• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Denna är grym för att blåsa rent trädgård, asfaltsytor och bil/mc.
Screenshot 2025-03-29 at 12.31.25.png

Klart enklaste om man inte ska vaxa/behandla bilen efteråt 😊 (kommer ju garanterat lite damm/smuts när man kör).
Annars kör jag en REN mjuk microfiber-duk av hyfsad kvalitet. Viktigare den är ren än av speciell sort imho.
Har kollat in märket Tershine. Tror det blir något från deras sortiment.

Vad kör ni för torkduk till era bilar? Någon speciell ni kan rekommendera?

Tack för tipset men blev en tenshine. Känns som dem flesta är typ likadana utifrån beskrivningen.

Behöver nya sommarsulor till BMWn. Vad ska man ha om man vill ha ett tyst däck? P Zero, F1 Asymetric 6, eller nåt annat?
Sitter runflat på dem nu (standard på 330e) så allt som inte är runflat är väl bättre, men ändå.

Behöver nya sommarsulor till BMWn. Vad ska man ha om man vill ha ett tyst däck? P Zero, F1 Asymetric 6, eller nåt annat?
Sitter runflat på dem nu (standard på 330e) så allt som inte är runflat är väl bättre, men ändå.
Finns väl en bedömning av ljudnivå i varje däcks beskrivning. EU däckmärkning. Men ja, stor skillnad att gå från runflat till vanliga däck. Bytte själv från att köra runflat på min gamla 320d till Nokian Green-någonting som inte var runflats och det märktes direkt.

Jämför olika alternativs däckmärkningar, så brukar man kunna se vilket som är tystast utan att kompromissa för mycket med köregenskaper.
1743411308958.png

Finns väl en bedömning av ljudnivå i varje däcks beskrivning. EU däckmärkning. Men ja, stor skillnad att gå från runflat till vanliga däck. Bytte själv från att köra runflat på min gamla 320d till Nokian Green-någonting som inte var runflats och det märktes direkt.

Jämför olika alternativs däckmärkningar, så brukar man kunna se vilket som är tystast utan att kompromissa för mycket med köregenskaper.
1743411308958.png
Visst finns det märkning, men tycker man läser stora variationer i tester trots små variationer i märkning.

Visst finns det märkning, men tycker man läser stora variationer i tester trots små variationer i märkning.
Så kanske det kan vara, men någon decibel hit eller dit när du byter från runflats till standarddäck är nog inte världens största grej. Jag är lite så att jag köper en tryggt däck som är okej på allting, från ett premiummärke, alltså inga Linglong och sånt där - har funkat hittills.

Men vill du grotta ner dig ännu mer så får du ju just läsa tester och kolla YouTube, finns nog inget riktigt standardiserat test utom just däckmärkningen då. Tester görs på olika bilar, i olika länder med olika vägunderlag, osv.

Här har du dom 5 bästa sommardäcken enligt Vi Bilägares senaste nummer. Kolla på Nokian t ex. Trevligt med tysta däck (kör själv bullriga runflat ...) men väggrepp är viktigare. ;)

Edit: Sorry, det här verkar vara däck för suvar. Vet inte om dom finns för "normala" bilar.

sommardäck.jpg

Senast ändrad:
Här har du dom 5 bästa sommardäcken enligt Vi Bilägares senaste nummer. Kolla på Nokian t ex. Trevligt med tysta däck (kör själv bullriga runflat ...) men väggrepp är viktigare. ;)

Edit: Sorry, det här verkar vara däck för suvar. Vet inte om dom finns för "normala" bilar.

sommardäck.jpg

Run Flat är väl tyngre än vanliga däck, så man får en ökad ofjädrad vikt, vilket kan leda till sämre grepp vid ojämn väg.
Personligen ser jag hellre till att det finns kompressor och nödreparationssats i bilen.

Jag har kört både Michelin Pilot Sport och Pirelli Cinturato P7 på min tidigare bilar, men var inte jätteimponerad av någon av dem.
Så senaste jag köpte nya sulor testade jag Hankook Ventus Prime 4. Det abslout mest prisvärda däck jag kört. Tyst, bra grepp på våt asfalt och lågt slitage, framförallt jämfört med Michelin Pilot Sport. Sen skadar det ju inte att det är några hundralappar billigare på däck.

Ska själv köpa nya sommardäck till ”slit och släng” bilen (V70 från 2002) och kommer inte gå på premium.
Kommer troligen bli Landsail eller Kumho och har kört båda förr. Duger gott nog åt en bil för mindre pendling, turer till bygghandeln/tippen och matbutiken. Det är såklart skillnad på däck och däck men så är det även på hur bilar används så där får man ju ransaka sig själv och sitt behov. Skulle jag kört BMW M3/M5 oavsett årsmodell skulle jag dock aldrig valt samma däck.

Dock är det 100% premium/testvinnare som gäller när vi pratar (dubbfria) vinterdäck oavsett bil/behov. Skillnaden mellan bra och dåliga vinterdäck är otroligt mycket större än motsvarande för sommardäck.

Gör dock inte som min mamma som körde X1an med Landsail som då såklart inte var run flat och sen sa upp assistans i sin försäkring. Det var ”dyrt” tyckte hon och fick såklart punka en månad efter hon sa upp assistans (och veckan innan bilen såldes) och fick betala för bergare. 🙃

NickL

Funtar på att skaffa en Fiat 500e som jag har sett börjar bli riktigt billig på Blocket. Någon här som vet hur det är att äga en sån?

Tillbaka
Topp