Hade ljugit en smula om jag inte erkänt att det ibland tär lite att köra gammel-RR som brukshäck (jo, det andra “RR” som brukshäck hade så klart varit sju resor värre).
Idag skulle skiten besiktigas.
Har haft den stående på firman över natten.
Backar ut.
Hrm… Är inte det en oljedroppe som blev kvar på golvet? Jodå.
Kikar under och hittar droppbildning kring växellådan.
Kör upp till självtvätten för att svepa av den undertill. Öppnar huven för att kolla. Så klart en jävla rökpelare från oljedropp på grenrör (eller liknande - hade inte tid att gräva mer där och då).
Drar av med lite avfettning och högtryck.
Kör till besiktningen och tänker att detta givetvis kommer att gå hela vägen åt helvete.
Nope. Den vanligtvis lite kinkigare av besiktningsmännen har inte ett ont ord att säga om bilen. Go figure.
Nu får jag så klart ändå gräva i oljeläckaget (som sedan dess dock lyser med sin frånvaro - inte en synlig droppe nånstans), men skönt att den åtminstone är kosher att köra ett år till.
Sommarförbrukning brukar dessutom ligga kring
enfem och med bensinpriser som närmar sig femton spänn så är det ju snudd på gratis att åka engelskt.