• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som tycker att den här är misstänkt billig för så få mil?
Erfarenheter av Riddermark?
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-525-xi-touring-e61-218hk-aut-skinn-7978-10403639
Screenshot_20170110-203013.png
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Aldrig köpt ifrån, men handlat med, Riddermark. Spontant hade jag sagt att de är en ganska vettig begagnathandlare (i den mån det finns sådana).
Såååå billig är den ju inte, och Riddermark har väl som idé att flippa många bilar, men utan att ha lika stora krav på tokiga marginaler på varje bil.
 

par

Patek
2-Faktor
Snubblade förbi "nya" Mazda mx-5 och man måste erkänna att det är sjukt mycket bil för pengarna. Cab med 160hk på 1000kg för 245', helt ny. Kollade lite reviews och den verkar riktigt fin. Blir nog en sväng till Mazda i helgen och klämma lite.

Helt sjukt opraktisk som enda bil, men jag bor mitt i stan och har varken fru eller barn. Vem vill ha praktiskt? :D

Stor risk att kvalité, inredning och motor kommer kännas tråkigt jämfört med min 335 jag kör idag, men kul att testa i alla fall.

IMG_0257.JPG
Jag gillar den starkt men har inte kört. Snygg bil däremot!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Aldrig köpt ifrån, men handlat med, Riddermark. Spontant hade jag sagt att de är en ganska vettig begagnathandlare (i den mån det finns sådana).
Såååå billig är den ju inte, och Riddermark har väl som idé att flippa många bilar, men utan att ha lika stora krav på tokiga marginaler på varje bil.
Det låter ju bra! :)
Påställd i Sverige första gången 2009 men tillverkad 2007 samt ej import, hur går det ihop?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Är ju inte den bästa utförandet heller, lite gubbig. Samma som jag betalade för min lågmilade 645a, dock liiiite olika bilar.
Håller helt med om att den är lite gubbig. Eftersom jag själv är gubbig borde jag kanske satsa på något fräckare... :)
Tja, det hör väl inte till vanligheterna, men visst glömmer ibland både generalagenter och återförsäljare bort bilar ibland.
Förmodligen bara en lagerbil där färg/utrustning inte klickade med någon på lång tid.
Rimlig förklaring! Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Håller helt med om att den är lite gubbig. Eftersom jag själv är gubbig borde jag kanske satsa på något fräckare... :)

Rimlig förklaring! Tack!
Man ska bara vara medveten om att tex sportstolar och m-paket är mer eftertraktat. Tycker även bilen känns fräschare och snyggare med sportpaketet.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Man ska bara vara medveten om att tex sportstolar och m-paket är mer eftertraktat. Tycker även bilen känns fräschare och snyggare med sportpaketet.
Jag håller med. Har tidigare endast kollat med M-sport, ser klart roligare ut. Läst att comfort skall vara trevligare än sportstolar och standard helt ok men som sagt standard.

En 645:a hade varit grym. Lite opraktisk med tre bilbarnstolar bara. Skulle vara en 7-serie isåfall, lite glassigare och samtidigt malplacerad.

Får väl vänta på en bil som verkligen tickar alla boxar och höja milantal eller budget.

Diesel känns mycket dyrare om man kör mellan 1000-1500 mil/år? Någon som har åsikter kring dx vs ix?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag håller med. Har tidigare endast kollat med M-sport, ser klart roligare ut. Läst att comfort skall vara trevligare än sportstolar och standard helt ok men som sagt standard.

En 645:a hade varit grym. Lite opraktisk med tre bilbarnstolar bara. Skulle vara en 7-serie isåfall, lite glassigare och samtidigt malplacerad.

Får väl vänta på en bil som verkligen tickar alla boxar och höja milantal eller budget.

Diesel känns mycket dyrare om man kör mellan 1000-1500 mil/år? Någon som har åsikter kring dx vs ix?
Komfortstolarna är klart trevligare men också ovanligare då de var dyra nya. E65an känns lite föråldrad men en riktig personlig favorit sedan den var ny.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Jag håller med. Har tidigare endast kollat med M-sport, ser klart roligare ut. Läst att comfort skall vara trevligare än sportstolar och standard helt ok men som sagt standard.

En 645:a hade varit grym. Lite opraktisk med tre bilbarnstolar bara. Skulle vara en 7-serie isåfall, lite glassigare och samtidigt malplacerad.

Får väl vänta på en bil som verkligen tickar alla boxar och höja milantal eller budget.

Diesel känns mycket dyrare om man kör mellan 1000-1500 mil/år? Någon som har åsikter kring dx vs ix?
Jag har en 08/09 530xd. Väldigt trevlig bil och trots +250hk o fyrhjulsdrift väldigt snål på diesel
E61 känns fortfarande modern trots en gamal modell.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Bmw är en av få generalagenter som importerar begbilar själva. Var vanligare tidigare. Då står det inte att den är direktimport iom att en generalagent tagit in den.

Visste jag faktiskt inte, men det verkar onekligen stämma.
Iofs fortfarande reggad ganska sent i förhållande till produktionsmånad (200705): 2008-07-31
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som tycker att den här är misstänkt billig för så få mil?
Erfarenheter av Riddermark?
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-525-xi-touring-e61-218hk-aut-skinn-7978-10403639
Screenshot_20170110-203013.png
Frågan är om den där inte gått i Tyskland första tiden? Dekalen på bakluckans insida är på tyska, det är den inte på sv-sålda. Dock tycker jag det är struntsamma vid det här laget. Står den dessutom som sv.såld i bilregistret så blir det inga problem med försäkring eller dylikt.

Hur bråttom har du förresten? Den där bilen är ganska klen på låga varv, ett problem som accentueras av fyrhjulsdriften och automatlådan. Jag har ägt två stycken 325or med samma motor och sålt båda inom kort tid för att jag inte gillar den typen av motor. Då var det en lättare modell och inte 4wd... Nu kör jag 530xd och det är en helt annan bil. All kraft man nånsin behöver finns på de varvtal man åker på normalt, inte 5500rpm. Haft en 525d också, föredrog den framför 325orna alla gånger.

Bäst är förstås att provköra men beghandlare brukar inte tycka det är så kul i det här vädret. Riddermark är reko i övrigt (förutom att de tydligen är rätt snåla mot sina anställda med det kan man ju skita i som kund).
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Frågan är om den där inte gått i Tyskland första tiden? Dekalen på bakluckans insida är på tyska, det är den inte på sv-sålda. Dock tycker jag det är struntsamma vid det här laget. Står den dessutom som sv.såld i bilregistret så blir det inga problem med försäkring eller dylikt.

Hur bråttom har du förresten? Den där bilen är ganska klen på låga varv, ett problem som accentueras av fyrhjulsdriften och automatlådan. Jag har ägt två stycken 325or med samma motor och sålt båda inom kort tid för att jag inte gillar den typen av motor. Då var det en lättare modell och inte 4wd... Nu kör jag 530xd och det är en helt annan bil. All kraft man nånsin behöver finns på de varvtal man åker på normalt, inte 5500rpm. Haft en 525d också, föredrog den framför 325orna alla gånger.

Bäst är förstås att provköra men beghandlare brukar inte tycka det är så kul i det här vädret. Riddermark är reko i övrigt (förutom att de tydligen är rätt snåla mot sina anställda med det kan man ju skita i som kund).
Tack för input! Tänkte kika på den imorgon. Har ingen brådska alls då jag har två fungerande bilar. Är bara sugen och otålig :D

Kanske är dumt att snåla egentligen. Bensin eller diesel? 4wd eller inte? M-sport? Nog bäst att höja budget/miltal.
 

Henkesm

Omega
Suck, så j_vla besviken... Jag kör likt en skribent tidigare i tråden en XC70 som egentligen fungerar ganska bra, men jag blir mer och mer sugen på ett byte, men vad ska man ha? Fyrhjulsdrift, rejält med utrymme och "rätt känsla"... Land Rover, kanske? I sanningens namn så har jag kört Land Rover tidigare, och då reparerat dem för mer än ett u-lands statsbudget men de yngre modellerna är ju såklart bättre.

Visst, kompisen köpte en Discovery 4 för någon månad sedan och han har redan åkt bärgningsbil två gånger. Men alla bilar kan ju gå sönder, eller hur? Sen fick han ju köpa en "vintergrill" eftersom tidigare ägaren glömt att skicka med den, nu vet jag inte vad notan hamnade på till slut men den listar 18.500kr+moms och är alltså en vanlig grill, men utan hål, som skall hindra smuts och is från att komma in i turbon. Här kan man ju tycka att bilen borde varit designad på ett sätt som förhindrar detta utan att man behöver bygga om den så fort det blir kallt, men det är förstås för mycket begärt på en bil som kostar typ 600.000kr.

Sagt och gjort, jag skickade iväg hustrun på stan medan jag gav mig iväg på en provtur av en sånhär;
2014-Land-Rover-Discovery-4-SDV6-HSE-Review-2799.jpg
Ägaren var både seriös och trevlig, så han berättade glatt om senaste månadernas reparationer, rattstång (pga rost...!) generator, drivaxlar, diverse knappar och pinaler... iväg på provtur och vi kom ganska exakt 250 meter innan luftfjädringen började varna för fel. Enligt säljaren beroende på kyla och fukt, och visst, jag tror honom men visst ska väl en terrängbil tåla fukt och kyla?

Nu skriver jag i affekt men det är sorgligt vilka j_vla skitbilar britterna lyckas skruva ihop, eller rättare sagt inte lyckas skruva ihop.
Design kan dom, göra bilar (förutom E-typen) kan dom inte.
Farsan har haft två Range rovers, en Vouge från 02a som han hade mer på reparation det första året än det gick på vägen. Senaste var en sport där luftfjädringen la av efter 4500 mil.
Hade själv en S-type Jagga, fick elfel på den & inte ens Jaguar själv kunde tolka den felkoden haha..
Tacka Gud för tyskingenjörkonst!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Diesel känns mycket dyrare om man kör mellan 1000-1500 mil/år? Någon som har åsikter kring dx vs ix?

Kanske inte kan jämföras men jag har haft en äldre 328 och har nu en 525D 2008, trivs mycket bättre med motorn i dieseln. Drar mindre, trevligare karaktär med effekt och vrid när man behöver det. Nackdelen är att den tar längre tid på sig att bli varm så motorvärmare är rekommenderat.
2017-01-13 08_32_22-Bok1 - Excel.png

Gjorde en snabb kalkyl baserat på förbrukning och skatt i bensin och diesel och det skiljer inte så mycket.
Nu har jag inga belägg för detta och någon får gärna rätta mig, men har känslan att en diesel trivs sämre med att åka mycket korta sträckor än en bensin. Detta pga att motorn tar längre tid på sig att bli varm och då startar inte regenereringen för partikelfiltret. Såklart så mår ingen motor bra av att åka mycket korta sträckor.
 

Tapiren

Cartier
Design kan dom, göra bilar (förutom E-typen) kan dom inte.
Farsan har haft två Range rovers, en Vouge från 02a som han hade mer på reparation det första året än det gick på vägen. Senaste var en sport där luftfjädringen la av efter 4500 mil.
Hade själv en S-type Jagga, fick elfel på den & inte ens Jaguar själv kunde tolka den felkoden haha..
Tacka Gud för tyskingenjörkonst!

Jag tycker dock det är stor skillnad på Jaguar och Land Rover, jag har haft tre S-type, en XF, två XK och flera XJ, och jag har nog aldrig haft något fel. Tycker verkligen Jaguar har varit bra och pålitliga, kommer absolut köpa en igen när möjlighet ges. Men med Land Rover är det ju något magiskt som gör att de inte förmår att hålla ihop längre än några få mil i stöten...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kanske inte kan jämföras men jag har haft en äldre 328 och har nu en 525D 2008, trivs mycket bättre med motorn i dieseln. Drar mindre, trevligare karaktär med effekt och vrid när man behöver det. Nackdelen är att den tar längre tid på sig att bli varm så motorvärmare är rekommenderat.
2017-01-13 08_32_22-Bok1 - Excel.png

Gjorde en snabb kalkyl baserat på förbrukning och skatt i bensin och diesel och det skiljer inte så mycket.
Nu har jag inga belägg för detta och någon får gärna rätta mig, men har känslan att en diesel trivs sämre med att åka mycket korta sträckor än en bensin. Detta pga att motorn tar längre tid på sig att bli varm och då startar inte regenereringen för partikelfiltret. Såklart så mår ingen motor bra av att åka mycket korta sträckor.
Perfekt! Tack för den!
 

m_s

Patek
2-Faktor
Sådär ja, bil beställd och klar. Det landade till slut på nya Audi Q5 med vad jag tycker en schysst lagom utrustning! Tack vare lite sköna rabatter blev det ett hyggligt pris i slutändan.

Intressant resa denna gång då det var ett tag sedan jag gjorde lite "marknadskoll" med mycket provkörningar etc. Många klagar ju på att Audi/BMW alltid måste väljas "till saker" som annars är "standard". Det enda man lärt sig är att "billigare" bilmärken ju är högt specade i "grunden" men att dessa bilar skulle bli ännu billigare om de inte var högt specade, mao blir ju ordet standard lite skev.. Summeringen blir alltså att ja BMW och Audi blir så pass mycket dyrare, speciellt om man ska ha full smet a la Kia/Hyundai när det gäller features. Men ack så mycket roligare att köra!

Nu återstår bara den långa väntan med förväntad leverans mitten på maj. Det positiva är att man slipper slänga på vintersulor direkt :)

audi.jpg
 
Topp