytas ut!

Som @alfgren säger så är det vagnskadegarantin på tre år som täcker skador likt det en helförsäkring täcker.

Jag äger en Mazda själv(Mx5) men har bara kört 1900 mil på snart fem år. Min far har en Mazda 3 från 2013(som han köpte ny) men den har rullat lika lite som min :D. Tidigare hade vi en Mazda 3 med 2.2d men hade den bara i 18 månader eller liknande. Men har inte haft något fel på någon av dem. Men som sagt har inte kört så mycket med någon av dem.
 
Senast ändrad:

Marshall

Omega
2-Faktor
Denna är typ identisk med min minus färg och att den gått något mer. Finns att prova i sthlm

Off topic, köpte min för 185’ 2020 - satan vad beggatpriserna på bilar stått sig
Provkörde denna och en Passat GTE. Fanns lite + och - på båda. Mazdan var väldigt skön att köra, bra känsla i styrningen, sköna stolar fram och bra utrymme i baksätet och bagaget. Saknade möjlighet att fälla mittsätet för att kunna slänga in ett par skidor snabbt och lätt. Ganska snygg bil. Tyckte kanske att 175hk borde ha känts lite rappare i Mazdan. Priset är nog i överkant jämfört med andra Mazda 6.

Passatens stolar var för tajta vid rumpan (ergonomiska kanske med mängder av inställningsmöjligheter för svanken, men inte bekvämt för mig). Gillade inte riktigt styrningen i Passaten, den kändes inte lika exakt. Däremot trevligt att kunna fälla mittsätet. Hade med mig ett par familjemedlemmar och Passaten fick bättre betyg i baksätet. Ska nog testa någon annan Passat också med andra stolar.

Har ett par bilar till jag vill titta närmare på nästa vecka. Båda modellerna är med i matchen än så länge.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
år 4-10 garantin är en försäkring som generalagenten har med något bolag. Sen att verkligen få något fixat på garantin år 9 är skrivet i stjärnorna:D. Mazda måste generellt servas varje år alt typ var 1000e mil eller liknande. När man har gjort det i 9 år så har man lagt ut en del pengar för att få behålla år 4-10 garantin. Men om dem håller sin del utan tjafs så kan det vara värt beroende på vad som behöver bytas ut!

Som @alfgren säger så är det vagnskadegarantin på tre år som täcker skador likt det en helförsäkring täcker.

Jag äger en Mazda själv(Mx5) men har bara kört 1900 mil på snart fem år. Min far har en Mazda 3 från 2013(som han köpte ny) men den har rullat lika lite som min :D. Tidigare hade vi en Mazda 3 med 2.2d men hade den bara i 18 månader eller liknande. Men har inte haft något fel på någon av dem. Men som sagt har inte kört så mycket med någon av dem.
Då är jag med på vad man ska tänka på försäkringsmässigt och angående nybilsgarantin. Gäller bara att hitta en rimlig brytpunkt för när det inte är värt att fortsätta med helförsäkring. Den bil jag köper får gärna rulla i 10 år till innan jag vill tänka på bilbyte igen..
 

supreeme

Omega
Då är jag med på vad man ska tänka på försäkringsmässigt och angående nybilsgarantin. Gäller bara att hitta en rimlig brytpunkt för när det inte är värt att fortsätta med helförsäkring. Den bil jag köper får gärna rulla i 10 år till innan jag vill tänka på bilbyte igen..
Kollar du på Passaten så glöm inte bort kusinen Skoda Superb. Jag är väldigt nöjd med min. Fd tjänstebil, haft den i tre år nu så den fyller sex här på vårkanten. Haft ett problem med en låskista till förardörren som byttes för 5kkr. Iofs bara gått knappt 7,5 k mil. Minst lika bra som Passaten tycker jag, dessutom rymligare.

*Edit
Finns ju likt Passats Alltrack en Superb Scout men vet ej om du får in den i budget.
Jag har 2.0 tdi med dsg och 4wd.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hade tid bokad för hjulbyte på däckverkstad i veckan, på vägen dit lyckas jag få punktering för första ggn på 25 år med körkort. 200 meter från däckverkstaden var det platt och jag fick promenera sista biten. Vad är oddsen på det liksom 🤷‍♂️ Löste sig iallafall, och det var väl rätt ställe att få punktering på 😊
1000011601.jpg
 
Senast ändrad:
Topp