Laddar...
Nymans Ur 1851

Payson

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. micke_s

micke_s Tie Fighter pilot

Tack har lite trådar ute, kom en del PM som rekommenderade samma sak.

MaziK gillar detta.
  2. MrJazze

MrJazze Stormtrooper

Är inte personalbil detsamma som Bruttobil, dvs du kommer åt förergets rabatter mm?

3. erolorhun

erolorhun Y-Wing pilot

Från:
    Stockholm
    En vän hade en 320d GT för något år sedan som visade upp exakt samma syndrom. Gnissel och tjut i låg smygfart. Allt annat än premium. Den var inne flera gånger hos BMW för åtgärd, men de lyckades aldrig helt bota den.

Chuck gillar detta.
  4. Fredde76

Fredde76 Stormtrooper

Köp en Audi ;)

Jooiie och Chuck gillar detta.
  5. par

par AT-AT driver

Bromsa hårdare? Annars inte ovanligt att nyare bromsar behöver smörjas upp

Chuck gillar detta.
  6. simonhakansson

simonhakansson Rebel soldier

Från:
    Kalmar
    Hur långt har bilen gått? Är beläggen inkörda på rätt sätt? Testat att byta dem? För kan inte tänka mig annat än att det är just beläggen som är orsaken till det hela.

Chuck gillar detta.
  7. Tapiren

Tapiren Stormtrooper

Suck, så j_vla besviken... Jag kör likt en skribent tidigare i tråden en XC70 som egentligen fungerar ganska bra, men jag blir mer och mer sugen på ett byte, men vad ska man ha? Fyrhjulsdrift, rejält med utrymme och "rätt känsla"... Land Rover, kanske? I sanningens namn så har jag kört Land Rover tidigare, och då reparerat dem för mer än ett u-lands statsbudget men de yngre modellerna är ju såklart bättre.

Visst, kompisen köpte en Discovery 4 för någon månad sedan och han har redan åkt bärgningsbil två gånger. Men alla bilar kan ju gå sönder, eller hur? Sen fick han ju köpa en "vintergrill" eftersom tidigare ägaren glömt att skicka med den, nu vet jag inte vad notan hamnade på till slut men den listar 18.500kr+moms och är alltså en vanlig grill, men utan hål, som skall hindra smuts och is från att komma in i turbon. Här kan man ju tycka att bilen borde varit designad på ett sätt som förhindrar detta utan att man behöver bygga om den så fort det blir kallt, men det är förstås för mycket begärt på en bil som kostar typ 600.000kr.

Sagt och gjort, jag skickade iväg hustrun på stan medan jag gav mig iväg på en provtur av en sånhär;
    2014-Land-Rover-Discovery-4-SDV6-HSE-Review-2799.jpg
    Ägaren var både seriös och trevlig, så han berättade glatt om senaste månadernas reparationer, rattstång (pga rost...!) generator, drivaxlar, diverse knappar och pinaler... iväg på provtur och vi kom ganska exakt 250 meter innan luftfjädringen började varna för fel. Enligt säljaren beroende på kyla och fukt, och visst, jag tror honom men visst ska väl en terrängbil tåla fukt och kyla?

Nu skriver jag i affekt men det är sorgligt vilka j_vla skitbilar britterna lyckas skruva ihop, eller rättare sagt inte lyckas skruva ihop.

stelah gillar detta.
  8. Tobias Eriksson

Tobias Eriksson X-Wing Pilot

Trist att höra då jag också är svag för dem och tycker de ser riktigt schyssta ut.

9. MaziK

MaziK X-Wing Pilot

Vackert :)
    20170109_190222-01.jpeg

JeanL, Empa, krämbulle och 10 andra gillar detta.
  10. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Är sjukt nöjd med min xc70 2016. Haft den sedan i somras.

Nästa bil blir nog en xc90 varför inte en sådan?

11. MrJazze

MrJazze Stormtrooper

Vad väntar du på, det är väl bara att slå till!o_O

12. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    Götlaborg
    Är det nödvändigt med fyrhjulsdrift i Fjollträsk? I Götlaborg funkar sommardäck 95 % av vintern. Tycker många i tråden babblar om fyrhjulsdrift nämligen.

Strindberg gillar detta.
  13. marlun

marlun X-Wing Pilot

När det inte är plogat (vilket händer förvånansvärt ofta) så är fyrhjulsdrift rätt så fördelaktigt. Framhjulsdrift funkar också för den delen men som du säger så är det lite av en onödig hype med fyrhjulsdrift. Många verkar tycka att det är livsviktigt

14. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    Götlaborg
    Därav namnet Fjollträsk. :D

stelah gillar detta.
  15. MrJazze

MrJazze Stormtrooper

Tycker man brukar ha större användning av 4wd i oplogat fjollträsk än på vishan!;)

Götlaborg gillar detta.
  16. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Här i Uppsala inte långt från sthlm är det rätt skönt att ha. Brukar snöa igen ganska mycket på motorvägarna.
    Blir riktigt stora moddsträngar och jäkligt såsigt.

Man klarar sig utan men är riktigt mycket skönare med.

Götlaborg gillar detta.
  17. MrPlow

MrPlow AT-ST driver

Det är väl lite som med säkerhetsbälte och airbags. Normalt sett behöver man det inte. Men den dagen man behöver det - då är man jävligt glad att man har det.

Enellios, David Eriksson och Götlaborg gillar detta.
  18. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

Hann gå 10 mil sen började det :angel:

19. Vincent

Vincent Stormtrooper

Från:
    Västkusten
    Håller med @Guskleto här, min e46 tog sig igenom vintrarna utan konstigheter. Bästa vinterbilen jag haft ;)

Götlaborg gillar detta.
  20. Edin

Edin Y-Wing pilot

Från:
    Midsomer Wreath
    Behövs inte mer än i Göteborg. Man klarar sig på sommardäck säkert 95% av vintern även här men folk är nog som sämst i landet på att köra bil i Stockholm därav kompenserar de med bilar som har tillägen Cross Country, Allroad eller Alltrack med fyrhjulsdrift och dubbdäck för att klara av den där lilla strängen som kan bli mellan filerna tre eller fyra gånger per vinter.

Körde själv sommardäck hela förra vintern och det gick kalas. Givetvis gav jag mig inte ut när det var snö eller is då jag klarar av vardagen utan bil. Dock var de dagarna lätträknade...

Götlaborg gillar detta.
  21. par

par AT-AT driver

Är det kallare ute (även ej minus) blir sommardäck hårda och sämre pga gummiblandningen. Tänk på det och dina medtrafikanter....

Guillbert, Flat-Eric, krämbulle och 10 andra gillar detta.
  22. Clark Kent

Clark Kent Tie Fighter pilot

Och hur tycker du att det har fungerat den här vintern? Lite märkligt att recensera graden av nödvändighet med fyrhjulsdrift när du enligt egen utsago inte kör bil när det är minusgrader. Det du egentligen kunde ha skrivit var att du körde bil på sommardäck i plusgrader och att det gick kalas....duktigt :)

alfgren, Owaysis och Tapiren gillar detta.
  23. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Japp under 5 grader har jag för mig

24. Arnholm

Arnholm Stormtrooper

Från:
    Spawnpoint
    Jag har börjat leta efter en glidarbil jag kan ha i vår och sommar. Hittade en intressant bil, en Mercedes 280 SL från 1994 som jag fastnade för. https://m.blocket.se/jonkoping/Mercedes_sl_cab_inkl_hardtop_70851664.htm?ca=11&w=3

Ser ju bra ut vid en första anblick. Några pyttesmå hål i suffletten vilket jag skulle kunna leva med. Den har gått mindre än 2,5k mil, det är ju schysst. Värt att gräva djupare alltså.

http://biluppgifter.se/fordon/Szs115

Jaha? Importbil stod det ju inget om? Kan man lita på miltalet då med tanke på att den är importerad? Står ju ingenting om service eller miltal innan 2002 när den kom till Sverige. Plus att den är varken besiktigad eller påställd.
    Nuvarande ägaren köpte alltså bilen, ställde av den två dagar senare och ska nu sälja bilen efter 16 månader i garage.

Vadå tror ni, lite väl många varningstecken för att vara en slump?

25. DW6900MS

DW6900MS X-Wing Pilot

Från:
    Borås
    Har den gått under 3000 mil är den rimligtvis i mint condition och 100 000 räcker ingenstans.

Anders Forsberg gillar detta.
  26. Tapiren

Tapiren Stormtrooper

För dyr för min plånbok, men annars hade jag köpt en direkt, jag tycker att de är otroligt läckra.

27. Anders Forsberg

Anders Forsberg AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Stay away.
    Eller pruta. Som fan.
    ...vilket som, really.

Kan säkert vara en okej bil, men aldrig att den har gått 2.xxx mil. Då hade rimligtvis annonsen börjat med "Fantastiskt fint skick, endast 2.xxx mil" (eller motsvarande).
    Detta är ju en glidarbil (låt vara att det är en sådan som främst används under sommarmånaderna) - att den då skulle ha snittat mindre än 100 mil om året känns orimligt. Det tiodubbla är långt mer sannolikt.

Dessutom...
    Köp en femhundra (eller en sexhundra - om du har högar med pengar "som bara ligger")... En tvååttio kommer alltid att kännas som en halvmesyr.

Ryttaren, Arnholm och David Eriksson gillar detta.
  28. CaptainOats

CaptainOats AT-AT driver

Jo samma här i nuläget, har haft min xc70 så kort tid, ska ha den ett par år.
    Sedan har nog xc90 tappat lite iaf, tror dom som med alla Volvo står sig bra, men lite har dom nog gått ner då :)

29. Arnholm

Arnholm Stormtrooper

Från:
    Spawnpoint
    Att snitta 100 mil om året är nog enkelt om bilen är avställd varannan sommar... :rolleyes: men det är lite väl mycket som inte stämmer i min bok. Varje gång man satt sig i bilen hade man ju funderat över om man blivit lurad och när den kommer explodera.
    Och alltså nja, jag har nog inte lust att lägga pengarna för en 500 eller 600, då jag sannolikt börjar plugga till hösten.

30. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    2000 mil utan en enda bild på en unikt välhållen läderinredning med matt fabriksfinish? Redan hål i suffletten? Varför säljs den så billigt? Varningssignalerna hopar sig...