Två små 90-talsjapaner![Flag: Japan :flag_jp: 🇯🇵](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f1ef-1f1f5.png)
![Flag: Japan :flag_jp: 🇯🇵](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f1ef-1f1f5.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Var liknande i vår gamla F34a. Jag öppnade upp i skuffen, svor, lämnade in den och svor ännu mer åt att behöva betala för ett sådant jobb….Batteribyte i en Vantage, kul lösning av britterna av fastsättning. Om batteriet är någon millimeter för stort så är det inte omöjligt men krångligt de luxe.![]()
Jag skulle avråda från det faktiskt. Just 2.0l D3 har inte så stora marginaler för trim som vissa andra motorer.Frågan är om jag ska försöka piffa upp 2L´s dieseln 163hkoch 400NM till 190hk och 480NM - kan inget om motoroptimering?
Shelby F-150?Jag hämtar snart hem en sådan här. Någon som vet vad det är?
![]()
MiljöbilJag hämtar snart hem en sådan här. Någon som vet vad det är?
![]()
Bra bilar dessa, skitbra !Sedan ett antal år tillbaka kör jag betydligt mindre bil än förr- cykel eller tunnelbana är överlägset bästa och snabbaste sättet att ta sig fram i Stockholmsområdet.
Kör runt 7-800 mil/år.
Men jag har haft behov en tid av en större bil för att köra viktiga saker som cementsäckar, skräp till återvinningen.
Så därför äger jag nu en Volvo kombi, V70, för första gången i mitt liv.
En lite tråkig bil men väldigt tyst och sköna stolar.
10 år gammal, en ägare och farbrorn innan mig har tagit väl hand om den, 7800 mil. Tror faktiskt ingen suttit i baksätet?
Skinn är bra, kan slänga in vad som helst i baksätet, bara borsta av
Frågan är om jag ska försöka piffa upp 2L´s dieseln 163hkoch 400NM till 190hk och 480NM - kan inget om motoroptimering?
Vrid kan ju vara bra när jag har ett släp med grus på kroken.
![]()
![]()
Miljöbil?
Går väl att köra på E85?
Underbara regler - för några år sedan kunde du slippa biltullarna i Stockholm med en sådanAbsolut
Inte exakt min kärra men same same
Tur att jag inte kör så mkt per år
![]()
Tack, jo jag hoppas det, bytte in min gamla bil så mellanskillnaden blev 95'.Bra bilar dessa, skitbra !
Vad fick du ge?
Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?Jag skulle avråda från det faktiskt. Just 2.0l D3 har inte så stora marginaler för trim som vissa andra motorer.
Underbara regler - för några år sedan kunde du slippa biltullarna i Stockholm med en sådan
Haha undrar hur många liter E85/mil den skulle dra? 3-4?
163hk motorn på två liter har hetat både d3 och d4 beroende på årsmodell förvirrande nog.Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?
Men om jag söker så verkar den oftast kallas D3 med 163HK?
Verkar ju som Volvo snurrade runt lite med olika beteckningar på just den eller är det olika motorer?
Och D5 är 2.4L, fem cylindrars eller?163hk motorn på två liter har hetat både d3 och d4 beroende på årsmodell förvirrande nog.
För att förvirra ännu mer finns också d3 som 163hk med AWD men då är motorn en nedtrimmad d5 vilket betyder att den tål trim på ett helt annat sätt.
det där är väl ingen vanlig F150 @DaionShelby F-150?
Om man frontalkrockar med en sån är det game over.det där är väl ingen vanlig F150 @Daionär väl en med 770hk ....
Ett kort jag tog 2018 när jag var på verkstad med min Mustang
![]()
Jag stannade och tjötade med en som hade en TRX i somras. Kände mig bokstavligen liten och otillräcklig på många sätt i min MX5. Han nämnde att det inte är så många som har koll pa vad det är, sa till honom men det är nog många som blir överraskade
...
tänk än F150 lightning (el-versionen)........Om man frontalkrockar med en sån är det game over.
...för Forden om man sitter i en Volvo XC90Om man frontalkrockar med en sån är det game over...
Volvo trimmade ner D3 till 136hk på årsmodell 2013 och kunde då med manuell låda och start/stopp på V70 greja dom där 120g som krävdes för fem års skattebefrielse. Köpte nämligen exakt detta sent 2012. Var väl så att gamla D3 blev D4 det året, samma 163hk?Jag var mest lite nyfiken, behöver med största säkerhet inte mer kraft. Motorn är den femcylindriga versionen av 2.0L motorn och bilen heter D4?
Men om jag söker så verkar den oftast kallas D3 med 163HK?
Verkar ju som Volvo snurrade runt lite med olika beteckningar på just den eller är det olika motorer?
JaVolvo trimmade ner D3 till 136hk på årsmodell 2013 och kunde då med manuell låda och start/stopp på V70 greja dom där 120g som krävdes för fem års skattebefrielse. Köpte nämligen exakt detta sent 2012. Var väl så att gamla D3 blev D4 det året, samma 163hk?
MotorDiesel, 2.0 I5 |
VäxellådaManuell, 6-växlad |
DrivlinaFramhjulsdrift |
Acceleration, 0-100 km/h9,9 s |
UtrustningspaketMomentum |
Blandad förbrukning4,5 l/100km |
CO₂, Blandad119 g/km |
Det var gränsen för skattefrihet i 5 år på den tidenDen jag köpte tilllverkades sept -12 men årsmodell -13.
Har 163hk, 400nm i vrid enligt car info.
Kallas D4, motorn är 2.0L och fem cylindrig.
Har utsläpp under 120gram, kom ihåg att det var väl nån gräns alla försökte komma under då.
MotorDiesel, 2.0 I5 VäxellådaManuell, 6-växlad DrivlinaFramhjulsdrift Acceleration, 0-100 km/h9,9 s UtrustningspaketMomentum
Blandad förbrukning4,5 l/100km CO₂, Blandad119 g/km
Då rekommenderades väl alla köpa Diesel eller Etanolbilar för miljöns skull....Det var gränsen för skattefrihet i 5 år på den tiden
Den diskussionen blir alltid infekterad men jag tror att elbilsomställning är något helt annat än etanol, gas eller "miljödieslar". Helt enkelt för att de är så mycket energieffektivare. Det går liksom inte att komma ifrån att det är bättre att köra 1 mil på 2kwh än 8 kwh.Då rekommenderades väl alla köpa Diesel eller Etanolbilar för miljöns skull....
Går fort i hockey
Lite lustigt att såvitt jag vet är väl Norge det enda land som verkligen lyckats med transformeringen av bilflottan?
Men de har ju dragit in lite pengar till sin stadskassa så att de haft råd att investera i subventioner pga eller tack vare sin oljefyndigheter.
Så är det.Den diskussionen blir alltid infekterad men jag tror att elbilsomställning är något helt annat än etanol, gas eller "miljödieslar". Helt enkelt för att de är så mycket energieffektivare. Det går liksom inte att komma ifrån att det är bättre att köra 1 mil på 2kwh än 8 kwh.
det där är väl ingen vanlig F150 @Daionär väl en med 770hk .... EDIT: Ser nu att du har lagt till lite fler bilder
Ett kort jag tog 2018 när jag var på verkstad med min Mustang
![]()
Jag stannade och tjötade med en som hade en TRX i somras. Kände mig bokstavligen liten och otillräcklig på många sätt i min MX5. Han nämnde att det inte är så många som har koll pa vad det är, sa till honom men det är nog många som blir överraskade
...
Om man frontalkrockar med en sån är det game over.
Kan ju säga att det är en speciell upplevelse att få en sådan i backspegeln på nära håll.Det stämmer bra, det är en sådan. Blir kul att ha en sån som hobbybil ett tag och testa. Har ju provat en del annat tidigare men aldrig en pickis så nu blir det en sådan och just denna modellen är den jag tycker mest om utseendet på samt att det är kul att de är lite ovanliga här i våra trakter.
Jag tror faktiskt jag såg just den där blåvita när den var ute till försäljning, en 2016 vill jag minnas att det var. Har inte sett flera än den och min svarta än.
![]()
Bäst att försöka låta bli såna saker för allas skull![]()