Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Skönt att det gick bra!Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.
Vad finns det för alternativ?
Budget: ca 70K
Krav:
- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).
- 4 WD
- Automat
- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.
Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
Skönt att det gick bra!
Begagnade bilar har ju tyvärr blivit så dyra senaste åren att det knappt finns några alternativ i den prisklassen…
En del udda alternativ finns ju, Kia, Subaru osv då de ligger lågt i pris, men man får knappt en Rav4 för de pengarna. Pajero är nog omöjligt om man inte kan acceptera att bilen gått typ 30.000 mil.
Jag hade nog försökt hitta en Rav4 under 20.000 mil, eller en välskött XC70.
Det här kanske kan vara något om ni kan prutandets konst och känner någon bilmek:Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.
Vad finns det för alternativ?
Budget: ca 70K
Krav:
- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).
- 4 WD
- Automat
- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.
Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.
Det här kanske kan vara något om ni kan prutandets konst och känner någon bilmek:
Ja, det är helt bananas. Många kompisar som går i bilbytartagen har fått inse inte bara att de inte har råd att byta upp sig…. De har inte ens råd att köpa samma bil som de har idag.Tack för input! Jag märkte det nu när jag skannade marknaden. Fan vad dyrt med bilar som gått mycket.
Råkade se denna också Edit (men var visst manuell)Tack! Kan nog vara ett bra köp. Farsan måste dock få tag i en bil ganska omgående och ingen av oss kan meka.
Jag vet inte om kunderna var så smarta om de brydde sig mer om 0-100
Men visst det är det som ofta anges i broschyrer och biltester, o det säljer säljer (hur smart eller osmsart det än må vara)…
Håller helt med, saknar märket. De gjorde på sitt eget vis. O de gjorde det ganska bra o jäkligt trevligt
Är det M-sport bromsar jag ser? Trodde att M5r hade M-performance bromsar som standardBrutalaste bilen jag ägt! M5 Comp. Byggde om denna med downpipes, avgasssytem, insug och ny mapp.
Extra trevligt när kör ifrån det mesta med massage i stolarna
Är antingen dessa eller keramiska. Större ok bak, annars är det bara skivor som skiljer. På bilden har jag 21tum, ser tanigt ut. När 20 sitter är det tajtÄr det M-sport bromsar jag ser? Trodde att M5r hade M-performance bromsar som standard
Och jag har åkt med en smutsig inredning hela vintern, vidrigt!Haft dåligt samvete hela vintern då jag pga kyla inte kunde göra rent fälgarna till sommardäcken när vinterdäcken åkte på. Men nu så är dom färdiga för att läggas på vilken dag som helst (225/45 18").
Tänk inte ens tanken.Har nån koll på KCR boxen? Är det värt det? Mest intresserad av bränsleekonomin.
Funtar på att köpa en A6Q från 2017/18. Alla garantier har ju ändå löpt ut. Vad har man att förlora utöver inköpspriset på boxen?
Kool, tack för svar! Så det KCR boxen gör är att ”lura” bilens centraldator, inte optimera den?Tänk inte ens tanken.
Vad du förlorar? Exempelvis att ditt partikelfilter sätts igen, din automatlåda börjar växla sämre (boxer lurar bilen att det kommer in mindre bränsle än det gör), turboskador och annat mysigt. Dessutom kommer inte ditt antispinn och antisladd att fungera som tänkt eftersom bilen inte vet hur mycket gaspådrag som egentligen görs.
Det går alldeles utmärkt att optimera dieslar men inte via KCR. Hör av dig till Stertman istället exempevis.
Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.Kool, tack för svar! Så det KCR boxen gör är att ”lura” bilens centraldator, inte optimera den?
Snyggt, då vet jag.Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.
Det finns dock (många) trimfirmor som ändrar bilens egen dator vilket fungerar mycket bättre. Här exempelvis: https://www.stertman.se/mjukvara/1650-audi-a6-20tdi-c7-190hk-stm-mjukvara.html
(Och gå inte heller på KCRs snack om att det inte syns att bilen varit trimmad. Det loggas massor av parametrar i bilen och mixtrar någon med bränsletryck eller turbotryck så syns det)
Hmm vafan då bottnar man ju fuel trim table och sedan har inget spelrum kvar vid pissig soppa, hög höjd osv.Ja, KCR boxen kan inte prata med bilens dator alls. Det enda den gör är att förvränga signaler från olika givare. Exempelvis att lura bilen att det sprutas in mindre diesel än det gör - då kompenserar bilen genom att spruta in mer. Sen lurar man turbotrycksgivaren att trycket är lägre än det ska vara - bilen kompenserar med att höja turbotrycket vid samma gaspådrag.
Det finns dock (många) trimfirmor som ändrar bilens egen dator vilket fungerar mycket bättre. Här exempelvis: https://www.stertman.se/mjukvara/1650-audi-a6-20tdi-c7-190hk-stm-mjukvara.html
(Och gå inte heller på KCRs snack om att det inte syns att bilen varit trimmad. Det loggas massor av parametrar i bilen och mixtrar någon med bränsletryck eller turbotryck så syns det)
Min XC60 hade jubileum nu i dagarna, 30.000 mil på 10 år.Sommardäck på båda bilarna. Boka service på båda på tisdag. Kul byta kamrem på Volvon, rullat 8000 mil på 10 år nu den.
Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000krMin XC60 hade jubileum nu i dagarna, 30.000 mil på 10 år.
April 2026 (bör den…) slå över till 40.000 mil…. jag hoppas verkligen den håller så länge, mest eftersom jag faktiskt inte vet vad jag skulle byta till. Antagligen en likadan med låga mil.
F-n, vad tråkig jag har blivit med åldern.
Verkligen svårt att motivera sig att köpa ny då. Särskilt när en motsvarande med låga mil kostar norr om 200k idag väl.Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000kr
Vi kör ju mer, runt 4000 mil per år så för oss skulle nog elbil gå att räkna hem med bred marginal men det lockar faktiskt inte. Skulle vara ”nya” XC60 diesel som är aktuell vid byte men då är det väl 200’ extra som ska ut för en bil som i praktiken gör samma jobb.Samma här vi har disskuterat att byta till elbil, men denna är betald. Rullar typ 600-1000mil per år. Tror inte vi köper någon nyare bil på många år, enda sura är väl service nu som troligen kommer kosta ca 20000kr
Kom upp en Pajero från 99 för 80kSEK i Stockholm igår på marketplace.Farsan kvaddade bilen i en olycka igår. För honom gick det bra. Han undrade om jag kunde hjälpa honom att köpa en ny bil. Han gillade verkligen sin Mitsubishi Pajero -00 så det kanske blir en till sådan.
Vad finns det för alternativ?
Budget: ca 70K
Krav:
- Stor och hög bil som är lätt att klättra i och ur (gammal stel höftopererad gubbe).
- 4 WD
- Automat
- Kvalitet i både känsla och hållbarhet. Behöver dock inte vara fancy. Behöver tåla att man skickar in en röjsåg i den, typ.
Jag tänker Land Cruiser, någon sorts truck, stor SUV typ XC 90.