• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Det här med att alla, verkar det som, hatar start-stop. Jag har aldrig förstått detta och har inget emot den.

Vad är det som är så dåligt?
Jag tycker det är värdelöst på automat bilar där den stänger av vid fel tillfälle. Iallafall Volvo ca 2014 var så. Exempelvis så rullade man sakta vid ett rödljus och ska precis byta fil, då stänger bilen av sig och man förlorar servo.
Start stopp på manuella bilar är lugna puckar för där styr man det själv.

Så ser jag det.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Jag tycker det är värdelöst på automat bilar där den stänger av vid fel tillfälle. Iallafall Volvo ca 2014 var så. Exempelvis så rullade man sakta vid ett rödljus och ska precis byta fil, då stänger bilen av sig och man förlorar servo.
Start stopp på manuella bilar är lugna puckar för där styr man det själv.

Så ser jag det.

Ingen av mina båda BMW'er med automat har stängt av sig vid fel tillfälle, dvs för tidigt. Däremot hade min fars Citroën C4 och en BMW 118iA av senaste generation som jag provkörde den typen av hyss för sig. Klart irriterande.

Har man lite koll på trafikljusets intervall kan man ju lätta på bromsen som hastigast innan ljuset slår om, så startar motorn igen och du har sparat den halva sekund som tydligen är så viktig för vissa ... ;)
 

skyseeker

Rolex
Vad är då långsiktigq som det negativa inträder med denna funktion?
Det bör vara större slitage på motorn, då det rimligtvis sliter mer i startögonblicket (lågt oljetryck etc).
Startmotorn är dimensionerad för just funktionen så den bör ju hålla för ändamålet. Så säkert inget man kommer märka på kort sikt. Kanske först efter 10-20 år.

Tror inte det finns några ingenjörer som tycker detta är ett bra system. Det är som sagt en funktion som är ”påhittad” för att få bättre resultat i körcykler och inget annat.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man tappar väl även ACn vid start-stop? Äger ingen så ny bil men störde mig på en hyrbil någon gång när det var varmt.
 

Johanw

Cartier
Ledig dag. God morgon! Faaaan…

IMG_0600.jpeg
IMG_0599.jpeg
Lider med dig. Samma läge för 2 månader sen. Fick dock behålla hjulen. Ser ut som du slapp att dom tog display & boxen till den. I mitt fall klippte de då av hela kabelstammen. BMW fick plocka ut allt ner till plåten för att dra om stammen. Så var ändå nöjd att det tog "bara" 43 dagar att få tillbaka bilen. Även rekond/ommålning av säte som fått massa repor av allt glas.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Man tappar väl även ACn vid start-stop? Äger ingen så ny bil men störde mig på en hyrbil någon gång när det var varmt.
Kompressorn kan inte gå med motorn av men fläkten gör det och det finns kyla kvar under en tid med avstängd motor. Hur lång tid vågar jag inte svara på, vid långt stopp kanske det märks.
 

Edin

Panerai
Har skrivits en del om Land Rovers och dess kostnader. Vad sägs som en EPA-Land Rover,
Imponerande ifall ägaren lyckas hylla den gående utan hjälp från föräldrar!

IMG_4124.png

Kan inte förstå hur en enda epaförare kan äga/köra utan hjälp av föräldrar...
Att förarna många gånger verkar sakna flertalet hjärnceller är kanske förståeligt men droppen går fan när de kastar ut Mcd påsen/pizzakartongen ur bilen under färd. Kört hembesök hos två stolpskott här på orten varav ena hade vettiga föräldrar som sålde epan.
 
Brukar 15-åringar tjäna egna pengar? :rolleyes:

(Sen att den där bilen sannolikt kostar mindre än en mopedbil är en annan sak)

Vad var det för fel på att promenera, cykla eller använda allmänna färdmedel som ung? Kan personligen tycka att det har gått inflation av ombyggda personbilar på vägarna till den grad att de utför en trafikfara.

Med det sagt. Jag kan förstå att föräldrar föredrar att sätta sina barn i en personbil ombyggd till EPA framför en mopedbil som har noll säkerhet och säkert diverse andra brister i kvalitén. Något kinabygge för dyra pengar och antagligen värdelöst andrahandsvärde och brist på reservdelar.

Vad jag inte kan förstå är att man väljer en Range Rover som ovan eller som en Cayenne S 957 generation och bygger om dem till en EPA. Bägge bilarna är dyra att äga och försäkra. Går något sönder är det Range Rover eller Porsche priser på det som är specifikt för modellerna.
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kan inte förstå hur en enda epaförare kan äga/köra utan hjälp av föräldrar...
Att förarna många gånger verkar sakna flertalet hjärnceller är kanske förståeligt men droppen går fan när de kastar ut Mcd påsen/pizzakartongen ur bilen under färd. Kört hembesök hos två stolpskott här på orten varav ena hade vettiga föräldrar som sålde epan.
Bra gjort! 👏 Jag stoppa tillbaka Mcd påsen i föräldrarnas brevlåda tillsammans med en lapp ”er son tappa denna på vägen” eftersom ingen var hemma/öppna men det är ganska längesedan nu.
 

DrKlocka

Audemars
Är det bara gamla gubbar i den här tråden? :)

Har alltid tyckt a-traktor är ett onödigt färdmedel. Det var mer utmaning när de behövde dubbla växellådor. Då kändes det alltid kul när de jobbat hårt på sitt fordon. Idag är det ju bara att köpa valfri bil och lämna in till firma...
Har sett en del dårskap men måste ändå säga att ungdomarna här i Falun sköter sig bra med sina a-traktorer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad jag inte kan förstå är att man väljer en Range Rover som ovan eller som en Cayenne S 957 generation och bygger om dem till en EPA. Bägge bilarna är dyra att äga och försäkra. Går något sönder är det Range Rover eller Porsche priser på det som är specifikt för modellerna.
En anledning till det är de mycket märkliga regler som gäller för a-traktor som (typ) kräver en viss totalvikt, viktfördelning och dragkapacitet. Det är helt tvärtom det borde vara, det borde vara en maxvikt på bilarna istället, inte minimivikt. Hade ju varit väldigt mycket bättre om de åkte VW Polo istället för Cayenne när de kör på någon.
 

Edin

Panerai
ALLA epa-förare är inte idioter, tvärt om är många mycket vettiga. Men det finns en hel del som är allt annat än lämpade och beter sig som jubelidioter.
Så igen, många sköter sig faktiskt.

@Strindberg har jag fått det om bakfoten att ni bor utåt landet med mindre bra kommunaltrafik? Då köper jag att man köper epa till sina barn. Men om man bor inne i tätort med gång/cykelavstånd till allt och bra med kommunal kommunikation?

Sen finns det vuxna (grott)människor som defenitivt inte är bättre. Stod senast i lördags vid ett övergångsställe när det var rött. Första bilen i mötande körfält bestämmer sig då att kasta ut fimpen ur rutan och då tog den inte Ove över i mig så for ut, plockade upp hans fimp, öppnade hans bildörr och sa -”den här tappade du”’.
Hur FAN tänker man om man håller på så?!
 
Är det bara gamla gubbar i den här tråden? :)

Har alltid tyckt a-traktor är ett onödigt färdmedel. Det var mer utmaning när de behövde dubbla växellådor. Då kändes det alltid kul när de jobbat hårt på sitt fordon. Idag är det ju bara att köpa valfri bil och lämna in till firma...
Har sett en del dårskap men måste ändå säga att ungdomarna här i Falun sköter sig bra med sina a-traktorer.

Tanken med dem ursprungligen var väl att ungdomar som bodde avsides på landsbygden kunde ha ett fordon att ta sig fram med eftersom det var brist på allmänna kommunikatorer. Det var inte någon som hade en EPA i stan. Ansågs töntigt om man nu inte valt fordonstekniska på gymnasiet. Behovet fanns heller inte. Åker man runt i lite mer välbeställda centrala villaområden är det inte sällan man ser mopedbilar och ombygga lite exklusivare bilmärken till EPA. Det har blivit en statusmarkör.

Kan inte säga emot dig att EPA ungdomarna jag sett inte har skött sig i trafiken. Det är bara det att det uppstår väldigt stor hastighetsskillnad på diverse landsvägar där de tar sig fram. Ibland på 2+1 väg under väldigt ogynnsamma väderleksförhållanden. EPA personbilen syns tydligare än en mopedbil. Jag har mer än en gång kommit ifatt en EPA i full snöstorm med drivsnö och dålig sikt eller tät dimma. Varje gång har jag tänkt vad som skulle kunna ske om man varit mindre närvarande.

En anledning till det är de mycket märkliga regler som gäller för a-traktor som (typ) kräver en viss totalvikt, viktfördelning och dragkapacitet. Det är helt tvärtom det borde vara, det borde vara en maxvikt på bilarna istället, inte minimivikt. Hade ju varit väldigt mycket bättre om de åkte VW Polo istället för Cayenne när de kör på någon.

Om så är fallet är det riktigt ogenomtänkt av beslutsfattarna.

Tänker också att någon mindre bil vore mer lämpligt. En VW Polo som du skrev eller kanske en Fiat 500. Klart säkrare än en mopedbil.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tanken med dem ursprungligen var väl att ungdomar som bodde avsides på landsbygden kunde ha ett fordon att ta sig fram med eftersom det var brist på allmänna kommunikatorer. Det var inte någon som hade en EPA i stan. Ansågs töntigt om man nu inte valt fordonstekniska på gymnasiet. Behovet fanns heller inte. Åker man runt i lite mer välbeställda centrala villaområden är det inte sällan man ser mopedbilar och ombygga lite exklusivare bilmärken till EPA. Det har blivit en statusmarkör.

Kan inte säga emot dig att EPA ungdomarna jag sett inte har skött sig i trafiken. Det är bara det att det uppstår väldigt stor hastighetsskillnad på diverse landsvägar där de tar sig fram. Ibland på 2+1 väg under väldigt ogynnsamma väderleksförhållanden. EPA personbilen syns tydligare än en mopedbil. Jag har mer än en gång kommit ifatt en EPA i full snöstorm med drivsnö och dålig sikt eller tät dimma. Varje gång har jag tänkt vad som skulle kunna ske om man varit mindre närvarande.



Om så är fallet är det riktigt ogenomtänkt av beslutsfattarna.

Tänker också att någon mindre bil vore mer lämpligt. En VW Polo som du skrev eller kanske en Fiat 500. Klart säkrare än en mopedbil.
Hade iofs föredragit att om min Epa unge smälle så skulle det ske i en ombyggd SUV istället för i likkistan Polo........
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om så är fallet är det riktigt ogenomtänkt av beslutsfattarna.
Reglerna sattes på 40 talet och var tänkta att ge möjlighet till fordon på landsbygden för att dra släp och plogar med till en billig penning. Det var absolut inte tänkt att de skulle vara i den allmänna trafiken. För mig är det obegripligt att reglerna får vara kvar.
Hade iofs föredragit att om min Epa unge smälle så skulle det ske i en ombyggd SUV istället för i likkistan Polo........
Jo men det är mycket mer sannolikt att ditt barn kör på någon annan än tvärtom så därför är en maxvikt bättre. Polo har varit en säker bil sista 10 åren så det är inget större problem. Det stora motståndet lär vara att man inte kan köra några "balla" bilar längre som Epa då... (Vilket för mig är ett argument för maxvikt).
 

Tapiren

Cartier
Väldigt larvigt med att förlora en halv sekund. Men nu är vi på Sveriges larvigaste forum. Du är förlåten.

Jag hade en Volvo med dieseltraktor-motor i 6 år utan att behöva byta något. Stängde aldrig av funktionen.

Så varför är det så hatat?
Det är hatat för att de flesta upplever att funktionen är ganska dålig, och att den ändå i bästa fall ändå inte tillför (nästan) någonting.

Sen kanske du har ett körmönster som passar start-stopp väldigt bra eller så är dess brister helt enkelt inte något som triggar dig, men i princip alla jag pratat med upplever funktionen som mer eller mindre irriterande.

Sen är väl en halv sekunds fördröjning inte hela världen i det stora hela men sett till trafiktempo är det otroligt irriterande eftersom funktionen till sin natur har en tendens att aktiveras just när man inte vill ha den.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är hatat för att de flesta upplever att funktionen är ganska dålig, och att den ändå i bästa fall ändå inte tillför (nästan) någonting.

Sen kanske du har ett körmönster som passar start-stopp väldigt bra eller så är dess brister helt enkelt inte något som triggar dig, men i princip alla jag pratat med upplever funktionen som mer eller mindre irriterande.

Sen är väl en halv sekunds fördröjning inte hela världen i det stora hela men sett till trafiktempo är det otroligt irriterande eftersom funktionen till sin natur har en tendens att aktiveras just när man inte vill ha den.
En halv sekund låter inte mycket men det blir nästan en billängd bilen framför hinner iväg från det att man släpper bromsen, motorn startar och bilen börjar röra på sig. Det stör, det skapar luckor som andra ska tränga sig in i osv osv. Har man gles och lugn trafik runt sig är det förstås inget problem. Upplever också att motorn nästan aldrig är avstängd mer än några sekunder, även vid rödljus rör sig ofta kön en bit framåt när man står längre bak så funktionen blir närmast meningslös.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Reglerna sattes på 40 talet och var tänkta att ge möjlighet till fordon på landsbygden för att dra släp och plogar med till en billig penning. Det var absolut inte tänkt att de skulle vara i den allmänna trafiken. För mig är det obegripligt att reglerna får vara kvar.

Jo men det är mycket mer sannolikt att ditt barn kör på någon annan än tvärtom så därför är en maxvikt bättre. Polo har varit en säker bil sista 10 åren så det är inget större problem. Det stora motståndet lär vara att man inte kan köra några "balla" bilar längre som Epa då... (Vilket för mig är ett argument för maxvikt).

Tänker nog mer på mitt kids ändå…..än på motparten rent krasst. Mkt säkerhets utr på en ombyggd SUV jämfört med Polon.
 
Topp