• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

KattenBaloo

Cartier
2-Faktor
Bilen räddad från garaget. En sorts räddningsfälg med olika håll som passade olika bultmönster och massa spacers. Men 6-kolvs oken var för breda, plåfälgarna tog i. Tills jag föreslog att vänd på fälgarna utåt. Fixat! Ser superlöjligt ut :)

IMG_0607.jpeg
 

Wi

NLA
2-Faktor
Till er med Audi Q8 e-tron (@Wi, @Linkan etc); stämmer det att den inte kommer med Apple Carplay som standard? Gäller en 2024.
Japp, stämmer dessvärre. Om du ska speca en, var noga med att kolla igenom vad som ingår i standardutrustningen. Det är väldigt ojämnt. Tex, komfortpaketet för 4 brak om du vill ha mugghållare och sätesfickor bak..

Fyi, i slutändan var jag missnöjd med bilen. Fin att se på och otrolig komfort, men som elbil är den inget vidare.

Visserligen hade jag etron 55 och inte Q8 etron som ser ut som samma bil men ska ha bättre batteri?
 

Charles_

Rolex
Japp, stämmer dessvärre. Om du ska speca en, var noga med att kolla igenom vad som ingår i standardutrustningen. Det är väldigt ojämnt. Tex, komfortpaketet för 4 brak om du vill ha mugghållare och sätesfickor bak..

Fyi, i slutändan var jag missnöjd med bilen. Fin att se på och otrolig komfort, men som elbil är den inget vidare.

Visserligen hade jag etron 55 och inte Q8 etron som ser ut som samma bil men ska ha bättre batteri?
Mina päron som skaffat en. Den är rätt välutrustad men tydligen är Smartphone Interphase en typ av prenumerationstjänst som man kan köpa loss för 3900kr. Trodde Audi var bättre :) En annan sak som jag stör mig otroligt mycket på är att den varnar så fort man kör 3km/h för fort...
 

JeppeH

Omega
Det blev en gammal E-klass istället för BMW att ha som lite tidsfördriv. Vågar inte ta profilbild där framskärmar syns😅 men billig var den iallafall.
IMG_0119.jpeg
IMG_0121.jpeg
IMG_0120.jpeg
Det bästa som finns! Sneglar själv på 124: or på blocket. Kanske blir en till om man skulle hitta någon skaplig? När man var ung och kepsen satt bakofram hade jag 220 -93b, 250d -93b, 230 -89, 200 -91, 200 -95 bland annat. 250:n hade gått runt 72-73 och gick kalas!

Haft ett gäng 123: or och en 115 också 🔥
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Det bästa som finns! Sneglar själv på 124: or på blocket. Kanske blir en till om man skulle hitta någon skaplig? När man var ung och kepsen satt bakofram hade jag 220 -93b, 250d -93b, 230 -89, 200 -91, 200 -95 bland annat. 250:n hade gått runt 72-73 och gick kalas!

Haft ett gäng 123: or och en 115 också 🔥
Ja precis, när det är varmt o vår, vad ska man ha en ny bil till? Det är ju en riktigt cool modell, den här är lite långt gången men i framtiden skulle det vara kul att ha en i entusiastskick. W123 är också häftiga, men gillar speciellt det osande 80-talet med w124:an.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
En annan sak som jag stör mig otroligt mycket på är att den varnar så fort man kör 3km/h för fort...
Jag förutspår högre andrahandsvärden på bilar som inte har den där skiten.

Nej, det kanske är att ta i lite.

Men lite avtändande är det i alla fall för mig, att oavsett vilken ny bil jag köper från och med nu, så blir det en nedgradering i trivsel/ergonomi att leva med konstanta pip, alternativt behöva stänga av funktionen varje gång man startar bilen.
 
Senast ändrad:

Marli

Cartier
Det bästa som finns! Sneglar själv på 124: or på blocket. Kanske blir en till om man skulle hitta någon skaplig? När man var ung och kepsen satt bakofram hade jag 220 -93b, 250d -93b, 230 -89, 200 -91, 200 -95 bland annat. 250:n hade gått runt 72-73 och gick kalas!

Haft ett gäng 123: or och en 115 också 🔥
Var erbjuden en T124 300-24 fullutrustad på 12000 mil för 25000:- för en massa år sedan, det var ett rosthål, storlek som ett mynt, precis bakom blinkers på ena skärmen. De samlar smuts där bakom så inget konstigt. Hade krävt en ny skärm, kanske 2. Bilen i övrigt var jättefin.

Oj vad jag hade velat ha den idag, ljusblå metallic med ljust skinn har jag för mig det var. 🤯
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag förutspår högre andrahandsvärden på bilar som inte har den där skiten.

Nej, det kanske är att ta i lite.

Men lite avtändande är det i alla fall för mig, att oavsett vilken ny bil jag köper från och med nu, så blir det en nedgradering i trivsel/ergonomi att leva med konstanta pip, alternativt behöva stänga av funktionen varje gång man startar bilen.
Till Q8 Etron finns det lyckligtvis folk i Sverige som kan programmera om så att den inte startar hastighetsplinget vid varje start.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Till Q8 Etron finns det lyckligtvis folk i Sverige som kan programmera om så att den inte startar hastighetsplinget vid varje start.
Lite som Auto Stop-Start funktionen som man iallafall i BMW:n jag hade alltid behövde stänga av varje gång bilen startade. På samma sätt där fanns det konfigurationer man kunde göra genom OBD-porten som stängde av funktionen permanent istället.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det här med att alla, verkar det som, hatar start-stop. Jag har aldrig förstått detta och har inget emot den.

Vad är det som är så dåligt?
Jag stör mig på att man förlorar en halv sekund vid ett rödljus, och ibland vid tät trafik så märks det av. Tror för egen del inte att det är särskilt slitsamt, bilar med start/stopp har varit standard i 10 år nu och jag har inte ens hört talas om nån som fått byta startmotor och då är jag bilnörd på riktigt och aktiv både här och där.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag stör mig på att man förlorar en halv sekund vid ett rödljus, och ibland vid tät trafik så märks det av. Tror för egen del inte att det är särskilt slitsamt, bilar med start/stopp har varit standard i 10 år nu och jag har inte ens hört talas om nån som fått byta startmotor och då är jag bilnörd på riktigt och aktiv både här och där.
Väldigt larvigt med att förlora en halv sekund. Men nu är vi på Sveriges larvigaste forum. Du är förlåten.

Jag hade en Volvo med dieseltraktor-motor i 6 år utan att behöva byta något. Stängde aldrig av funktionen.

Så varför är det så hatat?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Väldigt larvigt med att förlora en halv sekund. Men nu är vi på Sveriges larvigaste forum. Du är förlåten.
Jag tycker det märks i det trafiktempo som råder där jag bor. Folk tutar om man inte kommer iväg direkt. Men nu är det inget problem längre eftersom jag åker elbil, den senaste bilen jag hade med S/S var en A4 TDI 2019. Stängde av det jämt.
 

skyseeker

Rolex
Väldigt larvigt med att förlora en halv sekund. Men nu är vi på Sveriges larvigaste forum. Du är förlåten.

Jag hade en Volvo med dieseltraktor-motor i 6 år utan att behöva byta något. Stängde aldrig av funktionen.

Så varför är det så hatat?
Det tillför väl inget positivt annat än för tillverkarna att kunna få ner förbrukningen i diverse körcykler.
För att spara bränsle så måste motorn vara avstängd 6-8 sekunder. Och i stadstrafik så är mindre än hälften av stoppen så långa.
Sen bör ju rimligtvis slitaget vara större. Något som kanske inte märks på kort sikt, annat än på att det kör slut på batteriet i förtid.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Det tillför väl inget positivt annat än för tillverkarna att kunna få ner förbrukningen i diverse körcykler.
För att spara bränsle så måste motorn vara avstängd 6-8 sekunder. Och i stadstrafik så är mindre än hälften av stoppen så långa.
Sen bör ju rimligtvis slitaget vara större. Något som kanske inte märks på kort sikt, annat än på att det kör slut på batteriet i förtid.
Vad är då långsiktigq som det negativa inträder med denna funktion?
 
Topp