• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tapiren

Cartier
Den där CL600 blir jag lite sjuk på. Troligtvis väldigt dyr att underhålla.
Ja, jag tror också det. Dels har 600:an ganska dåligt rykte, den äldre version som satt i bilarna fram till c:a 1998 anses bättre liksom efterföljaren som dök upp runt 2004 men just de där mellanåren med 360-ish hästkrafter har fått ett ganska dåligt rykte. Sen har de ett väldigt avancerat system för fjädringen som är väldigt, väldigt dyrt att hålla liv i.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Ja, jag tror också det. Dels har 600:an ganska dåligt rykte, den äldre version som satt i bilarna fram till c:a 1998 anses bättre liksom efterföljaren som dök upp runt 2004 men just de där mellanåren med 360-ish hästkrafter har fått ett ganska dåligt rykte. Sen har de ett väldigt avancerat system för fjädringen som är väldigt, väldigt dyrt att hålla liv i.
håller helt med hade en 350 SE 2007, underbar att köra och åka i, men vilken skitbil gick sönder ofta , sen började luftfjädringen krångla vid ca 25 000 kr i verkstadsräkningar och fortfarande inte fungerande , gav jag upp och dumpa den på bilauktion och fick typ 70.000 med alla fel såklart redovisade.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag ska åka lite bil i England, och vill hyra en cab som jag kan hämta direkt på flygplatsen (Heathrow).
Hittar dock ingen site där jag kan ha med cab i urvalet.
Några tips? Det behöver inte vara (=är för snål för) lyxcabbar, en Mini eller liknande funkar jättebra.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Jag ska åka lite bil i England, och vill hyra en cab som jag kan hämta direkt på flygplatsen (Heathrow).
Hittar dock ingen site där jag kan ha med cab i urvalet.
Några tips? Det behöver inte vara (=är för snål för) lyxcabbar, en Mini eller liknande funkar jättebra.
Dessa har cabbar, men du lär inte gilla priserna:


Det är lite märkligt att inte fler har cabbar, då UK är ett relativt stort cab-land.

Sixt har cabbar på vissa stationer, men inte Heathrow verkar det som.
 

skyseeker

Rolex
Dessa har cabbar, men du lär inte gilla priserna:


Det är lite märkligt att inte fler har cabbar, då UK är ett relativt stort cab-land.

Sixt har cabbar på vissa stationer, men inte Heathrow verkar det som.
Finns ju massor av cabbar i det landet, men biluthyrarna har väl inte så många. Normala hyrbilskunden (oftast företag) är ju inte intresserad av cab eller specifik modell…

Min rekommendation sök på vintage eller classic rental-cars så finns det massor med firmor som hyr ut trevliga bilar.
Dyrare än en Ford Fiesta. Men attans så mycket trevligare att köra runt i en MG eller Jaguar cab på engelska landsbygden.

Givetvis håller de firmorna inte till på flygplatserna, men kan va väl värt o ta en taxi dit!?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dessa har cabbar, men du lär inte gilla priserna:


Det är lite märkligt att inte fler har cabbar, då UK är ett relativt stort cab-land.

Sixt har cabbar på vissa stationer, men inte Heathrow verkar det som.

Finns ju massor av cabbar i det landet, men biluthyrarna har väl inte så många. Normala hyrbilskunden (oftast företag) är ju inte intresserad av cab eller specifik modell…

Min rekommendation sök på vintage eller classic rental-cars så finns det massor med firmor som hyr ut trevliga bilar.
Dyrare än en Ford Fiesta. Men attans så mycket trevligare att köra runt i en MG eller Jaguar cab på engelska landsbygden.

Givetvis håller de firmorna inte till på flygplatserna, men kan va väl värt o ta en taxi dit!?
Har kollat lite på olika exclusive rentals, men känns lite o-värt, faktiskt. Hyra klassiker var jag inne på först, men om det blir risigt väder (trots allt England) så är det inte lika kul som en modern bil med heltätt tak och bra ac.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag ska åka lite bil i England, och vill hyra en cab som jag kan hämta direkt på flygplatsen (Heathrow).
Hittar dock ingen site där jag kan ha med cab i urvalet.
Några tips? Det behöver inte vara (=är för snål för) lyxcabbar, en Mini eller liknande funkar jättebra.
måste ju åka Jagga i UK :p (Avis har ifrån heathrow)


1713514486246.png
 
Senast ändrad:

Räv

Cartier
2-Faktor
300sl03461BB1-76A3-4F50-8A96-334763241FAC.JPG

Underbara bilar har haft min 300sl 1988 i 25 år helt problemfri bil med en kvalitet som är svårslagen. Prisbilden är spretig, och svårt att veta vad de går för. Den över miljonen har varit till salu väldigt länge och det kommer nog vara svårt att hitta en köpare. Skulle säga att man borde kunna hitta en skaplig för runt 400.000. I USA finns ju massor av 500SL till rätt låga priser. Man kan dock få en äldre 350SL eller 450 SL för runt 200.000 även 380 SL kan man får under 300.000.

Håller med (underbar, svårslagen, svårt att veta vad de går för etc.).

Att tänka på om man kikar på importerade från USA är att de, med undantag för de absolut första åren, har galet fula ko/stötfångare och framlysen. Som parkbänkar både bak och fram samt med fyra runda sealed beam-lampor. Att bygga om dem till europeisk modell (dvs. ursprungsdesignen) kan vara kostsamt.

Sålde min 350SL under 2022 och fick vad jag begärde. Köparen fick en tidig (första månaden av produktion - april 1971), såld i Sverige och med manuell låda. I grymt bra skick.

Flera har varit inne på att prisbilden spretar. Min åsikt är att den ska göra det. Mycket mer. De är dyra att renovera. En ful och sliten ska vara extremt billig. En fin ska vara dyr. Detta kan tyckas vara självklart men traditionellt i Sverige är skillnaden för liten mellan renoveringsobjekt och fina. Det har blivit lite mer skillnad sedan marknaden blev internationell - men det hänger kvar ändå till viss del.

Cabbad.jpg
Inredning.jpg
Ny cab mont.jpg
Anonym2.jpg
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Håller med (underbar, svårslagen, svårt att veta vad de går för etc.).

Att tänka på om man kikar på importerade från USA är att de, med undantag för de absolut första åren, har galet fula ko/stötfångare och framlysen. Som parkbänkar både bak och fram samt med fyra runda sealed beam-lampor. Att bygga om dem till europeisk modell (dvs. ursprungsdesignen) kan vara kostsamt.

Sålde min 350SL under 2022 och fick vad jag begärde. Köparen fick en tidig (första månaden av produktion - april 1971), såld i Sverige och med manuell låda. I grymt bra skick.

Flera har varit inne på att prisbilden spretar. Min åsikt är att den ska göra det. Mycket mer. De är dyra att renovera. En ful och sliten ska vara extremt billig. En fin ska vara dyr. Detta kan tyckas vara självklart men traditionellt i Sverige är skillnaden för liten mellan renoveringsobjekt och fina. Det har blivit lite mer skillnad sedan marknaden blev internationell - men det hänger kvar ändå till viss del.

Cabbad.jpg
Inredning.jpg
Ny cab mont.jpg
Anonym2.jpg
En 350 SL i det där skicket är inte lätt att hitta, många är rätt sunkiga , din var ju ett toppex
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Skoda Superb IV om ni vill ha extra benutrymme.

Sedan hade jag nog kollat och räknat på en ID4 också. Går att få för under 350’ nu med stora batteriet. Fullt medveten om att det är 100’ mer än budget, men tolkade senare inlägg som att budgeten eventuellt kunde sträckas.
Vi slog till på en lågmilad ID4 pro 1st edition idag, fick dock stäcka oss en bit över 350’ för att hålla nere milen.
 
Någon som har erfarenhet av Cupra Ateca? Har varit inriktad på att köpa en nyare Tiguan än nuvarande och tittat på runt 2018 vill gärna ligga runt Max 10k mil och under 300k. Men såg nu att en Cupra som i mångt och mycket är samma bil förutom 300 hk för samma pris är man nere på 6k mil. Så onekligen lockande om än den kanske känns lite mer ungdom än familj men vore intressant om någon har erfarenhet av dem.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har erfarenhet av Cupra Ateca? Har varit inriktad på att köpa en nyare Tiguan än nuvarande och tittat på runt 2018 vill gärna ligga runt Max 10k mil och under 300k. Men såg nu att en Cupra som i mångt och mycket är samma bil förutom 300 hk för samma pris är man nere på 6k mil. Så onekligen lockande om än den kanske känns lite mer ungdom än familj men vore intressant om någon har erfarenhet av dem.
Det är en Tiguan kort och gott. Fast med kul motor :)

Vid 6 och 12 tusen mil är servicarna dyra så det är bättre att välja en bil som gått 7000 mil än 5000 mil.
 

supreeme

Omega
Det är en Tiguan kort och gott. Fast med kul motor :)

Vid 6 och 12 tusen mil är servicarna dyra så det är bättre att välja en bil som gått 7000 mil än 5000 mil.
Service går ju inte bara på mil, jag ska precis ha in min Skoda på 6-års service. Det torde bli samma som 12.000 mil, är bla oljebyte i 4wd. Jag kör helt enkelt för lite varje år. Men generellt har du ju helt rätt! 😊
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Min Seat Tarraco från 2019 som gått strax över 10K mil har börjat bråka med mig. Varningslampan för airbag och begränsad SOS-funktion tändes i höstas, hade den inne på service i samma veva och de släckte lamporna och menade att en bältespåminnare störde och ville byta den. Fick boka en till tid på verkstaden för byte av bältespåminnaren, men då varningslamporna aldrig tändes igen så avbokade jag den tiden och hann köra omkring 500mil innan de tändes igen i vintras. Fick då boka ny tid på verkstaden och bytte bältespåminnaren för några tusenlappar och allt var frid och fröjd några hundra mil till, men nu har de jäkla lamporna tänts igen... 🤬 Lite googlande säger att det här är ett återkommande fel inom VAG-gruppen, men verkar inte finnas nån given lösning, en del har bytt bältespåminnare, en del har gjort mjukvaruuppdateringar, en del har bytt airbag men med blandade resultat. Har nu en ny tid bokad för felsökning om en dryg vecka, men fan så störigt det är. Nån som varit med om samma skit och har några tips? Bild för att göra det lite roligare.
PXL_20210715_200134892~2-1.jpg
 
Senast ändrad:

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Service går ju inte bara på mil, jag ska precis ha in min Skoda på 6-års service. Det torde bli samma som 12.000 mil, är bla oljebyte i 4wd. Jag kör helt enkelt för lite varje år. Men generellt har du ju helt rätt! 😊
Har samma erfarenhet. Min 5-serie (som för övrigt var till salu, men inte längre… men det är en annan historia) har mer eller mindre blivit stående sedan frugan fick förmånsbil. Körde 8 mil på drygt 2,5 månader. Det gör inte bilen gott. Bland annat hade skivorna en skön beläggning. Sen finns det risk för skadedjur när bilen står ute, förvisso under en carport. Enligt bilens dator är nästa service i juni 2024 eller om 1800 mil. Vi refererar numera till 5:an som ”Det bundna kapitalet” numera.
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Manuell Subaru Forester -09.

Det slirar och känns som att man inte får i någon växel. Sambon fick detta problem för några dagar sedan. Jag testade bilen efter det och allt fungerade som det skulle. Nu på morgonen är det likadant.

Någon som vet vad felet skulle kunna vara?

Bör väl vara något med växellådan eller kopplingen? Hoppas bara att inte lådan rasat 😬.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Blev påbackad på parkering igår och silvriga audin som gjorde det stannade inte så vet inte regnummer etc. 2-3 ca 10 cm långa revor men ingen buckla.

Min självrisk på vagnskada är 4 500:-. Vad kan det kosta att fixa? Mer eller mindre än självrisken? Borde jag vänta med att fixa tills det är dags att sälja (vilket jag just nu inte har en tanke på).

Ber om ursäkt för smutsig bil!
IMG_1081.jpeg
IMG_1083.jpeg
 

Pleasureman

Cartier
Blev påbackad på parkering igår och silvriga audin som gjorde det stannade inte så vet inte regnummer etc. 2-3 ca 10 cm långa revor men ingen buckla.

Min självrisk på vagnskada är 4 500:-. Vad kan det kosta att fixa? Mer eller mindre än självrisken? Borde jag vänta med att fixa tills det är dags att sälja (vilket jag just nu inte har en tanke på).

Ber om ursäkt för smutsig bil!
IMG_1081.jpeg
IMG_1083.jpeg
När jag blivit påbackad så har jag polisanmält parkeringsskada vilket resulterar i en lägre självrisk om jag inte minns fel.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Blev påbackad på parkering igår och silvriga audin som gjorde det stannade inte så vet inte regnummer etc. 2-3 ca 10 cm långa revor men ingen buckla.

Min självrisk på vagnskada är 4 500:-. Vad kan det kosta att fixa? Mer eller mindre än självrisken? Borde jag vänta med att fixa tills det är dags att sälja (vilket jag just nu inte har en tanke på).

Ber om ursäkt för smutsig bil!
IMG_1081.jpeg
IMG_1083.jpeg

När jag blivit påbackad så har jag polisanmält parkeringsskada vilket resulterar i en lägre självrisk om jag inte minns fel.

Anmäl här:


Självrisk 2.865:-. Har hjälpt oss ett par gånger under åren.
 
Senast ändrad:

Norken

Panerai
2-Faktor
Anmäl här:


Självrisk 2.865:-. Har hjälp oss ett par gånger under åren.
När jag blivit påbackad så har jag polisanmält parkeringsskada vilket resulterar i en lägre självrisk om jag inte minns fel.
Tack - är polisanmält men tyvärr togs inte uppgifter till vittnet i stundens irritation. Som jag förstår det kan jag överklaga till TFF om If inte bedömer det som en parkeringsskada? Har anmält till If så får se vad de säger.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Tack - är polisanmält men tyvärr togs inte uppgifter till vittnet i stundens irritation. Som jag förstår det kan jag överklaga till TFF om If inte bedömer det som en parkeringsskada? Har anmält till If så får se vad de säger.

Brukar räcka med att visa upp bilen för polisen. Om dom håller med om att skadan bör ha kommit från ett annat "trafikförsäkringspliktigt fordon" brukar TFF köpa det.
 
Topp