• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nån mer som noterat det ökade antalet bensin/diesel fordon med fejk avgas blås? Vw MB bla
Senaste observationen var VW ”Tigian”? där dubbla blås i bumpern fanns men utan rökutveckling.
Däremot framkom rökutveckling från ett rör dolt under bilen 😟 Är det fritt fall nu totalt no fax given från vw gruppen?

Samma med Huyndai. Min frus i30:
Hyuindai 2022-10-11 (bak).jpg

Hyuindai 2022-10-11 (avgasrör).jpg

Nån mer som noterat det ökade antalet bensin/diesel fordon med fejk avgas blås? Vw MB bla
Senaste observationen var VW ”Tigian”? där dubbla blås i bumpern fanns men utan rökutveckling.
Däremot framkom rökutveckling från ett rör dolt under bilen 😟 Är det fritt fall nu totalt no fax given från vw gruppen?
Massor av bilar har det. Knappast nytt fenomen.

Jag är förvirrad, jag har kraschat kopplingsfoten en gång för alla med två skador. Boxstern(manuell) är borta ur leken och nu då VW Golf GTI 2025 ???
Klockor vet jag vilka jag ska köpa men bil ?
Mazda Miyata finns inte med automat, Boxstern tillverkas inte längre.
Tacksam för förslag kort sagt samt för och emot GTIn.
Jag vill åka en sväng ibland, inte pendla, inte åka till ICA.
Yaris GR. Prisvärd körglädje IMHO, 4wd turbo automat

Det där är ju old news i det att det pågått i åtminstone tiotalet år hos de flesta tillverkarna.
Tror till och med att det hunnit gå hela varvet runt eftersom Audi(?) nu hunnit gå ut och säga att de slutar med fejkutblåsen helt.

EDIT
Oj, missade att det redan var många som svarat

Senast ändrad:
Har för mig att det till och med blev ett lagkrav på dieselbilar inom EU, att utblåset ska peka rakt ner i marken och inte rakt ut. Vad det handlar om är jag mindre säker på, men det handlar väl om sot och icketrevliga avgaser - och att det på något sätt är bättre att skicka det rakt ner i asfalten.

Kan ha fel

Senast ändrad:
Så har det varit på många många modeller senaste 10 åren - en klassiker är Carwows återkommande inslag ”the stick of truth”

Edit: missade också att många svarat, man går in utan att uppdatera sidan och tror att ingen svarat:oops:

MB har också avgassystem som slutar vid b-stolpen men med ”utblås” längst bak

Skittråkig fråga om en skittråkig motor men jag testar ändå. Kanske någon med erfarenhet här.

1.6TDI från VW-gruppen. Är det en vettig motor? Min initiala plan var att köra min V70 tills den dör och sen gå över till elbil, men det kan vara så att jag skaffar mig en tråkig bil mellan dessa två istället. Har därför kollat lite på VW och Skoda, tänk Octavia och Golf SC.

Hade varit trevligt med en bränslesnål halvstor kombi. Min V70 drar närmare 10l/100km med min blandade körning.

Om 1.6TDI inte är en bra motor, vilka motorer från VW-gruppen i Golf SC, Octavia, Leon, Scala, osv är bra och tillförlitliga?

1.6TDI från VW-gruppen. Är det en vettig motor? Min initiala plan var att köra min V70 tills den dör och sen gå över till elbil, men det kan vara så att jag skaffar mig en tråkig bil mellan dessa två istället. Har därför kollat lite på VW och Skoda, tänk Octavia och Golf SC.
Motorn är utmärkt och hållbar men köp den som manuell, inte automat. Automatlådan i den motorn är av torrkopplad DSG typ och den är skör som glas.

Tillbaka
Topp