Tack har lite trådar ute, kom en del PM som rekommenderade samma sak.@micke_s
Åk någon annanstans än Järva. No more comments....
Prova även olika handlare runt om i Sverige, i alla fall runtomkring 08
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack har lite trådar ute, kom en del PM som rekommenderade samma sak.@micke_s
Åk någon annanstans än Järva. No more comments....
Prova även olika handlare runt om i Sverige, i alla fall runtomkring 08
Är inte personalbil detsamma som Bruttobil, dvs du kommer åt förergets rabatter mm?Ja måste ju ha varit något jävligt skumt med Tiguanen, var iofs rätt kallt ute men körde ändå runt i 30 minuter... Även hustrun undrade vad det var för slö bil vi hade fått provköra.
Nope inte tjänstebil tyvärr, har möjlighet till personalbil, så det är det eller billån eller privatleasing som gäller.
Mm bra pris på Audin men den gäller ju inte privatperson (kan iofs funka om jag tar personalbil) tror jag fick ihop en hyfsad för 490 som sagt, då med sportpaket och något mer. Men som sagt inget lull-lull alls i princip. Inte ens helläder.. Men mycket trevlig bil men odå står sig en relativt välutrustad V90 CC sig mkt mer intressant för 460'. Verkar bara vara A4:an med nya plattan som har fått app till telefon osv.
Måste kolla Skoda iaf, tydligen har de en SUV på väg, Kodiaq, som många talar varmt om, men verkar inte som den finns i bilhallarna än.. (?).
Sen spontant tilltalar märket Skoda mig inte sådär men om det är schysta saker för pengarna så varför inte.
Har en flax ny F10, bromsarna gnisslar/tjuter nåt fruktansvärt vid inbromsning låg fart.
Vad göra?
Väcker hela grannskapet
Har en flax ny F10, bromsarna gnisslar/tjuter nåt fruktansvärt vid inbromsning låg fart.
Vad göra?
Väcker hela grannskapet
Bromsa hårdare? Annars inte ovanligt att nyare bromsar behöver smörjas uppHar en flax ny F10, bromsarna gnisslar/tjuter nåt fruktansvärt vid inbromsning låg fart.
Vad göra?
Väcker hela grannskapet
Hur långt har bilen gått? Är beläggen inkörda på rätt sätt? Testat att byta dem? För kan inte tänka mig annat än att det är just beläggen som är orsaken till det hela.Har en flax ny F10, bromsarna gnisslar/tjuter nåt fruktansvärt vid inbromsning låg fart.
Vad göra?
Väcker hela grannskapet
Trist att höra då jag också är svag för dem och tycker de ser riktigt schyssta ut.Suck, så j_vla besviken... Jag kör likt en skribent tidigare i tråden en XC70 som egentligen fungerar ganska bra, men jag blir mer och mer sugen på ett byte, men vad ska man ha? Fyrhjulsdrift, rejält med utrymme och "rätt känsla"... Land Rover, kanske? I sanningens namn så har jag kört Land Rover tidigare, och då reparerat dem för mer än ett u-lands statsbudget men de yngre modellerna är ju såklart bättre.
Visst, kompisen köpte en Discovery 4 för någon månad sedan och han har redan åkt bärgningsbil två gånger. Men alla bilar kan ju gå sönder, eller hur? Sen fick han ju köpa en "vintergrill" eftersom tidigare ägaren glömt att skicka med den, nu vet jag inte vad notan hamnade på till slut men den listar 18.500kr+moms och är alltså en vanlig grill, men utan hål, som skall hindra smuts och is från att komma in i turbon. Här kan man ju tycka att bilen borde varit designad på ett sätt som förhindrar detta utan att man behöver bygga om den så fort det blir kallt, men det är förstås för mycket begärt på en bil som kostar typ 600.000kr.
Sagt och gjort, jag skickade iväg hustrun på stan medan jag gav mig iväg på en provtur av en sånhär;
![]()
Ägaren var både seriös och trevlig, så han berättade glatt om senaste månadernas reparationer, rattstång (pga rost...!) generator, drivaxlar, diverse knappar och pinaler... iväg på provtur och vi kom ganska exakt 250 meter innan luftfjädringen började varna för fel. Enligt säljaren beroende på kyla och fukt, och visst, jag tror honom men visst ska väl en terrängbil tåla fukt och kyla?
Nu skriver jag i affekt men det är sorgligt vilka j_vla skitbilar britterna lyckas skruva ihop, eller rättare sagt inte lyckas skruva ihop.
Är sjukt nöjd med min xc70 2016. Haft den sedan i somras.Suck, så j_vla besviken... Jag kör likt en skribent tidigare i tråden en XC70 som egentligen fungerar ganska bra, men jag blir mer och mer sugen på ett byte, men vad ska man ha? Fyrhjulsdrift, rejält med utrymme och "rätt känsla"... Land Rover, kanske? I sanningens namn så har jag kört Land Rover tidigare, och då reparerat dem för mer än ett u-lands statsbudget men de yngre modellerna är ju såklart bättre.
Visst, kompisen köpte en Discovery 4 för någon månad sedan och han har redan åkt bärgningsbil två gånger. Men alla bilar kan ju gå sönder, eller hur? Sen fick han ju köpa en "vintergrill" eftersom tidigare ägaren glömt att skicka med den, nu vet jag inte vad notan hamnade på till slut men den listar 18.500kr+moms och är alltså en vanlig grill, men utan hål, som skall hindra smuts och is från att komma in i turbon. Här kan man ju tycka att bilen borde varit designad på ett sätt som förhindrar detta utan att man behöver bygga om den så fort det blir kallt, men det är förstås för mycket begärt på en bil som kostar typ 600.000kr.
Sagt och gjort, jag skickade iväg hustrun på stan medan jag gav mig iväg på en provtur av en sånhär;
![]()
Ägaren var både seriös och trevlig, så han berättade glatt om senaste månadernas reparationer, rattstång (pga rost...!) generator, drivaxlar, diverse knappar och pinaler... iväg på provtur och vi kom ganska exakt 250 meter innan luftfjädringen började varna för fel. Enligt säljaren beroende på kyla och fukt, och visst, jag tror honom men visst ska väl en terrängbil tåla fukt och kyla?
Nu skriver jag i affekt men det är sorgligt vilka j_vla skitbilar britterna lyckas skruva ihop, eller rättare sagt inte lyckas skruva ihop.
Vad väntar du på, det är väl bara att slå till!Suck, så j_vla besviken... Jag kör likt en skribent tidigare i tråden en XC70 som egentligen fungerar ganska bra, men jag blir mer och mer sugen på ett byte, men vad ska man ha? Fyrhjulsdrift, rejält med utrymme och "rätt känsla"... Land Rover, kanske? I sanningens namn så har jag kört Land Rover tidigare, och då reparerat dem för mer än ett u-lands statsbudget men de yngre modellerna är ju såklart bättre.
Visst, kompisen köpte en Discovery 4 för någon månad sedan och han har redan åkt bärgningsbil två gånger. Men alla bilar kan ju gå sönder, eller hur? Sen fick han ju köpa en "vintergrill" eftersom tidigare ägaren glömt att skicka med den, nu vet jag inte vad notan hamnade på till slut men den listar 18.500kr+moms och är alltså en vanlig grill, men utan hål, som skall hindra smuts och is från att komma in i turbon. Här kan man ju tycka att bilen borde varit designad på ett sätt som förhindrar detta utan att man behöver bygga om den så fort det blir kallt, men det är förstås för mycket begärt på en bil som kostar typ 600.000kr.
Sagt och gjort, jag skickade iväg hustrun på stan medan jag gav mig iväg på en provtur av en sånhär;
![]()
Ägaren var både seriös och trevlig, så han berättade glatt om senaste månadernas reparationer, rattstång (pga rost...!) generator, drivaxlar, diverse knappar och pinaler... iväg på provtur och vi kom ganska exakt 250 meter innan luftfjädringen började varna för fel. Enligt säljaren beroende på kyla och fukt, och visst, jag tror honom men visst ska väl en terrängbil tåla fukt och kyla?
Nu skriver jag i affekt men det är sorgligt vilka j_vla skitbilar britterna lyckas skruva ihop, eller rättare sagt inte lyckas skruva ihop.
När det inte är plogat (vilket händer förvånansvärt ofta) så är fyrhjulsdrift rätt så fördelaktigt. Framhjulsdrift funkar också för den delen men som du säger så är det lite av en onödig hype med fyrhjulsdrift. Många verkar tycka att det är livsviktigtÄr det nödvändigt med fyrhjulsdrift i Hufvudstaden? På sveriges baksida funkar sommardäck 95 % av vintern. Tycker många i tråden babblar om fyrhjulsdrift nämligen.
När det inte är plogat (vilket händer förvånansvärt ofta) så är fyrhjulsdrift rätt så fördelaktigt. Framhjulsdrift funkar också för den delen men som du säger så är det lite av en onödig hype med fyrhjulsdrift. Många verkar tycka att det är livsviktigt
Är det nödvändigt med fyrhjulsdrift i Fjollträsk? I Götlaborg funkar sommardäck 95 % av vintern. Tycker många i tråden babblar om fyrhjulsdrift nämligen.
Här i Uppsala inte långt från sthlm är det rätt skönt att ha. Brukar snöa igen ganska mycket på motorvägarna.Därav namnet Fjollträsk.![]()
Det är väl lite som med säkerhetsbälte och airbags. Normalt sett behöver man det inte. Men den dagen man behöver det - då är man jävligt glad att man har det.Är det nödvändigt med fyrhjulsdrift i Fjollträsk? I Götlaborg funkar sommardäck 95 % av vintern. Tycker många i tråden babblar om fyrhjulsdrift nämligen.
Hann gå 10 mil sen började detHur långt har bilen gått? Är beläggen inkörda på rätt sätt? Testat att byta dem? För kan inte tänka mig annat än att det är just beläggen som är orsaken till det hela.
Är det nödvändigt med fyrhjulsdrift i Fjollträsk? I Götlaborg funkar sommardäck 95 % av vintern. Tycker många i tråden babblar om fyrhjulsdrift nämligen.
Är det kallare ute (även ej minus) blir sommardäck hårda och sämre pga gummiblandningen. Tänk på det och dina medtrafikanter....Behövs inte mer än i Göteborg. Man klarar sig på sommardäck säkert 95% av vintern även här men folk är nog som sämst i landet på att köra bil i Stockholm därav kompenserar de med bilar som har tillägen Cross Country, Allroad eller Alltrack med fyrhjulsdrift och dubbdäck för att klara av den där lilla strängen som kan bli mellan filerna tre eller fyra gånger per vinter.
Körde själv sommardäck hela förra vintern och det gick kalas. Givetvis gav jag mig inte ut när det var snö eller is då jag klarar av vardagen utan bil. Dock var de dagarna lätträknade...
Behövs inte mer än i Göteborg. Man klarar sig på sommardäck säkert 95% av vintern även här men folk är nog som sämst i landet på att köra bil i Stockholm därav kompenserar de med bilar som har tillägen Cross Country, Allroad eller Alltrack med fyrhjulsdrift och dubbdäck för att klara av den där lilla strängen som kan bli mellan filerna tre eller fyra gånger per vinter.
Körde själv sommardäck hela förra vintern och det gick kalas. Givetvis gav jag mig inte ut när det var snö eller is då jag klarar av vardagen utan bil. Dock var de dagarna lätträknade...
Japp under 5 grader har jag för migÄr det kallare ute (även ej minus) blir sommardäck hårda och sämre pga gummiblandningen. Tänk på det och dina medtrafikanter....
För dyr för min plånbok, men annars hade jag köpt en direkt, jag tycker att de är otroligt läckra.Är sjukt nöjd med min xc70 2016. Haft den sedan i somras.
Nästa bil blir nog en xc90 varför inte en sådan?
Jag har börjat leta efter en glidarbil jag kan ha i vår och sommar. Hittade en intressant bil, en Mercedes 280 SL från 1994 som jag fastnade för. https://m.blocket.se/jonkoping/Mercedes_sl_cab_inkl_hardtop_70851664.htm?ca=11&w=3
Ser ju bra ut vid en första anblick. Några pyttesmå hål i suffletten vilket jag skulle kunna leva med. Den har gått mindre än 2,5k mil, det är ju schysst. Värt att gräva djupare alltså.
http://biluppgifter.se/fordon/Szs115
Jaha? Importbil stod det ju inget om? Kan man lita på miltalet då med tanke på att den är importerad? Står ju ingenting om service eller miltal innan 2002 när den kom till Sverige. Plus att den är varken besiktigad eller påställd.
Nuvarande ägaren köpte alltså bilen, ställde av den två dagar senare och ska nu sälja bilen efter 16 månader i garage.
Vadå tror ni, lite väl många varningstecken för att vara en slump?
Jo samma här i nuläget, har haft min xc70 så kort tid, ska ha den ett par år.För dyr för min plånbok, men annars hade jag köpt en direkt, jag tycker att de är otroligt läckra.
Stay away.
Eller pruta. Som fan.
...vilket som, really.
Kan säkert vara en okej bil, men aldrig att den har gått 2.xxx mil. Då hade rimligtvis annonsen börjat med "Fantastiskt fint skick, endast 2.xxx mil" (eller motsvarande).
Detta är ju en glidarbil (låt vara att det är en sådan som främst används under sommarmånaderna) - att den då skulle ha snittat mindre än 100 mil om året känns orimligt. Det tiodubbla är långt mer sannolikt.
Dessutom...
Köp en femhundra (eller en sexhundra - om du har högar med pengar "som bara ligger")... En tvååttio kommer alltid att kännas som en halvmesyr.
Jag har börjat leta efter en glidarbil jag kan ha i vår och sommar. Hittade en intressant bil, en Mercedes 280 SL från 1994 som jag fastnade för. https://m.blocket.se/jonkoping/Mercedes_sl_cab_inkl_hardtop_70851664.htm?ca=11&w=3
Ser ju bra ut vid en första anblick. Några pyttesmå hål i suffletten vilket jag skulle kunna leva med. Den har gått mindre än 2,5k mil, det är ju schysst. Värt att gräva djupare alltså.
http://biluppgifter.se/fordon/Szs115
Jaha? Importbil stod det ju inget om? Kan man lita på miltalet då med tanke på att den är importerad? Står ju ingenting om service eller miltal innan 2002 när den kom till Sverige. Plus att den är varken besiktigad eller påställd.
Nuvarande ägaren köpte alltså bilen, ställde av den två dagar senare och ska nu sälja bilen efter 16 månader i garage.
Vadå tror ni, lite väl många varningstecken för att vara en slump?